| Forfatter |
|
Nightpuma Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 660
|
| Sendt: 24 December 2010 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Vi har flyttet til ny lejlighed, anlegget er oppe at køre, men jeg ser at spændingen på el-nettet ligger mellem 220V-226V. Hva
mener i er acceptabel nedre grænse, og hvor meget kan det svinge før jeg bør kontakte DONG?
Puma
|
| Til top |
|
| |
madmax Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1092
|
| Sendt: 24 December 2010 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan svinge helt fra 208volt til 235volt , så der er ingen grund til bekymring.
madmax
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 24 December 2010 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hos mig på Frederiksberg har jeg i dagtimerne fra 213 til 221 hvilket bevirker at min CD-spiller med mellemrum ikke virker, samt min effektforstærker "knurrer". Desværre er DONG komplet ligeglade med det, +- 10% er tilladt.
Hører gerne fra nogen som har erfaringer med argumentation overfor DONG.
Har iøvrigt lige fået indstalleret en seperat gruppe med jord til mit hifi, men lige meget hjalp det ØV ØV.
|
| Til top |
|
| |
tonykart007 Udelukket fra forum

Forever!
Bruger siden: 23 Januar 2009 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1040
|
| Sendt: 24 December 2010 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
Hos mig på Frederiksberg har jeg i dagtimerne fra 213 til 221 hvilket bevirker at min CD-spiller med mellemrum ikke virker, samt min effektforstærker "knurrer". Desværre er DONG komplet ligeglade med det, +- 10% er tilladt.
Hører gerne fra nogen som har erfaringer med argumentation overfor DONG.
Har iøvrigt lige fået indstalleret en seperat gruppe med jord til mit hifi, men lige meget hjalp det ØV ØV.
|
|
|
Kan en power conditioner ikke rette op på det ? Nu tænker jeg på at den ville rette spændingen op til 230 volt samt fjerne støj på strømmen.
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 24 December 2010 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til jeres oplysning så er DONG skide ligeglade med jer, når blot de +/-10% er der. BEdste råd er den power conditioner af en eller andet fabrikat. HAr selv udsving, men hører sjældent musik på anlæg omkring spidslast perioder (spisetider), mest aften og nat.
|
| Til top |
|
| |
Nightpuma Forum Bruger

|
| Sendt: 24 December 2010 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Tak for svar på selveste juleaften
Jeg konkluderer med at det er noget jeg må leve med, eventuelt bruge strømrenser der regenerer, eller lave reguleret gløding
på mine rørforstærkere. Det at HT har lidt udsving gør ikke så meget.
Men er det sådan at hvis det udsvinget er større end +-10% så skal DONG gøre noget?
Puma
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 24 December 2010 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
alle store selskaber er sku da ligeglad med dig som forbruger, du har bare og betale, de er der kun for deres egen røv skyld og pleje deres aktionærer så de kan holde deres røv varm så længe de kan
strømmen her svinger ca. mellem 223 til 228 her hos mig så det er da ok
|
| Til top |
|
| |
klc-audio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 24 December 2010 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
207 - 253 Volt
Following voltage harmonization, electricity supplies within the European Union are now nominally 230 V ± 10% at 50 Hz [1].
For a transition period (1995–2008), countries that had previously used 220 V changed to a narrower asymmetric tolerance
range of 230 V +6% −10% and those (like the UK) that had previously used 240 V changed to 230 V +10% −6%[2]. Note
that no change in voltage is required by either system as both 220 V and 240 V fall within the lower 230 V tolerance bands
(230 V ±6%). In practice, this allows countries to continue to supply the same voltage (220 or 240 V), at least until existing
generating plants are replaced. Equipment used in these countries is designed to accept any voltage within the specified
range.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mains_electricity
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 24 December 2010 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg betjener mig af vintagegear all over - og det af det, som jeg kan, har jeg sat til 240V-setting.
Jeg har mellem 223-228V i mine stikkontakter - altså konsekvent en underspænding på ca. 5%.
Jeg har absolut ingen problemer overhovedet ianset hvad jeg tilkobler (incl. CD-maskine) - ingen brummende trafoer eller andet.
Hvis de firmaer, som sælger udstyr til os forbrugere fremstillede udstyr, som KUN kunne køre "lige på kornet", så ville de drukne i klager og returneringer. Udstyret kan snildt klare en vis margin på op til måske 10-15% uden hørbare følger eller andre tekniske uregelmæssigheder. Danmark er et land, hvor forsyningen er meget stabil set i forhold til mange lande - også i Europa..
Hvis de pgl. HIFI-fabikker vil sælge udstyr, som kan køre efter hensigten på større markeder end lille stabile Danmark, så skal det kunne tåle NOGET større udsving end de skallede ca. 5%, som vi har i udsving herhjemme.
Når du spørger om, hvor lav grænse for der kan være acceptabel, så kan jeg oplyser dig om, at jeg har 240V-udstyr, som kan køre problemfrit - uden div. powerconditioners osv - ned til ca. 170V - hvilket er erfaret med Vario-trafoer. - der er ingen grund til bekymring.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 24 December 2010 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Indlæg slettet!
Mercury, jeg tror du misforstår Fredmarantz' indlæg. Men intet berettiger til den tone du bruger!
/Mikkel - Redaktør!
|
| Til top |
|
| |
AM-E Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2298
|
| Sendt: 24 December 2010 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
|
Indlæg slettet!
Mercury, jeg tror du misforstår Fredmarantz' indlæg. Men intet berettiger til den tone du bruger!
/Mikkel - Redaktør!
|
|
|
Enten går du i MEGET små sko, eller så har du komplet misforstået brugerens indlæg. Jeg er meget interesseret i at høre hvor det negative l**t befinder sig. __________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
| Til top |
|
| |
Nightpuma Forum Bruger

|
| Sendt: 24 December 2010 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
Jeg betjener mig af vintagegear all over - og det af det, som jeg kan, har jeg sat til 240V-setting.
Jeg har mellem 223-228V i mine stikkontakter - altså konsekvent en underspænding på ca. 5%.
Jeg har absolut ingen problemer overhovedet ianset hvad jeg tilkobler (incl. CD-maskine) - ingen brummende trafoer eller
andet.
Hvis de firmaer, som sælger udstyr til os forbrugere fremstillede udstyr, som KUN kunne køre "lige på kornet", så ville de
drukne i klager og returneringer. Udstyret kan snildt klare en vis margin på op til måske 10-15% uden hørbare følger eller
andre tekniske uregelmæssigheder. Danmark er et land, hvor forsyningen er meget stabil set i forhold til mange lande - også
i Europa..
Hvis de pgl. HIFI-fabikker vil sælge udstyr, som kan køre efter hensigten på større markeder end lille stabile Danmark, så
skal det kunne tåle NOGET større udsving end de skallede ca. 5%, som vi har i udsving herhjemme.
Når du spørger om, hvor lav grænse for der kan være acceptabel, så kan jeg oplyser dig om, at jeg har 240V-udstyr,
som kan køre problemfrit - uden div. powerconditioners osv - ned til ca. 170V - hvilket er erfaret med Vario-trafoer. - der er
ingen grund til bekymring.
Vh
Freddy |
|
|
Du er heldig som har udstyr der kan klare så store udsving. Siden jeg bruger rørudstyr uden reguleret forsyning hverken til
gløding eller HT, vil det blive problematisk i mit tilfælde. 6-7V er derimod til at leve med. Nu skal jeg måle lidt de næste par
dage så får vi se hvor meget udsvinget er.
God Jul
Puma
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 24 December 2010 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja- Måske er jeg heldig, men hvis du ser bort fra min erfaring med de nævnte 170V, så holder vi os bare til de mere normale udsving fx . inden for 10%. De 170V gælder heller ikke røramps, da gløden nok skal have omkring min 5,5V for at fungere tilfredstillende (katodestripping), så de 5 % i praksis vil imo ikke være noget problem.
Jeg bruger selv rørudstyr ind i mellem - og der er heller ingen problemer, hvis spændingen står lidt lavt. Det kan vel maximalt betyde en ganske svag nedgang i en effektdels udgangseffekt på nogle få watt - og Jf. dB - lovene vil dette næppe have en hørbar/praktisk betydning. Hvis du har glødelamper i dit udstyr, vil du have en meget længere levetid på disse lamper - det er da fint!
Men prøv bare at "lure" dit udstyrs performance i en tid - og vend gerne tilbage med dine erfaringer 
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
Batman Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1524
|
| Sendt: 24 December 2010 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anskaf en power-conditioner - og glem alle bekymringer om udsving i netspændingen.
Samtidig forbedres lydgengivelsen ganske markant.
I USA kan man slet ikke forestille sig et high-end anlæg uden én eller flere power-conditionere.
Har selv 2 stk Exact Power 15A - én til stereoanlægget og én til biografen. (Projektorer, plasmaskærme m.fl "elsker" ren og stabil netspænding)
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 25 December 2010 kl. 04:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nightpuma skrev:
fredmarantz skrev:
|
Jeg har absolut ingen problemer overhovedet ianset hvad jeg tilkobler (incl. CD-maskine) - ingen brummende trafoer eller andet.
Hvis de firmaer, som sælger udstyr til os forbrugere fremstillede udstyr, som KUN kunne køre "lige på kornet", så ville de drukne i klager og returneringer. Udstyret kan snildt klare en vis margin på op til måske 10-15% uden hørbare følger eller andre tekniske uregelmæssigheder. Danmark er et land, hvor forsyningen er meget stabil set i forhold til mange lande - også i Europa..
Hvis de pgl. HIFI-fabikker vil sælge udstyr, som kan køre efter hensigten på større markeder end lille stabile Danmark, så skal det kunne tåle NOGET større udsving end de skallede ca. 5%, som vi har i udsving herhjemme.
Når du spørger om, hvor lav grænse for der kan være acceptabel, så kan jeg oplyser dig om, at jeg har 240V-udstyr, som kan køre problemfrit - uden div. powerconditioners osv - ned til ca. 170V - hvilket er erfaret med Vario-trafoer. - der er ingen grund til bekymring.
Vh
Freddy
|
|
|
Du er heldig som har udstyr der kan klare så store udsving. Siden jeg bruger rørudstyr uden reguleret forsyning hverken til gløding eller HT, vil det blive problematisk i mit tilfælde. 6-7V er derimod til at leve med. Nu skal jeg måle lidt de næste par dage så får vi se hvor meget udsvinget er.
God Jul
Puma |
|
|
Hvis du gerne vil holde gløden inden for 5% underspænding, så vil du, forudsat at dit apparat vil forsyne gløden md 6,3V ved 230V netspænding få liiiige knap 6,0V glødespænding. Hvis din netspænding tilsvarende daler 5% (set i forhold til 230V netspænding.) - så vil den falde til ca. 219V.
Måske en lidt rodet forklaring, men det må vel betyde, at man kan tåle at gå så lavt som 219V i stikkontakten - og stadig holde en glød på 6,0V, hvilket jeg ikke mener kan betyde noget. Dette forudsat, at dine rør-apparater v. 230V-net forsyner gløden m. 6,3V. For lav spænding på gløden er ikke godt - og for høj er heller ikke - men jeg er sikker på, at de små udsving, som vi trods alt har her i DK ikke er bekymrende på nogen måde.
Rørting er meget tilgivende og kan virke fint under til tider tåbelige forhold, så mon ikke det går. Jeg er spændt på , hvad du oplever i løbet af de næste dage. Jeg går ud fra, at du vil bedømme dette på et lydkvalitetsparameter? - Der er jo også holdbarhedsparametret på rørene, men dette vil godtnok blive svært at teste over en kort periode.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
Nightpuma Forum Bruger

|
| Sendt: 25 December 2010 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
Nightpuma skrev:
fredmarantz skrev:
Jeg har absolut ingen problemer overhovedet ianset hvad jeg tilkobler (incl. CD-maskine) - ingen brummende trafoer eller
andet.
Hvis de firmaer, som sælger udstyr til os forbrugere fremstillede udstyr, som KUN kunne køre "lige på kornet", så ville de
drukne i klager og returneringer. Udstyret kan snildt klare en vis margin på op til måske 10-15% uden hørbare følger eller
andre tekniske uregelmæssigheder. Danmark er et land, hvor forsyningen er meget stabil set i forhold til mange lande - også
i Europa..
Hvis de pgl. HIFI-fabikker vil sælge udstyr, som kan køre efter hensigten på større markeder end lille stabile Danmark, så
skal det kunne tåle NOGET større udsving end de skallede ca. 5%, som vi har i udsving herhjemme.
Når du spørger om, hvor lav grænse for der kan være acceptabel, så kan jeg oplyser dig om, at jeg har 240V-udstyr,
som kan køre problemfrit - uden div. powerconditioners osv - ned til ca. 170V - hvilket er erfaret med Vario-trafoer. - der er
ingen grund til bekymring.
Vh
Freddy
|
|
|
Du er heldig som har udstyr der kan klare så store udsving. Siden jeg bruger rørudstyr uden reguleret
forsyning hverken til gløding eller HT, vil det blive problematisk i mit tilfælde. 6-7V er derimod til at leve med. Nu skal jeg
måle lidt de næste par dage så får vi se hvor meget udsvinget er. God Jul Puma |
|
|
Hvis du gerne vil holde gløden inden for 5% underspænding, så vil du, forudsat at dit apparat vil forsyne gløden md 6,3V
ved 230V netspænding få liiiige knap 6,0V glødespænding. Hvis din netspænding tilsvarende daler 5% (set i forhold til 230V
netspænding.) - så vil den falde til ca. 219V.
Måske en lidt rodet forklaring, men det må vel betyde, at man kan tåle at gå så lavt som 219V i stikkontakten - og stadig
holde en glød på 6,0V, hvilket jeg ikke mener kan betyde noget. Dette forudsat, at dine rør-apparater v. 230V-net forsyner
gløden m. 6,3V. For lav spænding på gløden er ikke godt - og for høj er heller ikke - men jeg er sikker på, at de små
udsving, som vi trods alt har her i DK ikke er bekymrende på nogen måde.
Rørting er meget tilgivende og kan virke fint under til tider tåbelige forhold, så mon ikke det går. Jeg er spændt på , hvad
du oplever i løbet af de næste dage. Jeg går ud fra, at du vil bedømme dette på et lydkvalitetsparameter? - Der er jo også
holdbarhedsparametret på rørene, men dette vil godtnok blive svært at teste over en kort periode.
Vh
Freddy |
|
|
Jeg tænkte jeg ville måle spændingen over nogle dage, og specielt om aftenen da jeg mest bruger mit udstyr. Når jeg så har
fundet gennemsnitts spændingen på el-nettet, stiller jeg gløden ind efter det.
Puma
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 25 December 2010 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan du stille glødespændingen - uden reg. strømforsyning?? Det er i hvert fald ikke en feature, jeg i mit gamle udstyr kan gøre - troede, at det var en fast ting, som var betinget af trafoen.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
Cybergringo Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 146
|
| Sendt: 25 December 2010 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Batman skrev:
Anskaf en power-conditioner - og glem alle bekymringer om udsving i netspændingen.
I USA kan man slet ikke forestille sig et high-end anlæg uden én eller flere power-conditionere.
Har selv 2 stk Exact Power 15A - én til stereoanlægget og én til biografen. (Projektorer, plasmaskærme m.fl "elsker" ren og stabil netspænding) |
|
|
hej jeg vil lige om hvor du har købt Exact Power 15A..... har du nogle links
|
| Til top |
|
| |
Batman Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1524
|
| Sendt: 25 December 2010 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cybergringo skrev:
Batman skrev:
|
Har selv 2 stk Exact Power 15A - én til stereoanlægget og én til biografen. (Projektorer, plasmaskærme m.fl "elsker" ren og stabil netspænding)
|
|
|
hej jeg vil lige om hvor du har købt Exact Power 15A..... har du nogle links
|
|
|
Jeg kan ikke rigtig finde nogen dansk fohandler i øjeblikket... har købt den ene via Expert der fik den fra "Golden Age Music" i Sverige. Den anden er købt brugt hos Vassago hifi - men han forhandler dem ikke. Et alternativ -dog ret dyrt - kunne være PurePower der importeres af "High Perfomance Audio".
http://www.high-performance.dk/velkommen
|
| Til top |
|
| |
Nightpuma Forum Bruger

|
| Sendt: 25 December 2010 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
Kan du stille glødespændingen - uden reg. strømforsyning?? Det er i hvert fald ikke en feature, jeg i
mit gamle udstyr kan gøre - troede, at det var en fast ting, som var betinget af trafoen.
Vh
Freddy |
|
|
Gløden er som oftest et CRC, CLCR filter eller lignende. Så bytter man ud R med en der har lavere modstand. Hvis gløden er AC
direkte fra sekundærviklingen på trafo er det ikke noget at gøre hvis spendingen er for lav.
Puma
|
| Til top |
|
| |