Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 17:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forstærker hjælp. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
yimanya
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 21 April 2010 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Hej forum jeg har pt en NAD 325BEE forstærker på 2*50 watt til mine dali concept 8 højtalere, men det er ligesom om der mangler lidt bas, så ville høre jer om det kunne svare sig, at ofre nogle penge på en anden lidt kraftigere forstærker? alt hjælp vil blive værdsat. 
Til top Vis yimanya's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af yimanya

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Sendt: 21 April 2010 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

yimanya skrev:
Hej forum jeg har pt en NAD 325BEE forstærker på 2*50 watt til mine dali concept 8 højtalere, men det er ligesom om der mangler lidt bas, så ville høre jer om det kunne svare sig, at ofre nogle penge på en anden lidt kraftigere forstærker? alt hjælp vil blive værdsat. 

Den lille NAD er kommet på lidt af en opgave. Noget mere strøm vil bestemt ikke være af vejen.

Hvad er dit budget?

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

yimanya
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2010 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

floe skrev:
yimanya skrev:

Den lille NAD er kommet på lidt af en opgave. Noget mere strøm vil bestemt ikke være af vejen.

Hvad er dit budget?

lige nu har jeg ikke noget budget da jeg lige ville høre om det kunne svare sig først. Hvad ville være et realist budget tror du?

Mathew
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2009
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 22 April 2010 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

Ville da ofre en 3-4000kr. :) Købe en der håndtere dine Dali med fast hånd.
Til top Vis Mathew's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mathew

yimanya
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2010 kl. 01:15 | IP-adresse registreret  

Mathew skrev:
Ville da ofre en 3-4000kr. :) Købe en der håndtere dine Dali med fast hånd.

Ok 4000 kr er mange penge når man er på su men kan selvfølgelig sælge min NAD og få lidt for den. så er spørgsmålet bare hvilken forstærker der ville være det rigtige valg? det er jo lidt en jungle at finde rundt i.

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 April 2010 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

Er din signalkilde din PC, vil jeg foreslå en forstærker med indbygget DAC som fx:
XTZ Class A 100, som har masser af kræfter, indbygget højkvalitets dac og med rigtigt gode anmeldelser bag sig. Str value for
money.

Findes på www.fyndborsen.se
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Mathew
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2010 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Problemet er at XTZ ikke er til at få fat i brugt, og derfor skal han ofre 4500kr. minimum. Ellers er jeg enig, den vil nok kunne tæmme hans HT uden problemer.

yimanya
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2010 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Ok det lyder jo godt jeg må bare igang med at spare op så jeg kan få noget ordenligt jeg takker for hjælpen og den hurtige respons

Edit: nu så jeg lige på den xtz der er noget som hedder class a mode og class ab mode er der en venlig sjæl som lige kan forklare det for mig?

Mathew
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2010 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Sakset fra en anmeldelse;

For de, der ikke er helt med på kategoriseringen af klasser kommer her en yderst kort forklaring. For effektforstærkere eller udgangstrinnet i integrerede forstærkere er den mest udbredte forstærker klasse AB forstærkeren. Humlen er, at AB forstærkeren trækker den strøm, den skal bruge undervejs – dvs fuld skrue med masser dynamik trækker meget strøm, mens en enlig lille trille på en piccolofløjte ved lav styrke trækker meget mindre.

Klasse A forstærkere trækker derimod fuld effekt konstant uanset hvor meget eller hvor lidt fart, der på musikken. Da den effekt, der afsættes i højttalerne alt andet lige er stort set den samme, skal klasse A forstærkeren slippe af med den effekt, der ikke sendes til højttalerne. Det sker i form af varme. Det betyder et enorm spild set i forhold til klasse AB forstærkeren, men det betyder samtidig, at udgangstransistorerne hele tiden har den maksimale strøm til rådighed. Hermed reduceres forskellige forvrængningsprodukter – især crossover forvrængningen, som opstår i klasse AB forstærkerne når transistorerne skifter polaritet. Mængden af denne ubehagelige forvrængning er afhængig af den tomgangsstrøm, udgangstrinnet kører med, men kan også kompenseres på andre måder, som jeg ikke vil gå i detaljer med her. Da effekt  er spænding x strømstyrke, kan højere spænding give lave strømstyrke og dermed øget crossover forvrængning. Rene klasse A forstærkere er i praksis fri for denne forvrængning. Prisen for denne kompromisløse metode er naturligvis et stort strømforbrug, men du kommer også til at betale mange penge for de større køleprofiler og strømforsyning.

Mathew
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2010 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

XTZ'en er rigelig strømstærk til at klare dine højtallere, og valget til Klasse A effekt, som overstående siger, betyder blot, hvis man kan høre det, en bedre lyd.

Den effekt den kan levere i klasse AB i 8 ohm (110W) er nok til at tæmme dine concept.

yimanya
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2010 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Mathew skrev:
XTZ'en er rigelig strømstærk til at klare dine højtallere, og valget til Klasse A effekt, som overstående siger, betyder blot, hvis man kan høre det, en bedre lyd.

Den effekt den kan levere i klasse AB i 8 ohm (110W) er nok til at tæmme dine concept.

Ok så blev jeg så meget klogere tak for det jeg må igang med at kigge efter job endnu en gang tak for glimrende og hurtig hjælp. 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes