Emne: Effektforstærkeres formidling af signal? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Rubennn Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 224
|
| Sendt: 15 Marts 2011 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Forstærkere er et nyt emne for mig. Nu vil jeg prøve noget af til en billig penge og forhåbentligt få noget der lyder okay.
Mit spørgsmål er egentlig mht. effektforstærkeres kvalitet. Sker der meget med lydsignalet inde i sådan én i forhold til en
integreret forstærker? Altså hvor meget bliver signalet forbedret/forværret i forhold til en dyr/billig effektforstærker? Den
sender vel egentlig bare signalet videre med større kraft, yes?
Anyway - jeg har lyst til at smide sådan en kinøjser-rør-forforstærker på en effektforstærker med omkring 2x50 W og se
hvordan det lyder. Forhåbentlig kan jeg få anlæg til 1500-2000 kr. (planlægger at købe effekt brugt). De er nemlig ekstremt
billige og små disse rørforstærkere. Hvad kvaliteten angår, må fremtidig testning være ansvar for at fortælle mig.
Her er den lille kineser:
http://cgi.ebay.com/G2-Class-Hybrid-Tube-Headphone-Pre-Ampli fier-6922Gold-/290533721139?
pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item43a528c433#ht_7245wt_1140
Det skal åbenbart copy+paste ind i en browser. Virker ikke hvis lavet som link
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 15 Marts 2011 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et effekttrin kan laves med tilpas få komponenter, men også med et hav af plus en masse reguleringer, så signalet passerer en del elektronik. Det samme kan siges om en forforstærker. En integreret forstærker er jo blot de to andre i samme kabinet og tit med samme forsyning. Men også her kan det have sin egen forsyning hvad effektdelen og forforstærkeren. Ja, hele vejen som dual mono. Strengt taget, er der sådan set kun et signalkabel i mellem for/effekttrin til forskel fra en integreret forstærker. Super nuttet forforstærker iøvrig.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 15 Marts 2011 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rubennn skrev:
| ... snip.....
Mit spørgsmål er egentlig mht. effektforstærkeres kvalitet. Sker der meget med lydsignalet inde i sådan én i forhold til en integreret forstærker? Altså hvor meget bliver signalet forbedret/forværret i forhold til en dyr/billig effektforstærker? Den sender vel egentlig bare signalet videre med større kraft, yes?
|
|
|
Der sker næppe _mere_ med signalet i en ren effektforstærker, end der gør i en integreret forstærkers effekttrin.
Dyr/Billig fortæller ikke en hujende om påvirkningen af lyden
god/dårlig konstruktion derimod betyder alverden
Den idelle forstærker er jo et stykke ledning med indbygget forstærkning, som salig QUAD påstod.
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
*allan* Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 122
|
| Sendt: 15 Marts 2011 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det svare lidt til at spørge om der er forskel på en Farrari og en Fiat, det er begge to biler som kan fragte dig fra A til B, der er bare lidt forskel på hvorledes du bliver fragtet
Det er desværre (eller rettere heldigvis) ikke sådan at det nødvendigvis altid er det dyreste som er det bedste, f eks. kan en forstærker til 8000kr sagtens være bedre end en som koster det dobbelte. Man bliver nødt til at bruge sin fornuft, også (især) når man køber hifi udstyr, nogle (mange) producenter skaber sig et navn og prissætter deres produkter urimeligt højt, bare fordi der står Mark Levinson, Classe, McIntosh, Krell, Bladelius, Pass Labs, Pathos, Audio Note, Audio Research, osv. på fronten af apparaterne Langt det meste af såkaldt High-End udstyr indeholder ganske almindelige elektronik komponenter, som der så er skabt en eller anden form for hype omkring, Hifi-branchen er for lille til at der udvikles komponenter decideret hertil, langt det meste kommer fra Computer verden eller anden stor industri.
Når det så er sagt, skal det siges at det er langt vigtigere at konstruktøren ved hvorledes givne komponenter opføre sig, hvilket lydmæssigt bidrag de giver, således at han kan få god lyd ud af en konstruktion med "standard" komponenter eller sublim lyd med "high-end" komponenter. Man kan bruge sammenligningen at en rigtig god kok kan få et få et rigtig godt måltid ud af almindelige råvare og noget sublimt ud af rigtig gode råvare. Hvis en dårlig kok bliver stillet den samme opgave får han noget dårligt ud af begge typer råvare.
Du kan sagtens finde en brugt effektforstærker til et par tusinde som spiller fremragende
Jeg har aldrig selv hørt omtalte forforstærker, men læst rimelig godt om den, men man skal jo ikke tro på alt man læser, lyt selv...
|
| Til top |
|
| |
Rubennn Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Marts 2011 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alle brugbare svar! Jeg vil jo gerne vide noget mere om emnet
Forforstærkeren kan jo købes for en slik, og ja den er rimelig nuttet  . Jeg har kigget på en Rotel RB-970BX effektforstærker
med 2x60 W til 800 kr. Det lyder umiddelbart meget godt til at drive et par stuehøjttalere. Har nogle B&O S45 stående.
Det eneste jeg har svært ved at gennemskue er bare om en så billig effektforstærker vil påvirke lyden fra forforstærkeren for
meget. Men der må jeg nok også lige få testet den lille rør-kinøjser.
@allan: Det er jo lige præcis sådan en tumpe som mig kan forstå det
|
| Til top |
|
| |
Jensimand Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 16
|
| Sendt: 15 Marts 2011 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
*allan* skrev:
... nogle (mange) producenter skaber sig et navn og prissætter deres produkter urimeligt højt, bare fordi der står Mark
Levinson, Classe, McIntosh, Krell, Bladelius, Pass Labs, Pathos, Audio Note, Audio Research, osv. på fronten af
apparaterne Langt det meste af såkaldt High-End udstyr indeholder ganske almindelige elektronik komponenter, som der
så er skabt en eller anden form for hype omkring, Hifi-branchen er for lille til at der udvikles komponenter decideret hertil,
langt det meste kommer fra Computer verden eller anden stor industri. |
|
|
*** Spoiler: Jeg er MEGET glad for Accuphase ***
Accuphase har om nogen bevist at den dygtige ingeniør ikke har brug for eksotiske eller specielle komponenter for at lave
exceptionelt fremragende lyd. Som i alle andre komplicerede konstruktionsopgaver er det langt vigtigere at han a) er dygtig
nok til at vælge de rigtige topologier, og udvikle nye hvor det er nødvendigt, og b) har den nidkære vedholdenhed som
sikrer en perfekt udførelse.
Som producent har de altid haft den holdning at produkter skal bygges af standardkomponenter - nøje udvalgte, ja bevares -
men dog standard, fordi det giver en langt mere stabil produktionsplatform. Hermed sikrer de f.eks. kunden reservedele i
mindst tyve år uden fare for at en tilfældig undeleverandør svigter.
Uden at kende til produkterne i øvrigt vil jeg håbe at det samme i større eller mindre grad gør sig gældende for McIntosh,
Mark Levinson, Krell og de øvrige producenter i det segment. Det er i hvert fald min personlige holdning at det såkaldte
highend segment bør byde på sådanne dyder.
|
| Til top |
|
| |
*allan* Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Marts 2011 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Marts 2011 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men kan jo istedet sige: Det er ikke hvad du bruger, men hvordan du bruger det. 
*allan* Godt nok ikke den rigtige tråd, men har du fået lyttet noget mere til J2?  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
*allan* Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Marts 2011 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jensimand skrev:
*allan* skrev:
... nogle (mange) producenter skaber sig et navn og prissætter deres produkter urimeligt højt, bare fordi der står Mark Levinson, Classe, McIntosh, Krell, Bladelius, Pass Labs, Pathos, Audio Note, Audio Research, osv. på fronten af apparaterne Langt det meste af såkaldt High-End udstyr indeholder ganske almindelige elektronik komponenter, som der så er skabt en eller anden form for hype omkring, Hifi-branchen er for lille til at der udvikles komponenter decideret hertil, langt det meste kommer fra Computer verden eller anden stor industri.
|
|
|
*** Spoiler: Jeg er MEGET glad for Accuphase ***
Accuphase har om nogen bevist at den dygtige ingeniør ikke har brug for eksotiske eller specielle komponenter for at lave exceptionelt fremragende lyd. Som i alle andre komplicerede konstruktionsopgaver er det langt vigtigere at han a) er dygtig nok til at vælge de rigtige topologier, og udvikle nye hvor det er nødvendigt, og b) har den nidkære vedholdenhed som sikrer en perfekt udførelse.
Som producent har de altid haft den holdning at produkter skal bygges af standardkomponenter - nøje udvalgte, ja bevares - men dog standard, fordi det giver en langt mere stabil produktionsplatform. Hermed sikrer de f.eks. kunden reservedele i mindst tyve år uden fare for at en tilfældig undeleverandør svigter.
Uden at kende til produkterne i øvrigt vil jeg håbe at det samme i større eller mindre grad gør sig gældende for McIntosh, Mark Levinson, Krell og de øvrige producenter i det segment. Det er i hvert fald min personlige holdning at det såkaldte highend segment bør byde på sådanne dyder. |
|
|
Jeg giver dig ret i at Accuphase er en meget seriøs producent, desværre er deres produkter bare udenfor de fleste menneskers økonomiske rækkevidde. Jeg mener ikke at nogle andre producenter overhovedet giver 20 års garanti for leveringsdygtighed af enhver reservedel Flere andre producenter giver livstids garanti til oprindelig første køber, men næppe med originale stumper
Man kan jo også sige hvad er definitionen på standard komponenter? Og hvad er definitionen på high-end komponenter? Langt de fleste "high-end" komponenter er jo også bare "standard" komponenter som er blevet udvalgt af nogle hifi producenter og udnævnt som værende specielt gode. Reklamens magt er stor, og det skal helst være vildt dyrt! For så syntes vi hifi entusiaster, at så er det også vildt godt! For det må det være, vi har jo betalt en formue for det
|
| Til top |
|
| |
*allan* Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Marts 2011 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
|
Men jo istedet sige: Det er ikke hvad du bruger, men hvordan du bruger det. 
*allan* Godt nok ikke den rigtige tråd, men har du fået lyttet noget mere til J2? 
|
|
|
Jeg uddyber senere i den rigtige tråd, men ja og det nye kantophæng som var monteret var synderen, det var lidt for stift, fordi det er (var) coatet skum! Lidt sandpapir og siliconeolie løste opgaven
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Marts 2011 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
*allan* skrev:
allanowich skrev:
|
Men kan jo istedet sige: Det er ikke hvad du bruger, men hvordan du bruger det. 
*allan* Godt nok ikke den rigtige tråd, men har du fået lyttet noget mere til J2? 
|
|
|
Jeg uddyber senere i den rigtige tråd, men ja og det nye kantophæng som var monteret var synderen, det var lidt for stift, fordi det er (var) coatet skum! Lidt sandpapir og siliconeolie løste opgaven |
|
|
OK, sådan kunne du godt løse det. Udmærket. Ser frem til den uddybende rapport.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Rubennn Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2011 kl. 09:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for inputs.
@allan: Dit svar var lige hvad jeg kunne bruge  Jeg køber sgu den effekt og håber på lækker lyd fra kineseren. Jeg vil
også tage et nærmere kig på high-end udstyr som Accuphase når jeg får mulighed for det (også selvom jeg nok ikke har råd).
Jeg har hørt om dem før
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|