Forfatter |
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3707
|
Sendt: 20 Juli 2011 kl. 01:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle...
Som det sikkert er de fleste bekendt fik vi en hel del regn herovre i København i begyndelsen af juli måned...
Dette medførte, at vores ellers altid tørre kælder blev fyldt op med regnvand. Ja, faktisk helt op til loftet! Kælderen blev fyldt på ca. 10 minutter... 
Resultatet var, at alt indbo i kælderen blev ødelagt. Og naturligvis også de LP'er som tilfældigvis var blevet placeret dér.
I alt har jeg måttet "kassere" knap 1400 LP'er. De er dog ikke helt
smidt ud, da jeg ville sikre mig enkelte plader som jeg under ingen
omstændigheder vil undvære. Men i morgen må jeg gå den tunge gang (mange
gange!) til storskrald.
Men...hvad kan jeg gøre med de eksemplarer som jeg har lagt til side?
Covers ser forfærdelige ud - og ganske våde er de stadigvæk. Selve
LP'erne er i princippet spillelige - evt. efter en tur i (Nitty Gritty)
pladerenser.
Er der nogle gode tips til hvad jeg kan gøre med de våde plader og
omslag?? Tips og tricks...og gerne personlige (gode) erfaringer.
Skal LP'erne ud af omslagene under tørring? Er jeg nødt til at opbevare
vinylen på en bestemt måde inden de (evt.) genforenes med de tørre
omslag? Er langsom lufttørring bedre end hurtig ovn/sol-tørring? Etc.
etc.
Og et lille ekstra spørgsmål: Hvordan skal man forholde sig til elektronik som har været oversvømmet af regnvand?  x2
What to do?
Mvh.
Niels L.
PS. Jeg tillader mig at poste et identisk indlæg ovre på én af de "andre" sider.
|
Til top |
|
|
bantan Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 582
|
Sendt: 20 Juli 2011 kl. 02:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan man da kalde vådafspilning
|
Til top |
|
|
Funzy Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 124
|
Sendt: 20 Juli 2011 kl. 02:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal bestemt ikke ovntørre eller soltørre vinylen, så kan du anvende dem som bordskål bagefter, de buger extremt hvis du gør det. Jeg tror jeg ville ligge coverne på aviser og lade dem tørre ved stuetempratur.
Jeg har engang haft en forstærker hvor der væltede et glas vand ned i, jeg lod den stå meget længe, og da jeg var helt sikker på at den var tør (stod uden låg) satte jeg den til, og den virkede stadig.
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 20 Juli 2011 kl. 02:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
eejjj - schade - scheisse!!!
Jeg kan godt forstå at det er noget Lxxx!!!
Det "mindst dårlige" råd, som jeg kan give dig er:
LP'er: vask dem i demineraliseret vand (Nitty Gritty) - stil dem derefter skånsomt i tørrestativ uden sollys og andet - lad dem tørre HELT. Hvis de tørrer op i "pletter" ( hvilket jeg ikke tror), så skal der tilsættes en dråbe eller to opvaskemiddel for at tage evt. overfladespæding, så pladerne kan tørre op uden "pletter".
Covers: nærmest umuligt at tørre plane, men man kan nogle gange være heldig at låne lidt viden fra fotografer af den gamle skole. De tørrede barytpapir i særlige varmepresser (ikke højglanspresning), som kunne rette et stykke papir ud under tørring. Det vil betyde, at disse covers skal "genvædes" og tørres i en sådan. Varmepressen skal være en rigtig tung én fra fx AGFA fra 50'erne og 60'erne - ikke noget skrammel. Måske skal du lægge noget pergamentpapir i mellem varmepressens plader og selve coveret, for at undgå, at covert med de anvendte farvestoffer, klæber fast til varmepladerne. Varmepressen skal have indbygget varmeregulator (variabel modstand) - og det har mange af dem. For tiden nedlægges mange mørkekamre (snøft) og måske kan du være heldig, hvis du finder den rigtige person (ellers spørg i de velassorterede fotoforretninger fra den gamle skole - måske en gammel portrætfotograf - ikke noget nymodens kædefis.
Elektronik: Her kan du være heldig! . Du kan evt. aflade alle større elektrolytkondensatorer og herefter skylle apparatet i rent/demineraliseret vand og stille det til tørre i solen eller køb en gl. ovn med plads i og stil tingene deri med alle skjold/covers taget af- ved en temp ikke over 50 grader C - da plastic ellers vil smelte - måske skal du gå lidt lavere (fx 40-45C) - lad det tørre HELT - måske et par timer for hver genstand og herefter kan du sagtens være heldig at l**tet virker som før. Alt efter hvad det er, du tørrer kan det være en mulighed at køre det op på en variotrafo med A-meter med god udlæsning, for at du kan følge lidt med i - om apparatet bruger den strøm, som det skal under normale forhold.
Hvis du kan leve med, at regnvandet/kloakvandet? - er tørret ind - kan du evt. nøjes med bare at sikre dig (ovn/sollys) at apparatet er tørt. Check lige om der skulle stå vand i relæer og andre mystiske steder, hvor vandet kan have svært ved at fordampe fra. Hvis du skyller, så skal det samme checkes - altså om der skulle stå noget vand på halv-til hellukkede steder fx i de nævnte relæcovers o.lign.
held og lykke!
Vend endelig gerne tilbage med evt. resultater - jeg tror, at mange vil have glæde af dine erfaringer!
Venligst
Freddy
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

|
Sendt: 20 Juli 2011 kl. 02:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Funzy skrev:
Du skal bestemt ikke ovntørre eller soltørre vinylen, så kan du anvende dem som bordskål bagefter, de buger extremt hvis du gør det. Jeg tror jeg ville ligge coverne på aviser og lade dem tørre ved stuetempratur.
Jeg har engang haft en forstærker hvor der væltede et glas vand ned i, jeg lod den stå meget længe, og da jeg var helt sikker på at den var tør (stod uden låg) satte jeg den til, og den virkede stadig. |
|
|
Hej "Funzy"... Måske formulerede jeg mig lidt uklart. Det var ikke selve vinylen jeg havde tænkt mig at ovn- eller soltørre. Kun covers!  Mvh. Niels L.
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

|
Sendt: 20 Juli 2011 kl. 02:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
eejjj - schade - scheisse!!!
Jeg kan godt forstå at det er noget Lxxx!!!
Det "mindst dårlige" råd, som jeg kan give dig er:
LP'er: vask dem i demineraliseret vand (Nitty Gritty) - stil dem derefter skånsomt i tørrestativ uden sollys og andet - lad dem tørre HELT. Hvis de tørrer op i "pletter" ( hvilket jeg ikke tror), så skal der tilsættes en dråbe eller to opvaskemiddel for at tage evt. overfladespæding, så pladerne kan tørre op uden "pletter".
Covers: nærmest umuligt at tørre plane, men man kan nogle gange være heldig at låne lidt viden fra fotografer af den gamle skole. De tørrede barytpapir i særlige varmepresser (ikke højglanspresning), som kunne rette et stykke papir ud under tørring. Det vil betyde, at disse covers skal "genvædes" og tørres i en sådan. Varmepressen skal være en rigtig tung én fra fx AGFA fra 50'erne og 60'erne - ikke noget skrammel.
Elektronik: Her kan du være heldig! . Du kan evt. aflade alle større elektrolytkondensatorer og herefter skylle apparatet i rent/demineraliseret vand og stille det til tørre i solen eller køb en gl. ovn med plads i og stil tingene deri med alle skjold/covers taget af- ved en temp ikke over 50 grader C - da plastic ellers vil smelte - måske skal du gå lidt lavere (fx 40-45C) - lad det tørre HELT - måske et par timer for hver genstand og herefter kan du sagtens være heldig at l**tet virker som før. Alt efter hvad det er, du tørrer kan det være en mulighed at køre det op på en variotrafo med A-meter med god udlæsning, for at du kan følge lidt med i - om apparatet bruger den strøm, som det skal under normale forhold.
Hvis du kan leve med, at regnvandet/kloakvandet? - er tørret ind - kan du evt. nøjes med bare at sikre dig (ovn/sollys) at apparatet er tørt. Check lige om der skulle stå vand i relæer og andre mystiske steder, hvor vandet kan have svært ved at fordampe fra. Hvis du skyller, så skal det samme checkes - altså om der skulle stå noget vand på halv-til hellukkede steder fx i de nævnte relæcovers o.lign.
held og lykke!
Vend endelig gerne tilbage med evt. resultater - jeg tror, at mange vil have glæde af dine erfaringer!
Venligst
Freddy
|
|
|
Hej Freddy... Glædeligt at høre om gode erfaringer mht. tørring af elektronik. Faktisk har jeg allerede tørret en Ortofon T-2000 MC-trafo og en Accuphase C-7 MC Head Amp på den måde du beskriver. Jeg har dog ikke haft signal igennem nogle af apparaterne endnu. Men jeg har en stærk fornemmelse af at de vil virke. Begge apparater fik ca. tre timer i 3D-varmluftovn ved 45 grader. Det bliver nok værre med min SONY PCM-7050 DAT-Recorder. Den kan ikke være i ovnen...  Mvh. Niels
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 20 Juli 2011 kl. 02:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja- jeg tror, at elektronikken overlever, hvis du ikke bliver for ivrig med at få det sat til igen - lad det tørre HELT!
Jeg har lavet en tilføjelse i mit oprindelige indlæg omkring varmepresse /pergamentpapir.
Tror i.ø. at museumsverdenen også ved noget om sådan noget - og måske har stillet denne viden til rådighed på nettet - konservering - bevasring - skadeudbedring mv.....
Vh
freddy
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
Sendt: 20 Juli 2011 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg syntes du skulle lade dit forsikrings selskab besigtige skaden,for det skal da erstattes.
carsten
|
Til top |
|
|
Music4life Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3766
|
Sendt: 20 Juli 2011 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
om få år må vi leve på søjler
Fandme surt for dig og din pladesamling Nilau __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 20 Juli 2011 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau*
Hvis der har været kloakvand i kælderen, får du et problem med kolibakterier. At du muligvis har slæbt rundt i huset/lejligheden med det våde udstyr og dine sko gør, at du må gøre godt rent i salmiak. Dine covers er fyldt med kolibakterier, så de skal smides ud. Vi har også haft oversvømmelse i vores kælder (etageejd). Alt hvad der har være af pap/træ, er smidt ud. Pas på hvad du gør, hvis ikke du skal blive syg og din familie med. Bare til info. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Nullergøj Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 422
|
Sendt: 20 Juli 2011 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld, en lille smule offtopic.
Hvad så med en Proceed CDP, den har ikke fået vand men " kun " et lynnedslag som aflivede den omgående. 
|
Til top |
|
|
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3134
|
Sendt: 20 Juli 2011 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nullergøj skrev:
Hvad så med en Proceed CDP, den har ikke fået vand men " kun " et lynnedslag som aflivede den omgående.  |
|
|
Den sætter du bare i vand i kælderen, og derefter nogle timer i ovnen  Måske lynet har nøjedes med at nappe sikringen? __________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
Til top |
|
|
Nullergøj Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 422
|
Sendt: 20 Juli 2011 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brok skrev:
Nullergøj skrev:
Hvad så med en Proceed CDP, den har ikke fået vand men " kun " et lynnedslag som aflivede den omgående. 
|
|
|
Den sætter du bare i vand i kælderen, og derefter nogle timer i ovnen
Måske lynet har nøjedes med at nappe sikringen?
|
|
|
Næ desværre ikke, Steensen siger det koster 20.000 Kr. at lave den såå den er død. Så skal jeg bare finde ud af hvad jeg så skal have istedet.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 20 Juli 2011 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nullergøj skrev:
Hvad så med en Proceed CDP, den har ikke fået vand men " kun " et lynnedslag som aflivede den omgående.  |
|
|
Enten kunne du indsætte en annonce efter en anden mage til, eller også kunne en Musical Fidelity M3 cd være en fin erstatning for Proceed'en. Den koster 10 af de heeelt laaaange.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
Bruger siden: 06 Januar 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 705
|
Sendt: 20 Juli 2011 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lad dette være en opfordring til alle danmarks koner. Lad jeres mænd beholde deres hifi og tilhørende musiksamling i stueplan. Det skal ikke gemmes væk. Har efterhånden hørt og set meget godt "dø" på den måde fordi det enten frivilligt eller ufrivilligt er blevet gemt væk i en kælder. HIFI passer ind i samtlige indretninger, det er indiskutabelt.
|
Til top |
|
|
Supercharger Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 628
|
Sendt: 21 Juli 2011 kl. 08:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

|
Sendt: 21 Juli 2011 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Nilau*
Hvis der har været kloakvand i kælderen, får du et problem med kolibakterier. At du muligvis har slæbt rundt i huset/lejligheden med det våde udstyr og dine sko gør, at du må gøre godt rent i salmiak. Dine covers er fyldt med kolibakterier, så de skal smides ud. Vi har også haft oversvømmelse i vores kælder (etageejd). Alt hvad der har være af pap/træ, er smidt ud. Pas på hvad du gør, hvis ikke du skal blive syg og din familie med. Bare til info. |
|
|
Jeg tror at antallet af colibakterier er absolut minimalt, da kælderen (kun) blev fyldt med regnvand fra gaden. Vi har ingen 'åbne' kloakker i selve kælderen. Så det var ikke l**tevand! Mvh. Niels
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 21 Juli 2011 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
allanowich skrev:
Nilau*
Hvis der har været kloakvand i kælderen, får du et problem med kolibakterier. At du muligvis har slæbt rundt i huset/lejligheden med det våde udstyr og dine sko gør, at du må gøre godt rent i salmiak. Dine covers er fyldt med kolibakterier, så de skal smides ud. Vi har også haft oversvømmelse i vores kælder (etageejd). Alt hvad der har være af pap/træ, er smidt ud. Pas på hvad du gør, hvis ikke du skal blive syg og din familie med. Bare til info. |
|
|
Jeg tror at antallet af colibakterier er absolut minimalt, da kælderen (kun) blev fyldt med regnvand fra gaden. Vi har ingen 'åbne' kloakker i selve kælderen. Så det var ikke l**tevand!
Mvh. Niels
|
|
|
Jamen, det er kun godt.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 21 Juli 2011 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Nilau,
Absolut surt ... nærmest et mareridt.
Har tidligere haft held til at tørre covers og vådt papir mellem lag af avispapir men med køkkenruller tæt på det våde. Om det også virker her ved jeg ikke. Det hele blev lagt lag på lag i nogle døgn.
Min bror var ud for champagne i en forstærker. Den fik en tur med bruseren og derefter et par ugers tørring. Den overlevede. Apparater som din DAT og CD-afspillere skal nok have en grundigere rensning og måske lige et check af motorer og anden mekanik.
Held og lykke med projektet.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

|
Sendt: 21 Juli 2011 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak til jer alle for de gode tips og forslag. Very nice!  Jeg vil prøve at se om jeg kan opstøve (sic!) en pladerenser et sted i Københavnsområdet. Det kunne jo tænkes, at en eller anden har én stående, som ikke bliver benyttet for tiden. Det kunne være rigtig herligt. Det er jo lidt ærgerligt at købe en ny, når jeg egentlig har én stående i depot hos min forsikringsselskab - som bare ikke er tilgængelig i en rum tid.  Med venlig hilsen Niels L. Østerbro, Kbh.
|
Til top |
|
|