Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 08:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Yamaha AX-380 forstærker godt/skidt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Coach-Z
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 April 2008
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 12 Januar 2011 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået en gammel Yamaha AX-380 forstærker fra en ven. Han ville smide den ud, men jeg hader at smide elektronik
ud, så jeg tog den til mig.

Jeg har så senere fået en BeoMaster 6500 som jeg selv ville mene var en hel del bedre kvalitet.

Jeg har nu denne Yamaha forstærker stående og ved egentlig ikke hvad jeg skal med den. Er den lige til skraldespanden,
eller er det i virkeligheden verdens bedste forstærker uden at jeg vidste det?

Jeg har ikke styr alt det der med watt og Ohm og den slags, men her er specs som jeg fik fra den manual jeg har
downloadet fra nettet.

55W + 55W (8Ω) RMS Output power, 0,04% THD
20-20.000 Hz

Kigger man bagpå enheden står der derimod 150Watts??

Hvordan er det i forhold til min BeoMaster 6500 forstærker, den har tal der hedder 2 * 110W (8Ω)?
Betyder det så bare at min BeoMaster 6500 er dobbelt så kraftfuld?

Til top Vis Coach-Z's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Coach-Z

Anderz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 Januar 2011 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Nej!

Beomaster 6500 har ret overdrevne tal oplyst fra B&O's side men det er mere omkring 2*55watt.

De kraftigste B&O modeller stoppede med Beomaster 8000 på 2*150 oplyst. Målt på service bænk er den 2*190 stykker. Beomaster 6000 har det halve 2*75watt. Det var tidlig til midt '80rne.

Da Beomaster 6500 var på gaden omkring 1990 var B&O's sats mere på Beolab altså aktive højtalere med forstærker indbygget. BM6500 er den første i serien 5000/5500/6500 og 7000 til at kunne bruge aktive højtalere via powerlink stikkene. Du kan købe helt nye Beolab idag og BM6500 vil kunne sagtens kunne bruge dem trods de 21 år der er imellem dem.

Virker den Yamaha overhovedet?

Ja det er smag og behag men det vigtigste er lyden. Kun dig kan afgøre den sag. Jeg er til design, lyd og muligheder. Dertil passer BM6500 til mig.

Jeg kan tilslutte alverdens højtalere, En hel del B&O fjernbetjeninger inklusive Beo4. Forbinde MCL eller ML for link (passer til ny B&O lavet idag) og så er den simpel i forhold størrelse til BM6000 og BM8000 som jeg også ejer.

En ting er sikkert. B&O udstyr vil altid hold en hvis værdi hvis den er iorden uden skader. BM6500 er i høj kurs hos B&O opkøbere. Brugt B&O sælgere har dem altid.

En ulempe er at hvis du vil have Beogram 6500/7000. De er få grundet at folk gik over til cd og derfor dyre.

Til top Vis Anderz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anderz

Coach-Z
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2011 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Okay... nu spiller jeg som regel aldrig musik særlig højt (det er måske heller ikke det det
kommer an på, når man snakker watt?), men det skal jo lyde pænt og også gerne se pænt
ud ikke mindst. Vil helst ikke have en grim klods med masser af drejeknapper og den slags
inde i stuen, hvis jeg kan undgå det.
Jeg ville dog bare sikre mig at jeg ikke skilte mig af med noget der viste sig at være det
pureste guld.

Mht værdien af B&O, så må jeg da erkende at jeg er noget overrasket over pris niveauet,
havde ikke regnet med at et anlæg fra starten af 90'erne stadig kunne have så høj en
værdi.

Du nævner digitalyd.
Nu fik jeg også en BeoGram CD 7000 med sammen med forstærkeren, har dog ikke hørt
den spille endnu, men har ladet mig fortælle at den vil lyde meget pænere, end den Sony
harddisk optager, jeg bruger som afspiller i øjeblikket.

Er glad for at have fundet et forum med så mange entusiaster. Håber på at I/dig Anderz
har mod på at besvare flere af mine spørgsmål efterhånden som de dukker op.

Anderz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 Januar 2011 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Tak ingen problem.

B&O gjorde deres arbejde ganske fint med CD6500/7000 og på Beoworld er der positiv stemning. Faktisk er der måske flere med små problemer grundet kold lodninger og kapistorer der gør lazeren svag.

En lazer er meget sjældent problemet hvis den nægter at læse en dag og hvis et Hifi service center siger lazeren er død så er det 99% af tiden ikke rigtigt.

Jeg tvivler på at Sony har gjort ret meget ud af at få en god cd lyd ud af deres harddisk optagere overhovedet. B&O's mål var en cd afspiller.

Ja Beosystem 6500/7000 koster kassen. Sådan er det bare. Jeg fik mit Beosystem 6500 som vist i mit Avatar billed hvor jeg lige havde fået det med Beomaster, CD6500 og Beocord 6500 + Beo4 MKII fra en lauritz aktion. Beomaster 6500 havde bare en dårlig højre kanal og endnu flere problemer som stadig kræver en del tid at redde.

Da jeg købte en ekstra Beocord 6500 fik jeg en BM6500 til med som var defekt. Begge BM6500 og BC6500 blev så sendt til service men BM6500 nr.1 fra aktionen spillede kun 1 uges tid før den brændte noget af. Hvorfor vides ikke endnu.

Det er ikke fordi det er billigere på den måde.

Til top Vis Anderz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anderz

Coach-Z
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2011 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

EDIT:

Forslår at tråd lukkes, eller låses, og at diskussionen køres videre i nedenstående tråd, da de i bund og grund handler om det
samme (eller
det er de i hvert fald kommet til )

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?
TID=87578&PN=1

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes