Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 10:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: LP til CD (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Selvom emnet har været oppe at vende før, prøver jeg lige igen :-)

Jeg har en ok pladespiller (Med næste ny Ortofon pick-up), en hjemme bygget RIAA og et lækkert "AUDIOTRAK Prodigy HD2" lydkort, som kan kører 24/192 ind. Det er lykkes mig at overspille enkelte numre via et eller andet dårligt freeware program, så der er hul igennem.

Nu sidder jeg og tænker på at hvis projektet skal lykkes med glæde, så skal jeg have en lidt smartere gang software, så jeg ikke drukner i arbejde. Findes der et som kan finde ud af hvornår vi hopper fra et nummer til et andet og andre 'fancy' ting?

PS: Tror nok jeg vil nøjes med 16/96 eller 16/48, og nok i 256 KBps/MP3. Det behøver ikke være super luksus kvalitet. De få plader hvor LP'ens indhold betyder nok for mig, kunne jeg finde på 24/96 Flac, hvis muligheden foreligger
Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

bdef skrev:
Selvom emnet har været oppe at vende før, prøver jeg lige igen :-)

Jeg har en ok pladespiller (Med næste ny Ortofon pick-up), en hjemme bygget RIAA og et lækkert "AUDIOTRAK Prodigy HD2" lydkort, som kan kører 24/192 ind. Det er lykkes mig at overspille enkelte numre via et eller andet dårligt freeware program, så der er hul igennem.

Nu sidder jeg og tænker på at hvis projektet skal lykkes med glæde, så skal jeg have en lidt smartere gang software, så jeg ikke drukner i arbejde. Findes der et som kan finde ud af hvornår vi hopper fra et nummer til et andet og andre 'fancy' ting?

PS: Tror nok jeg vil nøjes med 16/96 eller 16/48, og nok i 256 KBps/MP3. Det behøver ikke være super luksus kvalitet. De få plader hvor LP'ens indhold betyder nok for mig, kunne jeg finde på 24/96 Flac, hvis muligheden foreligger

Jeg var i gang med et lignende projekt -  endte op med at kaste penge efter sådan en tingest her

http://www.ktradio.dk/product_detail.asp?id=2024

Den opdager snildt pauserne mellem numrene

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

bdef skrev:
.....Findes der et som kan finde ud af hvornår vi hopper fra et nummer til et andet og andre 'fancy' ting?

Jeg var i gang med et lignende projekt -  endte op med at kaste penge efter sådan en tingest her

http://www.ktradio.dk/product_detail.asp?id=2024

Den opdager snildt pauserne mellem numrene

Måske lidt over-kill i mit tilfælde, men ellers ganske lækker.

PS: Jeg har hittet ud af at det med 24 bit er ganske spild. Jeg får næppe 16bit=96dB dynamik i forvejen. Derfor går jeg nok efter 16/48 eller 16/96 afhængig af skiven. Egentlig kunne det være fedt hvis programmet selv kunne justere level for hele LP'en. Jeg har jo rigilig dynamik hvis jeg går efter 16bit resultat, men har 24 bit kort.

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Jeg ville helt klart bruge min. 24/96. Harddisk plads er latterligt billigt sammenlignet med den tid du skal bruge på det, så du
kan lige så godt få det i god kvalitet.

Med højere antal bit er signalet mindre følsomt overfor om du har justeret gain helt rigtigt og det vil kunne tåle noget
signalbehandling uden kvalitetstab bagefter.

Det er enkelt at nedkonvertere/komprimere bagefter.

Til top Vis torsteinowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torsteinowich

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

torsteinowich skrev:
Det er enkelt at nedkonvertere/komprimere bagefter.

Lad mig lige præcisere. Jeg vil optage i 24/96 og så rette til og gemme i 16/48 eller 16/96 tilsidst.

Min arbejdsgang:
Optage i 24/96.
Ligge side et og to sammen
Fjerne pop's og klick's
Justere niveauet op til 0dB på den højeste peak på hele pladen (begge sider medtaget)
Opsplitte hele pladen i enkelte numre
Gemme i et 16 bit format

Det jeg søger er et program som kan gøre mest muligt af dette automatisk.

Lahnet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 Oktober 2010 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Er det ikke nemmere bare at downloade musikken i FLAC fra en bittorrent side. Når bare du har originalen er der intet ulovligt i det. Det skal godt nok være en speciel skive hvis ikke den kan findes.

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 31 Oktober 2010 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Lahnet skrev:
Er det ikke nemmere bare at downloade musikken i FLAC fra en bittorrent side. Når bare du har originalen er der intet ulovligt i det.

Den udlægning matcher så ikke helt den danske lovgivning.
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes