| Forfatter |
|
AndersHK Forum Bruger

Bruger siden: 09 Februar 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 09 Februar 2010 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Mit nuværende setup passer desværre ikke helt sammen, så nu vil jeg høre hvordan jeg kommer videre herfra.
Jeg har en ældre NAD T750 (receiver) som driver et par DALI 850. Men jeg mangler noget råstyrke som kan få mine DALI til at præstere.
Er det evt. muligt at koble en forforstærker på og opnå noget den vej rundt. Jeg er på udkig efter en billig løsning og håber det kan lade sig gøre at beholde mine DALI.
Alternativ kunne være en ny integreret forstærker, men så giver jeg jo nok køb på FM delen, hvilket jeg helst ikke vil.
|
| Til top |
|
| |
Deguello Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juli 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 196
|
| Sendt: 09 Februar 2010 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Din NAD har sikkert Pre Out - også kan du sætte en effektforstærker til. Men du skal nok slippe 3000 kr. for en effektforstærker der er markant bedre end det du har nu (med mindre du er meget heldig). VH
|
| Til top |
|
| |
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 599
|
| Sendt: 09 Februar 2010 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare lige for at rydde en misforståelse af vejen: en forforstærker er en kontrolforstærker, og arbejder direkte med signaler fra CD-spille, tuner, TV eller andet. Den kan ikke drive højttalere eller tvinge flere kræfter ud af en anden forstærker eller receiver. Men den kan bruges til at skifte mellem signalkilder, og den kan regulere lydstyrken. Efter forforstærkeren kobler man en effektforstærker, som så tager det tunge slæb med at drive højttalerne. Og det er en effektforstærker, du har brug for her. Nu er der jo masser af den slags, men for lige at gøre det nemt i dit tilfælde, kan du jo interessere dig for en af de mere velanskrevne NAD effekttrin, som NAD 218 og NAD 208. Der er tilfældigvis en af hver til salg under købsalgbytte her på sitet lige nu. En 218 til 3200 og en 208 til 3800. De spiller ikke ens, og er heller ikke lige gamle. 208 er med MOS-Fets i udgangen, og det høres nok mest som en lidt mere afrundet, måske lidt mindre sprælsk måde at spille på. Men det kunne godt passe ret godt til dine 850, som godt kan være lidt spidse fra diskanten. Begge disse modeller har enormt mange flere kræfter end din receiver, og du skal bare slutte receiverens pre-out til højre og venstre frontkanal lige over til de to indgange på effekttrinet og så sætte højttalerledningerne i effekttrinet. Så skal du bare høre løjer! Forbedringen bliver meget markant, og det vil ikke være let at tømme en af de to for kræfter. Samtidig styrer de basområdet meget bedre, fordi de ikke får sved på panden af den lidt ubehagelige belastning, en 850 udgør.
Jeg mener ikke, du skal regne med store forbedringer, hvis du skifter til en større surround-receiver. På papiret kan de godt se voldsomme ud, men med alle de forstærkerkanaler i et apparat, vil de ikke nå den grad af overskud som en god, stor effektforstærker. God vind med det. __________________ venlig hilsen Klogesen.
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 10 Februar 2010 kl. 19:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et billigere alternativ til Nad 208 og Nad 218 er Nad 218's lillebror, Nad 216 thx. Den fåes typisk til mellem 1000 og 1500 kr. og kan med lethed få et par Dali 850 til at synge. Der er selvfølgelig også andre muligheder, men Nad gør det generelt godt med Dali 850. Så for at gøre det simpelt er det et godt sted at starte.
|
| Til top |
|
| |
Deguello Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juli 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 196
|
| Sendt: 10 Februar 2010 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen Fine forslag fra Ascari - jeg troede de NAD´er var dyrere brugt!! VH
|
| Til top |
|
| |
AndersHK Forum Bruger

Bruger siden: 09 Februar 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 22 April 2010 kl. 15:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har nu set et Denon forstærkersæt (Denon POA-2200 + PRA-1100) som jeg overvejer at se nærmere på. Nogen indspark omkring hvordan dette vil matche mine Dali 850? Og noget specielt jeg bør være opmærksom på? Min tanke er at benytte min NAD 750 som forforstærker, med POA-2200 som effekttrin.
|
| Til top |
|
| |
Bevensee Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 334
|
| Sendt: 29 April 2010 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
AndersHK skrev:
Har nu set et Denon forstærkersæt (Denon POA-2200 + PRA-1100) som jeg overvejer at se nærmere på. Nogen indspark omkring hvordan dette vil matche mine Dali 850? Og noget specielt jeg bør være opmærksom på? Min tanke er at benytte min NAD 750 som forforstærker, med POA-2200 som effekttrin.
|
|
|
Hej Anders, Efter min bedste overbevisning er du langt bedre tjent med en NAD 208. Jeg er helt enig med det tidligere indlær om at dens MOSFETs vil være et godt match for DALI'erne. Denon effektrinet var ok i sin tid, men så heller ikke mere. Jeg husker en studiekammerat, som havde dem til at drive et par B&W 801. Han opgraderede til en Nak. Stasis 5. Forbedringen var temmelig forbløffende. Denon'en var temmelig flad og ulden i sammenligning. Men hvis du planlægger at sætte en PRA1100 foran kan det være helt ligegyldigt. Den har en fantastisk evne til at suge alt liv ud af musikken. Den er grovkornet og udynamisk. Jeg sammenlignede den engang med per-delen i en NAD 3020I (der dengang kostede 995,- i HiFi klubben). NAD'en udklasserede Denon'en på det skammeligste. Denon har lavet mange gode forstærkere gennem tiden. PRE1100 er IKKE en af dem! Til gengæld har pre-delen i NAD's receivere/integrerede forstærker ofte forbløffet mig positivt. At købe et NAD effekttrin vil samtidig betyde at din receiver arbejder mere optimalt fordi den ikke skal trække nogen højtalere. Held og lykke med det, Jesper __________________ StrictlyStereo
- Bevensee
|
| Til top |
|
| |