| Forfatter |
|
Kajkagen Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 467
|
| Sendt: 12 Marts 2004 kl. 03:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige et par spørgsmål angående aktivt anlæg:
Rent teoretisk:
Hvis jeg har et sæt højttaler der kan bi-wires, 2 eff. forstærkere, 1 for-forstærker, hvad skulle der så til før jeg ville kunne gå aktivt, og kan dette overhovedet lade sig gøre?
en anden mulighed:
Hvis jeg har et sæt højttaler der kan tri-wires, 3 eff. forstærkere, 1 for-forstærker, hvad skulle der så til før jeg ville kunne gå aktivt, og kan dette overhovedet lade sig gøre?
Jeg aner ikke en skid om hvilken HT eller system jeg vil have endnu...dog er jeg ret sikker på jeg vil køre aktivt, da dette jo skulle være så fantastisk.
Her er dog nogle emner jeg har oppe at vende til mit kommende anlæg, for at høre om den aktive løsning ville kunne lade sig gøre ved disse:
Højttalere: Dali Euphonia MS4, Dali Helicon800, Linn Espek, ProAc 2.5, AudioVector S6, Quad 22L...
System: Holfi (NB Pre, NB250 eff.), Linn (Kairn for. AV2250 eff. ell. LK140 eff.), Densen (Beat200 for. Beat 300XS eff.)...
Hvis der er nogen der har styr på hvordan mulighederne er for at køre aktiv med ovenstående udstyr, er jeg meget interesseret i at høre om det...
Ved godt at Linn Espek og Linn's andre produkter godt kan køre aktivt sammen...men hvad med de andre? Og er tri-wiring et must for et aktivt system, eller kan bi-wiring (med 2 eff. forstærkere) godt gå an? __________________ Musik er noget af det mest vidunderlige der er til!
|
| Til top |
|
| |
Hasselhof Branchemedlem

Direktør, Earthquake Danmark
Bruger siden: 29 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 955
|
| Sendt: 12 Marts 2004 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når du siger aktivt, mener du så deling elektronisk istedet for de passive filtre i højtalerne ?
__________________ Thomas Mygind
|
| Til top |
|
| |
Kajkagen Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Marts 2004 kl. 05:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
jep  __________________ Musik er noget af det mest vidunderlige der er til!
|
| Til top |
|
| |
Kajkagen Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan det passe der ikke er nogen der har nogen idé om dette ?
__________________ Musik er noget af det mest vidunderlige der er til!
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
du skal jo have et aktivt filter....
dernæst så skal de passive filtre kobles fra, men alt i alt, så vil jeg ikke råde dig til at gå i gang med et sådan projekt, hvis ikke du har lidt baggrundsviden omkring delfiltre, deres opbygning og konstruktion.
man kan kombinere aktivt og passivt, 2 forstærkere, en til bassen der deles aktivt, og en til mellemtone/diskant, hvor forstærkeren er delt aktivt, og der er deler passivt mellem enhederne.
der findes masser af litteratur omkring delfiltre, det kunne jo være et sted at starte.
|
| Til top |
|
| |
brianm Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 656
|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Jeg mener at hvis du vil køre fuldt aktivt, så skal du have to stk trevejs aktive delefiltre, tre gange effektforstærkere og en højttaler der kan køre tri-wiring. Jeg mener, uden at skulle lægge hovedet på blokken, at audiovector laver en færdigt komplet aktivt delefilter. Så skal du bare flå det i højttaleren eksisterende delfilter ud, bruge det aktive, og så tre sæt effektforstærkere, så skulle du være kørende. Det er dælme en dyr løsning, men hvis det skulle være bedre, så er det da fedt.. Held og lykke med projektet..
mvh
ps. det hedder forresten avex......(audiovector's)
|
| Til top |
|
| |
Galver Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 54
|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Densen har udviklet et aktivt filter som kan indbygges i alle deres effektfors.
Det hedder SAXO.
Jeg har hørt det ved en demo i KT-radio, og blev rimeligt imponeret over forskellen 
Hilsen Galver
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1998
|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 15:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes, at der er mest at hente med aktive filtre på bassen.
Det skyldes, at det er her, det er sværest for forstærkeren at kontrollere enhederne. Når der er ikke er passive komponenter mellem forstærker og basenhed, kan forstærkerens dæmpningsfaktor i højere grad udnyttes.
Jeg har selv med stort held udnyttet dette i mit håndbyggede højttalersystem. Her er bassen delt fra med et elektronisk delefilter. Den drives af et 500 W ICEpower modul.
Diskant og mellemtone kører med passiv deling (samtidig med, at mellemtonen også ruller af akustisk. Diskant/mellemtone drives af en håndbygget forstærker på 2 x 55 watt, hvilket er rigeligt, da følsomheden for topsystemet ligger oppe omkring 96 dB/m. Aktiv deling af diskant/mellemtone har været prøvet, men jeg synes ikke, at det lyder lige så godt. Muligvis kan det komme til at lyde godt med et højkvalitets aktivt filter, men så taler vi om mange penge.
__________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
| Til top |
|
| |
omegasteffy Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 482
|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kunne også kigge lidt på LcAudio s aktive 2 vejs delefilter som kan fåes til 1.600,- dog uden kabinet, så det er altså en bygselv/byg med løsning.
|
| Til top |
|
| |
winter Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej kajkagen.
Jeg korer aktivt med min audiovector m3 sig.Jeg bruger audiovectors egne avex mk II.Der er utroligt meget at hente,jeg har haft en del hojtt for i tiden.Aktiv er sagen lydbilledet bliver meget mere afslappet,styr paa de forskellige stemmer osv.
MVH
|
| Til top |
|
| |
Thomas Sillesen Branchemedlem

Nerds.dk
Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1596
|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kajkagen,
Da du blandt andet er interesseret i at høre om aktive muligheder til et Densen B-200/B-300XS sæt, tillader jeg mig at svare på nogle af de spørgsmål du rejser.
I alle vore effekttrin (B-300, B-300XS, B-340 og B-350) er der et internt stik til vores SAXO elektroniske delefilter.
Da filteret sidder internt i forstærkerne opnår du nogle fordele:
a) Der er ikke tale om et eksternt kabinet, og du sparer dermed signalkabler.
b) Filtret er ikke kun tilpasset din højttaler, men også forstærkeren i hvilket det skal bruges, hvilket sikrer perfekt tilpasning.
Der skal bruges et SAXO print pr højttalerenhed. Det vil sige 2 print til en 2-vejs højttaler, og 3 print til en 3-vejs højttaler. Hvert print koster 4.000,- så selv om løsningen er bedre, er den også billigere end de fleste andre løsninger.
SAXO filteret tilpasser vi til den højttaler du måtte ønske. Vi har allerede filtre til JM Lab 906, Audiovector M3 Signature, B&W 905 og flere andre.
Skulle du ønske et filter til en højttaler vi ikke har lavet filter til, laver vi et filter uden at det koster ekstra, men vi betinger os dog i så fald at vi kan låne din højttaler i en uge til udviklingen.
Hvis du efter nogle år ønsker at købe en anden højttaler, og i den forbindelse gerne vil have dine filtre ombygget til at passe din nye højttaler, gør vi det for ca 1500 til 2000 per filter.
Med venlig hilsen
Thomas Sillesen __________________ Med Venlig Hilsen
Thomas Sillesen
|
| Til top |
|
| |

Nerds.dk
|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kajkagen,
Iøvrigt ville du også kunne starte med kun eet filter (f.eks til bunden) og købe flere filtre etapevis. Ligesom du f.eks kan bruge en B-340 (4 kanal forstærker) til mellemtone/diskant og en kraftigere til bunden hvis det er et 3-vejs system.
Med venlig hilsen
Thomas Sillesen
__________________ Med Venlig Hilsen
Thomas Sillesen
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Marts 2004 kl. 09:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas Sillesen skrev:
|
skal bruges et SAXO print pr højttalerenhed. Det vil sige 2 print til en 2-vejs højttaler, og 3 print til en 3-vejs højttaler. Hvert print koster 4.000,- så selv om løsningen er bedre, er den også billigere end de fleste andre løsninger.
Hvis du efter nogle år ønsker at købe en anden højttaler, og i den forbindelse gerne vil have dine filtre ombygget til at passe din nye højttaler, gør vi det for ca 1500 til 2000 per filter.
|
|
|
Øhh jeres løsning er da sikkert fin, men billig.... NOT
man kan bygge/købe mange aktive filtre for 8-12.000 kr
|
| Til top |
|
| |

Nerds.dk
|
| Sendt: 17 Marts 2004 kl. 09:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kyhn
Ja, det kan man da sikkert, og man kan sikkert også købe dem der er dyrere.
Men du kan ikke sammenligne det med et standard filter. SAXO leveres jo perfekt justeret til dine højttalere.
Samtidig har du fordelen af at du ikke skal ud og købe ekstra kabler, hvilket jo hurtigt kan blive en dyr investering, og du har fordelen af at du kan købe filtrene etapevis, og hvis du skifter højttaler få filtrene modificeret til dine nye højttalere.
Derfor synes jeg det er en billig løsning på en kompromisløs delefilterløsning. Men hvis du mener de andre filtre i prisklassen 8-12.000,- er bedre (og for den sags skyld i prisklasserne langt over 12.000,-), vil jeg da gerne høre på hvilken måde, således at vi måske kunne lære noget.
Med venlig hilsen
Thomas Sillesen
__________________ Med Venlig Hilsen
Thomas Sillesen
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Marts 2004 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
nu har jeg ikke lyttet på særlig mange aktive købe filtre, netop pga. prisen er har jeg valgt at bygge selv.
det var ikke metoden jeg anfægtede, den er da fin hvis ikke kan/vil selv.
mere udtrykket "billigt" men som du siger som så bliver signal vejen kortere med en integreret løsning.
(pønser på noget af det samme i kombination med mine zap moduler)
|
| Til top |
|
| |
winter Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
| Sendt: 17 Marts 2004 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm!
Pris.audiovectors avex ligger paa omkring 12500kr er det inde for din pengenpung.
MVH
PS.Godt indlag tomas sillensen  
|
| Til top |
|
| |
Kajkagen Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Marts 2004 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo tak, Thomas Sillesen for den fine redegørelse mht. Densen og aktiv kørsel... det lyder rigtig godt! 
Jamen så er det vel bare at finde ud af hvor man kan høre aktiv Densen vs. ikke aktiv Densen, så man kan høre hvor stor en fordel der egentlig er
Tak for svarene!
Hilsen Kajkagen __________________ Musik er noget af det mest vidunderlige der er til!
|
| Til top |
|
| |

Nerds.dk
|
| Sendt: 17 Marts 2004 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kajkagen,
Hvis det er vores SAXO løsning du vil høre, skal du bede din forhandler kontakte os, vi vil så låne forhandleren et demosæt, da der for tiden ikke er nogle af vore forhandlere der har et aktivt system stående.
Med venlig hilsen
Thomas Sillesen __________________ Med Venlig Hilsen
Thomas Sillesen
|
| Til top |
|
| |
flex195 Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 568
|
| Sendt: 20 Marts 2004 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld mig Hr Sillesen, du skrev at jeres saxo filtre er perfekt justeret til højttaleren, men øh er de indbyggede passive filtre ikke det fra fabrikken af?
|
| Til top |
|
| |

Nerds.dk
|
| Sendt: 20 Marts 2004 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Flex195,
Du spørger om de passive filtre i højttalerne er perfekt justerede, og det må man da håbe de er.
Forskellen på elektroniske filtre og passive (hvis de begge er perfekt lavede) er:
a) Kvaliteten bliver bedre gennem elektronisk deling grundet bedre teknologi, hvilket sikrer bedre lyd.
b) Man kan normalt lave flere korrektioner af højttaleren med elektronisk deling hvilket kan sikre bedre lyd.
De forskellige producenter af elektroniske delefiltre kan så vælge enten kun at fokusere på a eller b eller begge dele.
Med venlig hilsen __________________ Med Venlig Hilsen
Thomas Sillesen
|
| Til top |
|
| |