Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 23:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Siemens rør (E88CC) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rasmus S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 17 Marts 2004 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Er der nogle der har kendskab til Siemens E88CC NOS rør. Det er m. goldpins og shield, made in Germany. Hvad må man give for disse (4 stk.) hvis de tester tæt på "nye".

Til top Vis Rasmus S's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rasmus S

Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 18 Marts 2004 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Hej Rasmus,

Spørg om hvad der menes med "tester tæt på nye".  Hvis man har en gammel kommerciel "drug-store" rørtester hvor man kun kan måle emission med meget lav spænding, så er testresultatet ikke noget værd.

Alt for mange rør bliver solgt som "tester som ny" pga de er udmålt på sådan en tester, men som sagt, hvis man tester dem med rigtige spændinger i en rigtig målekreds eller tester, så er resultatet ofte negativt overraskende.

Jeg ved ikke hvad de skal koste.

Tubeman

Til top Vis Tubeman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubeman

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Marts 2004 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Hej Rasmus

Jeg har sådan set ikke en hat forstand på rør , men det kan være
at denne her kan være til nytte (laang artikel)

http://www.audioasylum.com/audio/faq/joes-tubes.html#6DJ8

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

Rasmus S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2004 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Ja, det link kender jeg godt. Der er megen nyttig information, men kan også skabe endnu mere forvirring omkring det hele, da det virkelig er en kæmpe jungle at komme igennem. Så mange små ting man skal være opmærksom på hvis man ikke skal komme galt afsted med indkøb af rør, da der findes mange udgaver af samme slags rør, f.eks Buggle Boy fra Amperex .
Til top Vis Rasmus S's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rasmus S

Dolkin
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: København
Sendt: 04 Maj 2004 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

Hmmmm - står selv og skal købe et sæt til min Njoe Tjoeb CD-afspiller.

Er der virkelig ikke nogen der kan sige noget mere om dette????

Jeg ved i hvert fald i firmaet, der har konstrueret min CD, sælger disse rør, men så skal man have dem sendt fra Holland, hvilket virker lidt tåbeligt når man garanteret kan få dem i København.

KOM NU FREM ALLE I RØR-FREAKS - eller geeks

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 Maj 2004 kl. 01:46 | IP-adresse registreret  

Rasmus S skrev:

Er der nogle der har kendskab til Siemens E88CC NOS rør. Det er m. goldpins og shield, made in Germany. Hvad må man give for disse (4 stk.) hvis de tester tæt på "nye".

Et rør er en sliddel, så hvis det var mig ville jeg købe nogle splinternye. Så dyre er de da heller ikke.
Til top Vis perejvind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af perejvind Besøg perejvind's Websted

bambadoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 04 Maj 2004 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Her er en annen artikkel

http://www.audiotubes.com/6dj8.htm

Og her en en test av endel forskjellige rør:

http://hktubeaudio.homestead.com/files/6DJ8.html

Selv har jeg gått for Siemens CCa i min audionote dac, og den spiller meget bra. De var litt dyre, men ikke mer enn man river i når man er i hifi humør.

Til top Vis bambadoo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bambadoo

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 04 Maj 2004 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:
Rasmus S skrev:

Et rør er en sliddel, så hvis det var mig ville jeg købe nogle splinternye. Så dyre er de da heller ikke.

Jo da, NOS betyder da også "New Old Stock" og kan være rør der lyder lidt ekstra lækkert, fra de dage hvor nogen virkeligt mestrede at lave rør. Det er dog lidt af en videnskab at finde de rigtigt gode rør, og bare fordi det er NOS rør, behøver de ikke være noget specielt.

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

Dolkin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2004 kl. 03:26 | IP-adresse registreret  

Hold da op for en videnskab!!!

Skal man vælge Siemens, Amperex, Mullard, Sovtek eller Tesla (Bare for at give nogle FÅ eksempler!)?

Skal det være 6922, 7308 eller andet?

Hvad med Siemens E188CC/8223, eller Amperex E188CC/7308 eller.....eller hvad med bare CC'erne - eller CCa'erne? Selvfølgelig Gold Pins eller......?

Skal det være SQ eller PQ?

Det er den mest sindssyge jungle jeg nogensinde har befundet mig i, og jeg ved ikke mit levende råd!!

Jeg har ikke tusinder af kroner til at afprøve de forskellige rør, så det ville være rart med en eller form for input.......any kind!!!!

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
info: tidligere Schelde!

Sendt: 05 Maj 2004 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Hej Dolkin...

Du er ikke den første der har været i den situation. Nogle siger noget, andre noget andet. Der er ingen facit - du skal prøve. Lyt dog til de rutinerede rørkræfter (Tubeman!) - nogle rør overrasker altid positivt, andre igen negativt.

Læs lidt her: http://www.audiotubes.com/ . Der er både ækvivalenter, historisk gennemgang og datomærkning. En jungel, ja, men tålmodighed vil belønnes.

Jeg har muligveis nogle Siemens E180CC du kan prøve - så har du da en reference...? 

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri

Dolkin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2004 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Til Kibri (Schelde):

Jamen jeg vil da meget gerne lytte til Tubeman! Ethvert input kan bruges - og tak for dit! OG tak for dit tilbud, som meget gerne tager dig op på! Kan de bruges selvom de ikke har nogle af de betegnelser jeg beskriver nedenfor (E180CC)?

Til alle:

Jeg har læst utrolig meget i den sidste tid, og som med alt andet er der jo, som Kibri (Schelde) også skriver, delte meninger. Dog er jeg kommet frem til, at der er en eller anden form for hieraki for 6DJ8 (ECC88 i Europa) rør:

7308'erne står over 6922'erne (Hvis europæiske benævnelse er E88CC), og ovenover dem begge står Cca'erne, samt at E88CC'erne overgås af E1288CC og E288CC (Findes der også E88, E188 og E288 uden et efterfølgende 'CC'?). Dette må være den første tommelfingerregel, som man må holde sig til, hvis ikke man skal blive sindssyg

Så er der farve-labels, som jeg ikke har fået helt styr på (Hvis man da kan det ), og til sidst er der betegnelserne PQ og SQ. Jeg har opfattelsen af at det er en form for ekstra-kvalitets-stempel, men er ikke helt sikker. Udover alt dette er der rør produceret til militær brug, som jeg ikke har fået check på endnu i.fht. benævnelser.

Dernæst er mit indtryk at Siemens og Amperex er de mest roste, men at man kan finde guldkorn i bl.a. Mullards, Telefunkens og Sylvanias produktion også. Umiddelbart virker det som om, at rør produceret i USA og i Tyskland foretrækkes!? Generelt virker det som om, at man skal holde sig fra f.eks. kinesiske efterligninger, og rør produceret af andre firmaer i Østeuropa.

De fleste rør fås vist kun brugt (NOS)!?

Har jeg nogenlunde fat i den lange ende?

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
info: tidligere Schelde!

Sendt: 05 Maj 2004 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Hej Dolkin...

Åhh, taste-/læsefejl. Har vidst begge liggende - skal lige se efter. Er ikke stiv i "88"-rørene. Det er mest ECC81-82 og 83 familien jeg har rodet med. 

"Klasseficeringerne" ser det ud til du har fanget rigtigt (http://www.audiotubes.com/6dj8.htm)

Jeg oplever generelt Telefunken bedre end Siemens. Om det er et tilfælde, ved jeg ikke. Køb hvad du kan få fingre i og tag det derfra...

prøv: http://www.pyndt.dk/

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Sendt: 05 Maj 2004 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Dolkin skrev:
De fleste rør fås vist kun brugt (NOS)!?

Brugt og NOS er altså ikke det samme, selvom nogen gerne vil have det til at lyde sådan. NOS er ubrugte rør.

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2004 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

CarrotMan skrev:

Brugt og NOS er altså ikke det samme, selvom nogen gerne vil have det til at lyde sådan. NOS er ubrugte rør.

/U.

Korrekt Carrotman!

Det ses alt for tit at brugte rør sælges som NOS (New Old Stock)

NOS rør er rør som er helt ubrugte, hvis der står NIB betyder det "New In Box"

Tubeman

Nicolai
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2003
Sendt: 05 Maj 2004 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Hej

Er du interesseret i Telefunken ECC88, har jeg et par stykker liggende som er "ægte" NOS NIB, dvs. aldrig brugt og i forseglet emballage. Jeg sætter dem på markedspladsen, så kan du give et bud.

Til top Vis Nicolai's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai

Dolkin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2004 kl. 02:04 | IP-adresse registreret  

Schelde:

Tak for det. Vend endelig tilbage når du har fundet ud af hvad du har!!

Carrotman:

Tak for korrektionen. Så er det da i hvert fald på plads

Tubeman:

Skal jeg forstå det sådan at NOS og NIB faktisk er det samme eller.....?
Har du ellers nogle kommentarer til de forskellige farve-labels, PQ og SQ betegnelserne og endelig de 'militære' faktorer?
Og har du nogle råd til hvilke rør en newbie som jeg kunne starte ud med - som det ser ud lige nu kunne jeg godt tænke mig at afprøve nogle 7308'ere, men det er selvfølgelig bare fordi de betegnes som bedre end 6922'erne (E88CC).

Nicolai:

Tak for tilbuddet. Tror lige jeg venter til jeg ved lidt mere, før jeg begynder at byde løs på et sæt rør

Dolkin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2004 kl. 02:05 | IP-adresse registreret  

Nåh ja......Hvem er den 'fede' forhandler af rør i KBH.?

Dolkin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2004 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Stiller lige lidt flere spørgsmål.....

Når der står at nogle rør er testet til 10mA, og at de måler 12mA fra nye, hvad betyder det så?

Når han samtidig skriver at 6mA er GODT på hans tester, forstår jeg det ikke! Hvilken strøm taler vi om (Jvf. ovenstående), og hvordan kan HALVDELEN af den strøm være GODT???

En anden sælger på E-bay skriver, at de 2 Amperex 7308 (USN-CEP som vist er den militære benævnelse ikk'`) Gold Pins han har til salg tester 96/104 og 96/102, hvad betyder det så? Og hvad ville være et rimeligt bud på disse?

Håber nogen vil tage sig tiden til at svare, og på forhånd tak!

Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2004 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Dolkin skrev:

Tubeman:

Skal jeg forstå det sådan at NOS og NIB faktisk er det samme eller.....?
Har du ellers nogle kommentarer til de forskellige farve-labels, PQ og SQ betegnelserne og endelig de 'militære' faktorer?
Og har du nogle råd til hvilke rør en newbie som jeg kunne starte ud med - som det ser ud lige nu kunne jeg godt tænke mig at afprøve nogle 7308'ere, men det er selvfølgelig bare fordi de betegnes som bedre end 6922'erne (E88CC).

Jeg vil ikke begynde at gå ind i farvelabels og forskellige variationer af rør. Det er noget du selv må finde ud af. Du har sikkert selv set at på en side er der en der skamroser et philips rør og forkaster Siemens, og på en anden side er det lige modsat.

Hvis det er til en Tjoeb CD spiller, så er der ikke noget særlig forskel på de forskellige rørtyper. Jeg mener at kunne huske at røret bare sidder som en buffer/cathode follower i udgangen, men jeg kan dog huske fejl. Der er så mange der har bygget med rør over den Marantz spiller. Hvis det er Tjoeb hvor røret sidder som buffer, vil effekten ved rørskift være så minimal, at det ikke kan svare sig medmindre at røret er slidt.

Hvis du vil starte et sted, kan du prøve med lidt billigere rør, og se om der overhovedet er noget forskel. Start med en Philips JAN/Sylvania 6922 eller 7308 som kan fås for omkring 120-150 hos Pyndt. Tag det videre derfra.

Tubeman

Dolkin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2004 kl. 01:46 | IP-adresse registreret  

Tubeman:

Tak for dit svar!

Sidder lige nu og glæder mig voldsomt over, at jeg tabte en auktion på E-bay på et sæt Amperex USN-CEP 7308 White labels - have trods alt budt $80 efter at have checket priser hos i hvert fald 10 forsk. forhandlere rundt om i verden! Har desuden også læst megen positive omtale af de pågældende rør!!

Jeg var slet ikke klar over, at rørene kunne have så lille en effekt på lyden, at det næsten ikke kan svare sig at skifte dem. Det ville være fedt hvis du ville prøve at forklare det nærmere, idet jeg troede det var den vigtigste opgradering jeg kunne foretage lige nu - og fordi jeg har læste en del meget positive omtaler af at skifte rør i Tjoeb'en

Jeg ved godt at man skal lade ørerne bestemme, men når priserne på de rigtig gode 6933 el. 7308 rør ligger på omkr. kr. 1.000,- pr. sæt, er det sgu en dyr fornøjelse at prøve at gøre sig klogere - også derfor vil dit svar være af stor vigtighed for mig!

Selvfølgelig er idéen med billigere sæt god til en start, men vil forskellene (Hvis der overhovedet er nogle )ikke vise sig i større grad med rør af højere kvalitet?

Thanks so far!

Schelde: Er stadig (Nu måske endnu mere) interesseret i at låne et sæt rør af dig! Skriv evt. en PB...

Måske man skulle prøve at skifte op-amps istedet....?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes