| Forfatter |
|
Clemensen2k Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2010 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 141
|
| Sendt: 02 Oktober 2010 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Problematikken går i al sin enkelhed ud på, om der vil være noget at hente hvad at kører balanceret xlr istedet for rca?
Jeg har en nad 106 preamp og en 218 thx - begge kan kører xlr.
De driver et sæt cw al-1000, så der er ikke tale om hifi på noget seriøst niveau.
På forhånd tak.
|
| Til top |
|
| |
Strand Forum Bruger

Tidl. mr nash
Bruger siden: 13 September 2008 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 531
|
| Sendt: 02 Oktober 2010 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror ikke der er noget at hente.. Man hvad ved jeg..
|
| Til top |
|
| |
villavalium Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 164
|
| Sendt: 02 Oktober 2010 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her var der noget at hente ! Hentede større lydbillede, specielt i dybde og mere kontrol. Men det er så på Bladelius Thor Mk2 og
Primare DVD30. Mvh
|
| Til top |
|
| |
torsteinowich Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 02 Oktober 2010 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Clemensen2k skrev:
Hej
Problematikken går i al sin enkelhed ud på, om der vil være noget at hente hvad at kører balanceret xlr istedet for rca?
Jeg har en nad 106 preamp og en 218 thx - begge kan kører xlr.
De driver et sæt cw al-1000, så der er ikke tale om hifi på noget seriøst niveau.
På forhånd tak. |
|
|
Tror en anden skrev herinde at XLR udgangen på 106 ikke er så imponerende så der er nok ikke meget at hente med de apparater. De er ikke balanceret opbygget internt så
du får en ekstra konvertering i hver ende.
Jeg fik en stor gevinst ved at gå balanceret fra DacMagic til min Electrocompaniet PI2 men jeg tror mere det skyldes at balanceret drift giver en kortere signalvej i selve
apparaterne så jeg slipper for konvertering til og fra RCA.
Kabeltrækkene i en normal hjemmeopstilling er så korte at den bedre håndtering af støjindstråling med balancerede signaler ikke betyder så meget.
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3776
|
| Sendt: 02 Oktober 2010 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Afhænger om udstyret er fuldt balanceret fra indgang til udgang og ikke som nogen producenter laver en pseudo balanceret opbygning. En fuldt balanceret opbygning med komponenter af fine tolerance værdier er dyrt at lave hvis det skal lyde godt eller bedre. Ellers vil jeg klart foretrække RCA løsningen.
Har selv skrevet et indlæg i flg. tråd med mange kloge ord til følge. Lidt "stuff" for teknik nørden
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=84424&K W=Music4life __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 02 Oktober 2010 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit indtryk generelt er, at ægte balanceret er bedst. Det er dog vigtigt, at der er tale om ægte balanceret med plus minus og stel. Ikke nok med det, men mange XLR kompatible løsninger, er ikke gode nok. Mange producenter, herunder NAD, bruger ofte en konverteret single-end løsning, som godt virker...men det er bedre at lad singleended.
Ægte balanceret virker mere rolige i gengivelsen, men marginaler. XLR er altså ikke nødvendigvis bedre.
Mvh
__________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
TruthSpinner Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 875
|
| Sendt: 02 Oktober 2010 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Langt de fleste apparater med balancede ind/udgange er ikke ægte balanceret opbygget indeni. For sådan et singleended
apparat er der ikke noget at hente, med mindre man trækker lange kabler mellem enheder og/eller de løber i et meget støjfyldt
miljø. Ellers vil de nødvendige konverteringer mellem single/dual ended, typisk implementeret med opamp, faktisk mindske
signalkædens støjafstand.
Hvis apparaterne derimod ER dual-ended har man nok den samme situation, hvis man bruger almindelige RCA kabler. Nemlig
at de nødvendige konverteringer har en uheldig virkning på støjafstanden.
Samtidig må jeg sige at jeg nyder tanken om at min signalkæde er fuldt balanceret i klasse A og 100% dual mono fra DAC
chippen til højttalerne
|
| Til top |
|
| |
Clemensen2k Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2010 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 141
|
| Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 00:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de mange svar. Meget teknik jeg ikke fatter noget af, men konklusionen er altså nej?
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 07:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Clemensen2k skrev:
| Tak for de mange svar. Meget teknik jeg ikke fatter noget af, men konklusionen er altså nej? |
|
|
Ja, der er vist enighed om at du sandsynligvis ikke vil opnå nogen forbedring. Og det er jeg enig i.
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 07:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du lider af støjindstråling kan der das være noget at hente der, men generelt på lydkvaliteten tror jeg det ikke med dit udstyr.
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 03 Oktober 2010 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Clemensen2k skrev:
| Tak for de mange svar. Meget teknik jeg ikke fatter noget af, men konklusionen er altså nej? |
|
|
Ja...svaret er nej
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |