Forfatter |
|
NAD-Mand Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1324
|
Sendt: 23 December 2011 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som overskriften lyder, hvilken af disse 2 pre-amps vil lyde godt på mine Avita'er? Avita'erne hælder lidt til den varme side, spiller musik som bare flyder. Meget velopløst diskant/mellemtone.
Spiller pt på en Advance Acoustic map 101 som jeg har lånt af en ven, og jeg synes der mangler en smule punch i bassen. S/t lyde er lidt mere fremhævet end med min gamle Marantz Sr5003.
Nogen herinde der har prøvet lyttet på overstående pre-amps og i hvilken forbindelse. Hvad skal jeg være opmærksom med, ved valget mellem de 2?
Jeg vil gerne have så meget viden/info om dem som muligt af jeres personline holdninger.
|
Til top |
|
|
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
Sendt: 24 December 2011 kl. 00:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har kigget lidt på dine tråde. Og jeg kan ikke regne ud hvad du bruger af effektforstærkere?
Jeg har læst om Avita. Og de har jo kun en følsomhed på 86db. Så det kræver altså en del effekt at sparke liv i dem. hvilket
måske kan forklare hvorfor du savner punch. 45w er bare ikke nok til 86db, det er i hvert fald min erfaring.
Jeg har prøvet en del surround, fra bla, Denon, NAD classic, NAD Master, Arcam og Lexicon. Og uanset hvor fedt det er til
surround, så du'r det bare ikke til stereo - i min verden/øregang. Så jeg forstår godt din overgang til ren stereo.
Når det er sagt, så syntes jeg generelt at Primare spiller rigtig flot. Et gedigent og lækkert produkt til prisen - især når man kan
finde det brugt
Hvis du måske kunne tænke dig lidt inspiration til hvad andre med samme højttalere har gjort. Så kan f.eks kigge her :
http://groundsound.com/GalleryHarryEng.php
Det er måske lidt dyrt at gå i krig med. Men når nogen giver en mindre højttaler som Avita, flere Hypex moduler - per side. Så
ser det ud til at netop disse højttalere, godt kan lide noget power
Men jeg ville da starte med at kigge bag på din Advance Acoustic map 101. Den har jo bøjler på, som forbinder pre- med
effektdelen. Så du kunne jo starte med at prøve at fjeren denne bøjle og låne en stor effektblok på minimum 100-150W. og så
se hvad der skete med lyden. Før du lægger pengene på bordet for noget som helst.
Bare en ide
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

|
Sendt: 24 December 2011 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Thor. Jeg bruger en Audiolab 8000p Engelsk Model. Og den er skam tilkoblet Advance Acoustic Map101. Jeg beklager min hurtighed og glemsomlighed at have glippet denne detalje i første indlæg  Jeg må sige det er ganske seriøst med så mange effektblokke, men det har sikkert noget at gøre med han køre aktiv deling på Avita'erne :-) Et sted mellem 20-100 watt skulle være anbefalet til Avita'erne, men det kan være man skulle prøve med en ordentligt bøffe af en effektforstærker :-) Jeg kan forstå Du hælder lidt til Primare, kan Du fortælle lidt om deres spillestil, hvordan Du har oplevet det? :-)
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 December 2011 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
@NAD-Mand
Yep det er bestemt aktiv deling - og det giver noget ekstra saft, direkte til enhederne. Det kører jeg også selv med. Og du ved jo godt
at ens egne "børn" altid er de kønneste
Den audiolab har jeg hørt med Martin logan. Og det syntes jeg var rigtig godt. Om end at jeg mest syntes elektrostater er gode til
klassisk musik og f.eks kvindestemmer med en enkelt akustisk guitar.
Men det er måske fordelen ved Avitar. Den benytter jo lidt fra hver verden, idet den dynamiske enhed er delt noget højere, end det ses
hos Martin Logan, hvor det jo mest et bas denne enhed arbejder med.
Primare er rigtig fin til f.eks Dali højttalere. Anbefalede den til en af mine venner, sammen med et sæt Dali Grand Coupe. Og det
spillede dejligt til det meste rytmiske musik uden at miste pusten. Og det var faktisk en SPA21. Den bruger godt nok lidt meget strøm i
standby og er en surround. Men den gjorde det dælme godt, som helhed.
Ved da godt at man kan finde noget som er mere detaljeret end Dali. Men de levere foottramp i alle prisklasser, bedre end mange
andre "billige" mærker. Og så skal man jo også gøre op med sig selv om man vil kunne høre hvilken makeup sangerinden har på. Eller
om man rigeligt tilfreds med at fornemme rytmen og budskabet i musikken.
Sorry. Men jeg bliver altid lidt filosofisk når man har roddet så meget med de forskellige aspekter i lyd, som jeg har
Ved godt at den anbefalede effekt til Avita ligger på mellem 20-100W. Men jeg er ret sikker på at de ikke brænder af selvom du
fodrede dem med 200W. samtlige 200W bliver jo kun afsat ved fuld smæk. Og musik er jo alt andet end linær. Så man kan sagtens
sætte en stor forstærker på. indrømmet at det ikke altid er garanteret at få bedre kontrol med en større forstærker. Da en det er selve
den tekniske opbygning som gør hele forskellen. Men medmindre du finder en digital forstærker, så har vægt og størrelse jo en del at
sige om den power der ligger bag.
Men prøv det. Hvis jeg boede tættere på. Så kunne vi sagtens afprøve hvad der skete når de fik noget power. Men det er nok mere
praktisk at du finder en hifiklub i nærheden eller lignende. Og prøver at låne f.eks de 2 her:
http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/forstarker/nad_c2 75bee-_effektforstarker_standard.htm
Og
http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/forstarker/lyngdo rf_sda_2175_effektforstaerker_sort.htm
altså hvis de vil låne dem ud. så har du i hvertfald en ide om hvad det giver, før du køber noget.
og hvis det ikke giver noget nævneværdigt, eller det som du ønsker. Så kan du gå tilbage og lede efter en passende Pre.
Derudover er jeg selv blevet MEGET overrasket over hvor meget en anlæg kan vokse med opgaven, når det får en ordenlig dac. Så
her kan du også prøve dig frem.
Husk endelig at alle gerne vil have dine penge. Så derfor er det smart at låne først, samt hive mindst en ven med, når der lyttes og
afprøves. Så man ikke falder for det umiddelbare indtryk og lige får en ekstra vinkel på helheden.
God Jul og glædelig musiklytning. Husk det skal være sjovt... også selv om det ikke lykkedes første gang. Det er rejsen/oplevelsen der
tæller og ikke kun målet/resultatet
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 24 December 2011 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nad-Mand
Hvad med et Acurus A250 effekt trin? Den vil kunne spille fint med de fleste pre'er og du vil ikke mangle kræfter, da den har solide 350w i 4 ohm FTC. Den er ikke stor fysisk trodt effekten. Den kan du nok finde brugt til 2500kr eller der omkring.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

|
Sendt: 25 December 2011 kl. 00:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må faktisk sige avitaer'ne er gode til rock, der er potentiale til meget i dem. Jeg er sikker på når mit lytterum er færdiglavet, når en ordentlig pre-amp kommer på og en ordentlig DAC, så kan de levere varen så det virkelig basker.
Jeg får en tilbagemelding den 27, og har sælger ikke fået solgt sin Primare, så er jeg straks på vej efter sådan en. Dog har jeg kigget på en Abrahamsen også, men den vil være mit andet valg. Syntes simpelthen primaren i sig selv er så overdrevet flot lavet. Det er Abrahamsen også, men jeg får lidt følelsen af at det er fattigmandens "Electrocompaniet" :-)
Aktiv deling kunne være sjovt at lege med, men jeg tror det bliver noget bøvl, når jeg udvider systemet til surround. Til trods for at jeg tror lyden vil blive helt igennem vanvittig god. Ikke at de ikke spiller godt, for det gør de, der er virkelig hul igennem, men aktiv deling, så sker der noget, det er jeg ikke i tvivl om :-)
Jeg har selv haft Dali, faktisk indtil for 3 en halv uges tid siden :-) Det var så Dali Suite Snurrerundt system :-) Så kender godt lyden fra Dali. Og på disse lidt ældre modeller må jeg sige, de ikke helt fangede mig på samme måde som jeg oplever med avitaerne. Avitaerne er Klasser bedre, men på den anden side kan man heller ikke sammmenligne én 4000 kr højttaler med én 16.000 kr højttaler. Så ja der skal da være forskel :-)
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

|
Sendt: 25 December 2011 kl. 00:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Nad-Mand
Hvad med et Acurus A250 effekt trin? Den vil kunne spille fint med de fleste pre'er og du vil ikke mangle kræfter, da den har solide 350w i 4 ohm FTC. Den er ikke stor fysisk trodt effekten. Den kan du nok finde brugt til 2500kr eller der omkring. |
|
|
Lige pt er jeg ikke ude i at lede efter en ny effektforstærker. Skal lige have en ordentlig pre-amp før, jeg begynder at gå klasser op i effekt :-) Men mon ikke jeg finder et fedt tilbud i det nye år
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 25 December 2011 kl. 01:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
@NAD-Mand
Det er jo det som gør det så svært, men også sjovt. For det som lyder godt i nogens øre. Lyder forfærdeligt i andres.
Og jo det er vildt fedt at kører aktivt. Men det stiller bestemt også krav til resten af udstyret - no free lunch
Men helt kanon at du gør noget ud af dit lytterum  For her ligger en masse relativt billige, forholdsvis simple og yderst
effektive optimeringer og venter, som mange desværre totalt undlader
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

|
Sendt: 25 December 2011 kl. 01:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ikke 2 sekunder i tvivl om at aktiv deling er alt for fedt. Jeg mangler på ingen måde dynamik, men med aktiv deling ville det sikkert blive endnu vildere. Sommetider kan jeg godt blive skræmt over hvor vild dynamikken er her, men igen aktivt system, så er vi vidst ude i ekstremer, hvad angår dynamik  Jeg kan på stående fod at jeg i hvert fald er færdig med dæmpning, bortset fra et stort gardin der skal dække et vindues parti, men det bliver goså det sidste dæmpning der ryger ind i mit rum. Jeg har nemlig ikke lyst til at ødelægge energien i rummet, så for at få det mest optimale ud af musikken, vil jeg på senere tidspunkt i gang med at lave en hel del diffusere, så jeg bevar energien i rummet, men undgår stående bølger. Nogle vil blive lavet dybere end andre, så jeg også kan få spredt bassen i hele rummet, så bassen får den rette klang og igen bevar energien i hele frekvensområdet musikken nu engang spiller. Diffuserne bliver et stort arbejde at komme i gang med, specielt for min kære morfar der ikke er helt ung længere. Så jeg satser på i det nye år, står mit lytterum nogenlunde færdigt efter mit hovede :-) - Du har helt ret, det er synd at folk ikke tænker særligt meget over det. Jeg oplever ofte at folk herinde kun snakker dæmpning når de snakker akustik. Det handler mindst for ikke at sige mest om diffusion, hvis det er rum man lytter musik i :-) Til film, ja der skal dæmpes til en hvis grad, men igen spiller diffusion et puds.
|
Til top |
|
|
Darwin Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 783
|
Sendt: 25 December 2011 kl. 01:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Nad mand
Skulle du komme forbi Århus så kan du få et lyt på mit Primare setup, jeg har også aktiv deligt
Min sp32 har samme lyd karitistik som en pre 30
mvh
Henrik
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

|
Sendt: 25 December 2011 kl. 01:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Henrik. Hvis alt går vel, så skal jeg en tur til Silkeborg Fredag den 30, så kunne jeg da nok lige vende et smut ind omkring Aarhus, hvis Det skulle blive aktuelt :-)
|
Til top |
|
|
Darwin Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 783
|
Sendt: 25 December 2011 kl. 01:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du siger bare til du skal af ved afkørsel Århus N / Hinnerup så er det men vej vidre vej herfra til Silkeborg
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

|
Sendt: 25 December 2011 kl. 02:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja silkeborg ligger jo ikke andet end 30 km fra Aarhus. Så hvis det bliver aktuelt, så kigger jeg gerne forbi :-) Vi kan lige tage den over en pm, når jeg har hørt noget fra sælger den 27 :-)
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 25 December 2011 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nad-mand
Jeg har for sjov skyld læst anmeldelsen af de første Cadensa i High Fidelity og her fik den gode ord med på vejen. Man nævner dog, at det er først, når der sættes en en rør forstærker på, at de viser deres fine kvaliteter. Så jeg synes, at du også burde prøve noget i den retning, når tid og lyst er der.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3706
|
Sendt: 25 December 2011 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Digital_Thor skrev:
Den audiolab har jeg hørt med Martin logan. Og det syntes jeg var rigtig godt. Om end at jeg mest syntes elektrostater er gode til
|
|
|
Ovenstående udsagn synes jeg siger mere om det det øvrige anlæg end om elektrostaters 'evner' generelt. Jeg har også hørt elektrostater lyde som du beskriver, men det har nu aldrig været højttalernes egen skyld! Din beskrivelse lyder som taget lige ud af den store "Fordomsbog" om elektrostatiske højttalere! Mvh. Niels
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

|
Sendt: 25 December 2011 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Nad-mand
Jeg har for sjov skyld læst anmeldelsen af de første Cadensa i High Fidelity og her fik den gode ord med på vejen. Man nævner dog, at det er først, når der sættes en en rør forstærker på, at de viser deres fine kvaliteter. Så jeg synes, at du også burde prøve noget i den retning, når tid og lyst er der.  |
|
|
Hej Allan. Rør, er ikke noget jeg lige kommer til at lege/pille ved i den nærmeste fremtid :-) Kunne ellers være spændende at hører hvad det kunne præstere på sådan et sæt avita'er, men det må blive en anden god gang :-) Jeg er dog sikker på at jeg kommer til at have disse højttalere i lang lang lang tid, er ovenud tilfreds med dem. Nu skal der bare noget ordentlig grej i røven på dem, så de kommer til deres ret :-)
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

|
Sendt: 25 December 2011 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Digital_Thor skrev:
|
|
|
Ovenstående udsagn synes jeg siger mere om det det øvrige anlæg end om elektrostaters 'evner' generelt. Jeg har også hørt elektrostater lyde som du beskriver, men det har nu aldrig været højttalernes egen skyld!
Din beskrivelse lyder som taget lige ud af den store "Fordomsbog" om elektrostatiske højttalere!
Mvh. Niels
|
|
|
Jeg fik faktisk det sammen afvide af en anden bruger herinde. Og jeg kan på ingen måde hører på Avita'erne at de skulle være dårligere til at spille rock end dynamiske højttaler. Men hver sin mening :-)
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 25 December 2011 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forstår godt du er glad for dem.  De er flotte liniære trods det besværlige i, at kombinere elektrostater og dynamiske enheder sammen. Impedansen svinger fra ca 8 ohm i dybbassen, til kun godt 2-3 ohm i 10-20khz området. Der stod også, at de er udviklet med rør forstærkere, derfor skulle de lige tilsluttes disse. Jeg håber de giver dig en masse oplevelser musikalsk set i meget lang tid fremover.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

|
Sendt: 25 December 2011 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Forstår godt du er glad for dem. De er flotte liniære trods det besværlige i, at kombinere elektrostater og dynamiske enheder sammen. Impedansen svinger fra ca 8 ohm i dybbassen, til kun godt 2-3 ohm i 10-20khz området. Der stod også, at de er udviklet med rør forstærkere, derfor skulle de lige tilsluttes disse. Jeg håber de giver dig en masse oplevelser musikalsk set i meget lang tid fremover.  |
|
|
Kan Du henvise til testen af High Fidelity? Jeg er nemlig ikke stødt på den i min søgen omkring info af disse herligheder :-) - Jeg er ikke i tvivl om at de vil give mig en masse gode oplevelser, de har i hvert fald allerede nu givet mig smag til at afprøve en masse musik jeg slet ikke kender, og det har virkelig taget fart med at få nyt musik :-)
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 25 December 2011 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja da. Det er nr 4-2001 du kan læse om de første. De har også lavet et par 2-vejs dynamiske højttalere, som er lige så behagelige i deres spillestil. Men de har jo forbedret højttaleren noget med tiden, så alt i testen kan du nok ikke genkende på alle punkter.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|