Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 00:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Volume niveau ved test (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pepsi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 25 Oktober 2010 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg kunne godt tænke mig at høre fra nogen af Jer gutter/gutter-inder som har stor erfaring af test samt lydprøve af forskellige anlæg og højt.

Mange anmeldelser skrive flotte ting som dynamik, åbent lydbillede, stram bas mv. Men hvor højt skruer de/I egentlig op for lyden? Når der f.eks. skrives om en stram bas vil jeg mene der skal skrues en del op(faktisk til den vilde side) før dette kan mærkes/høres, men i dette niveau vil detaljerne jo ikke være så tydelige i toppen...eller hvad?

Så et simpelt spørgsmål, hvordan tester i udstyr?
Til top Vis pepsi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pepsi

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Oktober 2010 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Jeg har kun 10 watt, så jeg tester ved lav volumen. Stram bas  kas sagtens høres ved lav volumen.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 25 Oktober 2010 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

pepsi skrev:

Mange anmeldelser skrive flotte ting som dynamik, åbent lydbillede, stram bas mv. Men hvor højt skruer de/I egentlig op for lyden? Når der f.eks. skrives om en stram bas vil jeg mene der skal skrues en del op(faktisk til den vilde side) før dette kan mærkes/høres, men i dette niveau vil detaljerne jo ikke være så tydelige i toppen...eller hvad?

Jeg vil påstå at hvis man kommer ud i at man spiller ved forskellige niveauer for at vurdere forskellige egenskaber, så er man meget på vej i den forkerte retning. Jeg spiller musikken ved dét niveau jeg synes musikken skal spilles ved, for at jeg får den rigtige oplevelse af musikken. Det kan være ret forskelligt alt efter hvilket musik der er tale om - Trentemøller og Rage Against The Machine skruer jeg en del mere op for, end Jennifer Warnes. Hvis anlægget ikke kan spille bas og diskant samtidig ved samme niveau sådan at det fungerer i musikken i praksis, så er der sgu noget galt.

Til top Vis Otto J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Otto J

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 25 Oktober 2010 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

pepsi skrev:
Hej,

Jeg kunne godt tænke mig at høre fra nogen af Jer gutter/gutter-inder som har stor erfaring af test samt lydprøve af forskellige anlæg og højt.

Så et simpelt spørgsmål, hvordan tester i udstyr?

Nu er der jo forskel på anmeldere og mig som slutbruger. En anmelder skal vel teste udstyret under alle de forhold som en evt. køber kan tænkes at bruge udstyret. Han skal søge og beskrive udstyrets stærke og svage sider. Hvis jeg tester udstyr med henblik på evt. køb tester jeg det på samme måde som jeg forventer at bruge det. Altså musik jeg normalt lytter til og ved "normal" lydstyrke.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 Oktober 2010 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

når jeg spiller i normalt lytte nivo og det er tale nivu eller lidt under har jeg stadivæk fint stram dyb bas, åben dynamisk mellemtone og fint luftig/detaljere i diskandt, men når jeg rigtig skal lytte går jeg op ca. på et nivo hvor jeg mener at akustiske instromendternes lyd styrke liger og vor bassen lige kan mærkes og ruller hend over gulvet så føler jeg har det jeg skal bruge

jeg vil mene at man skal lytte i den lyd styrke man føler er den rigtige for en for at få det man ønsker, stakels naboer  nu har jeg ingen problemer med at spille højt her  nu skal det også siges at vi er nogle stykker der elsker musik her i huset, min ovenbo spiller sax, elgitar/akustisk også, ungersvenen nede på første sal har et tromme sæt min nabo spiller også gitar, og så har vi en lydmand i huset han passer nu sig selv da han til får blæst ørene ud jævnligt  og så to der elsker musik gerne højt jo der er musik i huset her

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 25 Oktober 2010 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Jeg prøver at fornemme dynamikken på pladen og sætter lydstyrken efter dette. Jo større dynamik, jo højere volumen. Så det er ikke alle plader man sætter volumen særligt højt. Skal man lytte efter fine detaljer, lyttes ved moderat niveau, da man fanger mest sådan. Det er ikke så godt ved højere styrker. Man alt ialt, er det meget personligt.   

Allanowich

Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Sendt: 25 Oktober 2010 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Når jeg skal lytte kritisk på noget plejer jeg at skrue en anelse højere op end jeg normalt ville gøre, absolut ikke "feste-rock koncert"-niveau, bare sådan 5-10% oveni det jeg normalt hygger mig med.

Der er to begrundelser. Den ene er, at den menneskelige hørelse ikke er specielt lineær og at øret har svært ved at høre de dybeste og de højeste frekvenser ved lave niveauer, det kan man rette op på ved at vride volumenknappen mod højre. Den anden er, at musikken fylder mere og jeg synes det er nemmere at fordybe mig i at høre efter når der er et hæderligt lydtryk - ved lavere niveauer går der mere hygge i den og tankerne begynder at flyve..
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Oktober 2010 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger musik som jeg kender godt og som jeg kan lide.
Volumen er ikke kritisk for mig, medmindre et produkt indikerer at det kan meget mere eller meget mindre end sammenlignelige dimser. Så bliver jeg nysgerrig og gør mere ud af at finde grænserne.
Af samme grund har jeg ikke et fast repertoire jeg skal igennem, bestående af en samling hifi-anale indspilninger som jeg pløjer mig igennem.

Hygge,
Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2010 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Nu når denne tråd med volumen snakken går, vil jeg give nogle pladetip som indeholder stor dynamik og har en diskant, som på ægte vis går væsentlig højere op end det normalt ses på mange indspilninger. Man bruger jo ofte en masse manipulationer, der får diskanten til at virker mere luftig end den faktisk er. Særligt højt op går diskanten heller ikke. men det gør den på disse cd og lp´er jeg disker op med her. Bassen er selvfølgelig lige så fri og ægte.

CD: Terry Evans - Puttin´ it down - Audioquest music AQ cd1038 (Hi-Fi Klubben)

CD: Earl- Perkins-Jones - Smith - Eye to Eye      AQ cd1043  ( Hi-FI Klubben)

CD: Marshall Chapman - Inside Job     MC 1091   (Hi-Fi Klubben)

CD: Omnibus Wind Ensemple - Inca Roads  Frank Zappa

LP: Wagner: Die Walkyre - Tristan und Isolde- Gøtterdæmmerung - Siegfried

Sheffield Lab Direkte Skåret

LP: Stravinsky - Ildfuglen 1910 udgaven - Sheffield Lab Direkte Skåret     

Allanowich

infinity100
Branchemedlem
Branchemedlem
Expert

Bruger siden: 10 Juni 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 26 Oktober 2010 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Hej.. hvis du gerne vil teste bassen både i hvordan den lyder og Hz'erne så ved jeg hvor højt du skal skrue op..

Fx min forstærker går fra -80 til +13 db mener jeg. da jeg skulle teste min bas skulle jeg skrue ned mellem 0 og +7 db. Det skal dog lige siges at det ik noget bassen har godt af pga at det en test cd ogik en musik cd.

og hvor jeg ved det fra hvordan man finder ud af sådan en test.? jov over fra USA bl.a dem som laver: Mark levinson, lexicon osv.

Til top Vis infinity100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af infinity100

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 26 Oktober 2010 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Jeg skruer også ret højt op, både når jeg sidder og lytter til musik i min stue (når jeg er alene ) , og når jeg vil afprøve nyt legetøj. Dels fordi jeg kan lide det sådan - men også for at finde ud af, om man bliver træt i ørerne af at høre musikken på det udstyr.
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2010 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

infinity100 skrev:

Hej.. hvis du gerne vil teste bassen både i hvordan den lyder og Hz'erne så ved jeg hvor højt du skal skrue op..

Fx min forstærker går fra -80 til +13 db mener jeg. da jeg skulle teste min bas skulle jeg skrue ned mellem 0 og +7 db. Det skal dog lige siges at det ik noget bassen har godt af pga at det en test cd ogik en musik cd.

og hvor jeg ved det fra hvordan man finder ud af sådan en test.? jov over fra USA bl.a dem som laver: Mark levinson, lexicon osv.

Hej

Du kan nok ikke regne med den skalering på din volume knap, da indgangs signalet kan være endten kraftigere eller svagere, end det indgangs signal som ville passe til test pladerne. PAS PÅ! 

Allanowich

grene
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2009
Sendt: 26 Oktober 2010 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Den skal have fuld skrue i 5-6 timer.

Faktisk så meget, at du bliver nervøs for din egen skygge og krybber sammen, når du går forbi spejlet.

Er du lidt døv på venstre øre som jeg, skal du regulere på balanceknappen.

Husk en pebsi i hånden aldrig skader......

Til top Vis grene's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af grene

lassencad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Banned for life!!!

Bruger siden: 19 December 2006
Sendt: 26 Oktober 2010 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Musikken skal nydes.
Højt.
Den skal Mærkes.
Det skal være en oplevelse hver gang.
Præsis som hvis man er til koncert.
Bassen skal burde spille lige så højt som mellemtonen/Diskant.
Men det er tit her at når bassen skal spille højt og samtidig dybt går det galt for de fleste anlæg.
Selv om jeg ikke kan spille lige så højt som enhver livekoncert kan mit anlæg noget der hen ad.
Gider ikke lytte til kedelige anlæg.
Men at få så meget volume i bassen uden det går helt galt er svært og DYRT.
Lyden hos mig hælder mod det mørke det er en nødvendighed hvis man gerne vil spille meget højt uden at ens øre falder af.
Carsten

'
Til top Vis lassencad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lassencad

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2010 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

infinity100 skrev:

Måske det blot er mig, som er ved at falde af på den og blive lidt sat og gammelfar-agtig, men... Jeg forstår ganske enkelt ikke, hvad det er du skriver. Hvordan vil du for eksempel "teste Hz'ene" ved at skrue ned mellem 0 og +7 dB? Har du været hjemme hos Mark Levinson og de andre du nævner? Hvordan finder man ud at testen?

Hygge,
Brok

Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

pepsi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2009
Sendt: 26 Oktober 2010 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Jeg mener også personligt selv, at man bedst tester anlæg ved højere styrke end normalt.

Derfor piner det mig, man stadig kan læse anmeldelser, hvor diverse anlæg er testet til, at kunne drive de mest krævende hjt. men når man så selv prøver ved eks. at spille højt i et par timer klapper skidtet på hjt. som skulle være lette at drive.

Jeg har nu oplevet det med en del mærker bl.a. Bladelius Thor som skulle kunne trække alt!?

Hvis man ikke prøver at udfordre anlægget, bliver anmeldelsen jo ikke brugelig. Det vil være det samme som en farveblind tester en LCD-skærm og laver en anmeldelse af dette :-)

Til top Vis pepsi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pepsi

infinity100
Branchemedlem
Branchemedlem
Expert

Bruger siden: 10 Juni 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 26 Oktober 2010 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Brok skrev:
infinity100 skrev:

Måske det blot er mig, som er ved at falde af på den og blive lidt sat og gammelfar-agtig, men... Jeg forstår ganske enkelt ikke, hvad det er du skriver. Hvordan vil du for eksempel "teste Hz'ene" ved at skrue ned mellem 0 og +7 dB? Har du været hjemme hos Mark Levinson og de andre du nævner? Hvordan finder man ud at testen?

Hygge,
Brok

Nej jeg har ik været hjemme hos ham ;) man får en måler som viser nogle forskellige tal og til sidst kan du så regne ud hvor langt ned din sub kan gå i dit rum.. grunden til jeg skruer ned i det level er ganske enkelt er fordi den skal sparke noget lyd ud.. fx. du kan jo ik teste din sub's hz hvis du spiller lavt. den skal have noget "mere" for at kunne komme med de helt rigtige tal til dig.

Til top Vis infinity100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af infinity100

Ronnie B. R.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2007
Sendt: 26 Oktober 2010 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

efter min mening, skal et anlæg kunne præstere ved alle lyd-niveauer, for at være et godt anlæg, selv er jeg faktisk blevet noget overrasket over mine DIY højttalere, det er det første sæt jeg har haft, som reelt havde nogenlunde samme lyd hele vejen op igenne volumen, DET er totalt heldigt

men selv har jeg forskellige niveauer til forskellige stykker musik, er det bassen der skal testes, så kan jeg godt lide at fyre godt op, så bliver det mere fysisk, men skal jeg bare lytte musik uden at det er noget specielt, så er det sådan lidt over tale-niveau

Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00

GO BIG OR GO HOME.....
Til top Vis Ronnie B. R.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronnie B. R.

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2010 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

infinity100 skrev:
Brok skrev:
infinity100 skrev:

Hygge,
Brok

Nej jeg har ik været hjemme hos ham ;) man får en måler som viser nogle forskellige tal og til sidst kan du så regne ud hvor langt ned din sub kan gå i dit rum.. grunden til jeg skruer ned i det level er ganske enkelt er fordi den skal sparke noget lyd ud.. fx. du kan jo ik teste din sub's hz hvis du spiller lavt. den skal have noget "mere" for at kunne komme med de helt rigtige tal til dig.

En måler, der viser forskellige tal... hvad man dog ikke finder på.
Personligt er jeg ret ligeglad med at se tal på et display. Jeg vil meget hellere høre noget musik. det andet er i min verden grej for grejets skyld.
Mit indlæg ovenfor var ment som venligt drilleri, for jeg synes ikke det giver megen mening. Det synes jeg faktisk stadig ikke, selv med din udvidede forklaring med den der måler du har fået.
God fornøjelse med Hz'ene

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2010 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

Ronnie B. R. skrev:

efter min mening, skal et anlæg kunne præstere ved alle lyd-niveauer, for at være et godt anlæg, selv er jeg faktisk blevet noget overrasket over mine DIY højttalere, det er det første sæt jeg har haft, som reelt havde nogenlunde samme lyd hele vejen op igenne volumen, DET er totalt heldigt

men selv har jeg forskellige niveauer til forskellige stykker musik, er det bassen der skal testes, så kan jeg godt lide at fyre godt op, så bliver det mere fysisk, men skal jeg bare lytte musik uden at det er noget specielt, så er det sådan lidt over tale-niveau

Det er også en egenskab jeg er super glad på mine højttalere Snell type All. De beholder klang, perspektiv og spillestil ved både små niveauer og kraftige udladninger i musikken. Instrumenterne bliver på deres pladser uanset styrken.   

Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes