Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 12:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Technics (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nyborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2008
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 23 Juni 2011 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Er der nogen her på forum som ved hvor man kan købe det specielle kabel som forbinder SU-C800U med SE-A900S  ( forforstærker med effektforstærker ).

MVH.  Nyborg.

Til top Vis Nyborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nyborg

Bond
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Juni 2011 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Den du leder efter hedder: Panasonic RJL6D001B10 - og nej, jeg ved ikke hvor den kan købes

Bond

Nyborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2011 kl. 05:04 | IP-adresse registreret  

Hej Bond

Har kikket lidt på nettet og jeg tror at du har ret, det ligner det kabel jeg mangler for at kunne afprøve mine nye Technics forstærkere. Men lige hvor det kan købes er så det næste problem.

Hvordan fandt du egentlig frem til det kabel. ?

MVH.  Nyborg

Bond
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 Juni 2011 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Nyborg skrev:

Hej Bond

Har kikket lidt på nettet og jeg tror at du har ret, det ligner det kabel jeg mangler for at kunne afprøve mine nye Technics forstærkere. Men lige hvor det kan købes er så det næste problem.

Hvordan fandt du egentlig frem til det kabel. ?

MVH.  Nyborg

Elementært kære Watson .... http://www.panasonic.dk/html/da_DK/index_DK/index.html

Under support ligger alle bruger manualer ..... mon ikke også de kan sælge dig kablet

Bond

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 24 Juni 2011 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Bond skrev:

Under support ligger alle bruger manualer ..... mon ikke også de kan sælge dig kablet

Importøren sælger nok ikke til private, så han skal nok gennem det nærmeste Panasoniccenter :

http://www.panasoniccenter.dk/centre/fyn

Men jeg er desværre bange for at det er udgået.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011
Sendt: 24 Juni 2011 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Jeg er lige ved at tro at et helt almindeligt S-VHS kabel kan bruges
Til top Vis bantan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bantan

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2011 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

S-VHS bruger kun 4 ben.

Det han skal bruge har 7 ben.

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Juni 2011 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

S-VHS bruger kun 4 ben.

Det han skal bruge har 7 ben.

Ok, kunne kun skimte det på et lille dårligt billed på nettet.

Findes der et godt billed af selve stikket ?

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2011 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Det kan jeg desværre ikke hjælpe med. Jeg kan bare se i servicemanualen at der bruges 7 ben, men man kan ikke se hvordan stikket ser ud. Men så vidt jeg husker er du ikke helt galt på den, det ligner vist godt nok S-VHS bortset fra antallet af ben.

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Sendt: 24 Juni 2011 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Undskyld hvis jeg har misforstået det her,men drejer det sig ikke om at

forbinde en forforstærker til en effektforstærker.Bruger man ikke et phono kabel  

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Juni 2011 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

forbinde en forforstærker til en effektforstærker.Bruger man ikke et phono kabel  

carsten

Nyborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2011 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

Hej bantan

Det er lige de 2 forstærkere de drejer sig, et S VHS stik med 7 ben er også korrekt. Jeg tror  at forforstærkeren får strøm gennem det stik med de 7 ben, ellers kan ikke lige se hvordan den skulle få noget at leve af. Jeg glæder mig til at få lidt lyd ud af dem, kunne forestille mig at det ikke lyder helt ringe.

Nyborg.  

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2011 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

Jo, man bruger et phono/RCA-kabel til lyden.

Derudover bruges et specialkabel. Som du kan se på de billeder Bantan har fundet er der ingen nettilslutning på forforstærkeren. Der er ingen strømforsyning i forforstærkeren, da den forsynes fra effektforstærkeren via det omtalte kabel. Kablet skal overføre en AC, en DC+, en DC-, 2 forsk. stel og en tændslukinformation.

Det ses ofte ved kombianlæg og racksystemer m.m. at der benyttes lign. specialkabler. Problemet er at de ikke følger nogen standard men er konstrueret specielt til det anlæg de sælges med. Derfor kan man ikke finde alternativer hos kabelfabrikanter, men er nødt til at købe dem som en reservedel fra leverandøren. Og desværre betyder det ofte at de udgår fra leverandørens lager efter få år og derefter ikke produceres mere.

En Googlesøgning på kabelnummeret gav flere reservedelsforhandlere (udenlandske) men desværre skrev nogle af dem at kablet er udgået.

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 26 Juni 2011 kl. 03:48 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
CARS10 skrev:

Derudover bruges et specialkabel. Som du kan se på de billeder Bantan har fundet er der ingen nettilslutning på forforstærkeren. Der er ingen strømforsyning i forforstærkeren, da den forsynes fra effektforstærkeren via det omtalte kabel. Kablet skal overføre en AC, en DC+, en DC-, 2 forsk. stel og en tændslukinformation.

..snip..

Prøv at finde de 2 stik, det er det væsentlige.  Derefter kan utallige smide nogle ledninger på stikkene. De fleste specialkabler er kun specielle stik, valgt som billigst og praktiske rent produktionsmæssigt - kabler (1-30 leder) er der utallige af og kan findes overalt

Stik minder i øvrigt om et mini-Din stik, som anvendes i andre forbindelser. Nogle typer har jeg set med en firkantet tap nær centrum (ikke en forbindelse) til stabilisering af stikket ved isætning.

Det kunne forholdsvis nemt erstattes af et PS/2 stik, det der bruges til mus og tastatur
for en PC. Så er der ikke fremover bøvl med af finde et kabel.

Efter hvad jeg kan se, er der originalt 7 forbindelser, men ben 4 og 7 er normalt forbundet til jord, og kan derfor kobles sammen på ben 4, hvis der anvendes et PS/2 stik.

Pinout for stikkets forbindelser:
  1. AC backup;
  2. AC backup;
  3. -B/Virtual;
  4. pre GND;
  5. +B/Virtual;
  6. power on/off;

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2011 kl. 04:36 | IP-adresse registreret  

Se engang på de to stik her..

Stik til at lodde på kablet
http://www.midtkom.dk/shop/mini-din-6-890p.html

og se dette her. Er det ikke samme stikforbindelse, som sidder i SU-C800U og SE-A900S ?
http://www.midtkom.dk/shop/mini-din-6-891p.html

Nyborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2011 kl. 07:46 | IP-adresse registreret  

Det er lige det stik som jeg skal bruge. Skide godt gået Fynbo, nu kan jeg få dem afprøvet, noget som jeg har glædet mig meget til.

I får selvfølgelig en lille rapport senere, og tusinde tak for det fine detektiv arbejde.

MVH.  Nyborg.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2011 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

FinnC skrev:

Prøv at finde de 2 stik, det er det væsentlige.  Derefter kan utallige smide nogle ledninger på stikkene. De fleste specialkabler er kun specielle stik, valgt som billigst og praktiske rent produktionsmæssigt - kabler (1-30 leder) er der utallige af og kan findes overalt

Stik minder i øvrigt om et mini-Din stik, som anvendes i andre forbindelser. Nogle typer har jeg set med en firkantet tap nær centrum (ikke en forbindelse) til stabilisering af stikket ved isætning.

Det kunne forholdsvis nemt erstattes af et PS/2 stik, det der bruges til mus og tastatur
for en PC. Så er der ikke fremover bøvl med af finde et kabel.

Efter hvad jeg kan se, er der originalt 7 forbindelser, men ben 4 og 7 er normalt forbundet til jord, og kan derfor kobles sammen på ben 4, hvis der anvendes et PS/2 stik.

Pinout for stikkets forbindelser:
  1. AC backup;
  2. AC backup;
  3. -B/Virtual;
  4. pre GND;
  5. +B/Virtual;
  6. power on/off;

7.   Logic GND;

Du skriver "ben 4 og 7 er normalt forbundet til jord, og kan derfor kobles sammen på ben 4". Så vidt jeg kan se i servicemanualen er de to stel adskilte og ikke direkte forbundet til "jord". Er du sikker på at man bare kan lægge dem sammen ?

Har du noget forslag ang. kabel. Jeg er enig i at der findes utallige kabler med forskelligt antal ledere. Der findes også kabler med forskelligt antal skærme.  

Et PS/2 stik ser sådan ud :

I reservedelslisten til forstærkeren omtales bøsningen som 7 pol. Jeg kan ikke se tydeligt nok på billederne herover om de passer sammen, men Nyborg har måske en mus eller andet med PS/2 stik på så han kan prøve inden han evt. køber noget. Eller mener du at han også skal skifte bøsningerne i forstærkerne ?

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juni 2011 kl. 02:12 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

7.   Logic GND;

Du skriver "ben 4 og 7 er normalt forbundet til jord, og kan derfor kobles sammen på ben 4". Så vidt jeg kan se i servicemanualen er de to stel adskilte og ikke direkte forbundet til "jord". Er du sikker på at man bare kan lægge dem sammen ?

Har du noget forslag ang. kabel. Jeg er enig i at der findes utallige kabler med forskelligt antal ledere. Der findes også kabler med forskelligt antal skærme.  

Et PS/2 stik ser sådan ud :

I reservedelslisten til forstærkeren omtales bøsningen som 7 pol. Jeg kan ikke se tydeligt nok på billederne herover om de passer sammen, men Nyborg har måske en mus eller andet med PS/2 stik på så han kan prøve inden han evt. køber noget. Eller mener du at han også skal skifte bøsningerne i forstærkerne ?

Bøsningen - den 7 pol - er normalt det man kobler som skærm, kan også kaldes 'ground' eller på dansk 'jord'.

Formålet er normalt at forbinde chassis i de to enheder sammen, så hele molevitten er skærmet udenom lederne. Hvis vi forudsætter (åbn enhederne) at bøsningen i enhederne kun er forbundet med chassis, så behøves denne leder måske end ikke kobles.

Det kan jo nemt afprøves da en evt. 7 leder jo nemt kan loddes på bøsningen i hver ende, samtidig med man tilslutter de 6 ben på et PS/2.

Det væsentlige er om PS/2 stikket passer i enheden, og derefter er det ingen herregård at flikke et kabel sammen 

Passer PS/2 stikkene ikke i enhederne (prøv med en mus eller tastatur), ja så skiftede jeg selv de nuværende til PS/2 chassis-bøsninger/stik. Der er vel max. en times arbejde totalt, og jeg er så fremover uafhængig af et dyrt og uopdriveligt specialkabel.

Om Nyborg kan magte opgaven, det kan jeg ikke bedømme, men han må jo først fortælle om PS/2 er det korrekte stik - så er det problem væk, eller om han også vil have skiftet chassis bøsninger/stik 

Jeg formoder, at de to AC-signaler måske er skærmet, men det afhænger af signalets størrelse. Desværre er det lidt umuligt - på afstand - at checke signal etc., så mht. kabel/lederne skal Nyborg enten have lidt erfaring i slige sager, eller vi må se om en lille test kan checke niveauet.

Jeg har selv overførsel af liniesignaler på ~1.3 V AC gennem 6 m. uskærmet kabel - ingen problemer.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juni 2011 kl. 06:05 | IP-adresse registreret  

AC-spændingen er på 12,5 volt.

Jeg er med på at man normalt bruger "kappen" til skærmen ved DIN-kabler. Men man tæller normalt ikke "kappen" med, så når manualen taler om et 7-polet stik er det normalt 7 ben plus kappen.

Og stadigvæk er ben 4, ben 7 og chassis 3 forskellige punkter der iflg. manualen ikke er lagt sammen. Kan man bare lægge 4 og 7 sammen ?

Hvis man skal skifte både bøsninger og kabel, kunne man måske også vælge alm. 7-polede DIN, som f.eks. dem B&O bruger. Et kabel med 7 ledere og skærm bliver hurtigt lidt tykt at montere i et PS/2 stik. Men det ser selvfølgelig lidt voldsomt ud.

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juni 2011 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

AC-spændingen er på 12,5 volt.

Jeg er med på at man normalt bruger "kappen" til skærmen ved DIN-kabler. Men man tæller normalt ikke "kappen" med, så når manualen taler om et 7-polet stik er det normalt 7 ben plus kappen.

Og stadigvæk er ben 4, ben 7 og chassis 3 forskellige punkter der iflg. manualen ikke er lagt sammen. Kan man bare lægge 4 og 7 sammen ?

Hvis man skal skifte både bøsninger og kabel, kunne man måske også vælge alm. 7-polede DIN, som f.eks. dem B&O bruger. Et kabel med 7 ledere og skærm bliver hurtigt lidt tykt at montere i et PS/2 stik. Men det ser selvfølgelig lidt voldsomt ud.

Vi må vente på at Nyborg melder tilbage - vi spilder tid med at gætte lige nu

Hvis det er et PS/2 stik der benyttes, så ved vi der jo er 6 leder til pindene + en til blikket på stikket. Altså alt som originalt uden vi skal foretage ændringer.

Når producent anvender mini-Din og kabel dertil, så kan vi jo det samme - hvorfor dog opfinde den dybe tallerken forfra

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes