Hej med jer,
Jeg skriver ikke så tit herinde, men roamer en hel del. Jeg synes det er på tide at få udskiftet mit hifi-udstyr til noget der er
lidt mere acceptabelt. Indtil videre har jeg kun halve løsninger, som jeg har været mere eller mindre skuffede over.
Jeg må slå 2 ting fast. Jeg er nybegynder (har været i gang i 1 års tid, bl.a. med noget selvbyg) og jeg er studerende
(pengene er få). Mit udstyr indtil videre består af:
- Sony Bravia E3 32" Full HD 100 Hz TV
- Playstation 3 (Bruges som multimedieafspiller, bl.a. Blu-Ray)
- Hjemmebyggede transmissionline højttalere med 3" Tang Band enhed (Design: TABAQ af Bjørn Johannesen)
- Forforstærker (rør) bygget af en kinesisk ingeniør
- Rotel 2x50W effektforstærker
Min stue er på 20 kvadratmeter (lejlighed). Jeg bruger mest lydfiler til musikafspilning (har ikke rigtig brug for en CD-
afspiller). Regner med at køre film fra PC eller PS3.
Jeg er ikke tilfreds med lyddelen og derfor mangler jeg ny forstærker og har set at i tidligere tråde har været anbefalet, at
vælge
en billig Denon
forstærker fra Hifiklubben.dk. Jeg har da også læst mig frem til at stereoforstærker er at foretrække over en
surroundforstærker når det kommer til stereolytning (selvom jeg måske overvejer at få surround på et tidspunkt). Hvis det
ikke bliver den billige Denon forstærker har jeg evt. også overvejet en brugt NAD integreret forstærker til under 2500 kr.
(brugt pris).
Jeg er ikke så kræsen på området endnu, så derfor bliver det nok efter
"bedst til prisen"-princippet. Derfor har jeg
også kigget på at få nogle acceptable kompakthøjttalere til at spille TV, musik og film op. Der er tidligere blevet diskuteret
XTZ 93.22 her på sitet som er billige. Jeg har dog ikke
selv hørt dem endnu og kan ikke rigtig finde en retailer i DK der sælger dem, hvor man lige kan få lov til at lytte. Ellers har
jeg været i Hifiklubben uden resultat på en fin, billig kompakthøjttaler og jeg har da også besøgt TopSound på Østerbro. Her
blev jeg præsenteret for en integreret Rotel forstærker og med denne fik jeg lov at lytte til nogle Elac BS 203.2 med Jet-
diskanten. De lød formidabelt godt, men er altså lidt dyre for en studerende (3k pr. stk.)
Nu spørger jeg jer til råds. Hvad skal jeg bruge mine penge på? Er jeg inde på noget af det rigtige hvis det skal være bedst
til prisen? Kan jeg nøjes med nogle små kompakthøjttalere til at spille min stue op til behageligt niveau.
Puha det var meget på en gang

men jeg skal jo også lære noget.