| Forfatter |
|
SuckyBoyfriends Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 520
|
| Sendt: 30 November 2010 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Trænger til at blive klog på plader, og ved mange er gode til den slags herinde:)
Jeg har hørt mange rygter om plader som jeg håber nogle vil forklare og be- afkræfte:
- Plader kan ikke lave 100 % kanal seperation i stereo
- Plader kan ikke arbejde over et så bredt frekvensområde (fra eks 20-20.000 hz som cd)
- Man skal bruge RIA forstærker for at rette op på den ujævne frekvensgang den ellers outputter.
- Kvaliteten bliver ringere jo længere ind man kommer på pladen.
- Armen på pladespilleren vil normalt arbejde forkert da den går "skævt" jo længere ind den kommer på pladen.
Det var lige de løse rygter.
Er der flere ulemper ved plader man skal tænke over?
Ved godt der er meget positivt, men vil ikke have en diskution omkring hvad der er bedst.
Kun fordele og ulemper ved teknologien. __________________ Mit anlæg
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 30 November 2010 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nr. 1 kan godt være, men aldrig noget jeg har lagt mærke til...Den burde dog kunne lave 100 pct. separation hvis man har en PU der sporer perfekt i midten af rillen. De to sidste er også rigtige, men du glemmer den største fordel: Lyden!
__________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 769
|
| Sendt: 30 November 2010 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil mene, at kritikken er rigtig nok. Og jeg er heller ikke en af dem, som mener, at vinyl lyder bedre end CD'er - hvis jeg virkelig vil have god kvalitet, bruger jeg den digitale musik.
Men trods manglerne lyder LP altså lækkert, med støj og det hele - det kommer an på, hvad jeg har lyst til. Og så er det bare hyggeligt at sætte en LP på. Meget ofte giver det mig en bedre totaloplevelse at lytte til en LP, end at høre den digitale version
|
| Til top |
|
| |
SuckyBoyfriends Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 520
|
| Sendt: 30 November 2010 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Elsker selv lyden af LP, og netop derfor skal det ikke blive en tråd med mudderkastning og hvad der er bedst:)
Synes bare der er mange rygter og er ikke selv teknisk stærk så er rart at få svar på rygterne.
Hvor stort et frekvens område kan LP egentligt arbejde i? __________________ Mit anlæg
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 30 November 2010 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
- Plader kan ikke lave 100 % kanal seperation i stereo
Korrekt. Typisk har en pickup en kanalseparation på omkring de 25 dB varierende hen over frekvensområdet. De bedste kan komme op på 35-40 dB, men over ca. 10 kHz falder den jævnt. - Plader kan ikke arbejde over et så bredt frekvensområde (fra eks 20-20.000 hz som cd)
Ikke helt sandt. Plader kan faktisk række højere op i frekvens end de ca.20 kHz. Det blev udviklet allerede i 70'erne med CD4 teknologien der skulle anvende 40 kHz bærbølge til Quadrofoni. I dag findes pickupper de rækker meget længere op. Spørgsmål er nok bare om der findes noget på pladerne ved så høje frekvenser. Ganske få RIAA forstærkere har faktisk en modbetoning som fjerner korrektionen over 20 kHz for at give mere "luft" i toppen. - Man skal bruge RIA forstærker for at rette op på den ujævne frekvensgang den ellers outputter.
Ja, men man skal også hælde benzin i en bil. Det er principbetinget og det kommer du ikke uden om. Bassen hæves ca. 20 dB og diskanten sænkes tilsvarende. Den såkaldte RIAA kurve. Dette gøres for at sænke højfrekvent støj samt for at undgå alt for store mekaniske udsving på pladerne. Ved indspilningen har man således gjort det modsatte. Bånd (både cassette og spole) er også forbetonede og indspiller ikke lineært. - Kvaliteten bliver ringere jo længere ind man kommer på pladen.
Ja - den relative hastighed falder, så der er mindre plads til rille-udsving. - Armen på pladespilleren vil normalt arbejde forkert da den går "skævt" jo længere ind den kommer på pladen.
Ja - det er fejlsporingsvinklen du tænker på. Plader er skåret tangentialt, men afspilles normalt radialt. Jo længere arm desto mindre fejl-vinkel. Tangential arme afspiller korrekt, men kan så have andre problemer. Kig evt. forbi min hjemmeside - der vil du finde svar på mange andre spørgsmål om pladespilleren.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 30 November 2010 kl. 23:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan har ret i sin forklaring. Hvorfor ikke lytte til hvad der lyder bedst? Lad dine øre overbevise dig i den lyd du foretrækker, resten er jo kun teknik.
|
| Til top |
|
| |
HIFI IS FUN Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 355
|
| Sendt: 01 December 2010 kl. 08:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
er det ikke lige meget hvilke spesifikationer et medie har, bare det lyder godt og man får lyst til at høre musikken.
|
| Til top |
|
| |
RiverKing Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 342
|
| Sendt: 01 December 2010 kl. 09:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når nu emnet hedder "Ulemper ved LP?"
Så synes jeg at den største ulempe ved af afspille musik på LP er, at der kun går ca. 30 minutter før man igen skal op af sofaen og vende pladen (ved godt at man kan finde nogle plove, der kan afspille begge sider) __________________ 2 anlæg tak! 1 til musik og 1 til film - 1 samlet anlæg kan bare ikke gøre det!
|
| Til top |
|
| |
pof@ Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 941
|
| Sendt: 01 December 2010 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har hørt sindsygt gode pladespillere på godt anlæg, som slår mit nuværende anlæg med digital kilde, men har valgt at sælge hele min LP samling og pladespiller, da jeg kunne se at det ville koste mig en formue at få lige så god lyd ud af de sorte skiver som jeg har hørt muligt.
Når det er sagt tror jeg at mange har et anlæg de i bund og grund ikke kan lide lyden af - måske uden at vide det. Når de så får muligheden for at kompensere for den dårlige lyd med forskellige pickupper, pladespillere og RIAA'er, bliver de glade for LP mediet.
Mange ville have løst deres problem med kedelig lyd ved at klare problemet ved kilden, f.eks. skifte højttalerne ud med andre, og derved blive glad for deres digitale kilde.
Dette er ikke et forsøg på at starte en religionskrig, men blot et hint til lige at kigge på resten af anlægget før man kaster sig over de sorte skiver.
Edit: Jeg er forresten ret ligeglad med tekniske specifikationer når jeg leder efter anlæg. Jeg går efter LYDEN.
|
| Til top |
|
| |
Moke Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 217
|
| Sendt: 01 December 2010 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu skriver du jo ikke hvad du sammenligner med, men jeg har skiftet helt til harddisk-baseret streaming og den teknologi har visse fordele ift. LP'er (og cd'er): 1) bliver ikke slidt 2) er lette at tage backup af 3) bedre aflæsning af medie (påvirkes ikke af vibrationer) 4) fylder ikke op i stuen 5) kan kopieres eller streames til andre lokationer både i og udenfor huset 6) giver random-play muligheder 7) bedre søgemuligheder 8) mulighed for at danne automatiske lister 9) Ofte hurtigere at finde og starte det nummer man ønsker at høre 10) Bliver ikke beskidte - skal ikke renses
|
| Til top |
|
| |
Bevensee Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 334
|
| Sendt: 01 December 2010 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
En meget væsentlig kilde til vinylets ofte mere ørevenlige lyd er forskellen på den måde digitel og analoge kilder forvænger. For analoge kilder som vinyl et forvrængningen meget lav ved lavt niveau, men til gengæld højere ved kraftige udsving. Det mønster minder meget om den måde musikinstrumenter lyder på (og højtalere). For digitale kilder forholder det sig lige modsat. Hér er forvrængningen ved lavt niveau ofte meget høj. HiFiWorld måler altid forvængning både ved 0 dB(fuld udstyring) og ved -60 dB og ved -80 dB når de tester CD'er. Der er ingen tvivl om at det er blevet bedre med årene (de tidlige CD'er havde flere hundrede procent forvrængning ved lavt niveau), men det er stadig meget højt. Det er medvirkende til at vinyl har en langt mere troværdig gengivelse af detaljer end CD. Producenterne opgiver naturligvis kun den aldeles irrelevante forvrængning ved 0 dB. Her er det hele typisk domineret af højtalernes forvrængning alligevel...
Mht. pladeslid, så er det efter min mening et langt mindre problem på vinyl end på CD. Og til de som påstår at der ved harddisk streaming ikke er tilsvarende problemer, har jeg et enkelt spørgsmål: Hvor mange af jer kan læse jeres digital filformater fra 80'erne? De er kun 20-30 år gamle. Det er ingen aller for en LP. Jeg har masser af plader som er 40-50 år gamle uden at bære præg af slid. Jeg har i øvrigt heller aldrig hørt om nogen der har fået ødelagt alle deres plader fordi der var virus på en LP de havde købt brugt...
__________________ StrictlyStereo
- Bevensee
|
| Til top |
|
| |
Moke Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2010 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bevensee skrev:
| Mht. pladeslid, så er det efter min mening et langt mindre problem på vinyl end på CD. Og til de som påstår at der ved harddisk streaming ikke er tilsvarende problemer, har jeg et enkelt spørgsmål: Hvor mange af jer kan læse jeres digital filformater fra 80'erne? De er kun 20-30 år gamle. Det er ingen aller for en LP. Jeg har masser af plader som er 40-50 år gamle uden at bære præg af slid. Jeg har i øvrigt heller aldrig hørt om nogen der har fået ødelagt alle deres plader fordi der var virus på en LP de havde købt brugt... |
|
|
Harddiskplads var for dyrt i 80'erne til at gemme digital lyd i acceptabel kvalitet, men jeg chekkede lige musiksamlingen og min ældste mp3 er fra 1995. Det er trods alt 15 år og den lyder præcis som da jeg afspillede den første gang. Digital musik kan man jo netop lave en tabsløs backup af. Jeg har en kopi af min musiksamling liggende på en utilsluttet harddisk hos en ven, så selvom jeg har brand, indbrud, virus, lynnedslag eller lignende, mister jeg intet. FLAC-formatet er jo open source, så vi vil ikke miste muligheden for at læse formatet med mindre civilisationen går under og så vil lp'er nok kun kunne aflyttes på pladespillere med 'forstærkere' af Tante Møghe-typen.
|
| Til top |
|
| |
pof@ Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2010 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bevensee skrev:
Hvor mange af jer kan læse jeres digital filformater fra 80'erne?
|
|
|
Jeg havde ikke nogle filer der var værd at gemme fra 80'erne, men rigtige mænd tager backup. En backup af en LP er ikke spændende.
|
| Til top |
|
| |
pof@ Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2010 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Moke skrev:
[QUOTE=Bevensee] FLAC-formatet er jo open source, så vi vil ikke miste muligheden for at læse formatet med mindre civilisationen går under og så vil lp'er nok kun kunne aflyttes på pladespillere med 'forstærkere' af Tante Møghe-typen.
|
|
|
Der findes mange gode LP afspilningssystemer i mange år endnu, så det er næppe et argument.
|
| Til top |
|
| |
Bevensee Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 334
|
| Sendt: 01 December 2010 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
pof@ skrev:
Moke skrev:
[QUOTE=Bevensee] FLAC-formatet er jo open source, så vi vil ikke miste muligheden for at læse formatet med mindre civilisationen går under og så vil lp'er nok kun kunne aflyttes på pladespillere med 'forstærkere' af Tante Møghe-typen.
|
|
|
Der findes mange gode LP afspilningssystemer i mange år endnu, så det er næppe et argument.
|
|
|
Nu var det godt nok ikke mig, der skrev det, men ærlig talt: Tanken om at Tante Møhge følger med kan få selv en inkarneret vinylista som mig selv til at interessere mig for digitale formater...  __________________ StrictlyStereo
- Bevensee
|
| Til top |
|
| |
Moke Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2010 kl. 12:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
pof@ skrev:
Bevensee skrev:
Hvor mange af jer kan læse jeres digital filformater fra 80'erne?
|
|
|
Jeg havde ikke nogle filer der var værd at gemme fra 80'erne, men rigtige mænd tager backup. En backup af en LP er ikke spændende.
|
|
|
Jeg er faktisk lidt uenig. Jeg prøvede for sjov at digitalisere nogle lp'er inden jeg afskaffede dem. Jeg besøgte en bekendt med et meget seriøst plov-setup og optog direkte fra RIAA'en med et kvalitetslydkort (E-MU 1616M) ved 24/96. Egentlig regnede jeg med at få det dårligste fra både den digitale og analoge verden, men faktisk hører jeg dem af og til, selv om jeg også har rippet pladerne fra cd. Hvis du mener en analog backup af lp'er, er jeg helt enig.
|
| Til top |
|
| |
Moke Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2010 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
pof@ skrev:
Moke skrev:
|
|
|
|
|
|
Det var jo lidt en joke, men jeg mente i et samfund uden strøm. Der kommer lp'er, cd'er og rips vel alle til kort bortset fra de gamle afspillere med tragt, men de er vist næppe at betegne som hifi.
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 01 December 2010 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det store problem med digitale lydkilder er DRM (Digital Rights Management) altså kopibeskyttelse. Dybdeperspektiv og luft lider under dette, så jeg holder mig til min vinyl. En af mine gode venner kopierede en LP over på digitalt medie vha professionelt studiegrej. Kunne man høre forskel på LP og digital (24/196) lyd? Nej! Men det digitale signal blev jo heller ikke kopibeskyttet ved digital indspilningen. En anden grund til at jeg foretrækker LP er de ulideligt dårlige indspilninger vi trækkes med grundet "loudness wars". Nogen mennesker kan nøjes med MP3 og DAB, fint nok for dem. Jeg gider ikke!
|
| Til top |
|
| |
pof@ Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2010 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Moke skrev:
pof@ skrev:
Moke skrev:
|
|
|
|
|
|
Det var jo lidt en joke, men jeg mente i et samfund uden strøm. Der kommer lp'er, cd'er og rips vel alle til kort bortset fra de gamle afspillere med tragt, men de er vist næppe at betegne som hifi.
|
|
|
jeg må ud og købe solceller inden det bliver for sent
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4931
|
| Sendt: 01 December 2010 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
pof@ skrev:
|
Jeg har hørt sindsygt gode pladespillere på godt anlæg, som slår mit nuværende anlæg med digital kilde, men har valgt at sælge hele min LP samling og pladespiller, da jeg kunne se at det ville koste mig en formue at få lige så god lyd ud af de sorte skiver som jeg har hørt muligt.
|
|
|
Jeg har faktisk det omvendte problem. Mit vinyl setup er i den grad bedre end min CD-afspiller.
Og jeg har også erfaret, at skal jeg have en CD-afspiller som spiller bare tilnærmelsesvis lige så godt som min pladespiller, så bliver det rigtig dyrt. Jeg har lyttet til mange CD-afspillere, også meget dyre af slagsen, og de er alle gode til det tekniske... detaljer, rumfornemmelse, dynamik osv.
Men de spiller bare ikke musik, som min pladespiller kan. Det er for "sterilt" om du vil, når jeg afspiller det via CD. Så kan man måske finde en afspiller med rør, men så ryger der ofte nogle detaljer.
Et bud er, at jeg skal op omkring 100k for at få en CD-afspiller, som gøre det lige så godt som mit vinyl setup til 25k !!!!
|
| Til top |
|
| |