| Forfatter |
|
Funzy Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 124
|
| Sendt: 06 Marts 2012 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg overvejer at prøve at køre bi-amp, det er vel forstået rigtig at man anvender 2 effektforstærkere, en på hver nederst terminal og en på hver øverst terminal på højtalerne.
Men giver det noget specielt, hvis man har en forstærker på 2x200watt, og anskaffer en mere magen til, har man så stadig 2x200watt eller skal der regnes som 2x400watt, bliver det højere, eller bare mere rent?
Bi-wire er det ikke kun en forstærker, giver det nogen effekt?
|
| Til top |
|
| |
LoudandClear Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 27 Februar 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 963
|
| Sendt: 06 Marts 2012 kl. 19:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
dem med at bi-wire er mest for at undgå guldterminalerne omme bagpå højtalerne der kan give lidt mærkelig klang :)
men du har som jeg kan se det, forstået det at bi-wire korrekt. og som du skriver får du "2x200" watt ud af det men LANGT
mere kontrol (alt efter hvad højtalere du kører med) :)
jeg håber det var svar nok
MvH LAC
|
| Til top |
|
| |
Funzy Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2012 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo men jeg forstår ikke helt, hvorfor det ikke højere effekt, højtalerene får jo dermed 400watt, det er et par Cerwin Vega DC 15, og forstærkerne jeg har kik på er vincent sp-993, de skulle vist være et par strømstærke trin
|
| Til top |
|
| |

Eget ønske!
|
| Sendt: 06 Marts 2012 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
det du gør når du bi-amper er at du dedikere den ene effektforstærker til mellemtone/diskanten og den anden effektforstærker
til Bassen.
hermed smider den ene forstærker 200 watt efter mellemtone/diskanten og den anden smider 200 watt efter bassen = 200 watt
til hver højtaler i alle enheder!
mere kontrol kommer fordi forstærkeren har et mindre fokuspunkt - hvor den skulle trække samtlige enheder før, skal den nu
fokusere på diskant/mellemtone og den anden kan fokusere på bassen
MvH LAC
|
| Til top |
|
| |
Funzy Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2012 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay det lyder egentlig logisk, det skal prøves.
Ved du tilfældigvis også noget om forstærkere, det er jo ikke alle der er lige strømstærke, jeg har lige nu en yamaha mx-1000, på 2x260 watt i 8 ohm og 330 watt i 4ohm. Den vincent Sp-993 jeg har kik på har kun 2x200watt i 8 ohm men 2x400 watt i 4 ohm
|
| Til top |
|
| |

Eget ønske!
|
| Sendt: 06 Marts 2012 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
slå dine højtalere op, der skulle meget gerne stå hvor mange ohm de er på (som regel 8 eller 4) og forstærkerne sparker de
watt efter højtalerne, som de er opgivet i i ohm. altså hvis dine højtalere er 4 ohm kaster vincenten 2x400 watt efter dem
MvH LAC
|
| Til top |
|
| |
Funzy Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2012 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er 8 ohm højtalere, men den vincent er nok mere strømstærk
|
| Til top |
|
| |

Eget ønske!
|
| Sendt: 06 Marts 2012 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
jaa den skulle være ret strømstærk :) men jeg ved faktisk ikke særlig meget om dine CW højtalere så der må en anden expert
melde sig på banen
MvH LAC
|
| Til top |
|
| |
Funzy Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2012 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er bare iorden, men jeg blev da klogere på bi-amp
|
| Til top |
|
| |
NAD-Mand Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 06 Marts 2012 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil gerne lige oplyse at vincent sp331 er på 150 watt 8 ohm, 300 watt i 4 ohm.
Biampe med 2 stk's vincent sp331 giver dig 300 watt i 8 ohm pr side. og 600 watt i 4 ohm pr side.
|
| Til top |
|
| |
Funzy Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2012 kl. 23:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men giver det ikke også kun 150 watt 8 ohm, selv om der et to effektforstærkere, som LoudandClear siger 150 watt til bassen og 150 watt til mellemtone og diskant, hvordan får jeg flere så de flere watt uden at brokoble, det vil jeg nemlig ikke ud i?
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 06 Marts 2012 kl. 23:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fatter ikke, hvad du vil bruge alle de Watt til i toppen - medmindre du selvfølgelig vil brænde dine diskant - og mellemtoner af.
Mon ikke dine CV har så stor følsomhed, at det vil være hip som hap, hvad du knalder i røven af dem?
Hvis du absolut VIL bi-ampe, så kan jeg anbefale, at du tager to stereotrin - én på et par hundrede watt til bunden og én på 50-100W i toppen - Husk lige at checke filtermulighederne - ellers skal du have anskaffet et elektronisk delefilter/driverack til at sende signalerne de rigtige steder hen i rette dosis.
Brokobling fører ingen vegne - du får flere watt til rådighed, men en meget mere sårbar forstærker- med risiko for at den, hvis den ikke har en ordentlig kvalitet, smelter ned - og det for et par sølle dB.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
highenden Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 November 2011 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 598
|
| Sendt: 07 Marts 2012 kl. 00:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er vist nogle der misforstår noget her.
Mange watt brænder ikke ting af, det gør for FÅ watt fordi man nemmere kommer over forstærkerens grænse så den
forvrænger.
Jeg tror ikke der er nogle der har brændt en diskant af uden at forstærkeren har været oppe på klippegrænsen, eller der har
været fejl i delefilteret.
Biamping med 2 forstærkere på 2 x 200 giver IKKE 2 x 400 watt, da de afleverer deres watt i hver deres frekvensområde og
så kan man ikke bare lægge wattene sammen.
En DC-15 er en svær belastning for en forstærker idet impedansen når ned på 2,5 ohm i basområdet.
Biampingsfordelen skal ikke ses som hvad forstærkerne sender ud, men hvad højttalerne trækker.
Trækkes der stor strøm (og det gør der i 2,5 ohm) fra EN forstærker, så kan påvirkningen af det selvfølgelig høres i hele
frekvensområdet.
Biamper man, så bliver den forstærker der sidder på mellemtone + diskant ikke påvirket af store strømtræk fra den anden
forstærker og "slapper" dermed mere af = Bedre lyd, mere dynamik og mere overskud = en smule højere.
Biwiring er også tit misforstået fordi folk mener at det er det samme signal der "sendes ud" gennem kablerne.
Når man bruger biwiring vil det kabel der sidder på mellemtone + diskant ikke påvirkes af de store strømtræk der er i
baskablet og kan i nogle tilfælde give bedre lyd, men slet ikke i alle tilfælde.
HUSK at de første DC-15 ikke kan biwires eller biampes selvom der er 2 sæt terminaler.
Det øverste sæt terminaler er (på de første DC-15) til at sætte en bøjle imellem (fra + til -) for at hæve diskanten 1 db
På dette billed kan man lige ane at der sidder sorte plastbeskyttere på de øverste terminaler, netop for ikke at biampe/biwire
 __________________ Basti@live.dk
|
| Til top |
|
| |
Funzy Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Marts 2012 kl. 00:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men højtaleren har bi-wire terminaler, og er på 400 watt, så skulle den da også klare 2 forstærkere på 2x200 watt, ellers vil bassen da overdøve meget hvis ikke forstærkerne er ens, eller?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Marts 2012 kl. 00:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Funzy skrev:
Men højtaleren har bi-wire terminaler, og er på 400 watt, så skulle den da også klare 2 forstærkere på
2x200 watt, ellers vil bassen da overdøve meget hvis ikke forstærkerne er ens, eller? |
|
|
Sådan en DC-15 tåler fint 6-800 watt - HVIS de er til rådighed og det er afprøvet mange gange.
Der imod er deres diskanter og især bagdiskanten sart overfor forstærkere der er for små (og ikke kan lide lave
impedanser) og brænder nemt af når forstærkeren forvrænger.
Jeg vil anbefale 2 forstærkere på omtrent samme effekt, da der jo stadig sidder delefilter i højttaleren.
Det er noget anderledes med elektronisk delefilter, der kan man tit nøjes med 100 watt til mellemtone + diskant (fordi der
ikke er delefilter og dæmpning til mellemtone + diskant) og 400 watt til bassen og der er følsomheden også nem at justere
(på delefilteret) så det hele spiller lige højt.
2 forskellige forstærkere i biamping kan give problemer hvis den ene forstærker f.eks yder sit max når volumen på
forforstærkeren står på "kl. 10" og den anden forstærker først yder sit max når den står på "kl. 11"
Håber det er til at forstå __________________ Basti@live.dk
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Marts 2012 kl. 00:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Der er vist nogle der misforstår noget her.
Mange watt brænder ikke ting af, det gør for FÅ watt fordi man nemmere kommer over forstærkerens grænse så den
forvrænger.
Jeg tror ikke der er nogle der har brændt en diskant af uden at forstærkeren har været oppe på klippegrænsen, eller der har
været fejl i delefilteret."
Jeg misforstår sørme ikke noget - men jeg tror, at trådstarter bør læse lidt mere om, hvad det egentlig vil sige at Bi-ampe.
Jeg er udemærket klar over, at man ikke skal sende klippede signaler ud til ht-enheder, da dette hurtigt kan brænde enheder af, men hvis du læser mit indlæg, så fremgår det, at jeg ikke fatter, hvad han vil med alle de watt i toppen. Hans højttalerenheder i toppen er formentlig ikke lige designet til at der skal sidde en 200 watter i røven på dem, når langt mindre kan klare det. (hermed mener jeg, at det vil være spild af penge at rode med så kraftige trin til en top-sektion).
Hvis man vil bi-ampe, så skal der min to slutforstærkere (gælder to vejs bi-amping) + et særligt elektronisk delefilter/driverack til, så man kan indstille styrkeniveauerne mellem top og bund. Dette kan vel også gøres med Attenuators indbygget i slutforstærkerne, men så bliver han alligevel nødt til at dæmpe toptrinnet betragteligt og give afkald på fuld valuta.
Hvis hans CV-højttalere er rated til 200W, så gælder det hele systemet - men ikke særskilt for mellemtone/diskanthøjttalere, som formentlig tåler 30-50W (heraf min manglende forståelse for 200W på toppen.)
Vh freddy
|
| Til top |
|
| |
KentNO1 Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 196
|
| Sendt: 07 Marts 2012 kl. 00:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er problemet med din Yamaha MX-1000 ? Er det lydkvaliteten, det kan da ikke være mangel på power. Jeg har en M85 stående, som er forgængeren til MX-1000, og hvis der er noget, den ikke mangler er det "muskler"
Pas på ikke at gøre tingene mere komplicerede, end de er.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Marts 2012 kl. 00:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
<span style="font-style: italic;">"Der er vist nogle der misforstår noget her.
</span><br style="font-style: italic;">
<br style="font-style: italic;"><span style="font-style: italic;">Mange watt brænder ikke ting af, det gør for FÅ watt fordi
man nemmere kommer over forstærkerens grænse så den
</span><br style="font-style: italic;"><span style="font-style: italic;">forvrænger.
</span><br style="font-style: italic;"><span style="font-style: italic;">Jeg tror ikke der er nogle der har brændt en diskant
af uden at forstærkeren har været oppe på klippegrænsen, eller der har
</span><br style="font-style: italic;"><span style="font-style: italic;">været fejl i delefilteret."</span>Jeg misforstår
sørme ikke noget - men jeg tror, at trådstarter bør læse lidt mere om, hvad det egentlig vil sige at Bi-ampe.Jeg er
udemærket klar over, at man ikke skal sende klippede signaler ud til ht-enheder, da dette hurtigt kan brænde enheder af,
men hvis du læser mit indlæg, så fremgår det, at jeg ikke fatter, hvad han vil med alle de watt i toppen. Hans
højttalerenheder i toppen er formentlig ikke lige designet til at der skal sidde en 200 watter i røven på dem, når langt mindre
kan klare det. (hermed mener jeg, at det vil være spild af penge at rode med så kraftige trin til en top-sektion). Hvis man vil
bi-ampe, så skal der min to slutforstærkere (gælder to vejs bi-amping) + et særligt elektronisk delefilter/driverack til, så
man kan indstille styrkeniveauerne mellem top og bund. Dette kan vel også gøres med Attenuators indbygget i
slutforstærkerne, men så bliver han alligevel nødt til at dæmpe toptrinnet betragteligt og give afkald på fuld valuta. Hvis hans
CV-højttalere er rated til 200W, så gælder det hele systemet - men ikke særskilt for mellemtone/diskanthøjttalere, som
formentlig tåler 30-50W (heraf min manglende forståelse for 200W på toppen.)Vhfreddy
|
|
|
Der er stadig delefilter og dæmpemodstande i filteret
Jeg har prøvet med en Acurus A-250 (ca 4-500 watt i den belastning) på basserne og en NAD 2100 (ca 100 watt i den
belastning) på toppen
Det gik slet ikke og der måtte en nad 2700 på 2 x 200 (i den belastning) watt på før det hang lidt bedre sammen.
Da vi koblede 2 x Acurus A-250 på, så sad den lige i øjet.
Så jo, når der er filter incl dæmpemodstande til mellemtone + diskant, så skal der alligevel nogle watt til __________________ Basti@live.dk
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Marts 2012 kl. 00:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
så må opskriften være at anvende et elektronisk delefilter uden nævneværdigt tab, som jeg tidligere har nævnt og træde på de indbyggede tabsgivende filtre-
Jeg synes at mangle væsentlige oplysninger som følsomhed og max. effekt på de forskellige enheder i de kasser.
Vh Freddy
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Marts 2012 kl. 00:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
KentNO1 skrev:
Hvad er problemet med din Yamaha MX-1000 ? Er det lydkvaliteten, det kan da ikke være mangel på
power. Jeg har en M85 stående, som er forgængeren til MX-1000, og hvis der er noget, den ikke mangler er det
"muskler"Pas på ikke at gøre tingene mere komplicerede, end de er.
|
|
|
Nej en MX-1000 burde kunne gøre det.
Og biamping giver heller ikke dobbelt effekt, slet ikke - nærmere lidt mere luft.
Er der ikke power nok med sådan en MX-1000, så er der egentlig kun 2 muligheder:
1. En højttaler der er 3 til 10 DB mere følsom
2. 500 til 1000 SOLIDE watt bag de højttalere.
Men Funzy, husk at det at gå fra en 200 watt forstærker til en 400 watt forstærker ikke giver dobbelt power.... Det giver 3 db
......, der skal 3 til 4 gange effekten til som giver 9 db som er en hørbar fordobling.
Og så kan det være bedre at hente de 3 til 9 db på højttalersiden.
Meeeeen, er der ikke power nok som det er __________________ Basti@live.dk
|
| Til top |
|
| |