| Forfatter |
|
GDSeren Forum Bruger

Bruger siden: 23 December 2010 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 23 December 2010 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa med jer
H�ber jeg har ramt den rette kategori.
Sagen er den at jeg st�r for at skulle montere et st�rre troldtekt loft, med dertilh�rende 2x h�jtalere og 1x subwoofer. Men disse skal jo igennem en forst�rker, der deri ligger mit problem.
Jeg er slet ikke nogen haj til det her med watt, forst�rkere osv. og jeg h�ber i herinde kan give mig en hj�lpende h�nd. Forst�rkeren skal selvf�lgelig kunne klare h�jtalerne, s� skal den kunne sluttes til en computer/diverse og evt. have mulighed for radio afspilning.
Jeg har lidt fakta p� h�jtalerne: Subwoofer: 80W RM S - 240 W musik
H�jtalere: 30 / 35 W RM S - 150 W maks
Der findes lidt flere fakta p� linket her http://www.troldtekt.dk/Privat/Specialprodukter/Hoejttalere/ ~/media/Files/PDF/hoejttaler_feb09.ashx
H�ber der er nogle som kan hj�lpe mig lidt, i et ikke alt for dyrt prisleje.
EDIT: Det skal lige siges at subben skal have 230v, dvs. det er en aktiv sub ikke sandt?
Mvh. G�r-Det-Selv'eren
|
| Til top |
|
| |
Hawaiian Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 61
|
| Sendt: 23 December 2010 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey. Du bliver nok lige nød til at finde ud af hvad de højtalere hedder. Mærke og model. Pris klasse på forstærker er os en vigtig fakta. der måske ingen grund til at foreslå dig en forstærker til 30.000,- (:
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 23 December 2010 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Højttalere i loftet? Englelyd ved juletid ... men så duer det jo kun een gang om året.
Tror hvilken som helst forstærker kan anvendes til det formål. Kig under KSB.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
GDSeren Forum Bruger

|
| Sendt: 23 December 2010 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja 30.000 er helt klart i overkanten :)
Den skal ihvertfald ligge under 5.000.
Ang. mærke og model så er det jo special højtalere udviklet til troldtekt loftet. De kalder højtaleren et NXT panel og det er sådan set det jeg ved om dem.
Jeg har fundet denne her som jeg går ud fra kan bruges, men igen ved jeg ikke om det er at overdimensionere? http://www.hifipriser.dk/Product/Details.aspx?pid=441551
|
| Til top |
|
| |
Hawaiian Forum Bruger

|
| Sendt: 24 December 2010 kl. 01:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den forstærker ville jeg ikke vælge. Da det nemlig er en surround receiver. 2 højtaler skal helt klart have en stero forstærker. Dine krav er ikke så store, så der en del valgmuligheder. Jeg har en bud her på dit setup:
NAD C326BEE forstærker
fra hifiklubben. God lyd til pengene og tror helt klart, den har rigeligt med watt til dit behov. Den er dog uden radio, men du får så meget mere lyd for pengene ved at vælge en ordenlig stero forstærker. du kan jo os hører radio online.
En anden forstærker kunne os være CAMBRIDGE Azur 550A forstærker (smag og behag)
så skal du bruge et Phono/minijack kabel som kan købes det fleste steder. (tilslutte pc med forstærker)
til sidst skal du bruge et subwoofer kabel fra forstærker til sub. og det kan os fås i hifiklubben
Der ingen grund til at bruge "ekstra" penge på kabler. køb dem i den nødvendige længde. thats it.
håber det kunne hjælpe :)
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 24 December 2010 kl. 01:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har hørt de NXT paneler du omtaler. De er nok primært beregnet til PA formål - tale og baggrundsmusik - i større lokaler. Hørte dem i en stor kantine, hvor der var en ca. 50 stk. i loftet. Meget overbevisende ved tale, men mindre egnet til musik.
NXT gengiver ikke bas, så det er derfor du har en sub (eller 2?) på. Desuden skaber NXT et diffust lydfelt. Det virker ved en form for kontrolleret opbrydning og skaber et lydbillede uden retningsbestemthed. Med andre ord, får du lyd alle steder i lokalet, men det bliver svært at høre hvor den kommer fra. Prøv evt. at Google "NXT Speakers"
Jeg håber du har hørt NXT inden du købte det, for de lyder noget forskelligt fra typiske højttalere.
Men den viste forstærker han fint trække dem. De er meget ukritiske på det punkt. Men hvis ikke du skal have surround findes der nok bedre. Nu vi er ved surround, så vil NXT være yderst velegnet til bagkanalerne!
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
GDSeren Forum Bruger

|
| Sendt: 24 December 2010 kl. 09:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hawaiian: Den cambridge Azur ville umiddelbart være mit første valg, grundet jeg kan ikke se den helt store forskel på de 2 ift. mit behov?
Har du andre valgmuligheder?
Jeg vil måske overveje at finde en brugt.
Janils: Ja NXT panelerne er primært til at større lokaler, jeg har hørt eksempler på lydsystemet flere gange, og min vurdering er at det fungerer faktisk rigtig godt, også til musik, som det er her og min plan er også at lyden skal ud i hele rummet på en gang. Jeg har kun en enkelt sub på, det burde være nok i mit tilfælde.
|
| Til top |
|
| |
Hawaiian Forum Bruger

|
| Sendt: 25 December 2010 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis du går efter brugt, ville jeg selv kigge efter NAD. os på grund af dit budget
Du skal bare sikre dig forstærkeren har Pre/out så du kan tilslutte din sub. og der er rigeligt med watt, så kan du faktisk vælge mellem rigtig mange mærker.
|
| Til top |
|
| |