Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 08:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Rør-radio problem! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Sendt: 26 Januar 2012 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Hej!
Jeg købte for et par måneder siden en lille Philips rør-radio i en genbrugsshop.
Den virkede fint de første par uger men så pludselig gik der noget galt. Den røg i kælderen og nu har jeg så støvet den op igen. Jeg mistænker rørene, da det jo er en gammel radio. Men jeg har lavet en video af problem så I kan se det - det er lidt nemmere end at forklare:

Link til YouTube video

Håber I kan hjælpe mig med lidt ekspertise.

Krog
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 26 Januar 2012 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Krog skrev:
Hej!Jeg købte for et par måneder siden en lille Philips rør-radio i en genbrugsshop. Den virkede fint de første
par uger men så pludselig gik der noget galt. Den røg i kælderen og nu har jeg så støvet den op igen. Jeg mistænker rørene,
da det jo er en gammel radio. Men jeg har lavet en video af problem så I kan se det - det er lidt nemmere end at forklare:
Link til YouTube videoHåber I kan hjælpe
mig med lidt ekspertise.Krog

hej,
gammelt rør radio udstyr er der kun en vej med,
1) gennemgå alle lodninger
2) check kontakter og omskifter
3) kontroller at der kommer de rette spændinger de rette steder
4) skift lytter efter behov ( defekt, utætte, skaber brum)
osv

hvis den har stået ubrugt hen længe, så skal man aldrig bare tænde for det udstyr
det skal massegeres igang,

(hold øje med gnister, røg, og andet unormalt)
tænd 1 minut, sluk
tænd 5 minutter, sluk
tænd 15 minutter, sluk
tænd >30 minutter, sluk
derefter kan man tage chancen, mens man holde øje med at ingen lytter begynder at lække væske
lidt måle udstyr kan være nødvendigt, f.eks. et volt meter og eller et oscilloskop med en probe foran så den kan tåle de høje
evt spændinger på defekt udstyr

problemer med lytter der har ligget ubrugt hen længe er at den lyt væske de har i sig, ikke er en væske mere men en tør
klump masse. Man kan tage dem ud, og give den 30 minutter i en ovn ved ca 50 grader C, men om det hjælper er måske
mere held, end fornuft. Elektro lytter kan ikke tåle at ligge ubrugt hen i flere år.

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 26 Januar 2012 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Tak for de gode råd!
Men, nu har den jo virket og den spillede også lystigt i butikken før jeg købte den. Jeg har konkluderet at et af rørene ikke lyser særligt kraftigt og når jeg rykker lidt med det med en blyant, ændrer de skrattene lyde sig. Jeg ved ikke helt om det er nok til at konkludere noget ud fra, men nu har jeg bestilt et nyt af den type rør og håber det blot er det. Hvis det ikke hjælper noget så tjekker jeg den ud fra dine råd
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes