Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 09:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Skal have ny forstærker til B&W højtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
morten_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2011
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 15 Januar 2011 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Hej HIFI4ALL's

Jeg har forsøgt at få svar på nedenstående på et andet forum men det virkede mere som om der var interesse i at diskutere om hvorvidt xt8 er en ordentligt højtaler eller ej så nu prøver jeg at se om der er mere held på dette forum.

Jeg har i nu et års tid været den lykkelige ejer af et par B&W XT8 højtalere jeg er utrolig glad for. Imponerende god lyd.

Jeg har som setup'et ser ud nu en Pioneer VSX-909RDS koblet til som forstærker. Denne er jeg dog begyndt at være i tvivl om ikke er en hæmsko i setup'et. Jeg syntes til tider når jeg spiller højt at det virker som om den har lidt svært ved at styre nogle typer bas hvilket betyder det "runger/buldrer" lidt.

Derudover er den begyndt at skrive "over" nogle gange hvis den står til stereo - sætter jeg den over på direct forsvinder det igen. Den skruer aldrig ned for lyden eller noget men er egentligt blevet lidt bange for om den kan skade højtalerne.

Jeg er også nået til et punkt hvor jeg har besluttet at jeg ikke gider surround sound mere men derimod gerne vil have så ren og lækker lyd som muligt gennem 2 højtalere.

Til mit anlæg idag har jeg tilkoblet en Sony CD afspiller modelnavn DVP -S7700 der vidst kostede omkring 5k. Lidt stats der står på den "DVD/CD/VIDEO CD" "10 bit video D/A converter/ 96KHZ 24 bit D/A converter" "DTS, DOLBY digita Mpeg multichannel, Digital video"

Derudover er der koblet en PS3 på.

Men hvad skal jeg købe for at få en markant opgradering og dermed endnu bedre lyd og bedre styring af alle typer bas?

Var inde i HIFI klubben og sælgeren var meget varm på den her:

Denon pma 2010ae til 14000 kr.

Han sagde også at denne her var minimum der kunne bruges men at den også kunne levere godt:

NAD 375bee til 8000 kroner.

Jeg kiggede selv lidt på den her derinde men det er jo mange penge og han mente denon var bedre:

NAD M3 til 14999 kr.

Han virkede egentlig som en fin fyr men vil gerne have et par second opinons fra folket derude der ikke har økonomiske interesser i det svar de aflægger..

Så hvad siger i? Hvad skal jeg købe for at opgradere mit system? Og hvor mange penge skal jeg bruge på det? Vil simpelthen kun opgradere hvis jeg virkelig kan høre forskel.  Jeg syntes jo som sådan anlægget er fantastik nu bortset fra den smule manglende basstyring der er nogle gange.

Men igen jeg vil jo også gerne udnytte potentialet i højtalerne. Foreslå endelig andre forstærkere i mener vil passe til mine højtalere.

Som en lille update til ovenstående har faktisk netop idag lånt et andet anlæg af en kammerat. Det var et NAD anlæg med en forstærker der hedder C315BEE og en CDafspiller fra NAD i til omkring 5-6000 kroner for både CDafspiller og forstærker. Nå men her er humlen. Jeg kunne simpelthen ikke høre den store forskel. Hverken når jeg koblede NAD CDafspiller til min forstærker, koblede komplet NAD til osv.

Nu er jeg jo så i tvivl om hvad jeg skal konkludere ud fra dette. Jeg kunne jo ex. konkludere at den pioneer forstærker reelt som stereo forstærker ikke har meget mere værdi end en 2-4000 kroners forstærker. Men jeg kunne i princippet også konkludere at det så må være akustikken i stuen der er forkert. Men jeg kunne vel i princippet også konkludere at ingen af forstærkerne formår at løse opgaven hvilket man jo bestemt heller ikke kan forvente af NAD forstærkeren der er købt til at spille noget mindre højtalere op  (hvilket den gør godt) Jeg kunne også konkludere at det så er højtalerne der bare lyder sådan men det er det ikke! Pioneer forstærkeren havde en smule mere power men kunne stadig ikke helt tøjle et nummer som fx. Ben harper and the blind boys of alabame - where could i go.

Meget af mit musik afspiller setup'et som jeg har det nu rigtig godt. Så er der noget af det det har sværere ved. Jeg ved godt at der kan være forskel på kvaliteten af indspilninger men syntes der er en tendens til at det nogle gange runger/brummer lidt for meget.

Mvh.
Til top Vis morten_'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af morten_

StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 16 Januar 2011 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Hej Morten og velkommen til.

Hold da fast du får spurgt om meget
Men lad os tage det fra en ende af os se hvad vi ender med.

Din Pioneer er jo en gammel hest efterhånden, men den er fra da Pioneer lavede gode forstærkere (efter min mening). Da det er noget kram du allerede har, så kan du jo overveje at udvidede det eksisterende i stedet for at skifte det ud. Nyere er selvfølgelig lidt sejere. HDMI switching kan være praktisk (men det finder du alligevel ikke i en stereoforstærker). Så en mulighed kan være at kigge efter en ren effektforstærker.

Det er typisk for B&W at de gerne vil have en kraftig forstærker spændt foran sig. Og her snakker jeg ikke kun om Watt men om hele forstærkeren.
Jeg har selv et sæt B&W med en NAD M25 effektforstærker (7x surround) og det fungerer rigtig godt. Derfor er jeg også sikker på at en M3 vil kunne levere varen hos dig. Men så er der jo tale om en udskiftning og noget af en afskrivning.
Hvis du f.eks. kigger på en Cambridge 840W, så får du en stereo effektblok der ligger inden for dit budget. Dén bør kunne gøre en forskel, da den er noget kraftigere end de andre ting du har kigget på.

Den NAD C315BEE du har haft lånt er for lille, og jeg tror det er derfor du ikke blev videre imponeret. Den er angivet til 2x 40W hvor din Pioneer levere 2x 100W i stereo.

Dit rum kan sagtens være en del af problemet. Men som du beskriver det (det er kun noget af musikken der ikke bliver afspillet helt godt), så tror jeg en bedre forstærker kan være en stor del af løsningen.

Uanset hvad, skal du ikke købe noget før du har prøvet det hjemme. Skide være med hvad andre siger... det er et spørgsmål om hvad du kan høre med dine egne ører derhjemme.

Kort opsummeret:

NAD C315BEE: Simpelthen for bette.
NAD 375bee: BØR efter min umiddelbare indtryk, kunne gøre det bedre end hvad du har.
Denon pma 2010ae: Uden tvivl en god løsning
NAD M3: Bedre løsning en Denon (efter min mening). Til prisen har jeg ikke selv oplevet forstærkere der leverer varen som NAD.

Alternativ løsning: Tilslut ekstern effektforstærker (evt. 2x monoblok). Det kan aldrig blive for stort

Håber det kan hjælpe dig lidt videre

/Stefan

Til top Vis StefanR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StefanR

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes