| Forfatter |
|
Slåttvik Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 94
|
| Sendt: 18 Maj 2010 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Tænkte jeg ville oprette en tråd om emnet rørforstærker eller alm., for at høre lidt om Jeres erfaringer herom. Måske er der allerede en tråd om emnet, men jeg har ikke kunnet finde den?
Hvad er bedst? Fordele og ulemper? Jeg er klar over det måske nok er et temmeligt følelsesladet spørgsmål, og nok umuligt at blive enig om, men her er vel plads til 100% subjektive meninger . HiFi afhænger jo fuldstændigt af de ører der hører, har jeg efterhånden lært.
Hvad er den største forskel på de to typer?
Ser frem til en sober debat.
__________________ Advance Acoustic MCD-203II, Cayin 265Ai, Vienna Acoustic Beethoven
|
| Til top |
|
| |
virious Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 18 Maj 2010 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fordele ved rør:
Lyd, klang
Ulemper ved rør:
Rørskifte, dyr hvis de skal kunne spille bas
Fordele ved transistor:
Kan spille bas
Ulemper:
Klang set i forhold til rørene.
__________________ We say "Lowther for Life". We mean that once Lowther Loudspeakers are used, audio and hi-fi perfectionists stay with them for life, and those that stray come back.
|
| Til top |
|
| |
kvickly Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 411
|
| Sendt: 18 Maj 2010 kl. 11:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er der jo både gode og dårlige rørforstærkere
Det samme gælder for transistorforstærkere
En anden væsentlig ting for godt resultat er grejet det skal køre sammen med, f.eks højtalere og kabler.
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
| Sendt: 18 Maj 2010 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Begge dele kan spille godt og dårligt. Min nuværende forstærker syntes jeg hverken lyder som "typisk" transistor, eller "typisk"
rør. Ikke en gang som mellemting. Lidt besynderligt faktisk
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 21 Maj 2010 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange rørforstærkere benytter for dårlige udgangstransformatorer. Det er som regel hér (på det værst tænkelige sted) der spares.
Lyden bliver aldrig i orden hvis de er fremstillet af gamle kinesiske barnevogne og cykler og andet ragelse. ;-O
Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1346
|
| Sendt: 21 Maj 2010 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rørforstærkere tilfører ørevenlig og "musikalsk" harmonisk forvrængning, som pynter på lyden fra mange højttalere.
Desuden spiller man sjældent så højt med rørforstærkere, hvilken gør, at lyden ikke er så "anstrengt" (andre former for forvrængning). __________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
seba Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Februar 2010 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 327
|
| Sendt: 21 Maj 2010 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
De bedste amp lyder hverken af rør eller transistorer.
Modkobling sløver uanset om det er rør eller transistorer.
Pentoder kommer aldrig til at lyde så smukt som trioder,og pushpull aldrig så transparent som singleend!
|
| Til top |
|
| |
Jakobsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1779
|
| Sendt: 21 Maj 2010 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
|
Rørforstærkere tilfører ørevenlig og "musikalsk" harmonisk forvrængning, som pynter på lyden fra mange højttalere.
Desuden spiller man sjældent så højt med rørforstærkere, hvilken gør, at lyden ikke er så "anstrengt" (andre former for forvrængning).
|
|
|
pladder .....
hold nu op... men den kliche' er bare at høre på
kan forekomme ... men ikke på moderne grej normalt og det er ikke normalt ikke rør i den forstand der har skylden.. strømforsyning,udgangstrafoer,goe gamle modstande, kondensatorer er her normalt synderen
jeg kan forsikre dig mit rør setup ikke er slet ikke som din beskrivelse... der er så meget hul igennem og smæk på ...at du vil græde over opløsningen... og blinke over dynamikken og ikke mindst du må revurdere din holding/mening/erfaring
|
| Til top |
|
| |
lille splint Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 70
|
| Sendt: 20 Juli 2010 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil så smide endnu et spørgsmål ind her.
Kan man så få en fordel ved at blande de to verdener? Altså have en røreffekt og en transistor forforstærker eller omvendt?
|
| Til top |
|
| |
eggers Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 414
|
| Sendt: 20 Juli 2010 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille splint skrev:
Kan man så få en fordel ved at blande de to verdener? Altså have en røreffekt og en transistor forforstærker eller omvendt?
|
|
|
Jeps! De bliver kaldt hybrid-forstærkere, og det er oftest smårør i indgangen og transistorer til at levere effekten. LSA (tidligere
DK Design) laver nogle gode hybridforstærkere. http://www.thelsagroup.com/
Noget man skal gøre sig klart er også strømforbruget på (effekt) rørforstærkere, de er oftest meget ineffektive. Store klasse A
transistor forstærkere har også et stort forbrug.
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 20 Juli 2010 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille splint skrev:
|
|
|
|
Det kan man sagtens...det er der mange der gør, men man blande endnu mere f.eks. en rør forforstærker og et udgangstrin som indeholder både tansistorer og rør. Gode eksempler på benytter mos-fet i udgangen og rør i indgangen og det siges at være ret godt.
http://www.audioreview.com/cat/amplification/amplifiers/joli da/jd-1701/PRD_115849_1583crx.aspx
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
pof@ Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 941
|
| Sendt: 20 Juli 2010 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan også blande på en anden måde, Jeg er ved at opbygge et system med en transistor effekt til bas/mellemtone og en rør effekt til diskanten. Det kræver selvfølgelig et delefilter af en eller anden art før effektforstærkerne.
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 20 Juli 2010 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan også køre dem som bi-ampning, det kræver så bare en effektmodstand (f.eks. 30ohm / 25W) parallelt over udgangen på rørforstærkeren.
Boman skrev:
|
Desuden spiller man sjældent så højt med rørforstærkere, hvilken gør, at lyden ikke er så "anstrengt" (andre former for forvrængning).
|
|
|
"sjældent så højt" Det for du ikke min kone til skrive under på. 
|
| Til top |
|
| |
lille splint Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 70
|
| Sendt: 22 Juli 2010 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dvs. at jeg godt kan sætte en Holfi pre sammen med en McIntosh 275? eller vil det være blasfemi?
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 22 Juli 2010 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille splint skrev:
| Dvs. at jeg godt kan sætte en Holfi pre sammen med en McIntosh 275? eller vil det være blasfemi? |
|
|
Blasfemi er måske for meget sagt - men lidt derhen ad Som allerede indikeret vil en blanding af transistor og rør normalt være en rør-forforstærker og en transistor-effektforstærker fordi man har brug for en stærk effektforstærker til nogle tunge højttalere. Har man knap så tunge højttalere tager man som regel også rør i effektforstærkeren.
Som overgangsløsning går det sikkert fint an, men det fulde potentiale udnytter du først med en matchende rør forforstærker.
Jeg husker dengang jeg fik en LC Audio ZAPsolute 42 watt, som afløste en Kenwood L-1000M. Hvilket hug der pludselig var i anslag, meget imponerende. Med tiden tabte jeg dog gradvist en del af lysten til musik, indtil jeg skiftede til en JJ 828 integreret rørforstærker: Lige pludselig var der meget mere glæde og liv - det gode hug var forsvundet, men der var meget mere atmosfære og stemning. Det var min overgang fra transistor til rør, og jeg har ikke tænkt mig at vende tilbage - og problemerne lever jeg så med.
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
| Sendt: 22 Juli 2010 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille splint skrev:
| Dvs. at jeg godt kan sætte en Holfi pre sammen med en McIntosh 275? eller vil det være blasfemi? |
|
|
Det tror jeg godt kan gå fint. Holfi spiller typisk ikke "elektronisk", som andet transistor grej en gang imellem kan gøre.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 22 Juli 2010 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg konverterede fra transistor til rør for et halvt års tid siden, og den bedste hifi-upgrade jeg nogensinde har gjort.
Det er klart at der eksisterer gode og dårlige løsninger i begge lejre, her bør fornuften råde. Selvom almindelig sund fornuft ikke er så almindelig endda...
Min konklusion er ihvertfald at rør spiller musik og det kan jeg ikke kan undvære. 
Jeg har p.t. en Rogue Audio Cronus hvor jeg har tilsluttet en Rogue Audio Atlas effekt, så jeg biamper med samlet 4x55W (de er begge udmålt til at gå lige over 60W per kanal i praksis). Dertil har jeg en Jolida rør-cd-afspiller og en streamerløsning med en M2Tech og en Music Hall rør DAC. Så der er rør med mange steder. 
Jeg vil ikke tale om en decideret "rørlyd", som ofte også omtales som "harmonisk forvrængning", for der er masser af dynamik og dyyb bas, når rørgrejet er fornuftigt.
Undgå gerne lyn-kinesere, de fleste er ikke pengene værd, selvom de kan se flotte og hyggelige ud.
Rørtyper og kvaliteten af rør er en videnskab, men der er masser af hjælp at hente i diverse fora og ikke mindst hos forhandlere. Det behøver ikke koste en bondgård for at lyde godt. __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
Supercharger Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 628
|
| Sendt: 22 Juli 2010 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bruger kun Digitial forstærkere til min Surround preamp (9.2 setup)
ALTID have rigelig med effekt (1000+W pr kanal) og du vil aldrig opleve forvrængning pga. svage forstærker konstruktioner . (dog sørge for at dine højtalere er af fornuftig kvalitet (Aldi højtalere er strengt forbudt )
Mine 4 digitale effekt forstærkere: http://www.stkpro.com/products/p1_a.html
Noget dyre, men skal nu aldrig savne kraft og saft i de kraftige musik passager 
|
| Til top |
|
| |
mogens_oestjyll Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 25 Maj 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 179
|
| Sendt: 22 Juli 2010 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tweaker skrev:
Begge dele kan spille godt og dårligt. Min nuværende forstærker syntes jeg hverken lyder som "typisk" transistor, eller "typisk" rør. Ikke en gang som mellemting. Lidt besynderligt faktisk  |
|
|
Det vil jeg måske give dig ret i bedømt på en lytning hos Ulrik.
Men til trods for at de pass forstærkere er ganske udmærkede, så har de et umiskendeligt romantisk skær i deres gengivelse, der "kan" minde om visse rørforstærkere.
Jeg bryder mig egentlig ikke helt om den type gengivelse, og synes sagtens man kan få rørforstærkere, der langt fra er romantiske i deres gengivelse. Så her er det vitterligt et spørgsmål om smag.
Effektforstærkere og rør synes jeg dog under alle omstændigheder er problematisk hvis vi taler den mere overkommelige prisklasse.
|
| Til top |
|
| |
Slåttvik Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 94
|
| Sendt: 22 Juli 2010 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
|
Jeg konverterede fra transistor til rør for et halvt års tid siden, og den bedste hifi-upgrade jeg nogensinde har gjort.
Det er klart at der eksisterer gode og dårlige løsninger i begge lejre, her bør fornuften råde. Selvom almindelig sund fornuft ikke er så almindelig endda...
Min konklusion er ihvertfald at rør spiller musik og det kan jeg ikke kan undvære. 
Jeg har p.t. en Rogue Audio Cronus hvor jeg har tilsluttet en Rogue Audio Atlas effekt, så jeg biamper med samlet 4x55W (de er begge udmålt til at gå lige over 60W per kanal i praksis). Dertil har jeg en Jolida rør-cd-afspiller og en streamerløsning med en M2Tech og en Music Hall rør DAC. Så der er rør med mange steder. 
Jeg vil ikke tale om en decideret "rørlyd", som ofte også omtales som "harmonisk forvrængning", for der er masser af dynamik og dyyb bas, når rørgrejet er fornuftigt.
Undgå gerne lyn-kinesere, de fleste er ikke pengene værd, selvom de kan se flotte og hyggelige ud.
Rørtyper og kvaliteten af rør er en videnskab, men der er masser af hjælp at hente i diverse fora og ikke mindst hos forhandlere. Det behøver ikke koste en bondgård for at lyde godt.
|
|
|
Jeg er lidt forvirret over det du skriver "ikke decideret rørlyd" og "rør spiller som du ikke kan undvære".
Det er jo nok vanskeligt at forklare, men hvad er forskellen? Hvis man nu antager at der anvendes forstærkere af tilsvarende kvalitet? __________________ Advance Acoustic MCD-203II, Cayin 265Ai, Vienna Acoustic Beethoven
|
| Til top |
|
| |