*OPSUMMERING AF NEDENSTÅENDE TO INDLÆG*Jeg vil gerne vide, om Emotiva UMC-1 processoren kan tage et analogt stereo-signal og sende det videre til fire højttalere (front og surround gennem en effektforstærker, selvfølgelig) udelukkende korrigeret med lydstyrke, delay og delefilter? Tak

----------------------
Hej forum. Jeg har et *lidt* atypisk - og dog meget enkelt - setup, som jeg har brug for lidt hjælp med. Det burde være en smal sag for jer

Her er et "diagram" over mit fremtidige signalforløb, for overblikkets skyld:
lydkilder (computer, pladespiller, andre devices)
|
high-end mixer med stereo out (A&H XONE:4D) - unity gain*!
|
pre-amp/processor <-- det har jeg brug for hjælp til
|
Emotiva UPA-5 effekt-forstærker
|
4.1 højttaler-setup (B&W 602 S3, 600 S3 og ASW, relativt lille lytterum)
Jeg har ingen center-højttaler, da jeg foretrækker denne type lydoplevelse skabt af stereo-fronthøjttalere med surround, altså 4.1 - jeg bruger nemlig ikke anlægget til film og 99 % af min musik har ingen vokal!
Nogle ville måske spørge, hvorfor jeg ikke har et traditionelt stereo-setup, da det meste musik er lavet til stereo, men jeg er enormt glad for oplevelsen af at være placeret midt i musikken - lige nu føler jeg nærmest, jeg kan række ud og røre ved hver lyd for sig i rummet

Jeg hører alligevel mest musik, der aldrig ville være fremført på en scene foran et publikum - dvs. primært elektronisk musik og sekundært klassisk, der jo altid er afhængig af koncertsalens akustik.
Hidtil har jeg haft en Denon receiver fyldt med alle mulige bells and whistles og 7 kanaler. Forstærker-delen er elendig og mister i dén grad pusten, når der bliver skruet bare lidt op. Men receiveren tjener jo et formål, kan man nok forstå:
(1) Dels
er jeg godt tilfreds med receiverens måde at upmixe mit stereo-signal til 5(/4).1 (den har en nydelig måde at tilpasse sig til, at der ikke er nogen center-højttaler).
(2) Dels kan jeg naturligvis skrue op for lyden på receiveren.
(3) Og dels
deler den jo signalet over, så mine front- og surround-højttalere ikke spiller under 80 Hz, der jo er subbens domæne ("small speakers"-indstillingen).
Nu hvor jeg anskaffer mig en ordentlig effektforstærker til mine fire højttalere, kunne jeg selvfølgelig bare bruge receiveren som forforstærker - MEN jeg tænker alligevel på,
om man ikke kan få en preamp, som er dedikeret til det basale, jeg har brug for, nemlig at upmixe til 4.1, justere lydstyrken og agere delefilter??Jeg har set på nogle såkaldte "processors", men de kan jo så frygteligt meget med afkodning af DTS 7.1 og signaler fra det ydre rum og alt muligt overdrevet...
Kan I hjælpe mig? Undskyld det lange indlæg, håber I forstod, hvad jeg har brug for
EDIT: Jeg glemte at tilføje, at min nuværende receiver også tilføjer
lidt delay på signalet til baghøjttalerne, for at tilpasse til lytterens
position i rummet. Det skal en mere dedikeret preamp nok også helst
kunne...
* dvs. videregiver signalet 1:1-forstærket, når både fadere og master mix står på 100 %