Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 21:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Onkyo A-9911 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
soee
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2010
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 16 April 2011 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Hej herinde

Jeg er kommet ind i bestyrelsen i den lokale ungdomsklub hvor jeg har opdaget at klubben ligger inde med en Onkyo A-9911 forstærker. billede her:

Jeg kan forstå ud fra forskellige tests på nettet at forstærkeren faktisk skulle være ganske udemærket.

Problemet er dog at jeg tror højttalerne dertil at brændt mere eller mindre af, det lyder mildest talt som om de er pakket ind i plastic når de spiller...

Der er tale om noget gammelt hjemmelavet skrammel, hvor højttalerne er tilsluttet en 2x 15" passiv sub.

Jeg har forsøgt at tilslutte selve satelitterne som ligner noget 10" værk med en diskant direkte til forstærkeren og stadig lyder er uacceptabelt.

Spørgsmålet er nu, vil en Onkyo A-9911 kunne trække et par fornuftige CW højttalere, gerne 15" - og vil et setup med 2 CW VE 15F eller XLS 15 være nok til at spille en 100 m2 sal op.

Vil det være godt nok bare at tilslutte en cdafspiller / ipod dock direkte til Onkyo'en, eller skal man på en eller anden måde koble den sammen med en reciever?

Har generelt ikke meget forstand på Hifi, men et eller andet skal der gøres ved lyden, for selv standardhøjttalerne i mit TV lyder bedre end det nuværende.
Til top Vis soee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af soee

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Sendt: 17 April 2011 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

Den forstærker er meget stærk og kan fint trække et sæt Cerwin Vega, men du skal nok ikke sætte 2 sæt på
Til top Vis bantan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bantan

soee
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2011 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Jeg skal lige sikre mig en enkelt ting...

Så snart vi taler om at en forstærker er brændt af, så er vi enige om at der ikke vil komme lyd i det hele taget - den nøjedes ikke bare med at forvrænge lyden?

Situationen med det højttaler setup der er nu, er at den passive subwoofer - til trods for at den er dårligt bygget - faktisk lyder ok. Satellitterne derimod lyder mildest talt ad %"#& til :)

Jeg vil gerne - inden jeg foreslår at der investeres i nye højttalere - sikre mig at forstærkeren ikke fejler noget :)

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 April 2011 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Der er ikke andet for end at afprøve den på en anden højttaler for at være sikker

soee
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2011 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Har nu fået testet dem af på et XTZ setup, og forstærkeren havde ingen problemer med at skubbe lyd ud af disse ;)

For så vidt angår køb af højttalere netop til en ungdomsklub - vi taler en sal på ca. 60-70 m2 uden alt for højt til loftet - hvad ville der anbefales?

Jeg har jo lidt med henblik på de unge haft øjnene oppe for et par Cerwin Vega højttalere, men er her i tvivl om hvor store disse må være før forstærkeren ikke længere kan følge med?

Er der gode alternativer her til?

Ud over ungdomsklub udlejes huset også til diverse forsamlinger/fester...

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 April 2011 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Du skal kigge efter højttalere med HØJ følsomhed / LAV drifteffekt.

Kan du finde 2 sæt hvor hver sæt kan være i hver ende vil det være nemmere at fylde rummet med lyd

Cerwin Vega beskriver deres højttalere som 8 ohms men er i 90% af tilfældene 4 ohm eller under.

Kan du finde 2 sæt højttalere med høj følsomhed og de holder sig nær 8 ohm, vil det være det bedste

Men det kommer også en del an på hvor GOD lyd du forventer, for det er ikke svært at finde 2 sæt der kan spille meget højt på
den forstærker, men nok en del sværere at finde 2 sæt der kan spille højt OG godt og det er trods alt en rigtig god forstærker

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 27 April 2011 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

Onkyo A9911 trækker let store basser. Som Bantan siger, er den ganske stærk. Med en følsomhed på 90-93db, kan du spille ret højt. Onkyo'en har ganske høj lydkvalitet.  Du tilslutter blot en cd afspiller eller en iPod Dock med phono udgang til forstærkeren, så er der musik på.  

soee
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2011 kl. 00:53 | IP-adresse registreret  

bantan skrev:
Du skal kigge efter højttalere med HØJ følsomhed / LAV drifteffekt.

Kan du finde 2 sæt hvor hver sæt kan være i hver ende vil det være nemmere at fylde rummet med lyd

Cerwin Vega beskriver deres højttalere som 8 ohms men er i 90% af tilfældene 4 ohm eller under.

Kan du finde 2 sæt højttalere med høj følsomhed og de holder sig nær 8 ohm, vil det være det bedste

Men det kommer også en del an på hvor GOD lyd du forventer, for det er ikke svært at finde 2 sæt der kan spille meget højt på
den forstærker, men nok en del sværere at finde 2 sæt der kan spille højt OG godt og det er trods alt en rigtig god forstærker

Hmm tror vi holder os til et sæt både set fra et økonomisk synspunkt, men også pga. rummets form - der er en indsnævring når man kommer ind i rummet, og 4-5 meter nede bredes rummet ud så der er et stort kvadratisk område på ca 50m2 :)

Nu siger du at det er en stærk forstærker - men har watt intet at sige i det her spil? Hvad har Onkyoen egentligt af specifikationer - hvad svarer den nogenlunde til hvis man skulle købe en ny forstærker f.eks. på hifiklubben i dag?

Kan du anbefale et alternativ til Cerwin Vega, hvis vi primært taler om at der skal kunne spilles højt musik, typisk af den slags der spilles på The Voice, de er jo trods alt unge mennesker dem der hovedsageligt opholder sig i klubben ;)

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 30 April 2011 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Jeg ville prøve Klipsch. Og hvad data på Onkyo A9911, Så er den på 90w/kanal i FTC 8 ohm og 160w DIN i 4 ohm- Dynamic Power i 2 ohm 283w. THD og Intermodulations forvrængning, er begge målt til 006%.  Dejlig forstærker iøvrigt.

soee
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2011 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Jeg ville prøve Klipsch. Og hvad data på Onkyo A9911, Så er den på 90w/kanal i FTC 8 ohm og 160w DIN i 4 ohm- Dynamic Power i 2 ohm 283w. THD og Intermodulations forvrængning, er begge målt til 006%.  Dejlig forstærker iøvrigt.

Alle de tal du smed efter mig der, dem forstår jeg meget lidt af når det kommer til stykket

Hvem er mand for at forklare mig hvordan en forstærker på blot 2x90W kan trække de to skrummel højttalere som XLS-215 jo er? Jeg mener, ser man på f.eks. CV's egne forstærkere, så lyder den ene på 2x350W ved 8ohm - er vi da ude i at denne er over 3 x så god til at trække XLS-215'erne?

Et eller andet siger mig jo at skal mere end 2x90W til at trække et par højttalere som "peaker" ved 500W?

Hvad er det jeg har misforstået her?

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 30 April 2011 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Med de højttaler vil i blive blæst ud af rummet med 2*90 W.
Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 30 April 2011 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

soee skrev:
Et eller andet siger mig jo at skal mere end 2x90W til at trække et par højttalere som "peaker" ved 500W?

Hvad er det jeg har misforstået her?

Det nemme svar er : Åbenbart det hele :)

Du skal nok læse lidt op på begreberne følsomhed og belastbarhed

Så burde 10øren falde

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 April 2011 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Watt på højttalere er hvad de kan tåle

Watt på forstærkere er hvad den kan afgive

Følsomheden på en højttaler fortæller dig hvor godt den omsætter wattene fra forstærkeren til lyd, jo højere følsomhed jo
højere lyd ved samme forstærkerwatt.

Et eks:

Forstærker på 100 watt på et sæt højttalere med en følsomhed på 96 db
Forstærker på 200 watt på et sæt højttalere med en følsomhed på 93 db
Giver samme resultat mht hvor højt man kan spille.

Impedans (ohm) på højttaleren fortæller hvor meget strøm højttaleren trækker fra forstærkeren

4 ohm kræver dobbelt så meget strøm fra forstærkeren som 8 ohm gør
2 sæt 8 ohms højttalere er det samme som et sæt 4 ogms højttalere

De færreste integrerede forstærkere er glade for at spille højt i lang tid på højttalere med impedans under 4 ohm

Håber det hjælper lidt

EDIT:
Mht denne tråd Link

Så er en XLS-215 nemmere at trække netop fordi den har 2 stk 4 ohms basser i serie og det giver 8 ohm, hvor imod
en XLS-15 har en 4 ohms bas

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes