Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 15:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forforstræker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
elho
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 17 Juli 2011 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Jeg spiller i dag med Amphion 3L højttalere og en Arcam solo movie 2.1.

Anlægget gør det ganske godt og giver mig mange gode musikoplevelser, men jeg synes der er en tendens til, at lyden
bliver en smule skarp, når jeg spiller halvhøjt. Desuden synes jeg godt, at jeg kunne savne lidt mere bund i bassen når
musikken ikke er så høj.

Mit spørgsmål er så, om det vil være en god ide at bi-ampe med en effektforstærker? Jeg er ikke helt sikker på, hvad man
kan forvente sig af en bi-amping!? Er der nogle ulemper ved at bi-ampe (bortset fra, at man får en ekstra kasse).?

Jeg bor i en nybygget lejlighed, med betonvægge, og lejligheden er sparsomt indrettet, så der ligger sikkert også en del af
(eller hele?) forklaringen på den lidt skarpe og hårde oplevelse af lyden.

Hvis jeg får noget reelt udbytte af en forforstærker, kunne det være Arcams egen P90, som de nævner i manualen. Den kan
fås for ca. 6000 kr. hos Lydportalen.

Nogen der har gode råd?

Mvh
Elho

Til top Vis elho's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af elho

Mrhviid
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Juli 2011 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

elho skrev:

Jeg bor i en nybygget lejlighed, med betonvægge, og lejligheden er sparsomt indrettet, så der ligger sikkert også en del af

Hvis jeg var dig ville jeg ikke bruge så meget som en krone på anlægget før du får gjort din lejlighed lidt mere lyttevenligt. F.eks. nogle billeder på væggene, nogle flere møbler, evt. et tæppe på gulvet. Behøver ikke at være overplasteret, men sparsom møbleret betonlejlighed duer altså ikke...!
Til top Vis Mrhviid's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mrhviid

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 17 Juli 2011 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

......og da slet ikke med højttalere som dine, med diskant med så stor og flot dynamik. Der er jo pænt output her på dem. Som Mr Hviid, vil jeg også anbefale dig tæpper/gardiner/billeder og evt diffusiorer på sidevægge.

elho
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2010
Sendt: 21 Juli 2011 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene. Jeg ser hvad jeg kan finde på for at gøre rummet mere lyttevenligt. Det bliver dog nok svært at gøre noget
ved loftet, uden at det kommer til at ligne hifi klubben;-)

Dbh
Elho
Til top Vis elho's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af elho

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Juli 2011 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

elho skrev:
Jeg spiller i dag med Amphion 3L højttalere og en Arcam solo movie 2.1.

Anlægget gør det ganske godt og giver mig mange gode musikoplevelser, men jeg synes der er en tendens til, at lyden
bliver en smule skarp, når jeg spiller halvhøjt. Desuden synes jeg godt, at jeg kunne savne lidt mere bund i bassen når
musikken ikke er så høj.

Mit spørgsmål er så, om det vil være en god ide at bi-ampe med en effektforstærker? Jeg er ikke helt sikker på, hvad man
kan forvente sig af en bi-amping!? Er der nogle ulemper ved at bi-ampe (bortset fra, at man får en ekstra kasse).?

Hvis jeg får noget reelt udbytte af en forforstærker, kunne det være Arcams egen P90, som de nævner i manualen. Den kan
fås for ca. 6000 kr. hos Lydportalen.

Nogen der har gode råd?

Mvh
Elho

De højttalere er ret nemme at trække. Den Solo Movie bør godt kunne spille op til bal. De er en fin maskine.

Højttalere er lidt "fremme i skoene" i øvre mellemtone, og dette kan resultere i hård lyd, og matchet med Arcam er nok ikke het dumt lydmæssigt, kunne jeg forestille mig.
Derfor gør noget ved dit rum. Det fortjener de højttalere. De kan spille rigtig fint, hvis de får "lov".
Og det kan sagtens gøres pænt, uden det kommer til at ligne en Hifi butik. Jeg synes selv jeg er sluppet ret godt fra det i min stue fx.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes