Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 11:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Kan den trække det? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
5300happiness
Lukket konto
Lukket konto
Sælger i Fona - Lukket eget ønske

Bruger siden: 16 August 2010
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Hej. Jeg har set på sådan en fin lille Rotel RA-05 - Den er opgivet til 2x 40w, men det jo ikke "almindelige watt". Mit spørgsmål er så om den kan trække et sæt Dali 400. Dog ikke til tordene niveauer, men stadig

Planen er så senere at kombinere den med en effektforstærker, og bi-ampe, men den en anden historie.

Forstærken kan ses her: http://ktradio.dk/product_detail.asp?id=535&fkLounge=2

Mit bud er at; Den kan godt.. Den vil have svært ved det, men den kan godt

Er jeg helt galt på den eller hvad?

Til top Vis 5300happiness's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 5300happiness Besøg 5300happiness's Websted

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 23 Februar 2011 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

5300happiness skrev:

Den er opgivet til 2x 40w, men det jo ikke "almindelige watt".

Er jeg helt galt på den eller hvad?

Hvad er "almindelige" og "ikke-almindelige" watt?

I en aftsand af 4m vil den kunne få dine højttalere til at spille ca 94db... Men der står ikke om den er opgivet ved begge
kanaler drevet samtidigt, eller hvordan og hvorledes.
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

5300happiness
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 23 Februar 2011 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Ikke-almindelige watt, kan være "Nad-watt, som er rigtig kræftige. Der står jo ikke noget om Ampere og sådan noget, når producenter opgiver effekt.

Så det er desværre nogengange lidt vildtledene.

Til top Vis 5300happiness's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 5300happiness Besøg 5300happiness's Websted

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 23 Februar 2011 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

5300happiness skrev:

Ikke-almindelige watt, kan være "Nad-watt, som er rigtig kræftige. Der står jo ikke noget om
Ampere og sådan noget, når producenter opgiver effekt.

40watt er 40watt - uanset hvordan du vender og drejer det :) Men du har ret, de opgiver det ofte med kun én kanal i brug osv.

Men ud fra opgivelsen på den Rotel du nævner (Continuous Power Output (20-20 kHz,< 0.03%, 8 ohms) 40 watts/ch), kan man
ikke læse om det er opgivet med begge kanaler kørende eller ej. Men uanset hvad, vil jeg tro at den sikkert er fin til stille og
rolig musiklytning, men hvis du skruer op eller vil se film, tror jeg den får problemer.
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

5300happiness
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 23 Februar 2011 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Den skal også bare være midlertidig, til jeg får en effektforstærker, for så skal den kun trække diskanterne.

men 40watt er ikke bare 40w , der kan være forskel på volt, ampere og modstand.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 Februar 2011 kl. 01:18 | IP-adresse registreret  

Den kan såmænd sagtens få disse højttalere til at spille, men spørgsmålet er jo så, hvor højt og kontrolleret det kommer til at foregå før forstærkeren brækker sig. Det må komme an på en prøve, men ellers er dB-regning og subjektivt behov de eneste værkstøjer der kan bruges her. Der er ingen her der ved, hvor højt du synes at dit anlæg skal kunne spille, for at man kan kåre den forstærker som værende én, der kan "trække" det godtnok - og JA - Watt er Watt, men branchen og forbrugerne har i fællesskab fuldstændig smadret dette begreb som sammenligningsgrundlag i en blanding af naivitet og iver efter at tjene penge - så glem disse opgivelser og tag fat i den forstærker i stedet og løft - hvis den er rigtig tung (hvad betyder det?) - så er der en chance for at du har fat i noget godt.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 24 Februar 2011 kl. 01:26 | IP-adresse registreret  

Hvis den er midlertidig, så find som en brugt et eller andet sejt til billigere penge som du er sikker på kan trække dine dali.
Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan

5300happiness
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 24 Februar 2011 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Den er hele ikke helt midlertidig, den skal bare kun køre alene, midlertidig indtil jeg får en effektforstærker, og bi-amper. Den vejer 6,5kg. Og har hørt den trække et sæt System Audio 1530, og det kunne den sagtens. også HØJT

Men jeg skal til at starte med bare bruge den til stille musiklytning, indtil jeg får en effekt. Spørgsmålet er bare, om jeg kan beskade forstærkeren, ved at presse den, eller i værste fald ødelægge den?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 Februar 2011 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

5300happiness skrev:

Men jeg skal til at starte med bare bruge den til stille musiklytning, indtil jeg får en effekt. Spørgsmålet er bare, om jeg kan beskade forstærkeren, ved at presse den, eller i værste fald ødelægge den?

Du kan sagtens ødelægge den ved at overbelaste den i lang tid. Men, diskanterne smutter sikkert først, og det vil lyde skidt inden den begynder at ryge. Så brug ørerne og skru ned hvis den pludeslig bliver meget varm eller det lyder skidt.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

5300happiness
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 24 Februar 2011 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

så man skal bare skrue ned, når den forvrænger

Men mon ikke den kan trække mine 'letdrevne' dali 400, dali går jo meget op i, at de er nemme at drive.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2011 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

5300happiness skrev:

så man skal bare skrue ned, når den forvrænger

Men mon ikke den kan trække mine 'letdrevne' dali 400, dali går jo meget op i, at de er nemme at drive.

Det tror jeg sagtens den kan, men den også presses for meget alligevel.

5300happiness
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 24 Februar 2011 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

ja, men tror bare jeg lader hver med at spille for højt, og så en forsaikring på. Så køre det :)

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 24 Februar 2011 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

5300happiness skrev:

Ikke-almindelige watt, kan være "Nad-watt, som er rigtig kræftige. Der står jo ikke noget om Ampere og sådan noget, når producenter opgiver effekt.

Nad watt er ikke stærkere end andre watt , deres nye produkter slet i samme klasse som de engang har været .

Men Rotel derimod er ganske stærke idag og jeg vil tro at du ville kunne trække Dali 400 med den forstærker.

Dali 400 har en høj følsomhed på 93 db og i 4ohm så den trækker lidt ekstra ud af din forstærker , Dali 400 kræver derimod meget strøm til at styre alle enhederne ,jeg trækkker lige nu mine med en Sony reciver på 2 x 100 watt i 8 ohm og det går fint.

madmax

Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Sendt: 24 Februar 2011 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

jeg er sikker på den rotel forstærker sagtens kan trække dine højttalere. rotel bruger ret kraftige og solide strømforsyninger. i de ældre modeller fra rotel, sidder der en lille sikring indeni, som brænder af FØR forstærkeren.

men hvis du bruger dens pre-out, så kan du jo ikke bruge forstærkeren til at drive de høje toner i et bi-amp setup. mit gæt er, at du ikke får brug for en effektforstærker med mindre, at at du også skal spille musik for dine naboer. så lige at butikken også har en rega brio3 til 3500 kr. det er også en rigtig fed forstærker, dog med en helt anden klang end rotel. rega har dog ike pre-out.

jeg synes prisen er lidt høj for den rotel, men måske er det fordi det er en SE model.

har du allerede dali højttalerne eller er det også nogen du skal ud og købe?

mvh

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

5300happiness
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 24 Februar 2011 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har Dali 400. og når jeg bi-amper, vil lyden fra Rotel'en og effektforstærkeren være ens, da der ikke er noget aktivt delefilter. Delingen, kommer jo så når de to sæt ledninger rammer højtalerens delefilter. Så vil rotelen, kun fodre diskanten, og derfor spille lyst, og effekt forstærkeren (NAD) , vil så trække basserne, så bliver arbejdet fordelt, og det giver en rigtig god lyd, især når man bruger 2 forstærkere med hver sin lyd.

- Det er i hver fald planen

5300happiness
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 24 Februar 2011 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Jeg tænker på.. Kan man ikke selv lave sådan en lille form for sikring?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2011 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

5300happiness skrev:
Jeg tænker på.. Kan man ikke selv lave sådan en lille form for sikring?

Jo, og det er billigt. En hvis label hvor der står STOP. Præcis hvor stop er må du først prøve dig frem til (uden øl i ørerne)

5300happiness
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 24 Februar 2011 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

bare inden den forvrænger

Men ang. Bi-amping; så kan man vel bi-ampe når en forstærker har pre-out?

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Februar 2011 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

5300happiness skrev:

Jeg har Dali 400. og når jeg bi-amper, vil lyden fra Rotel'en og effektforstærkeren være ens, da der ikke er noget aktivt delefilter. Delingen, kommer jo så når de to sæt ledninger rammer højtalerens delefilter. Så vil rotelen, kun fodre diskanten, og derfor spille lyst, og effekt forstærkeren (NAD) , vil så trække basserne, så bliver arbejdet fordelt, og det giver en rigtig god lyd, især når man bruger 2 forstærkere med hver sin lyd.

Det der giver ganske enkelt ikke mening, Per

Hvad er det, du gerne vil opnå ved at bi-ampe?

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 24 Februar 2011 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Brok skrev:
5300happiness skrev:

Jeg har Dali 400. og når jeg bi-amper, vil lyden fra Rotel'en og effektforstærkeren være ens, da der ikke er noget aktivt
delefilter. Delingen, kommer jo så når de to sæt ledninger rammer højtalerens delefilter. Så vil rotelen, kun fodre diskanten,
og derfor spille lyst, og effekt forstærkeren (NAD) , vil så trække basserne, så bliver arbejdet fordelt, og det giver en rigtig
god lyd, især når man bruger 2 forstærkere med hver sin lyd.

Det der giver ganske enkelt ikke mening, Per

Hvad er det, du gerne vil opnå ved at bi-ampe?

Hvis du vil opnå det jeg tror du gerne vil, så er du nødt til at rive delefilteret ud af dine højttalere og køre med aktiv deling.
Så vil du netop opnå at hver enhed drives af én forstærker. I den situation du beskriver vil forstærkeren stadig få hele
signalet hvor øvre/nedre del af signalet bliver omsat til varme i delefilteret.

Ang den tommelfingerregel der blev nævnt med, at vægt afspejler kvalitet, skal man ikke gå alt for meget op i, medmindre
man ved hvilken
type strømforsyning der bruges. Der findes jo i dag forstærkere med switch mode strømforsyninger på 10kg der kan
lammetæve forstærkere på 30kg.

Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes