| Forfatter |
|
sirhish Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Januar 2009 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 545
|
| Sendt: 16 April 2010 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan nogen gi et forklarning :-)
Spørgsmål 1.
Vil to forstærker (en strømstærk og en ikke så strømstærk) på feks. 2*80 watt spille lige højt ????
Spørgsmål 2.
Hvordan kan min Phoenix Gold ti600 bilforstærker gi 2*75 watt i stereo og lige pludselig gi over 600 watt brokoblet i mono ?????
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 16 April 2010 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
sirhish skrev:
| Kan nogen gi et forklarning :-)
Spørgsmål 1.
Vil to forstærker (en strømstærk og en ikke så strømstærk) på feks. 2*80 watt spille lige højt ????
Spørgsmål 2.
Hvordan kan min Phoenix Gold ti600 bilforstærker gi 2*75 watt i stereo og lige pludselig gi over 600 watt brokoblet i mono ????? |
|
|
1: ja - 80w er 80w
2: det kan den nok heller ikke - uanset hvad de skriver - hvis man ser bort fra tab i ledninger og effektivitet vil den trække over 40 Ampere fra batteriet - Me think not ! __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 16 April 2010 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
1. Det beror på højtaleren...hvis den er 'ond' ved forstærkeren vil den strømstærke vinde.
2. 2 X 75W rms kan med lidt god vilje blive til 2 X 140W 'music' altså 280W music i 4ohm...i brokobling måske det dobbelte for i ideelle forstærkere vil det betyde 4 X effekten...jeg ved ikke hvordan de kommer frem til det.
Når det er sagt er opgivelser på auto forstærkere vist højst optimistiske.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 April 2010 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der fulgte et certifikat med min Phoenix gold forstærker med en måling hvor den gir over 600 watt
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 April 2010 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 16 April 2010 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
sirhish skrev:
| Der fulgte et certifikat med min Phoenix gold forstærker med en måling hvor den gir over 600 watt |
|
|
I hvor lang tid, og i hvilken impedans.... / Hvordan havde den testede forstærker det efterfølgende, og under hvilke drift omstændigheder, blev det målt.
Fake, fake, fake og atter fake - er der meget andet at sige?
Uden at kalde producenterne for løgnere, så mangler de bare at fortælle hele sandheden omkring deres fantasi watt. Som udgangspunkt kan man kun stole på standardiserede opgivelser, ala. DIN (DIN45000) (Der findes vist også en opgivelse under dansk-standard). Alle andre opgivelser lige fra PMPO til RMS, kan man ikke bruge til noget somhelst, hvis man ikke samtidig kender baggrunden for dem.
Generelt er effekt opgivelser bare fejlfortolket, og et fordrejet parameter. Tror de fleste ville blive forbavset over, hvor meget 10watt, egentlig er (Med et glimt i øjet, og en tanke på den test, hvor sonys forstærkere, opgivet til 120watt, udmåles til 6watt.)
Men et hint om en forstærkers faktiske styrke, kan man jo få ved at læse bag på apparatet. (Alt CE mærket udstyr skal bære en angivelse for maks. effekt forbrug.) Den effekt der står der, oftest opgivet i watt, deler man ganske simpelt med 3, og deler ud på antal forstærker kanaler. Det gælder for de fleste klasse AB forstærkere, og selvom man ikke kan tage det som fuldstændig nøjagtig. Så kan man hurtig afsløre en svindler, hvis de opgiver en forstærker til 6 x 100w. og den maksimalt kan trække 250w. (6 / (250 / 3) = ~14w.) som eksempel.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 April 2010 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er lidt svært at se på billedet men det er ved 14,4 volt og i 4 ohm, de gamle Phoenix Gold har ellers ry for at være nogle kraftige sataner´ :-) men jo 600 watt rms er meget RIGTIGT meget
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 16 April 2010 kl. 16:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der findes helt sikkert også værre eksempler end Pheonix gold. 
Men så er spørgsmålet nok også, om der findes 14,4v. i din bil, og om den er istand til at opretholde den spænding ved en så stor belastning. 90A det er immervæk en slante...
|
| Til top |
|
| |
dennis nordjyll Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 Februar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 174
|
| Sendt: 16 April 2010 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
Men et hint om en forstærkers faktiske styrke, kan man jo få ved at læse bag på apparatet. (Alt CE mærket udstyr skal bære en angivelse for maks. effekt forbrug.) Den effekt der står der, oftest opgivet i watt, deler man ganske simpelt med 3, og deler ud på antal forstærker kanaler. Det gælder for de fleste klasse AB forstærkere, og selvom man ikke kan tage det som fuldstændig nøjagtig. Så kan man hurtig afsløre en svindler, hvis de opgiver en forstærker til 6 x 100w. og den maksimalt kan trække 250w. (6 / (250 / 3) = ~14w.) som eksempel. |
|
|
Nå interessant. Det hint der, har jeg sku ikke hørt om før. __________________ Harman Kardon AVR 7300
Harman Kardon DVD 47
jamo 707i gulvhøjttalere 4 stk plus center
SVS PB 12-plus sub.
CAV A12 Hybrid forstærker
CAV Fi II gulvhøjttalere
|
| Til top |
|
| |
henrik002 Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 39
|
| Sendt: 16 April 2010 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
som automekaniker kan jeg kun sige at hvis den virkelig kan trække 600 watt og du har en bil med 100 hk. og du fyre anlæget af har du nok kun 2/3 hk tilbage
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 16 April 2010 kl. 23:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
henrik002 skrev:
som automekaniker kan jeg kun sige at hvis den virkelig kan trække 600 watt og du har en bil med 100 hk. og du fyre anlæget af har du nok kun 2/3 hk tilbage |
|
|
Næh, dog ikke. 600w er knap 1 hk ( 1hk = 745 w), så helt i står går bilen nu ikke
|
| Til top |
|
| |
henrik002 Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 39
|
| Sendt: 17 April 2010 kl. 00:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
forudsætter at generatoren så har en effektvitet på 100 % har ikke hørt om en sådan elektrisk dims endnu  men ok jeg overdrev måske en smule men et aircon. tager ca. 10% hk. (ved ikke lige hvad den napper af watt)
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 17 April 2010 kl. 02:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
dennis nordjyll skrev:
| Nå interessant. Det hint der, har jeg sku ikke hørt om før. |
|
|
Men husk at det ikke gælder bilforstærkere! Her kan du sagtens få 2*150W ud af en forstærker der forsynes gennem en 3,15A sikring (ja, sådan en har jeg set  ). Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 April 2010 kl. 08:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det bliver mere og mere interessant
Det skal lige siges forstærkeren er ligeglad hvad jeg smider på den den spiller bare, 1, 2, eller 3 sub´s, den bliver lidt varm men det er nok ikke så underligt ;-)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 April 2010 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
35tommer skrev:
En ZX 600 kører nemt 1 ohm |
|
|
Hvor meget yder sådan en zx600 af watt i 1 ohm :-)
|
| Til top |
|
| |