Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 01:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Emotiva UMC-1 til stereo-upmix m.m.? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dalgard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 23 Oktober 2010 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

*OPSUMMERING AF NEDENSTÅENDE TO INDLÆG*

Jeg vil gerne vide, om Emotiva UMC-1 processoren kan tage et analogt stereo-signal og sende det videre til fire højttalere (front og surround gennem en effektforstærker, selvfølgelig) udelukkende korrigeret med lydstyrke, delay og delefilter? Tak

----------------------

Hej forum. Jeg har et *lidt* atypisk - og dog meget enkelt - setup, som jeg har brug for lidt hjælp med. Det burde være en smal sag for jer

Her er et "diagram" over mit fremtidige signalforløb, for overblikkets skyld:

lydkilder (computer, pladespiller, andre devices)
|
high-end mixer med stereo out (A&H XONE:4D) - unity gain*!
|
pre-amp/processor  <-- det har jeg brug for hjælp til
|
Emotiva UPA-5 effekt-forstærker
|
4.1 højttaler-setup (B&W 602 S3, 600 S3 og ASW, relativt lille lytterum)

Jeg har ingen center-højttaler, da jeg foretrækker denne type lydoplevelse skabt af stereo-fronthøjttalere med surround, altså 4.1 - jeg bruger nemlig ikke anlægget til film og 99 % af min musik har ingen vokal!

Nogle ville måske spørge, hvorfor jeg ikke har et traditionelt stereo-setup, da det meste musik er lavet til stereo, men jeg er enormt glad for oplevelsen af at være placeret midt i musikken - lige nu føler jeg nærmest, jeg kan række ud og røre ved hver lyd for sig i rummet  Jeg hører alligevel mest musik, der aldrig ville være fremført på en scene foran et publikum - dvs. primært elektronisk musik og sekundært klassisk, der jo altid er afhængig af koncertsalens akustik.

Hidtil har jeg haft en Denon receiver fyldt med alle mulige bells and whistles og 7 kanaler. Forstærker-delen er elendig og mister i dén grad pusten, når der bliver skruet bare lidt op. Men receiveren tjener jo et formål, kan man nok forstå:

(1) Dels er jeg godt tilfreds med receiverens måde at upmixe mit stereo-signal til 5(/4).1 (den har en nydelig måde at tilpasse sig til, at der ikke er nogen center-højttaler). (2) Dels kan jeg naturligvis skrue op for lyden på receiveren. (3) Og dels deler den jo signalet over, så mine front- og surround-højttalere ikke spiller under 80 Hz, der jo er subbens domæne ("small speakers"-indstillingen).

Nu hvor jeg anskaffer mig en ordentlig effektforstærker til mine fire højttalere, kunne jeg selvfølgelig bare bruge receiveren som forforstærker - MEN jeg tænker alligevel på, om man ikke kan få en preamp, som er dedikeret til det basale, jeg har brug for, nemlig at upmixe til 4.1, justere lydstyrken og agere delefilter??

Jeg har set på nogle såkaldte "processors", men de kan jo så frygteligt meget med afkodning af DTS 7.1 og signaler fra det ydre rum og alt muligt overdrevet...

Kan I hjælpe mig? Undskyld det lange indlæg, håber I forstod, hvad jeg har brug for

EDIT: Jeg glemte at tilføje, at min nuværende receiver også tilføjer lidt delay på signalet til baghøjttalerne, for at tilpasse til lytterens position i rummet. Det skal en mere dedikeret preamp nok også helst kunne...

* dvs. videregiver signalet 1:1-forstærket, når både fadere og master mix står på 100 %
Til top Vis dalgard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dalgard

dalgard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Oktober 2010 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

(bump)

Jeg overvejer nu at købe en Emotiva UMC-1 processor, som jeg tror, kan gøre omtrent, hvad jeg har brug for - og (alt for!) meget mere.

Er der nogen der ved, om UMC-1 har en god måde at upmixe et analogt stereo-signal til 4.1 surround?

Jeg har set lidt på Dolby Pro Logic II. Jeg forstod oprindelig Pro Logic sådan, at algoritmen kunne gøre et stereo-signal til surround på en pæn måde HVIS stereo-signalet i forvejen var blevet behandlet til Pro Logic. Men hvis jeg kører et helt almindeligt stereo-signal fra eksempelvis en cd-afspiller igennem Dolby Pro Logic II, får jeg så et pænt lydende surround-mix, efter forummets mening?

Og kan Dolby Pro Logic II selv finde ud af at lægge center-højttaleren ud i de to fronthøjttalere (4.1), hvis jeg beder den om det? Eller er det noget, alle surround-processorer kan gøre uanset?

Tak igen!

EDIT:
Okay, jeg lærer virkelig noget nu... 

Min store glæde med mit 4.1-setup skyldes åbenbart ikke at min receiver har en god algoritme til at upmixe mit stereo-signal. For den indstilling, jeg bruger - 5ch stereo - gør ikke andet end at sende det samme ud af baghøjttalerne som ud af fronthøjttalerne!

Jeg har så bare skruet lidt ned for baghøjttalerne og indstillet timing af de forskellige højttalere til at passe til min position i rummet. Af en eller anden grund lyder det fantastisk

Jeg har eksperimenteret lidt med Dolby Pro Logic II, som også findes i min receiver, og det er nogle mærkelige ting, der så kommer ud af baghøjttalerne. Tror hellere, jeg må holde mig til den helt gemene 5ch stereo, som jeg vel lige så godt kunne have opnået ved at bruge B-speakers-udgangene (bortset fra den separate volumenkontrol).

Men spørgsmålet bliver jo så: Kan Emotiva UMC-1 gøre noget lignende? Altså sende et stereo-signal til både front og baghøjttalere?
Til top Vis dalgard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dalgard

Mrhviid
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Oktober 2010 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Tror ikke at UMC-1 kan up- og downmixe til 4.0 (4.1).

Fra UMC-1's manual:

---------

• SPEAKER SETUP

This is where you set up your SPEAKER SIZE, CROSSOVER, LEVEL CALIBRATION, SPEAKER DISTANCE, SPEAKER LEVEL, LFE LEVEL and HDMI AUDIO OUTPUT.

SPEAKER SIZE AND CROSSOVER (These will be set for you if you use EMO-Q but you can make changes to them, or set them yourself.).

You can set the L/R Front and Center from FULL to 200Hz.

You can set the L/R Surround and L/R Back from NONE to 250Hz. When the L/R Back is set to anything except NONE you can choose 2CH or 1Ch depending on the if you have 1 or 2 surround back speakers.

You can set the Subwoofer from 40Hz to 250Hz. (All speaker crossovers can be set to the following; 40, 45, 50, 55, 60, 65, 70, 75, 80, 85, 90, 100, 110, 120, 140, 160, 200)

Enhanced Bass can only be used if the front left and right speakers are set to full.

Front, Center, Surround, Back and Sub Xover Slopes can be set at 12dB or 24dB

--------------

Normalt ville man vel skulle sætte center til "none" og så lade processoren klare upmixningen? Men da det ikke kan lade sig gøre iflg. manualen, så vil jeg gætte på at mixeren altid prøver at sende signal til center, undtagen i stereo/direct mode?

Måske nogen der har en UMC-1 er villig til at trykke på nogle knapper og undersøge sagen?

Til top Vis Mrhviid's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mrhviid

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes