Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 09:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: HTPC-NEWBIE (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Luc_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 25 Juni 2004 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Hejsa Alle

jeg har fulgt lidt med herinde på det sidste, og fundet ud af at jeg er nød til at have en HTPC maskine :-)

i flg. M$ skal man køre med WinXP, nogle der bruger Win2k med succes ?
skal man bruge andet software end WMP9 ?

min maskine kommer nok til at består af nogle aflagte komponenter til at starte med. (gider ikke flytte min  "main" Computer op til Projectoren hver gang :-)  )

Asus a7v333 med en AMD XP2200+
256mbram PC2100
Geforce 2 GTS Pro 64mb eller Matrox G550 dual(DVI+HD15)
SB Live
2 stk HD i Raid. (stripe)

kan jeg forvente noget forfuftig ud af det ?

MVH

Peter
Til top Vis Luc_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luc_DK

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Juni 2004 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Nu ved jeg ikke hvilken projektor du har, men umiddelbart er det der et udemærket sted at starte.

Dog vil jeg undgå at køre dine 2 harddiske i striped - med en HTPC er det begrænset hvor høj hastighed det er nødvendigt at have på diskene, det betyder ingenting når du skal se film osv - det betyder højst en smule for opstartstiden, og det er nok meget lidt. Grunden til at jeg ikke ville køre striped er at hvis én disk står af, så står hele stripen af.

Noget andet du nok vil opleve med en HTPC er at der pilles, småjusteres og ændres mange små ting, og alting har en effekt i forhold til hvordan tingene opfører sig (nye drivere, osv). På min maskine derhjemme har jeg taget konsekvensen, og tager jævnligt en backup af C: over på en anden disk, både så hele konfigurationen er der når man har fået lavet noget f**k man ikke kan komme tilbage fra, eller i tilfælde af at en disk stod af.

Der er trods alt mange ting og konfigurationer der skal gå op i en højere enhed, hjemme hos mig skal følgende fx. være sat helt præcist op:

Windows (m. autologin, ændring af musik, video og lign. foldere til andre diske).
PowerStrip m. de rigtige settings for 1:1 mapping.
TheaterTek m. rigtige settings.
ffdshow med korrekt konfiguration.
osv. osv.

Det er ikke ukendte fænomener at bestemte hardware konfigurationer, driver ændringer osv osv. har indflydelse på om fx. lyd og billede er synkroniseret, om frem og tilbagespoling er stabil osv. osv. Alting kan pludselig ændre sig, og så er det svært at vide hvorfor. Derfor er det rart at kunne spole tilbage.

For kvalitetens skyld kører jeg ffdshow med dobbelt pal opskalering, og diverse andre settings - jeg har en 2.6 Ghz HT maskine som kører 90% CPU tid med de settings, så med en XP 2200+ er du godt hjulpet, men vil nok ikke kunne køre fx. dobbelt pal opskalering.

Jeg har også været ude for at måtte skifte flere hardware dele pga. bestemte issues man bare ikke kunne komme af med, jeg kan som eksempel nævne:

Matrox G550 DualHead røg ud fordi den lavede nogle rigtig trælse horisontale linier med den powerstrip setting der gav min PLV-Z1 1:1 mapping - blev skiftet med et RadeOn kort.

Asus P4P800 bundkort med onboard SoundMax kort - på præcist P4P800 var der et problem i TheaterTek med at hver 10 minut hakkede lyd og billede over.

Men - det korte af det lange er - det er et godt sted at starte, men begynd bare med det samme at acceptere at du med din HTPC vil lave ting på den hele tiden, inkluderende nyt hardware.

Jeg kører i min pt. på 3. bundkort, 2. CPU og 3. TV tuner kort, 2. kabinet, der kommer jævnligt harddiske til osv osv.

Mvh

Brian Binnerup

My Movies - Media Center Film Applikation
Til top Vis Binnerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Binnerup

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2004 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

Luc_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2004 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Hej Brian

uha det var et langt svar :-)

Jeg har en BarCo Data 801s (3 rørs)
så jeg ken vel ikke kører mere end 720p på den..  tror jeg ?

Jeg er klar overfaren ved raid, men jeg kan jo koble om til mirror..
troede bare at der skulle presse noget data igennem...
men det må jo være pakket ekstrem så !
jeg bruger selv ghost til backup..

Kører du med WinXP ?   eller kan Win2k kører softwaren som skal bruges osv ?

MVH

Peter

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2004 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Nåh - ok - ja - så er det jo en CRT, det betyder jo at der som sådan ikke er nogen "rigtig" opløsning, kun en maks.

Så vidt jeg kan se så er maks. opløsningen på din 1024x768 pixels - så den bør du bare køre.

Pointen med ffdshow er at ffdshow kan lave en skalering af billedet der er bedre end dit grafikkort - lad os tage et eksempel:

Du afspiller en Pal DVD i 720x576 pixels - og dit grafikkort opskalerer billedet til de 1024x768 pixels - og det ser fint ud. Hvis du sætter ffdshow til at opskalere billedet i stedet, så får du en bedre opskalering.

Optimalt så opskalerer du til dobbelt dvd opløsning, og lader så grafikkortet skalere ned igen bagefter - når så ffdshow har opskaleret til den dobbelte opløsning, så kan du lave noget sharpening filter osv. på, og så nedskalerer den igen. Med den maskine du har kan du nok lave en opskalering til 1024x768 i stedet for dobbelt dvd, men det vil også forbedre meget.

http://htpcnews.com/main.php?id=ffdshowdvd_1

Og jo - Win2k vil være fin.

My Movies - Media Center Film Applikation

Luc_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juni 2004 kl. 03:26 | IP-adresse registreret  

Hejsa

mange tak for hjælpen..

jeg vil igang med at samle en PC til formålet..

Peter

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes