Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 22:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forskellig lyd i højre og venstre side. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 16 Juli 2010 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Inden I nu fortæller mig at forskellen på mono og stereo er, at stereo har forskellig lyd i de to sider så er det ikke helt det jeg hentyder til her..

Her igår legede jeg lidt med balanceknappen og opdagede at der var forskel på lyden i de to sider. Jeg kunne ikke helt sætte fingeren på hvad det var højre side manglede, men venstre side havde helt tydeligt mere "fest og glæde". Jeg legede lidt med bas og diskant og var henne og lægge øret til de forskellige enheder for at høre om en var brændt af eller noget, men jeg kunne ikke lige sætte fingeren på noget specifikt..

Jeg har for nylig købt et par ældre højttalere, så jeg begyndte at spekulere på om der måske var en defekt i delefilteret på den højre eller noget..

Jeg bruger to styk brokoblede NAD 902 effekttrin til at drive hver sin side, så jeg startede med at bytte om på højttalerkablerne bag på de to forstærkere. Nu var det pludselig den venstre højttaler der lød lidt flad og kedelig mens den højre havde genfundet sit "spræl" - ergo var det ikke højttalerne der var problemet..

Herefter byttede jeg om på signalkablerne til de to forstærkere for at se om det evt. var noget i mit øvrige anlæg der favoriserede den ene side frem for den anden, men lyden var stadig kedelig i venstre højttaler.

Med andre ord er den ene forstærker åbenbart kedeligere end den anden selv om de er samme model, købt samtidigt og blevet brugt præcis lige meget. Jeg har en tredie 902'er jeg bruger til lyd på kontoret, den må jeg lige prøve at bytte ud med ved lejlighed..

Jeg kan godt følge at to forstærkere kan ældes forskelligt, den ene trænger måske mere til justering end den anden og den slags. Det kan også være noget med at den ene altid har stået øverst og fået varmen fra den nederste eller noget i den stil?

..men er det også noget man kan opleve på alm. stereoforstærkere hvor både højre og venstre kanal er bygget ind i samme kasse?
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 16 Juli 2010 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Ja det kan sagtens forekomme, og årsagen kan skyldes flere ting bl.a slidt volumenpotentiometer, dårlige komponenter, afvigelse fra den oprindelig justering (bl.a bias) for den ene kanal osv.
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 16 Juli 2010 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Har du checket om højttalerne spiller i fase?

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 Juli 2010 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

freako skrev:
Har du checket om højttalerne spiller i fase?

Jep.
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

Yhde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 17 Juli 2010 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

Lytterne i den ene forstærker kan være tørret ud, det giver en super flad og kedelig lyd.
Til top Vis Yhde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Yhde

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 Juli 2010 kl. 01:21 | IP-adresse registreret  

Du kunne prøve at aflyse brokoblingen og gøre begge forstærkere til en alm. stereoforstærker og spænde dem - en ad gangen, på højttalerne og høre, om der skulle være kommet mere ensartethed på.

Hvis du gør dette på begge forstærkere så må du også kunne høre, om det er en af forstærkerne ,som lider under brokoblingen. Det er alm. velkendt, at forstærkere sveder mere v. brokobling og har sværere ved at arbejde i lave impedanser - det samlede max. lydtryk er såmænd heller ikke så meget højere. Hvis en af dine forstærkere har haft det for varmt over længere tid, bl.a. pga. brokoblingen, så kan det jo også, som det tidligere er bemærket, trække en elektrolytkondensator eller to med i dybet.(udtørring) - og hvis de har stået oven på hinanden, så er det nok den nedeste.

Vh

Freddy 

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes