| Forfatter |
|
tossen Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 23 Marts 2011 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej folkens.. Jeg har overvejet at sætte en basenhed jeg har i overskud fra bilen til mit stue anlæg. Jeg har set flere gøre det, men kunne ikke forstille mig det var toppen. Min forstærker er en Pioneer A-602R, den har en A og B udgang bag på. For at få mest ud af basenheden kan jeg så brokoble min udgang B? altså tage + fra right og - fra left?? På udgang A sidder mine dali gulv højtalere.. Kan dette lades sig at gøre uden at ødelægge eller skade noget? Håber i kan hjælpe. på forhånd tak :)
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 23 Marts 2011 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Din forstærker har kun to udgangsforstærkere, 1 højre og 1 venstre. De to sæt terminaler, A og B, trækkes altså af samme forstærkere.
Det du foreslår er ikke brokobling. I de fleste alm. forstærkere er der fælles minus for de to udgange, jeg har ikke noget diagram over din men jeg vil tro at det også gælder for den. Autoforstærkere er ofte konstrueret anderledes.
I dit tilfælde betyder det rent teknisk at du bare kobler basenheden parallelt med den ene af dine gulvhøjttalere. Om du ødelægger forstærkeren ved det afhænger af flere ting bl.a. højttalernes impedans. Den samlede impedans forstærkeren ser bliver lavere i den ene kanal end i den anden.
Lydmæssigt tvivler jeg på at resultatet bliver ret godt.
|
| Til top |
|
| |
tossen Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Marts 2011 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay. har heller ikke høje forventninger.. Det vil sige jeg godt kan sætte den til, jeg skal bare bruge + og - på udgang B..??
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Marts 2011 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
tossen skrev:
| okay. har heller ikke høje forventninger.. Det vil sige jeg godt kan sætte den til, jeg skal bare bruge + og - på udgang B..?? |
|
|
Det er korrekt, men du læste forhåbentligt også dette :
Stanley skrev:
|
Om du ødelægger forstærkeren ved det afhænger af flere ting bl.a. højttalernes impedans. Den samlede impedans forstærkeren ser bliver lavere i den ene kanal end i den anden.
|
|
|
Hvis både dine gulvhøjttalere og basenheden er på 4 ohm, bliver forstærkeren belastet med 2 ohm. Det er ikke alle forstærkere der kan tåle det. Der er muligvis ingen problemer, men der er en risiko og den stiger jo højere du spiller.
Et tillægsspørgsmål. Hvad mener du præcist når du skriver en basenhed ? Er det bare en løs enhed uden kabinet ?
|
| Til top |
|
| |
tossen Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Marts 2011 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay. jeg ved ikke om det er 2 eller 4ohms min bas er. hvis det er 2 kan man så godt?? Nej har en kasse til den.. :)
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 24 Marts 2011 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tossen
Jeg synes, at du skal droppe din ide. Det er ikke nogen god een og hvis din bas blot er løs uden kabinet, får du ingen bas anyway, da over/undertryk udligner hinanden. Du har dog "æske" til den, men drop det.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 24 Marts 2011 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
tossen skrev:
okay. jeg ved ikke om det er 2 eller 4ohms min bas er. hvis det er 2 kan man så godt?? Nej har en kasse til
den.. :)
|
|
|
Det skal være 8 ohm for begge højttalere - ikke mindre
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Marts 2011 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
tossen skrev:
| okay. jeg ved ikke om det er 2 eller 4ohms min bas er. hvis det er 2 kan man så godt?? Nej har en kasse til den.. :) |
|
|
Impedansen på dine gulvhøjttalere kan du sikkert læse bag på kabinettet omkring tilslutningsterminalerne. På din basenhed står det nok bag på magneten.
Jeg er enig med Kjeldsen, der skal helst stå 8 ohm (eller højere) på begge. Det vil betyde en samlet impedans på 4 ohm, hvilket skulle være sikkert nok. Jeg fandt et billede på nettet af din forstærkers bagside. Der står noget lige over højttalerterminalerne, som jeg desværre ikke kan læse på billedet (Attention o.s.v.). Mon ikke der står noget med min. 8 ohm hvis du bruger både sæt A og B ?
Hvis du er i tvivl så lad være. Du har en rimelig god forstærker, så det ville da være ærgerligt at risikere at ødelægge den.
Enhederne i dine gulvhøjttalere er afstemt i forhold til hinanden (og delefilter m.m.) via en masse beregninger og test til bedst mulige resultat iflg. konstruktøren. Hvis du bare kobler en tilfældig basenhed ekstra på, får du med garanti et dårligere resultat rent målemæssigt. Hvad du så mener om lyden, kan jeg naturligvis ikke vide, men godt bliver det næppe.
|
| Til top |
|
| |