| Forfatter |
|
Johannest Forum Bruger

Bruger siden: 03 December 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 46
|
| Sendt: 12 November 2010 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg har erhvervet mig en næsten org. dynaco st70.
Udgangsrør er Sovteks, driverrør er sylvania 7199 og ensretterrøret et et TAD GZ34 kinesisk rør (formoder jeg).
Spiller forrygende og charmenrende.
Har hørt, at der kan opnås en del lydforbedring ved at skifte ensretterrøret. Jeg tænker på specielt mullards GZ34 rør.
Er der nogen som ved, om bias skal indstilles, når ensretterøret skiftes?
På forhånd tak.
Hilsen Johannes
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 12 November 2010 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er ingen grund til at stille BIAS fordi du skifter ensretter-røret...det er kun når du skifter udgangs-rør...
__________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 12 November 2010 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville nu lige checke BIASen efter et skift af ensretterrøret - det kan jo være at spændingsfaldet over det nye rør ikke er præcist det samme som det gamle, og dermed ændrer B+ spændingen sig jo lidt.
Så for en sikkerheds skyld, mål BIAS inden udskiftning og juster til samme niveau efter udskiftning.
|
| Til top |
|
| |
Johannest Forum Bruger

|
| Sendt: 17 November 2010 kl. 06:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Tak for indlæg.
Nu læste jeg i en anden tråd, at det også er nødvendigt at indstille bias på udgangsrørere, da valg af ensretterrør har betydning for B+ spændigen til udgangsrørerne - er det korrekt?
Så betyder det faktisk, at jeg skal justere bias på både GZ34 (det nye rør) og påny for udgangsrørerne (som har kørt en del timer)?
Hilsen Johannes
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 17 November 2010 kl. 08:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Næh - nej. Det er KUN udgangsrørene, som du skal justere BIAS på. Ensretterrøret(GZ34) har ingen BIAS og rørene på driverboardet har fast BIAS, og skal ikke justeres.
Så det er kun de 2 sæt udgangsrør, som du skal have justeret på plads. Dette er en ganske simpel proces, og jeg vil da anbefale dig, at du med jævne mellemrum lige check'er at BIAS er som den skal være. BIAS justeringen har stor betydning for såvel lyden, som udgangsrørenes levetid.
|
| Til top |
|
| |
Johannest Forum Bruger

|
| Sendt: 17 November 2010 kl. 09:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Erling.
Tak for dit svar. Nu er jeg blevet lidt klogere på det punkt.
Mht. bias justering - ved du hvordan jeg skal gøre? På Dynaco én sidder to skruer på toppladen ved ensretterrøret. Sender lige et billede ved.

Skal jeg bruge noget måleudstyr og hvor kan jeg købe det henne?
Takker.
Johannes
|
| Til top |
|
| |
Tonni Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 17 November 2010 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal bruge et almindeligt multimeter. - Eller et voltmeter... Det skal måle i et område der hedder 0-2(3) Volt. da den spænding(V) du skal måle "på plads" er 1.56 V. Du sætter så den sorte ledning fra instrumentet til stel og den røde i hullet i stikket på forpladen der er mærket 1.56 V. Der efter justerer du "skruen", i samme side, forsigtigt til det passer... Kender du en der ved noget om elektronik? - Så få evt. ham til at vise dig det... Og lad være med at sætte ledningen i et af de andre huller ikke? - Det kan give en grim oplevelse! ;-)
Med venlig hilsen
__________________ Bare det GLØDER...
|
| Til top |
|
| |
Johannest Forum Bruger

|
| Sendt: 17 November 2010 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tonni.
Tak for din beskrivelse - d.v.s. at den røde ledning skal i hullet ud for hvor der står "bias set" ?

...og de andre huller bruges ikke til noget?
...og så herefter justere på skruen på toppladen til spændingen viser ca. 1.56 V på mulitmetret?
h.h.v for venstre og højre kanal?
Kan den sorte ledning sættes vilkårligt på toppladen f. eks. til "stel"?
Tak på forhånd.
Hilsen Johannes
|
| Til top |
|
| |
Tonni Forum Bruger

|
| Sendt: 17 November 2010 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Johannest skrev:
Hej Tonni.
Tak for din beskrivelse - d.v.s. at den røde ledning skal i hullet ud for hvor der står "bias set" ?

...og de andre huller bruges ikke til noget? Helt rigtigt! - De var forberedt for tilslutning af "andet" udstyr, som du ikke skal bruge til noget...
...og så herefter justere på skruen på toppladen til spændingen viser ca. 1.56 V på mulitmetret?
h.h.v for venstre og højre kanal? Lige præcist! - Men husk det skal være DC-Volt... "Skruen" er i øvrigt et potentiometer(potmeter) en variabel modstand. :)
Kan den sorte ledning sættes vilkårligt på toppladen f. eks. til "stel"? Den skal til stel!
Tak på forhånd.
Hilsen Johannes |
|
|
Det var så lidt Johannes! - Er glad for at se en der bruges!!! - Hvad syntes du om lyden? Med venlig hilsen Tonni __________________ Bare det GLØDER...
|
| Til top |
|
| |
Johannest Forum Bruger

|
| Sendt: 17 November 2010 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tonni.
Super - det vil jeg prøve ved lejlighed.
Jeg har næsten lige købt dynaco´en - lidt tilfældigt, da jeg indrykkede en købsannonce på ksb.
...og dynaco´en er i super stand - jeg polerede den op her i søndags og fin er den blevet.
Den er udstyret med Sovtek EL34 og et TAD GZ34. 7199 er de org. Sylvania. Den har fået nye RCA stik og ht bøsninger. Ellers alt originalt med A470 udgangstrafoerne...super.
Jeg vil faktisk holde den originalt, fordi det synes jeg den fortjener - det kan der være delte meninger om - men bortset fra lidt brum fra strømforsyningen kører den upåklageligt.
Lyden er sindssyg god i mine ører - følger musikkens drive fantastisk godt. Jeg spiller på et par snell c/v og den lille dynaco "fylder" snell´erne i hele registret fra top til bund. Der er meget godt styr på sagerne, bortset fra de helt dybe toner, som kan være lidt svære at adskille.
Men pyt...for det føles alligevel naturligt og "rigtigt" og jeg rammer musikkens inderste sjæl med denne forstærker - der rammer den virkelig plet - med alt slags musik.
Hvad er dine indtryk af den Tonni? Har du selv en af slagsen? Hvilken opsætning kender du dynaco´en i m.h.t modificeringer, rørvalg m.m.?
Hilsen Johannes
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 17 November 2010 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Johannes Fint, du lige fik det helt på plads med BIAS justeringen. Tillykke med Dynaco'en, den ser rigtigt fin ud. Det du nok skal være opmærksom på, er at elektrolytkondensatoren i strømforsyningen og de 2 store overførings kondensatorer på driverboardet sikkert snart kunne trænge til at blive udskiftede, disse er jo snart 40+ år gamle. Desuden er der en gamel selen ensretter der står for BIAS spændingen, som du heller ikke skal forvente meget længere levetid for. Men alt i alt småting for en fantastik vellydende rørforstærker. Vedr. modifikationer, er der ganske mange af disse. det er jo en meget populær forstærker. Så prøv at google lidt, og du vil blive inspireret
|
| Til top |
|
| |
pof@ Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 941
|
| Sendt: 17 November 2010 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu vil du ikke lave modds, men du kan da kigge lidt her: ST70 forum
|
| Til top |
|
| |
Johannest Forum Bruger

|
| Sendt: 17 November 2010 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Erling.
Tak for dit svar - ja, jeg er også rigtig glad for den.
Elektrolytkondensatoren - er det den store metalcylinder på toppen?
Overføringskondensatorerne - er det de her "black cats" på boardet? Såvist jeg kan se, er der i alt 4 store af dem og 2 mindre?
Nu er jeg ikke nogen fagmand på nogen måde, men når dynaco´en rent teknisk fungerer (og spiller musik), hvordan jeg jeg så tjekke om elektrolytkondesator, overføringskonsatorer m.v. virker?
Skal der måles på disse eller vil de simpelthen holde op med at virke, så forstærkeren ikke giver lyd fra sig? Det er jeg lidt i tvivl om...er det rent lydmæssigt at der kan mærkes en forskel?
For sådan som det er nu, vil jeg ikke rigtig foretage mig noget (havde jeg tænkt mig).
Vedr. modifikationer har jeg set, at der findes et hav af muligheder, men jeg kan lide dens originale stand og sålænge, at den teknisk virker, vil jeg bibeholde den sådan - selvfølgelig skifte rør med tiden.
Det første jeg vil gøre snart, er i hvert fald at skifte TAD GZ34 ud med et mullard rør.
Ellers vil jeg laden den køre videre som den er.
Hilsen Johannes
|
| Til top |
|
| |
Johannest Forum Bruger

|
| Sendt: 17 November 2010 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej POF.
Glimrende forum for ST-70 ´eren - tak for linket.
Den er vist kendt omkring, især i moderlandet.
Hilsen Johannes
|
| Til top |
|
| |
Johannest Forum Bruger

|
| Sendt: 17 November 2010 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her så lige et par billeder af dynaco ´en:
Hilsen Johannes
|
| Til top |
|
| |
Johannest Forum Bruger

|
| Sendt: 17 November 2010 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
...og et "nat" billede:

|
| Til top |
|
| |
Tonni Forum Bruger

|
| Sendt: 17 November 2010 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen Johannes! Dejligt du kan lide lyden! det er en dejlig forstærker! - Men min er ikke i så god stand som din! Den har en halvdød hovedelektrolyt, - Den brummer lidt mere end jeg bryder mig om! Og ja det er den metalcylinder der står oven på chassiset. - De kan findes på ePay til et par hundrede... Og desuden er min ret ringe i såvel rørsoklerne som printet! - Derfor er jeg også ved at samle sammen til en renovering med et nyt indgangsprint og sokler... - Faktisk bliver det kun GZ34 og EL34 samt trafoerne der bliver originalt, på chassiset. - Når jeg er færdig med den... Men som det er skrevet bør du nok skifte de sorte katte og hovedlytten samt sætte en diode i i stedet for den selenensretter der er i bunden af den! - Evt. er der, nok, en del her inde der kunne tænkes at ville være behjælpelige... Selv bor jeg sikkert for langt væk...  Med venlig hilsen Tonni
__________________ Bare det GLØDER...
|
| Til top |
|
| |
Tonni Forum Bruger

|
| Sendt: 17 November 2010 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|