| Forfatter |
|
Max Brauer Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 108
|
| Sendt: 25 Januar 2011 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle
Jeg er den stolte ejer af en lidt ældre Fine Arts Grundig a903 forstærker. en smuk og velspillende forstærker men er stødt på lidt af et problem.
Til tider forsvinder lyde delvist i den ene højttaler (kan være begge to) og for at løse problemet skal jeg skrue lidt på en dB-knap på forstærkerens front. dette løser problemet i 5 min - flere timer alt efter held.
er der nogen der har oplevet noget lignende eller har en ide til hvad der kan løse problemet?
- Max
|
| Til top |
|
| |
Max Brauer Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2011 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg prøver lige et bump, da jeg stadi har problemer :(
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 27 Februar 2011 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det du oplever er et slidt potentiometer. Måske lidt kontaktrens kan hjælpe ellers skal det skiftes. Prøve evt. (med apparatet slukket) at dreje det hurtigt mellem de 2 yderstillinger flere gange. Hermed vil evt. skidt på lederbanen blive flyttet lidt rundt. Det vil dog nok kun være en midlertidig løsning.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 27 Februar 2011 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeps - de gode ord er sagt - en rensning af potentiometre og omskiftere og noget "gymnastik" til knapperne er kodeordet her.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
Max Brauer Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Marts 2011 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for tippet... havde regnet med at det var noget i den stil... Efter at have skilt den ad kom jeg frem til denne situation  her ser i db-potentiometret og balance-potentiometret ude i højre side. men hvordan får jeg lige lidt WD40 ind i den box o.O?
|
| Til top |
|
| |
Max Brauer Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Marts 2011 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
eller en omskifter er det vel nærmere
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Marts 2011 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Max Brauer skrev:
Tak for tippet... havde regnet med at det var noget i den stil...
Efter at have skilt den ad kom jeg frem til denne situation

her ser i db-potentiometret og balance-potentiometret ude i højre side. men hvordan får jeg lige lidt WD40 ind i den box o.O?
|
|
|
Ja- dB - tingen er en omskifter. (troede at det var din volumekontrol) - Sådan én kan godt være rigtig vanskelig at rense,. Hvis du på nogen måde kan komme til at skille det yderligere ad, så vil du måske kunne komme til at se, om der er et lille hul, som du kan sende WD40 ind i. Hvis der bare IKKE er et hul, så kan du prøve at trykke den ind og ud et større antal gange - og håbe at dette hjælper - hvis ikke dette hjælper , så kan sidste udvej være at lodde omskifteren ud og skille denne ad - få renset delene i hånden og samle det igen - og lodde i - det er bare en større operation og meget kan gå galt.
Balance-pot'en er ligetil. Det er en ordinær type, og du bør, ved at skille apparatet lidt mere ad, kunne nå et større langstrakt hul på undersiden af potentiometret - der giver du lige lidt WD40 og derefter masserer potentiometret et antal gange - og så skal det nok være i orden igen.
Men....det er lidt tricky med den omskifter - enig. Jeg har flere gange skilt omskiftere ad og gennemrenset dem med en glaspen og samlet dem igen - det tager laaang tid og er risikalbelt, da intet må gå galt - den skal samless helt rigtigt igen og loddes rigtigt i igen.
Her er en tråd om hvordan man skiller disse omskifteread og samler dem igen - det er så Marantz, det drejer sig om - og kan måske ikke sammelignes . . . og så alligevel.
http://audiokarma.org/forums/showthread.php?t=266269
læs gerne hele tråden igennem inden du går i gang - det kræver fingernemhed, akkuratesse og tålmodighed.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
Max Brauer Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Marts 2011 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fandt et lille fint hul som fik to spøjt WD40 og en ordentlig massage, det samme fik de andre potter.. fik skidtet samlet og nu virker det :D ... slet ikke :( den er helt død... men det er jo en del af det spændende ved at forsøge sig med en sådan operation... det mest ærgelige er at jeg er overbevist om at jeg har fået sat en enkel ledning forkert, for jeg huskede jo selvfølgelig ikke at tage dokumentation undervejs :/ har haft den skilt ad og samlet en 3-4 gange nu for at se om der var noget jeg havde glemt, og kan virkelig ikke se hvad der skulle være galt... men nok om det...
sidder nu med et par system audio 1070 og ingen forstærker :( nogen der har et input til hvilken forstærker til max 2000kr (gerne brugt) som kunne forsyne disse elegante højttalere med lidt lyd?
- Max
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Marts 2011 kl. 01:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er da lidt en trals historie dér - du bør ikke give så let op (ved jo heller ikke, om du HAR givet op)- men hvis du nu lige stiller den fra dig en dag eller to - og går løs på den igen, så kan du måske knække nøden. Du har helt ret i at man skal sikre sig noget foto-dokumentation under processen.
De små skvæt WD40 - skal lige have lov at dampe lidt af og så må du i gang med at finde ud af, hvor meget du har skilt ad - og hvordan det skal samles. Har du checket om sikringene er gået? Går ud fra, at du under adskillelse og samling af apparatet har haft det taget fra enhver form for spænding? Du har vel ikke været for "grovhændet", så du måske har stødt på nogle følsomme tingenster eller noget? - ødelagt nogel lodninger ..eller??
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
Spaceman_2 Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 500
|
| Sendt: 04 Marts 2011 kl. 09:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej. trist med din forstærker. Hvis du ikke er vant til, at have med elektronik at gøre, så er der kun en udvej, reparation.Under alle omstændigheder kommer det til, at koste 1400 kr, sådan er det bare
problemet med WD40 er , at når det opløser gammel snavs og fedt i kontakter og potentiometere, opløser det også kul spolerne , da de er slidt helt ned, eller sagt på en anden måde, at alt det fedt og snavs holder sådan set sammen på skidtet, ergo skal de skiftes. WD40 vil ikke kunne løse problemet, bare udsætte problemet.
Skil den af igen , gennemgå den systematisk med stik, er de presset ordentligt ned, du vil på de fleste forbindelser kunne se om det er det rigtige stik, der er sat i de rigtige jumpere eller stik, da længden begrænser hvor de skal sidde. For din egen skyld , lad være med, at rode i noget som man ikke har tjek på, selv om det burde være indlysende , at det er en smal sag.
har du en ven , der roder med elektronik, vil du komme lidt længere, og hvis du har det, er her en link til en service manual til download http://www.eserviceinfo.com/download.php?fileid=46643
Er du glad for din forstærker, ja send den til doktoren
mvh Space
|
| Til top |
|
| |
Max Brauer Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Marts 2011 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja i har begge ret, jeg er hverken elektronikuddannet eller har den store kendskab dertil, men jeg har haft skilt mine forstærkere og andre elektroniske dimser ad i løbet af årene. om jeg har fået rykket på nogle af de mere følsomme dele kan jeg ikke udtale mig om, og da den ikke har kostet mig mere end 200 kr er det ikke det største finansielle tab, men jeg har dog været glad for den. jeg har haft kigget lidt på en Harman Kardon 3480 da jeg syntes det er en "flot" forstærker. kan samtidig også godt lide tallene på den :) er der nogle af jer der kender til denne forstærker?
|
| Til top |
|
| |