Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 15:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Rør eller traditionel forstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Slåttvik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 18 Maj 2010 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Tænkte jeg ville oprette en tråd om emnet rørforstærker eller alm., for at høre lidt om Jeres erfaringer herom. Måske er der allerede en tråd om emnet, men jeg har ikke kunnet finde den?

Hvad er bedst? Fordele og ulemper? Jeg er klar over det måske nok er et temmeligt følelsesladet spørgsmål, og nok umuligt at blive enig om, men her er vel plads til 100% subjektive meninger. HiFi afhænger jo fuldstændigt af de ører der hører, har jeg efterhånden lært.

Hvad er den største forskel på de to typer?

Ser frem til en sober debat.

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 18 Maj 2010 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Fordele ved rør:

Lyd, klang

Ulemper ved rør:

Rørskifte, dyr hvis de skal kunne spille bas

Fordele ved transistor:

Kan spille bas

Ulemper:

Klang set i forhold til rørene.

kvickly
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008
Lokalitet: Øerne
Sendt: 18 Maj 2010 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Nu er der jo både gode og dårlige rørforstærkere

Det samme gælder for transistorforstærkere

En anden væsentlig ting for godt resultat er grejet det skal køre sammen med, f.eks højtalere og kabler.

Til top Vis kvickly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvickly

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Sendt: 18 Maj 2010 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Begge dele kan spille godt og dårligt. Min nuværende forstærker syntes jeg hverken lyder som "typisk" transistor, eller "typisk"
rør. Ikke en gang som mellemting. Lidt besynderligt faktisk
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 21 Maj 2010 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Mange rørforstærkere benytter for dårlige udgangstransformatorer.
Det er som regel hér (på det værst tænkelige sted) der spares.

Lyden bliver aldrig i orden hvis de er fremstillet af gamle kinesiske barnevogne og cykler og andet ragelse.  ;-O

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Maj 2010 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Rørforstærkere tilfører ørevenlig og "musikalsk" harmonisk forvrængning, som pynter på lyden fra mange højttalere.

Desuden spiller man sjældent så højt med rørforstærkere, hvilken gør, at lyden ikke er så "anstrengt" (andre former for forvrængning).

seba
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Februar 2010
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 Maj 2010 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

De bedste amp lyder hverken af rør eller transistorer.

Modkobling sløver uanset om det er rør eller transistorer.

Pentoder kommer aldrig til at lyde så smukt som trioder,og pushpull aldrig så transparent som singleend!

Til top Vis seba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af seba

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 Maj 2010 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:

Rørforstærkere tilfører ørevenlig og "musikalsk" harmonisk forvrængning, som pynter på lyden fra mange højttalere.

Desuden spiller man sjældent så højt med rørforstærkere, hvilken gør, at lyden ikke er så "anstrengt" (andre former for forvrængning).

pladder .....

hold nu op... men den kliche' er bare   at høre på

kan forekomme ... men ikke på moderne grej normalt
og det er ikke normalt ikke rør i den forstand der har skylden..
strømforsyning,udgangstrafoer,goe gamle modstande, kondensatorer er her normalt synderen

jeg kan forsikre dig mit rør setup ikke er slet ikke som din beskrivelse...
der er så meget hul igennem og smæk på
...at du vil græde over opløsningen... og blinke over dynamikken
og ikke mindst du må revurdere din holding/mening/erfaring

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

lille splint
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006
Sendt: 20 Juli 2010 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Jeg vil så smide endnu et spørgsmål ind her.

Kan man så få en fordel ved at blande de to verdener? Altså have en røreffekt og en transistor forforstærker eller omvendt?

Til top Vis lille splint's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille splint

eggers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 20 Juli 2010 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

lille splint skrev:

Kan man så få en fordel ved at blande de to verdener? Altså have en røreffekt og en transistor forforstærker eller omvendt?

Jeps! De bliver kaldt hybrid-forstærkere, og det er oftest smårør i indgangen og transistorer til at levere effekten. LSA (tidligere
DK Design) laver nogle gode hybridforstærkere. http://www.thelsagroup.com/

Noget man skal gøre sig klart er også strømforbruget på (effekt) rørforstærkere, de er oftest meget ineffektive. Store klasse A
transistor forstærkere har også et stort forbrug.
Til top Vis eggers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eggers

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 Juli 2010 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

lille splint skrev:

Det kan man sagtens...det er der mange der gør, men man blande endnu mere f.eks. en rør forforstærker og et udgangstrin som indeholder både tansistorer og rør. Gode eksempler på benytter mos-fet i udgangen og rør i indgangen og det siges at være ret godt.

http://www.audioreview.com/cat/amplification/amplifiers/joli da/jd-1701/PRD_115849_1583crx.aspx

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Juli 2010 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Man kan også blande på en anden måde, Jeg er ved at opbygge et system med en transistor effekt til bas/mellemtone og en rør effekt til diskanten. Det kræver selvfølgelig et delefilter af en eller anden art før effektforstærkerne.
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 20 Juli 2010 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Man kan også køre dem som bi-ampning, det kræver så bare en effektmodstand (f.eks. 30ohm / 25W) parallelt over udgangen på rørforstærkeren.

Boman skrev:

"sjældent så højt"  Det for du ikke min kone til skrive under på.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

lille splint
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006
Sendt: 22 Juli 2010 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Dvs. at jeg godt kan sætte en Holfi pre sammen med en McIntosh 275? eller vil det være blasfemi?
Til top Vis lille splint's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille splint

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 Juli 2010 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

lille splint skrev:
Dvs. at jeg godt kan sætte en Holfi pre sammen med en McIntosh 275? eller vil det være blasfemi?

Blasfemi er måske for meget sagt - men lidt derhen ad  Som allerede indikeret vil en blanding af transistor og rør normalt være en rør-forforstærker og en transistor-effektforstærker fordi man har brug for en stærk effektforstærker til nogle tunge højttalere. Har man knap så tunge højttalere tager man som regel også rør i effektforstærkeren.

Som overgangsløsning går det sikkert fint an, men det fulde potentiale udnytter du først med en matchende rør forforstærker.

Jeg husker dengang jeg fik en LC Audio ZAPsolute 42 watt, som afløste en Kenwood L-1000M. Hvilket hug der pludselig var i anslag, meget imponerende. Med tiden tabte jeg dog gradvist en del af lysten til musik, indtil jeg skiftede til en JJ 828 integreret rørforstærker: Lige pludselig var der meget mere glæde og liv - det gode hug var forsvundet, men der var meget mere atmosfære og stemning. Det var min overgang fra transistor til rør, og jeg har ikke tænkt mig at vende tilbage - og problemerne lever jeg så med.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Sendt: 22 Juli 2010 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

lille splint skrev:

Det tror jeg godt kan gå fint. Holfi spiller typisk ikke "elektronisk", som andet transistor grej en gang imellem kan gøre.

Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 Juli 2010 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Jeg konverterede fra transistor til rør for et halvt års tid siden, og den bedste hifi-upgrade jeg nogensinde har gjort.

Det er klart at der eksisterer gode og dårlige løsninger i begge lejre, her bør fornuften råde.
Selvom almindelig sund fornuft ikke er så almindelig endda...

Min konklusion er ihvertfald at rør spiller musik og det kan jeg ikke kan undvære.

Jeg har p.t. en Rogue Audio Cronus hvor jeg har tilsluttet en Rogue Audio Atlas effekt, så jeg biamper med samlet 4x55W (de er begge udmålt til at gå lige over 60W per kanal i praksis).
Dertil har jeg en Jolida rør-cd-afspiller og en streamerløsning med en M2Tech og en Music Hall rør DAC.
Så der er rør med mange steder.

Jeg vil ikke tale om en decideret "rørlyd", som ofte også omtales som "harmonisk forvrængning", for der er masser af dynamik og dyyb bas, når rørgrejet er fornuftigt.

Undgå gerne lyn-kinesere, de fleste er ikke pengene værd, selvom de kan se flotte og hyggelige ud.

Rørtyper og kvaliteten af rør er en videnskab, men der er masser af hjælp at hente i diverse fora og ikke mindst hos forhandlere. Det behøver ikke koste en bondgård for at lyde godt.

Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 22 Juli 2010 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Bruger kun Digitial forstærkere til min Surround preamp (9.2 setup)

ALTID have rigelig med effekt (1000+W pr kanal) og du vil aldrig opleve forvrængning pga. svage forstærker konstruktioner . (dog sørge for at dine højtalere er af fornuftig kvalitet (Aldi højtalere er strengt forbudt  )

Mine 4 digitale effekt forstærkere: http://www.stkpro.com/products/p1_a.html

Noget dyre, men skal nu aldrig savne kraft og saft i de kraftige musik passager

Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger

mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 Maj 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 Juli 2010 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Tweaker skrev:
Begge dele kan spille godt og dårligt. Min nuværende forstærker syntes jeg hverken lyder som "typisk" transistor, eller "typisk"
rør. Ikke en gang som mellemting. Lidt besynderligt faktisk

Det vil jeg måske give dig ret i bedømt på en lytning hos Ulrik.

Men til trods for at de pass forstærkere er ganske udmærkede, så har de et umiskendeligt romantisk skær i deres gengivelse, der "kan" minde om visse rørforstærkere.

Jeg bryder mig egentlig ikke helt om den type gengivelse, og synes sagtens man kan få rørforstærkere, der langt fra er romantiske i deres gengivelse. Så her er det vitterligt et spørgsmål om smag.

Effektforstærkere og rør synes jeg dog under alle omstændigheder er problematisk hvis vi taler den mere overkommelige prisklasse.

Til top Vis mogens_oestjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mogens_oestjyll

Slåttvik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 Juli 2010 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:

Jeg konverterede fra transistor til rør for et halvt års tid siden, og den bedste hifi-upgrade jeg nogensinde har gjort.

Det er klart at der eksisterer gode og dårlige løsninger i begge lejre, her bør fornuften råde.
Selvom almindelig sund fornuft ikke er så almindelig endda...

Min konklusion er ihvertfald at rør spiller musik og det kan jeg ikke kan undvære.

Jeg har p.t. en Rogue Audio Cronus hvor jeg har tilsluttet en Rogue Audio Atlas effekt, så jeg biamper med samlet 4x55W (de er begge udmålt til at gå lige over 60W per kanal i praksis).
Dertil har jeg en Jolida rør-cd-afspiller og en streamerløsning med en M2Tech og en Music Hall rør DAC.
Så der er rør med mange steder.

Jeg vil ikke tale om en decideret "rørlyd", som ofte også omtales som "harmonisk forvrængning", for der er masser af dynamik og dyyb bas, når rørgrejet er fornuftigt.

Undgå gerne lyn-kinesere, de fleste er ikke pengene værd, selvom de kan se flotte og hyggelige ud.

Rørtyper og kvaliteten af rør er en videnskab, men der er masser af hjælp at hente i diverse fora og ikke mindst hos forhandlere. Det behøver ikke koste en bondgård for at lyde godt.

Jeg er lidt forvirret over det du skriver "ikke decideret rørlyd" og "rør spiller som du ikke kan undvære".

Det er jo nok vanskeligt at forklare, men hvad er forskellen? Hvis man nu antager at der anvendes forstærkere af tilsvarende kvalitet?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes