Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 20:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Beosystem 5000 problem (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Max Brauer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 26 November 2010 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Hej alle

jeg har lige købt mig et fint beosystem 5000 (Incl Master control panel), men jeg kan simpelthen ikke få det til at spille. jeg har kun sat beomasteren (forstærkeren) til vha et DIN-stik --> phono --> minijack og en stikkontakt, samt højtalerne (2x beovox p45 + 2x beovox 600).

Problemet er at der ikke kommer noget lyd ud (hvilket jo er et ret stort problem ) med mindre jeg skruer helt op for volumen (6.0) her kommer der lav lyd men i meget ringe kvalitet.

jeg har gennemtestet både højtalere og stik med min beomaster 1900-2 og det virker perfekt (ja jeg er b&o freak, dont hate me)

så vidt jeg har kunnet læse mig til er der en mikrocomputer i beomaster 5000, som styrer volumen i forhold tol højtalernes styrke el. men er der nogle af jer der har en ide om hvad det evt. kunne være?

Mvh Max
Til top Vis Max Brauer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max Brauer

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 November 2010 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Det lyder nu ellers lidt som et højtalerproblem, når der kun kommer lidt igennem. Ellers kunne det være effektdelen der har defekt.  

Jeppeknygberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2005
Sendt: 26 November 2010 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Hej.

Har selv haft en beomaster 5000, der gjorde det samme. Det er meningen at der skal sidde to "bøjler" og forbinde noget pre-out/main-in agtigt...kan dog ikke huske om det hedder det samme, men mener det ikke. Du finder dem under den der rillede plastictop, hvor de andre forbindelser også gemmer sig.

Da jeg fik sat mine bøjler rigtigt, kom der straks mere lyd, så pas på med volumen:)

Håber det var forståeligt.

Mvh Jeppe.

Til top Vis Jeppeknygberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jeppeknygberg

Max Brauer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2010 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

ja jeg ved godt hvilke bøjler du snakker om, de sidder der begge to. de kortslutter to stk phono. det er de to bøjler man kan se på billedet her. de sidder der begge to, men der er stadig problemer.

Hermann - lyden var som beskrevet da jeg sluttede den til første gang, så fik jeg på mystisk vis lyd igennem så det virkede, men da jeg slukkede for forstærkeren og tændte for den igen var problemet kommet tilbage, og aner ikke hvad jeg gjorde for at få det til at virke :S

Jeppeknygberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2005
Sendt: 27 November 2010 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Max Brauer skrev:
ja jeg ved godt hvilke bøjler du snakker om, de sidder der begge to. de kortslutter to stk phono. det er de to bøjler man kan se på billedet her. de sidder der begge to, men der er stadig problemer.

Hermann - lyden var som beskrevet da jeg sluttede den til første gang, så fik jeg på mystisk vis lyd igennem så det virkede, men da jeg slukkede for forstærkeren og tændte for den igen var problemet kommet tilbage, og aner ikke hvad jeg gjorde for at få det til at virke :S

Hej igen. Jep det er de bøjler. Mine var også tilstede, men de sad forkert, så du skal være sikker på, at de sidder rigtigt. Min gjorde nøjagtig det samme som din.

Mvh Jeppe.

Til top Vis Jeppeknygberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jeppeknygberg

Max Brauer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2010 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

jamen du er jo en gud, de skulle bare lige trykkes lidt længere ned :P tusind tak, så slap jeg for at betale 400 kr/ time for at få en reperatør til at opdage problemet

ps. føj det er lækkert at kunne bruge master controlleren når man ligger i sengen og skal skifte fra musik til tv :D

Max Brauer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2010 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

nå... det var en kort fornøjelse... slukkede for anlæget for at se om der skete noget, det gjorde der... nu virker det igen ikke, og kan simpelthen ikke se sammenhængen mellem bøjlerne og tænd/sluk knappen. hvorfor virker det efter jeg har trykket bøjlerne helt i bund, og virker ikke efter jeg har sat forstærkeren på standby og tændt den igen :S har også lagt mærke til at den bliver meget varm, har taget låget af og det ser ikke ud til at køleren kører? kan det have noget med sagen at gøre?

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 27 November 2010 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Max Brauer skrev:
nå... det var en kort fornøjelse... slukkede for anlæget for at se om der skete noget, det gjorde der... nu virker det igen ikke, og kan simpelthen ikke se sammenhængen mellem bøjlerne og tænd/sluk knappen. hvorfor virker det efter jeg har trykket bøjlerne helt i bund, og virker ikke efter jeg har sat forstærkeren på standby og tændt den igen :S har også lagt mærke til at den bliver meget varm, har taget låget af og det ser ikke ud til at køleren kører? kan det have noget med sagen at gøre?

Lyden der forsvinder delvist kan skyldes et dårligt relæ i højttalerudgangene. Det er en ret almindelig fejl på ældre forstærkere. Ofte kan man få lyd igennem ved at trykke lidt på relæet eller printet, og det kan være det der sker når du trykker på bøjlerne. Når du slukker slår relæet fra og problemet er der igen efter tænd.

En anden kendt fejl på nogle B&O-forstærkere fra den tid var dårlige trimmepotentiometre til justering af tomgangsstrømmen i udgangsforstærkerne. Når de svigter, stiger tomgangsstrømmen og kølepladerne bliver varme. Det har ikke nogen væsentlig indflydelse på lyden, men de bør skiftes og justeres, da det ellers kan ende med afbrændte udgangstransistorer.

Den trænger altså til et eftersyn hos en fagmand.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Max Brauer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2010 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

tak for svaret :) det passer meget godt med det dårlige relæ da lyden kommer efter jeg fysisk har rørt på det. der er taget kontakt til en fagmand så han kan se på den. det ville da være synd at smide den ud :)

men tak for hjælpen alle

Max

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes