| Forfatter |
|
dysterland Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 769
|
| Sendt: 19 Maj 2010 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg overvejer lidt at prøve en genvej til rør-lyd på mit anlæg - og købe en rørbuffer som fx Musical Fidelity X-10. Men min store bekymring er jo, når rørene så ikke virker mere. Kan man skifte rørene i X-10, i så fald fx til hvilke, og hvad koster det? Er det noget, en komplet amatør kan gøre?
Er en Yaqin fra Ebay smartere/nemmere/lige så god?
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 19 Maj 2010 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vidt jeg kan læse mig til, så anvender Musical Fidelity X-10 en 6112 rør - dette er et lidt anderledes rør, som er et specielt mini-rør, der ikke sidder i en sokkel som rør flest; men er loddet på printet. Så det vil være lidt mere "bøvlet" at skifte denne type rør.
Vil du til at afprøve "rør-lyd", er en af de sjove oplevelser ved rør, at disse har meget forskellig lyd, afhængigt af fabrikat og årgang. Så ofte får man behov for/lyst til at afprøve et andet rør, end det apparatet lige er leveret med. I denne situation vil du også være hæmmet at Musical Fidelity X-10 valg af rør. Det er "bøvlet" at skifte, og udbuddet af rør er begrænset.
Jeg vil derfor anbefale dig, at finde en buffer/forstærker, der anvender et mere "almindeligt" rør, det vil give dig meget større frihed og udskiftningsmuligheder. Kig efter noget hvor der anvendes rør som f.eks. ECC82, ECC83, 12AU7, 12AU7.
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Maj 2010 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Maj 2010 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jep, denne type rør er meget enkle at skifte ud. De sidder i en sokkel, som du bare trækker dem ud af, og så sætter nogle nye i. Nu skal du ikke forvente, at skulle skifte rør hele tiden. Småsignalrør, som anvendt i buffertrin og forforstærkerer, har meget lang levetid - typisk 10,000 timer eller mere. Røret 6J1 er en kinesisk udgave af det vi i Europa kender som EF86. Det hat været produceret siden sidst i 50'erne og bliver stadig produceret. Der er ingen fare for at få stød, selvom røret sidder frit fremme, og det bliver ikke så varmt, at man får forbrændinger ved at røre ved det. Til gengæld er det jo lidt hyggeligt at se den svare røde glød fra røret i en mørk stue  Det er ret almindeligt at rørene sidder frit fremme, måske lige beskyttet af et gitter. Dette skyldes, at de jo skal af med en del varme, så derfor er det ikke en god ide, at lukke dem inde i en tæt kasse.
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Maj 2010 kl. 09:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så lige et dumt spørgsmål mere - på nogle rørbuffere er der kun ét rør, men alligevel er det stereo, de behandler - hvordan kan det lade sig gøre?
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Maj 2010 kl. 09:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingen spørgsmål er dumme - det man ikke ved, ved man jo ikke.
Grunden til at det kan lade sig gøre at lave en rørforstærker i stereo med kun ét rør, er at de almindelige ECC.. rør, faktisk er 2 rør i ét, altså et dobbelt rør. Og så anvender man hver halvdel til hver sin kanal.
|
| Til top |
|
| |
Jensen100 Lukket konto

Hedder nu NHJ4
Bruger siden: 23 November 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 284
|
| Sendt: 20 Maj 2010 kl. 10:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
dysterland skrev:
| Så lige et dumt spørgsmål mere - på nogle rørbuffere er der kun ét rør, men alligevel er det stereo, de behandler - hvordan kan det lade sig gøre? |
|
|
fordig at røret er et stereo rør, der er to anoder det er de små kasser man kan se, et rør kan bruges til mono skyles så vidt jeg ved til dobelt forstærkning for den ene kanal vis det skal bruge det, det var sådan lige hvad jeg ved
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Maj 2010 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jensen100 skrev:
dysterland skrev:
| Så lige et dumt spørgsmål mere - på nogle rørbuffere er der kun ét rør, men alligevel er det stereo, de behandler - hvordan kan det lade sig gøre? |
|
|
fordig at røret er et stereo rør, der er to anoder det er de små kasser man kan se, et rør kan bruges til mono skyles så vidt jeg ved til dobelt forstærkning for den ene kanal vis det skal bruge det, det var sådan lige hvad jeg ved |
|
|
Nej, det er ikke helt korrekt - det er simpelthen et dobbelt rør, hvor der er 2 helt adskilte rørsektioner inden i; med hver sin anode, gitter, katode og glød - og omuligvis en skærm mellem de 2 sektioner, så de ikke indvirker på hinanden. De 2 sektioner anvendes helt adskilte, og selvstændigt. Enten ved stereo, vor der så er et rør i hver kanal, eller i mono, hvor der så er to rør til rådighed.
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Maj 2010 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aha
|
| Til top |
|
| |
Jensen100 Lukket konto

Hedder nu NHJ4
Bruger siden: 23 November 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 284
|
| Sendt: 20 Maj 2010 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Maj 2010 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen der ved, om 6J1 så er "varme" i lyden - eller hvilke "varme" alternativer, man kan skifte den ud med?
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Maj 2010 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rør er ligesom kvinder - der er varme og der er kolde.  Spøg til side; men rør er faktisk meget forskellige i deres udtryk. Det afhænger meget af deres fabrikat og også fabrikationstidspunkt. Desuden har det specifikke kredsløbs dimensionering betydning for hvordan et givet rør performer. Desuden er det også meget subjektivt, hvordan man opfatter lyden, og hvordan man ønsker den skal være. Jeg kender ikke specifikt til 6J1 / EF86 røret, så jeg kan ikke anbefale/fraråde nogle bestemte. Men mine erfaringer generelt er, at ældre rør fremstillet i Europa typisk har det, som mange kalder en varm rørlyd; hvorimod de amerikanske er lidt mere klare og analytiske. Moderne rør fra Kina og tidligere østbloklande synes jeg ikke er noget særligt, og ofte er deres levetid meget ringe. Jeg har selv haft rigtigt gode oplevelser med rør fra det tidligere Sovjet, de er af god kvalitet har lang levetid og rigtig god afbalanceret lyd. Og ikke mindst er det stadig muligt at finde rør fra denne periode på overskudslagre i østeuropa til en meget rimelig pris. 6J1/EF86 hedder 6ZH32P eller 6J32P i sovjet udgave. Prøv at søge på 6J32P på eBay, så finder du en del muligheder til rimelige priser. Jeg lavede lige en søgning med dette resultat.
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Maj 2010 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK, interessant - tak
Hvordan kan det være, du lige bruger ebay.CA ?
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Maj 2010 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
dysterland skrev:
OK, interessant - tak
Hvordan kan det være, du lige bruger ebay.CA ? |
|
|
Det var et rent tilfælde, fordi jeg først googlede røret, og første hit var åbenbart ebay.ca  Men en søgning på ebay.com, giver nu også en del resultater - jeg er nu også sikker på, at en del af dem er de samme. forøvrigt, hvis du handler på ebay, så gå efter en sælger der er "Top-Rated", det gør jeg altid, og har aldrig haft problemer af nogen art. Eksempelvis første resultat, har jeg før handlet med med OK resultat. Her får du 4 rør til ialt ca 125 kr, så er der da lidt at eksperimentere med, uden at det koster en formue.
|
| Til top |
|
| |
Nullergøj Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 21 Maj 2010 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu skal vi jo ikke lokke manden ud i uføre lige fra starten af. 
EF86 passer ikke i 6J1 soklen om det har samme egenskaber har jeg ikke undersøgt men EF95 er en fin erstatning og kan fås i både nyproduktion og nos til rimelige priser.
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Maj 2010 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, det kan du have fuldstændigt ret i - forskellen er jo at EF86 er en 9 pin sokkel og EF95 en 7 pin sokkel.
Så det er jo lige spørgsmålet, hvad for en sokkel der er på kineseren 6J1, er det en 7 pin, er det helt korrekt, at EF86 ikke umiddelbart er en mulig substitut.
Desuden vil jeg nu sætte spørgsmålstegn ved - uden overhovedet at kende til 6J1 røret - at EF95 ikke lige var et rør, jeg ville anvende i seriøs hifi sammenhæng. Det er jo primært et rør udviklet til mellemfrekvensforstærker i en bilradio.
Så jeg vil nok vende tilbage til min første anbefaling, som går på at vælge en løsning, der er baseret på de mere gængse og anerkendte rørtyper - dobbelt trioder á la ECC8. og 12A.7
|
| Til top |
|
| |
Nullergøj Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Maj 2010 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kræver lidt loddearbejde i et nyt apparat. Siemens EF95 lyder ganske godt kan jeg oplyse.
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Maj 2010 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det gør det, så det er nok ikke nogen god ide at kaste sig ud i  Jeg har fundet et kinesisk datablad for 6J1 - ulæseligt; men på tegningen fremgår det, at det er et 7 pin rør. Så den rette substitut er EF95, og ikke EF86, som jeg fejlagtigt var kommet frem til.
|
| Til top |
|
| |
Gråskæg Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 213
|
| Sendt: 21 Maj 2010 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har haft begge Yaqin modellerne, og som jeg opfatter dem er der lidt mere rørlyd i den med 6j1 rørerne
mens der er bedre muligheder for tuberolling i den med 1 rør, som vist i hifi kredse er lidt mere attraktiv
jeg købte GE 5654 Nos rør som lyttemæssigt var mere intressante ( sprøde i lyden) men ikke varmere i lyden
end de originale rør, jeg kan ihvertfald anbefale dem begge hvis man gerne vil have lyden lidt blødere varmere.
6J1
|
| Til top |
|
| |
Nullergøj Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Maj 2010 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
5654 er også i EF95 ( EF905 ) familien og et rigtig godt rør.
|
| Til top |
|
| |