Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 12:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Min forstærker bider! (den giver stød...) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KRIKSTAR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 13 April 2004 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Ja sgu dyret er begyndt at bide og det bliver værere og værere - hmmm...

Objekt:Primare A20, den seneste af dem (dvs. den der er identisk med I20) 

Problem - beskrivelse: Jeg får stød (statisk), når jeg rør ved min forstærker. Troede først at det blot var vejret og den tørre lufts indflydelse, men problemet er blevet værere hen mod foråret og det burde vel være omvendt? Spiller jeg et enkelt nr. og rør ved forstærkeren får jeg intet eller blot et lille stød. Lader jeg den derimod spille flere numre, eller ved højere volume, kan jeg med sikkerhed regne med at få et ordentligt vap over fingrene Jeg er ret sikker på at det ikke er mig, men min forstærker der opbygger statisk electricitet, hvordan den så end lige gør det

Man kan selfølgelig jorde det, ved at lodde ledninger på til stellet, og grave spyd ned i haven og alt det der, men er det virkeligt nødvendigt? Jeg har sq da aldrig fået stød af et billigt Sony anlæg, pga. statisk electricitet! Kan det evt. have noget at gøre med at den har været til rep. (januar) pga. den stod og knurrede??? Problemet er i hvertfald opstået herefter!

Hmm... er efterhånden ved at være noget træt af mit Primare, men lyden, designet og ikke mindst pengepungen (SU) gør nu at jeg beholder skidtet indtil videre.

Til top Vis KRIKSTAR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KRIKSTAR

Saunter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 April 2004 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

send den ind til reb-folkene igen, det er nok dem der har lavet en bummert.

Men se det dog på den lyse side, der er nok ikke nogen der tør at stikke af med din forstærker nu.

Hilsen Saunter

Til top Vis Saunter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Saunter

Larsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 April 2004 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Nu ved jeg jo ikke lige hvor voldsomt den støder, men prøv at vende netstikket om i stikkontakten. Det kan måske hjælpe. Hvis ikke er der nok ikke meget andet at gøre end at sende den tilbage til rep.

Mvh.

Larsen

KRIKSTAR
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2004 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Vende stikket om? Er det ikke vekselstrøm???

Hmm... Kan man så få sin elradiator til at køle på de varme dage?

- Ej joke! Tak for hjælpen i al fald, måske nogen kan oplyse mig omk. hvordan alt det m. statisk electricitet og vekselstrøm virker?

Mvh Krikstar

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Sendt: 13 April 2004 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Der kan stå rigtigt mange volt på kabinettet, hvis 230v stikket er vendt forkert. Nogle apparater er rigtigt slemme i den retning. Når du så kommer og rør med din kunstige jordforbindelse på kroppen, aflader du kortvarigt apparatet. Gnisten, der springer, er det du mærker. MEN, det kan også være, at der er en fejl i apparatet, det lyder egentlig sådan. Anyway, det kan være, at du kan fjerne problemet ved at vende netstikket. Kan du det, vil du samtidigt have skaffet bedre lyd i anlægget. Kan du ikke, må apparatet til rep.

Alt dette for en tur op fra sofaen. Det er sgu fundet til de penge.

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003
Sendt: 13 April 2004 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Den nemmeste måde at finde den rigtige polaritet ( 230 v ) på sit anlæg, er at pille alle signalkabler af og så kontrolere polariteten på en del af gangen. Tænd kun for et apperart, og prøv så mærke om det snorrer i fingerne når du røre ved kabinettet ( man er mere følsom på oversiden af fingerne ). Vend nu netstikket og mærk igen. Netstikket skal vende den vej hvor den snorre mindst i fingerne. Gentag denne procedure med alle dine apperarter. Husk at alle signalkabler skal være afmonteret imens, da stelvejen ellers løber gennem disse til det næste apperart.

Fordelen ved denne lille øvelse gør det ikke kun sjovere at røre ved sit anlæg, lyden blliver også bedre ( og det er jo ikke så ringe end da )

Hilsen LAST

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted

KRIKSTAR
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2004 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Nåh! Jeg er nu stadig lidt skeptisk over for hvordan det skulle kunne lade sig gøre, men det tager jo ikke så lang tid at vende stikkene, så mon ikke det er værd at prøve, når i nu er flere der siger det samme? (de er vendt, men jeg har ikke haft tid til at "lege" endnu!)

Jeg fandt rep. notis'en fra værkstedet og der står:

Reparation: Replaced main switch + removed capacitors around diode bridges.

Nogen der kan forklare hvad dette betyder, på dansk og i et sprog, så selv jeg kan forstå det?

Tak for det!

Mvh Krikstar

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 14 April 2004 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Det er jo ellers en sikker måde at få folk til at holde nallerne væk fra anlægget på. Måske man skulle få sådan en reperation..

KRIKSTAR
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2004 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Ja sgu måske man skulle praktisere det på alle sine elektriske apparater, det ville nok også holde evt. små pilfingre væk!

Du/I har vel ikke et forslag til hvad det lige er de har lavet, og om det evt. er det der giver problemet? Jo! jeg kunne godt aflevere den til rep., men det tager i hvertfald en måned og oftest 1½ før man får den igen! (en af mine venner har også en og det tog lige så lang tid for ham! - hans fejler dog al muligt andet, så som skifter indgangskanaler når man skruer op/ned, volumen følger ikke med når man skruer op/ned, tænder lige pludseligt, slukker hvis man rør ved den...) 

Yes det går godt må man sige!

Mvh Krikstar

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 14 April 2004 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Ja, Primare det rykker!!! "Takter" dine apparater ikke i fælles fase, vil stelstrømme/nulpontentialet løbe i dine signalkabler og bliver den statiske spændning stående grundet manglende jordforbindelse, så må du lege jord med din krop. Det frisker også sådan op!!!

Løsning: Fælles fase, normalt sætter man forstærkeren op først, så den summer mindst, ringkernetrafoen!!! CD/DVD og andre apparater sættes så til en efter en, uden signalkabel, tag så et multimeter, sæt det på volt AC og mål fra forstærker indgangsbøsnings ydre kappe og til CD/DVD´s udgangsbøsnings ydre kappe; netstikket skal vende den vej, hvor den målte spænding er lavest.

Løsning: Skru et kabel i mellem de enkelte apparater, kablet kan skrues på apparaternes metalchassis, hvis man bruger glimmerskive. Ja det er lidt omstændeligt!!!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

KRIKSTAR
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2004 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Hov! hov! Var lige inde på Primare's hjemmeside og så at de har udstyret I20'eren med et specielt stik til jord, i modsætning til A20'eren der ikke har denne lille feature... Så måske de selv har fundet ud af at den havde en lille fejl med spændingen... 

Se selv:http://www.primare.net/files/Download/I20_back.jpg

Jeg har prøvet at vende stikkene, ind til videre uden effekt, men der er vel ikke andet for, end at jeg må eksperimentere lidt videre... (...ZAP!?)

Mvh Krikstar, den stolte ejer af Dk's bedst tyverisikrede Primare anlæg!

Primare - We convert thieves into barbecue! -eller noget...

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 14 April 2004 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Ja-ja og hov-hov, men jeg skrev da også !!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

KRIKSTAR
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2004 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Jo da og tusind tak for hjælpen! - og den bliver der bestemt også sat stor pris på!

Det lyder da i hvertfald som et meget kvalificeret bud på en løsning. Det er i al fald altid rart at få svar fra nogen der har rimelig god forstand på tingene. Det var nu også det jeg mente med at "eksperimentere" lidt videre..., selvom det nok ikke fremgik særligt tydeligt! Og ja Primare det rykker på flere plan, og det er jo så både positivt og negativt! Men der er da noget der tyder på at "vi" (du/i) er ved at spore sig ind på noget af det rigtige, når man kan se, at de på den nye model åbenbart har erkendt problemet og sat et stik til jord bag på. Problemet er så bare at jeg ikke har jord på mit el ind (100+ år gl. lejlighed!), eller mulighed for at lave mit eget "jord", ved at gå ud og "grave et spyd i haven". Men så må jeg jo eksperimentere lidt!

Mvh Krikstar

Nyt motto: "Danmarks mest feminine hifi!" -det er i hvert fald svært at forstå... (for mig!)

tivoli
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 April 2004 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

Hej Krikstar

Hvis jeg husker rigtigt, tilbage i den mørke stenalder hvor jeg var radiomekker, havde jeg et lignende problem også med en sony amp, jeg kontaktede sony's serv.afd. og fik forklaret at fordi apparatet ikke var jordforbundet, blev der igennem kondensatorer opladet en spænding til chassis, dermed også til en front eller kabinet af metal, sikkerhedsmæssigt var dette angiveligt helt ok og intet at bekymre sig om, men ellers er det vel ikke helt uoverskueligt at jordforbinde anlægget, med mindre du bor på 3,sal eller ikke har jordforbindelse i huset....

Mvh

KRIKSTAR
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2004 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Hej Tivoli!

Jo tak!, men det er jo så lige det der er problemet, når man både bor i lejlighed, og skidtet ikke har jord ind!

Jeg prøver lige F. Christensens råd først, men skal dog lige først have anskaffet mig et multimeter, der rent faktisk virker...! Skulle jeg dog ikke have succes med denne metode, er der vist ikke andet for, end at smide noget ledning ud af vinduet og se om jeg kan få banket det spyd ned mellem sten, fliser og asfalt...  

Mvh Krikstar!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes