Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 01:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Brug af Power Amp til highend højttalere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 06 November 2010 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Hej,

Er der nogen der har eksperimenteret med at bruge power amp forstærkere til deres smukke high end højttalere?

Står over for at skulle have ny forstærker(e) og tænker at det måske er en mulighed. Hvad siger I andre?

Er 100 % på udebane her, så fyr løs af jeres erfaringer.

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 November 2010 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår ikke helt spørgsmålet?

Hvornår har du sidst drevet dine højttalere uden en effektforstærker?
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

Vincent.
Branchemedlem
Branchemedlem

Lightnsound.dk

Bruger siden: 19 September 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 November 2010 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Jeg tror Olsen referer til en PA forstærker her kunne nævnes en del forskellige forstærker der gør et godt job.. Men jeg er nu ikke sikker på at det er super løsning da der oftest sider en blæser i sådanne forstærker.. Det skulle da lige være en crown studio reference 1 eller 2

Hvilke højttalere er det du har?

Vincent.
Branchemedlem
Branchemedlem

Lightnsound.dk

Sendt: 06 November 2010 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

http://www.crownaudio.com/pdf/legacy/136734.pdf

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2010 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Mine højttalere hedder: Aurum Cantus V8F 

2 stk. af denne her:

http://bowa-hifi.dk/produkter-hoejttalere-gulvhoejttalere?ca talogue_selected=129133_15438#129133

Havde en forstærker som ikke virker ordenligt længere, så pt. kan jeg ikke høre musik på dem... Tør ikke tilslutte den da den sender meget støj ud.

Så tilbage på sporet... er Crown det eneste mærke - OG hvordan er lyden mon?

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 November 2010 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

Selv med min bedste vilje fatter jeg ikke helt din trang til at benytte den slags PA-ting med så megen effekt - og som er optimeret til andre forhold og andre ting end hifi-højttalere.

Crown er meget benyttet til PA-brug - da de er stabile og kan aflevere en hel del - og kan i det hele taget tåle nogle tæsk. Dette skulle vel ikke være nødvendigt i et hifi-anlæg af det tilsnit, som du indikerer med billederne af højttalerne samt benævnelsen "high end" (hvad det end er)? -

Jo - selvfølgelig - stabiliteten kan man jo altid bruge.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Vincent.
Branchemedlem
Branchemedlem

Lightnsound.dk

Sendt: 07 November 2010 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

Hej Olsen

der er rigtig mange kraftige pa forstærkere der ude.. Hvad er dit budget?

Bare for at nævne det mest udbrede i PA branchen ikke i en bestemt række følge

Crown

Camco

Crest

Chevin

Lab

Mc2 audio

bare for at nævne nogle af de mest udbrede...

Men hvad er det du gerne vil opnå med det?

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 November 2010 kl. 01:28 | IP-adresse registreret  

Uden at ville forsøge at lyde hånlig - vil det projekt med en PA-amp ikke svare lidt til at man vil bygge en 12 cylindret diesel til en lastbil ned i en Audi A-6?? Sådan en PA- amp vil kunne brænde sådanne højttalere af (effekt), hvis man bliver lidt for kæk til en fest el. lign.

Vh

Freddy

Vincent.
Branchemedlem
Branchemedlem

Lightnsound.dk

Sendt: 07 November 2010 kl. 01:42 | IP-adresse registreret  

freddy det er lidt om din pointe men meget ofte er det faktisk for små forstærker der bære skylden for døde enheder... Grundt at de klipper

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 November 2010 kl. 01:49 | IP-adresse registreret  

Jo - jo - det er jeg udmærket klar over - det er jo god gl. latin, men man kan også brænde dem af med for megen effekt  -ikke mindst, hvis man lytter til heftigt komprimeret materiale.(radio/Mp3-pop osv) - og har et løst forhold til volumekontrollen.

Jeg taler jo ikke om, at manden skal bygge en forstærker ud af en transistorradio og tilslutte den sine højttalere. Blot kunne jeg forestille mig, at trådstarter i stedet ville have mere ud af at finde en Hifi-dedikeret amp efter egen smag- på fx 100w med en god strømforsyning og så være glad ?

Vh

Freddy

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 07 November 2010 kl. 01:57 | IP-adresse registreret  

Bruger selv en billig PA-amp fra Behringer der er brokoblet til at trække min DIY 15" sub og vil sige at man næsten er nødt til at udskifte blæseren med en mere støjsvag for at den ikke generer i de stille passager i film osv. Der er en bruger herinde som vist også bruger den til at trække sine fronter, mener han kalder sig JonasH (søg evt ellers på "ingeniør studerende). Nogle PA amps bruger desværre 24-volt blæsere og disse er ret svære at skaffe som privatperson, da de eneste forhandlere i danmark kræver man oplyser CVR-nummer.
Til top Vis db89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af db89

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 November 2010 kl. 01:59 | IP-adresse registreret  

Fredmarantz: Som jeg indledte med, så var det et meget åbent spørgsmål om det vil give nogen mening at bruge PA udstyr på højttalere af den kaliber jeg har. Det lyder ikke som om at du synes det. Om det er "high end" var mere et begreb jeg brugte for at få folk til at få en indikation af at der ikke er tale om diskoteks højttalere og ej heller billige extex fra føtex.

Har haft 100 watt Yamaha surroundsound amp på (en klods på 20 kg.) og med en rimelig kraftig strømforsyning. Synes dog ikke helt at den havde kraft nok...frygtede lidt at den ikke kontrollerede enhederne ordenligt når volumen røg i vejret, og i en stor stue lyder tingene knap så højt som i en lille, så der skal noget effekt til.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 November 2010 kl. 02:15 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:

Fredmarantz: Som jeg indledte med, så var det et meget åbent spørgsmål om det vil give nogen mening at bruge PA udstyr på højttalere af den kaliber jeg har. Det lyder ikke som om at du synes det. Om det er "high end" var mere et begreb jeg brugte for at få folk til at få en indikation af at der ikke er tale om diskoteks højttalere og ej heller billige extex fra føtex.

Har haft 100 watt Yamaha surroundsound amp på (en klods på 20 kg.) og med en rimelig kraftig strømforsyning. Synes dog ikke helt at den havde kraft nok...frygtede lidt at den ikke kontrollerede enhederne ordenligt når volumen røg i vejret, og i en stor stue lyder tingene knap så højt som i en lille, så der skal noget effekt til.

Jah- taler vi om et stereo-set-up eller et surround med flere end 2 højttalere? Hvilken følsomhed har dine højttalere?

En surroundreceiver på fx 5x100w fordelt på samfulde 20kg er godtnok heller ikke det jeg mener med en "god 100watter" (den er næppe på 5 x 100w (8 ohm 20-20K)). Jeg taler om en stereo (2 kanaler) -100watter (8 ohm 20-20k) på min. 20kg. Hvis de er bygget ordentligt , så er de svære at bringe i knæ. Jeg kender ikke følsomheden på dine højttalere, men det er selvfølgelig altafgørende for, hvor højt du kan føle dig fristet til at spille og desuden for, hvor kraftig en forstærker, du måtte have brug for.

Men "ja" - jeg synes at det er mærkeligt at ville bruge en PA-dedikeret amp til et stereo-setup - har svært ved at kunne finde en begrundelse for det. Jeg vil lige gøre opmærksom på, at jeg udmærket kender til div. PA-amps, da jeg har fungeret som lydmand i over 25 år. (inden nogen kommer ind over for at fortælle mig, hvad PA-amps kan):)

Vh

Freddy

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 November 2010 kl. 04:15 | IP-adresse registreret  

Køb en brugt McIntosh med trafoer i udgangen - 2 x 200 watt - set brugt til omkring 10 K så får du masse ro og overskud - der er ikke noget mere fesent end underernærede højtalere... og PA udstyr gør ikke underværker omend der vist er et søsterforums anmelder der er meget glad for Crown + JBL - du kunne også få glæde af noget godt rør udstyr - hvad er dit budget - dine højtalere har jo ikke været helt billige så jeg går ud fra du ikke vil spise dem af med noget skod

Tanken om at bruge en snurrerundt forstærker til stereo er ikke god - den er nok bedst til film og de 5 x 100 heste er aldrig hjemme på samme tid -

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 07 November 2010 kl. 07:57 | IP-adresse registreret  

hvorfor PA forstærkere?
Kunne løsningen ikke være en fornuftig integreret forstærker med kræfter?
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

eag1
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 August 2006
Sendt: 07 November 2010 kl. 08:32 | IP-adresse registreret  

Kan se r-l-b kom mig i forkøbet. Mcintosh ville være et glimrende bud, og som følgende link viser er de blevet benyttet på
nogle af de store natklubber i USA med massere af dollars på lommen.

http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=172420

Til top Vis eag1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eag1

svdi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 November 2010 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Jeg havde i mange år et par QUAD ELS63, som jeg drev med en Hiraga klasse A forstærker, der skulle være noget af det bedste. På et tidspunkt købte jeg en brugt LabGruppen ip500 prof forstærker, som jeg satte på i stedet for Hiraga'en. Der var tale om en fantastisk forbedring af lyden, som blev helt anderledes klar og levende med dybde i bassen og smæld i mellemtonen. Den eneste ulempe ved Labben er, at den har en blæser. Selv om blæseren var styret af temperaturen, så var den ikke til at leve med i dagligstuen. Nu kører jeg med 6 stk. LabGruppen ip450, som er passivt kølet og derfor helt stille. Jeg havde på et tidspunkt en Crown, men den har en blæser som kan overdøve husets støvsuger! Jeg har haft flere forskellige forstærkere, bla. Electrocompagniet, Tandberg, Meitner, Alpine osv. Jeg ville i dag aldrig købe en såkaldt "high-end" forstærker, hvor man betaler en million for en forgyldt knap. PA lyder generelt bedre, her går pengene til lyden og ikke til religiøst fis! Proffessionelle musikere, der lever af at lave god lyd til publikum, de ved da, hvad de gør. Du vil heller aldrig kunne finde en "high-end" forstærker i et lydstudie. For eksempel hos bryel og kjær, hvor de tester mikrofoner, kører de med LabGruppen, eller har ihvertfald gjort det på et tidspunkt.

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008
Lokalitet: København
Sendt: 07 November 2010 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

En Bladelius Thor kunne være en løsning, evt. brugt kan findes fra ca. 10.000. Der er også mulighed for bypass (i hvertfald på mk 3 og 2) Så effektdelen fx. kan bruges til at trække fronterne i et surround system.

http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=2415&zoneid=3

Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 07 November 2010 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

I stedet for at diskuterer, så kan man heldigvis gøre noget ved det og lytte i stedet.

Fredmarantz og Olsen;

Jeg har en powertech 2.1 stående i nordjylland som jeg kan tilbagekalde, og jeg får måske mulighed for ooså at kunne undvære min Studio Reference II, så må i selv slås om hvem der skal have lov til at låne hvad.

Alt efter budget kunne en cts1200 også være et bud, den er lidt mere hifi venlig.

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 November 2010 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Emotiva XPA-2

Med fragt, told og moms via shopusa.com - 5200kr.

Så har du strøm nok til hvad som helst

Mvh
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum