Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 14:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Få tingene i perspektiv (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HansRoskam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2008
Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline
Sendt: 19 Februar 2013 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Et indspark fra et menneske der har haft HI-FI som tilbagevendende interesse siden 1970

Jeg har i årevis fulgt forskellige indlæg/tråde primært her på siden, mange timers underholdende læsning, og en del hovedrystenJ

Jeg ønsker ikke at blande mig i hvilke oplevelser forskellige mennesker har, når de lytter til HI-FI, det kan man ikke tillade sig.

Hvad der derimod gør mig urolig, er tanken om alle de specielt unge mennesker, der går ned i HI-FI klubben, (der er desværre mange førstegangskøbere der tro, at det er det eneste sted man kan købe grej) og køber et komplet anlæg til 20000 kr. sætter det op derhjemme, for kun at opdage at det lyder slet ikke så godt som de havde håbet på.

Hvis en af disse stakkels sjæle, forvilder sig ind på HIFI4ALL.dk, og læser et indlæg om kabler, eller om hvor fantastisk denne eller hin forstærker, cd-afspiller eller DAC er, og derefter er så uerfarne at de dribler ned i klubben og køber et tilslutningskabel imellem feks. forstærker og cd-afspiller til 5000 kr. er det direkte synd!

Der findes kun en kur mod dårlig lyd: SKIFT HØJTALERE. Man kan ikke ændre lyden fra et dårligt anlæg (under forudsætning af, at forstærkerens effekt passer til højtalernes følsomhed) ved at skifte nogen anden komponent.

Jeg ved godt det provokerer mange, men det ændre ikke på, at det er rigtigt! I forhold til højtalerne og deres placering, er alle andre enheder i signalvejen marginale.

Jeg siger ikke dermed at der ikke er forskel på cd-afspillere, forstærkere og kabler, de er bare stort set uden betydning, hvis man ikke grundlæggende bryder sig om den lyd man har.

Mvh Hans

Til top Vis HansRoskam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HansRoskam

James Rabundus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Oktober 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Februar 2013 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Jeg gir dig delvist ret, højtalerne er også efter min mening den vigtigste enkelt komponent.

Men for mig var det næsten som at få nye højtalere da jeg fik hængt en skilletraffo op oppe i spærene på taget og fik nye
hifisikringer
HER
Så her i huset kører stereoen på sin egen gruppe, det er det bedste jeg har gjort, så man kan andet end "bare" skifte højtalere.

Mvh

Søren77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Februar 2013 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Helt enig med trådstarter. Højttalerne er den ene komponent, der giver mest. Ligesom lydforholdene, herunder placering, i
rummet er af meget stor betydning. Min største enkeltstående forbedring fik jeg helt ubetinget, da jeg i sin tid skiftede mine
gamle Dali 450´ere ud med Helicon 300 MkII.

Men det betyder nu ikke, at jeg ikke også har oplevet væsentlige forbedringer med de opgraderinger, jeg har foretaget siden.
Og her er det ikke kun højttalerne, der har været en åbenbaring. Det er i min optik netop en del af glæden ved trinvise
opgraderinger - at man får oplevelsen af forbedringen gang på gang og får en forståelse af de enkelte leds betydning i
sammenhængen.
Til top Vis Søren77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren77

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 Februar 2013 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Hey Hans.....
Nu har jeg checket nogle andre tråde ud, hvor du har skrevet. Det lader til at du tilbagevendende "rider din kæphest" med dit indlæg. Det er åbenbart så længe siden, du har skrevet det sidst, så det trængte til en genfortælling. Husk nu, at det er din mening og kun din. Det kan ikke stilles op som retningslinie for alle. Og det vil hjælpe på troværdigheden, hvis du holder dig til egne erfaringer, og ikke som i nogle af dine andre indlæg, sabler andres oplevelser ned, uden at have prøvet det selv. Er ikke ude på at starte en "WAR" her, syntes bare dit indlæg mindede mere om et diktat end en videregivet oplevelse.

Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2011
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 Februar 2013 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Hvis ikke akustikken  er iorden kan alt andet være ligegyldigt
Til top Vis Max.H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max.H

Søren77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Februar 2013 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg nok ikke, som Boydk, historikken så meget i orden, at jeg kan genkende gamle indlæg eller tråde i nye
forklædninger, men pointen er sådan set i orden og værd at diskutere.

Ja, i min optik er højttalerne også ubetinget det væsentligste element i et anlæg. Omvendt kan de ikke gøre det alene, og de
er altså ikke det eneste sted, der er markante forbedringer at hente.

Forbedringerne skal hænge sammen og stå mål med hinanden. Jeg tror heller ikke, at det giver nogen forholdsmæssig gevinst
at investere stort i et enkelt led i kæden, men hvis det ikke hænger sammen, så bliver det sjældent bedre end det svageste
led. Akustikken og placeringen har ganske givet stor betydning.

Ligeledes er der ganske givet mange gode alternativer til HFK, men igen får man nok også bedre kvalitet hér end i Bilka, så
hvis det er mulighederne er NAD, Denon, Dali og B&W da ikke i sig selv dårlige produkter, bare fordi man som trådstarter
abonnerer på en i hvert fald i dette forum udbredt forestilling om HFK som ophavet til alt ondt i Hifi-verdenen. Problemet er da
ikke så meget den person, der giver 20 K for et rigtigt anlæg, men de mange nemme design løsninger med billige alt-i-et
løsninger, soundbars, mp3-dimser osv. Hvis alle blot købte et anlæg til adskillige tusinde, var muligheden for, at man
efterhånden ville begynde at få glæde ved musik og interesse for forbedringer nok i høj grad til stede, men hvis man aldrig
har hørt andet en plastikdimser, hvordan skal man så nogensinde finde ud af, hvordan det faktisk kan lyde.

Til top Vis Søren77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren77

HansRoskam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2013 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Hej alle og specielt BOYDK

Jeg er slet ikke interesseret i at starte nogen WAR.

Ej heller ikke at pådutte nogen noget, jeg har ingen kæphest der skal luftes og jeg har heller ikke sablet nogen ned (grove beskyldninger). Jeg har netop set mine mange indlæg igennem, og jeg aner ikke hvad du snakker om, jeg har aldrig haft et tilsvarende indlæg, eller stillet nogen i tvivl.

Alt har været sobert og informativt, (første indlæg handler om hvorvidt farven på en træksnor har indflydelse på lyden på en Mikro Seiki) er det det eneste du har læst??

Det er vist dig der ønsker WAR??

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 19 Februar 2013 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Jeg er så helt modsat jeg mener det er kilden der er det aller vigtigeste. Musikeren er kilden så der skal efter min mening en god musiker til for hvis jeg personlig spillede og sang ville det lyde super elendigt selv på verdens bedste højtalere ;O)

Hilsen Jonas Bojer
Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 19 Februar 2013 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Jeg er kun delvist enig med trådstarter...

Jo, højtalerne er vigtige, for lyden bliver aldrig bedre end deres evne til at omsætte de elektriske svingninger til lydbølger. Men rummet har også en hel del at sige, for at højtalerne kan yde deres bedste.

Men faktum er, at lyden samlet set aldrig kan blive bedre end det der kommer fra signalkilden... uanset hvor gode højtalere og akustikken er!

Derimod er det min oplevelse, at forstærkerne sagtens kan leve op til meget dyrere højtalere eller lydkilder. Så jeg vil primært bruge penge og energi, på lydkilde og højtalere, dernæst forstærker(e) og sidst kabler...

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 19 Februar 2013 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Ikke helt enig syntes sku nok opgraderinger af forforstærker og effekter kan give gode hop i kvaliteten.

Men det fede er alle de nye kilder der er kommet og highend streamning alt sammen spændende og jeg glæder mig til at se hvad ny kilde jeg ender op med men det bliver nok en Linn ;D

Hilsen Jonas Bojer
Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

HansRoskam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2013 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Hej Jonas

Enig, men indlægget handler dybest set om at bruge sine penge mest fornuftigt, og undgå dyre indkøb der ikke flytter nok.

Det her er bare mine erfaringer og tanker, der er funderet på mange års erfaringer og fejlkøb

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 19 Februar 2013 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig kan det altid blive bedre, uanset hvilken komponent, det er... spørgsmålet er, hvor meget mere det skal koste, for at det blive bedre. Og her min erfaring, at man får mest for kronerne på højtalere og signalkilde, i takt med at man opgraderer.
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 19 Februar 2013 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

HansRoskam skrev:

Hej Jonas

Enig, men indlægget handler dybest set om at bruge sine penge mest fornuftigt, og undgå dyre indkøb der ikke flytter nok.

Det her er bare mine erfaringer og tanker, der er funderet på mange års erfaringer og fejlkøb

Enig og de skøre kabel indkøb folk laver er sku også ofte spildt i mine øjne.

Jeg hylder dog også fremskridt og jeg mener der er løbet meget vand i gennem åen siden dine dine KEF fra 1980'erne var nye. Jeg syntes der er sket meget bare de sidste 5 år inden for højtaler udvikling. Så du burde kigge på nye højtalere ;O)

Hilsen Jonas Bojer

HansRoskam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2013 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Hej Jonas

Jeg har surround med Kef 107, Rogers LS3/5A (Swisstone) og Snell EIII, er egentlig meget godt tilfreds

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 19 Februar 2013 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:
Selvfølgelig kan det altid blive bedre, uanset hvilken komponent, det er... spørgsmålet er, hvor meget mere det skal koste, for at det blive bedre. Og her min erfaring, at man får mest for kronerne på højtalere og signalkilde, i takt med at man opgraderer.

Enig men det er også derfor jeg syntes det er tåbeligt når folk laver test af enkelt komponenter når det er hele kæden man lytter. Jeg syntes man burde teste hele anlæg i 0-15000kr klassen 15001-25000kr klasse og op efter. Så kunne du bede 5 butikker om at stille et anlæg op i hvert klasse som de syntes var bedst.

Det ville give forbrugerne værdi i mine øjne.

For at forbruger A har held med et kabel betyder jo ikke andre vil have samme held.

Hilsen Jonas Bojer

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 19 Februar 2013 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

HansRoskam skrev:

Hej Jonas

Jeg har surround med Kef 107, Rogers LS3/5A (Swisstone) og Snell EIII, er egentlig meget godt tilfreds

Jamme vi er jo alle tilfredse med vores anlæg ellers havde vi dem jo ikke? og anlæg er jo lettere at bytte ud en koner ;O)

Jeg mener bare for en der råber op om højtalerkvalitet har du selv noget i mine øjne noget gammelt teknologi hvor der virkelig er sket store fremskridt gennem de sidste år.

Hilsen Jonas Bojer

HansRoskam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2013 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Hej Igen

Du har aldeles ikke forstået budskabet, det her handler ikke om mine eller nogen andres højtalere, men om økonomisk prioitering og faldgruber.

Jeg hører jævnligt nye højtalere, og jeg er lodret uenig, der er sket meget lidt på højtalerfronten over de sidste mange år

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 19 Februar 2013 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Så skulle du måske prøve at skifte kilde hvis du ikke kan høre der er sket kæmpe fremskridt på højtaler fronten.

Ja faktisk syntes jeg der er sket meget på hele hifi siden de sidste mange år. Selv mærker jeg før ikke kunne lide særligt meget ved er kommet mere frem i skoene efter min mening.

Hilsen Jonas Bojer

HansRoskam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2013 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Hej Igen

Hvad mener du egentlig med kilden?

Er det mediet eller afspilleren?

Uanset hvad du mener, har det intet med højtalerne at gøre!

Jeg benytter både en rigtig god CD afspiller, streaming og digital udgang til DAC. men de udgør stadig en forsvindende lille forskel i forhold til den der er imellem et par køkkenhøjtalere og et par kvalitets ditto.

Mvh

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 19 Februar 2013 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Hej

Der skulle gerne være kæmpe forskel på om du spiller med en CD eller streamning gennem en DAC og er det ikke stor forskel burde du få en ny forstærker eller højtaler siden de ikke magter at vise forskellen?

Men omvendt finder der mange tvivlsomme DAC's derude ;O)

Hilsen Jonas Bojer

Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes