| Sendt: 16 Juli 2010 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Inden I nu fortæller mig at forskellen på mono og stereo er, at stereo har forskellig lyd i de to sider så er det ikke helt det jeg hentyder til her..  Her igår legede jeg lidt med balanceknappen og opdagede at der var forskel på lyden i de to sider. Jeg kunne ikke helt sætte fingeren på hvad det var højre side manglede, men venstre side havde helt tydeligt mere "fest og glæde". Jeg legede lidt med bas og diskant og var henne og lægge øret til de forskellige enheder for at høre om en var brændt af eller noget, men jeg kunne ikke lige sætte fingeren på noget specifikt.. Jeg har for nylig købt et par ældre højttalere, så jeg begyndte at spekulere på om der måske var en defekt i delefilteret på den højre eller noget.. Jeg bruger to styk brokoblede NAD 902 effekttrin til at drive hver sin side, så jeg startede med at bytte om på højttalerkablerne bag på de to forstærkere. Nu var det pludselig den venstre højttaler der lød lidt flad og kedelig mens den højre havde genfundet sit "spræl" - ergo var det ikke højttalerne der var problemet.. Herefter byttede jeg om på signalkablerne til de to forstærkere for at se om det evt. var noget i mit øvrige anlæg der favoriserede den ene side frem for den anden, men lyden var stadig kedelig i venstre højttaler. Med andre ord er den ene forstærker åbenbart kedeligere end den anden selv om de er samme model, købt samtidigt og blevet brugt præcis lige meget. Jeg har en tredie 902'er jeg bruger til lyd på kontoret, den må jeg lige prøve at bytte ud med ved lejlighed.. Jeg kan godt følge at to forstærkere kan ældes forskelligt, den ene trænger måske mere til justering end den anden og den slags. Det kan også være noget med at den ene altid har stået øverst og fået varmen fra den nederste eller noget i den stil? ..men er det også noget man kan opleve på alm. stereoforstærkere hvor både højre og venstre kanal er bygget ind i samme kasse?
|