| Forfatter |
|
Moke Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 217
|
| Sendt: 22 Juni 2010 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Forum Jeg har lige indkøbt en Yaqin MC10L rørforstærker og udfra anbefalinger på dette forum, også et sæt USSR 6P3S-E udgangsrør. Modellen har jo to huller pr. rør at måle bias fra og det virkede som en let og overskuelig opgave, men når jeg tilslutter mit digitale voltmeter, sat til 2V DC, kan jeg ikke få noget der minder om en klar læsning. Tallet på displayet springer rundt mellem nul og 0,5 og er ikke stabil et halvt sekund af gangen. Nogen fornemmelse af hvad jeg gør galt? Jeg går ud fra, at forstærkeren skal være tændt, men ikke spille? Please advice.
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 22 Juni 2010 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når du justerer bias, skal forstærkeren være tændt og være godt varmet igennem (vent ca 15 minutter). Desuden er det vigtigt at der er tilsluttet højttalere, og at den ikke bliver tilført et signal (kortslut evt. indgangsterminalerne).
|
| Til top |
|
| |
Moke Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juni 2010 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, problemet med at få en ordentlig læsning, skyldes åbenbart at 'nålene' på mit voltmeters ledninger, ikke rigtig kan få ordentlig forbindelse med biasudlæsningspunkterne, så det er et spørgsmål om hvordan man holder kablerne.
Nu til det dumme spørgsmål: Hvis jeg vil justere mine 6P3S-E rør til 50mA, hvad skal voltene så justeres til?
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juni 2010 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, det kan godt sommetider være svært lige at få holdt konstant kontakt - afhængigt af hvordan målepunkterne er udformet. Så du skal bare lige øve dig i at være mere sikker på hånden  Det du måler med dit voltmeter er spændingen over en modstand, hvorigennem der skal løbe en strøm på 50mA (som efter min helt private mening nok er lidt i overkanten, jeg kører selv med 40mA i min Dynavox med samme rør). Så for at bestemme den spænding du skal måle, skal du kende værdien på den modstand du måler spændingen over, og så er det en simpel udregning med Ohms lov, at bestemme spændingen. U=R*I. Er modstanden f.eks. 10 Ohm, bliver regnestykket U=10 Ohm * 0,050 mA, hvilket giver en spænding på 0,5v (500mV).
|
| Til top |
|
| |
Moke Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juni 2010 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super! Tusind tak for hjælpen. Jeg starter altså med at måle Ohm. Det ku' godt være jeg skulle justere dem mere konservativt, jeg har bare set andre anbefale de 50mA. Nu kan jeg jo se hvad der lyder bedst. Det er jo ikke verdens dyreste rør, så det går nok hvis deres levetid skulle blive lidt forkortet.
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juni 2010 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeps, bestem modstanden - nødvendigvis behøver du ikke måle; men kan blot aflæse værdien (evt. via diagrammet, hvis du har det).
God ide, at eksperimentere sig lidt frem med bias justeringen. Grunden til at jeg kører med en lavere bias, er at jeg synes bassen bliver lidt for "buldrende" ved 50 mA; hvorimod lyden passer mig - og resten af setup'et - bedre ved 35 - 40 mA.
Held og lykke med justeringen.
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 23 Juni 2010 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
De rør er beregnet til max anode-tab på 20W og strømmen udregnes således... W divideret med forsyning-spændingen som er 435V i denne forstærker.
W/V = A > 20 / 435 = 0,046A > 46mA som absolut max. Jeg ville dog køre dem på 15W
W/V =A > 15 / 435 = 0,034A > 34mA
Måle modstanden er 10 ohm så Erlingt's metode er lige til at bruge.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
Moke Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juni 2010 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tusind tak for svarene til jer begge.
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2010 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige inspireret af denne tråd, har jeg foretaget lidt research vedr. bias'ing af de russiske 6p3s-e. Både fordi jeg jo lige nu anvender dem med stor glæde i en Dynavox, og egentligt har planer om at afprøve dem i en ST-70, som jeg netop har samlet. På audiokarma.org faldt jeg over denne tråd, hvor der fabuleres lidt over kvaliteten af rørene - de nævnte problemer, har jeg (heldigvis) ikke stødt på; men godt lige at være opmærksom på dem. I indlæg nummer 7 nævnes, at røret har et sweet spot ved 23w citat: "Set them up so that they are about 23 watts output per pair, that seems
to be their sweet spot.", så det kunne jo være interessant, at justere bias'en, så netop dette punkt rammes. Her bliver jeg så i tvivl om - når der står pr. pair, om det så betyder 23 W totalt set for den ene kanal og dermed 11,5 W pr. rør, eller om det er 23 W for hvert rør. De 11,5 W passer jo meget godt med tube manias anbefaling på 15 W, så det kunne jo være et godt udgangspunkt for bias indstillingen, og med så lav bias er man da på den helt sikre side. For at ramme de 11,5 w, skal bias'en i din forstærker (ref. min egen og tube manias udregninger ovenfor) sættes til 264 mV (svarende til 26,4 mA). Menes der 23 W pr. rør, så er det jo bare dobbelt op.
|
| Til top |
|
| |
Moke Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juni 2010 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende informationer. Jeg målte igår modstanden over de to biaspunkter til 11 Ohm. Jeg satte så spændingen ned fra 0,5v til 0,45v og jeg syntes jeg mistede rigtig meget bas og af den lækre bløde rørlyd.
Jeg vil prøve nogle flere spændinger igennem, men hælder mest til de 0,5v. Det svarer jo til de 20W ved 11 Ohm, så jeg burde ikke bærende noget af, selv om det nok slider lidt ekstra på rørene.
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 25 Juni 2010 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er det sådan når man minsker strømmen i udgangs-rørene så svarer det jo til en forhøjelse af bias spændingen og i den forb. skal man huske på at driver-trinnet kommer på arbejde....og i denne forstærker er der DC kopbling mellem indgangs-trin og driver-trin. Der forlanges af driver-trinnet at hvis bias-spæningen -40V skal trinnet kunne levere +-40V...altså en signal-spænding på 80V spids til spids og gerne mere. Det kan det kun hvis DC arbejds-punkterne ligger rigtigt.
Det en god ide at checke hvordan det ligger ved at måle ben3 på V1 (123V)...det må ikke afvige noget særligt +- et par volt. Man får hurtigt problemer her pga. svingende data på rørene, men det er let at måle om det fungerer. Endnu bedre er det at måle ben 1-6 på V2 som skal ligge på ca 300V...så får man checket hele indgang / driver del på engang. Det kunne have med det at gøre at du oplever dårligere lyd ved mindre strøm i udgangs-rørene.
mvh

__________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Juni 2010 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg ikke endnu haft mulighed for (eller rettere lyst til) at måle spændingerne som beskrevet af tube mania ovenfor; men det skal da gøres ved given lejlighed. Men nu er ST-70 VTA boardet heller ikke DC koblet, så de nævnte målinger er måske af mindre betydning? I hvertfald, skal jeg have målt B+ spændingen til udgangen, så jeg lidt bedre kan beregne anodetabet. Jeg har derimod "rullet" et sæt 6P3S-E i min ST-70'er, istedet for de kinesiske EL34B'er den blev leveret med. EL34 var bias'et til 40 mA, og spillede meget fint i forstærkeren. 6P3S-E startede jeg med at bias'e til 50 mA og arbejde mig så jævnt nedad, og er nu endt på 35 mA. Her synes jeg, at jeg rammer et punkt, hvor de yder den bedste lyd. Lyden er meget præcis, tør og detaljeret i hele toneområdet. Med et
præcist og 3D lydbillede og flot soundstage. Ved en bias på over 40 mA blev lyden IMHO for upræcis og med en fed og dominerende bas; men det er jo det, der af nogen opfattes som "rørlyd"
|
| Til top |
|
| |
Moke Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juni 2010 kl. 09:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg eksperimenteret lidt og jeg syntes klart at de 50mA giver de bedste lyd i mit setup. et har måske at gøre med, at mine Dali Ikon W2 (der jo egentlig er et par baghøjtalere) har en lidt svag bas og en lidt skinger diskant,, så de bliver balanceret lidt ud. Hvis det hele eksploderer, lover jeg at skrive en 'skræk-og-advarsel'-tråd.
|
| Til top |
|
| |