| Forfatter |
|
sirhish Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Januar 2009 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 545
|
| Sendt: 27 December 2010 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg så lige at min Nad M3 ikke har jordben i apperatstikket, er det godt eller skidt ????
|
| Til top |
|
| |
sborup Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 392
|
| Sendt: 27 December 2010 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Er det selve stikket i forstærkeren, hvor ledningen bliver tilsluttet, der ikke har jordben? Hvis det er vil jeg mene det var skidt medmindre det af en eller anden grund bevist er lavet sådan af producent. Ellers kan det jo være en defekt. Mvh Søren
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 December 2010 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3776
|
| Sendt: 27 December 2010 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis ikke du har en jordforbindelse i stuen er det vel flintrende ligegyldigt
__________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 December 2010 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er en af de få der har jord-forbindelse i stuen 
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

|
| Sendt: 27 December 2010 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
sirhish skrev:
|
Jeg er en af de få der har jord-forbindelse i stuen 
|
|
|
Så er det da noget hest at du ikke har jord __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 December 2010 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det korte af det lange er, hvorfor har man ikke sat jord-ben på 230 volt udgaven ?????
|
| Til top |
|
| |
sborup Forum Bruger

|
| Sendt: 27 December 2010 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg vil helt klart mene du skal have muligheden for at tilslutte jord. Hvis det på hjemmesiden er til 120v og har jordben, burde din ihvertfald også ha da den kører på 230v, og det derfor faktisk er endnu vigtigere med jord. Kan du se om det er knækket af eller noget? Mvh Søren
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

|
| Sendt: 27 December 2010 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
sirhish skrev:
| Det korte af det lange er, hvorfor har man ikke sat jord-ben på 230 volt udgaven ????? |
|
|
Min havde heller ikke jord og mener at emnet har været omtalt her på forum før, men spørg hifiklubben eller smid Nad en mail.
|
| Til top |
|
| |
db89 Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 565
|
| Sendt: 27 December 2010 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Grunden til mange nyere forstærkere osv ikke har jordben må vist være at de er dobbelt-isolerede (kan ses ved at der er et ikon med en firkant indeni en anden firkant) så der derfor rent sikkerhedsmæssigt ikke burde være behov for det.
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 27 December 2010 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
sborup skrev:
|
Hej.
Jeg vil helt klart mene du skal have muligheden for at tilslutte jord. Hvis det på hjemmesiden er til 120v og har jordben, burde din ihvertfald også ha da den kører på 230v, og det derfor faktisk er endnu vigtigere med jord. Kan du se om det er knækket af eller noget? Mvh Søren
|
|
|
Det er ikke knækket af - sådan et knækker ikke bare!
Den er ikke født med det, og det er sandsynligvis velovervejet fra producentens side. En forespørgsel hos NAD kunne måske afklare eventuelle spørgsmål. __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Morten A Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 28 December 2010 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
sborup skrev:
|
Hej.
|
|
|
Det er ikke knækket af - sådan et knækker ikke bare!
Den er ikke født med det, og det er sandsynligvis velovervejet fra producentens side. En forespørgsel hos NAD kunne måske afklare eventuelle spørgsmål.
|
|
|
Men det er da underligt 120v har jordben og 230v ikke har, eller hvad?
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 28 December 2010 kl. 02:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
et gæt kunne være at forstærkeren ikke behøves at skulle forbinfes til jord og Nad har fået et godt tilbud på netbrønde uden jord-ben  __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
sborup Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2010 kl. 06:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a. skrev:
et gæt kunne være at forstærkeren ikke behøves at skulle forbinfes til jord og Nad har fået et godt tilbud på netbrønde uden jord-ben  |
|
|
Det sidste holder jeg på  ..Jeg ville ihvetfald altid selv have muligheden af at kunne lege med det hvis man har lyst til det..
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2010 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke for at forglemme en anden underlig detalje. Hvor er de låsbare XLR stik på forstærkeren. Det er for mig en gåde at man har undladt at udstyre M3 forstærkeren med disse
|
| Til top |
|
| |
Dk11706 Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 357
|
| Sendt: 31 December 2010 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange nye forstærkere har ikke brug for jordben da de som sagt er dobbelt isoleret, du kan jo bruge det gamle trick med at køre fingeren langsomt henover kabinettet og se om der kommer sådan en snurrende fornemmelse, hvis der gør det så har du brug for en jord ledning. Du kan også teste det ved at røre en radiator og og igen køre håndledet (her er huden fintfølende) henover kabinnettet hvis det gør totalt naller og føles som stød så har du brug for jord . Hvis du ikke mærker noget som helst så er den dobbelt isoleret og jord er uden betydning.
Jeg kan godt selv godt lide at der er jord selvom det ikke er nødvendigt, så jeg plejer at tage en apperat ledning og klippe apperatstikket så der kun er den ende tilbage der skal i stikkontakten, derefter monteret jeg et øje i den afklippede ende på jordledningen og monterer dette bagpå forstærkeren i et af skruehullerne til låget. Til sidst afmonterer jeg NUL og PLUS benet så der ikke er strøm på ledningsstumperne.
Det skal lige siges at jeg bruger en Schuko strømskinne så der er heller ikke noget jordben. På shcuko sidder jorden på siden af stikket i sådan nogle klemmer. Du kan sagtens gøre det med almindelig DK strøm udtag, hvor du kun har jordbenet tilbage, du skal bare være forsigtig så du ikke får en ekstra fase eller nul på kabinettet, når du sætter det i stikkontakten.
|
| Til top |
|
| |