Emne: HTPC -> TV (kabel?) ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
ThomP Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 62
|
Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Jeg har min HTPC stående i et kontor, ca. 10 meter fra stuen og dermed TV. I øjeblikket bruger jeg en trådløs sender/modtager, men kvaliteten er ikke imponerende, og det er irriterende, at der kommer støj, når microovnen kører, eller nogle gange bare når man går rundt.
Det er ikke muligt at trække kabel direkte, så et evt. kabel skal en tur ned i kælderen og op igen - i alt vil jeg tro, det bliver ca. 15-20 meter. Desuden kan jeg kun lave små huller i vægge og gulv, så færdigmonterede kabler er ikke sagen!
Er det muligt at forbedre billed/lydkvalitet, uden at det kommer til at koste en formue?
Jeg har kigget lidt på såkaldte "baluns":
http://www.madnat.com/prodtype.asp?PT_ID=77&strPageHisto ry=cat
Er der nogen, der kender dem og ved, om de giver ok kvalitet? Ideen om at kunne koble dem gennem et krydsfelt tiltaler mig, hvis jeg alligevel skal igang med at trække kabel. De er godt nok lidt dyre, men det bliver et "traditionelt kabel" så vidt jeg kan regne ud også, selvom jeg har haft lidt svært ved at finde ud af, hvad jeg skal købe af kabel, og hvad det vil koste (skal det være coax, eller kan man klare det med mere primitive phonokabler?).
Det skal lige siges, at kravet til kvalitet ikke er "high-end"
Mvh Thomp
|
Til top |
|
|
Ronni Branchemedlem

AV Connection
Bruger siden: 25 Marts 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 228
|
Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil mene at et godt S-Video kabel er at foretrække til dette problem, der er ingen grund til at begynde at konvertere signalet eller noget; S-Video kan sagtens trækkes 20 meter uden de store problemer. Så hvis du har kørekort til en loddekolbe skulle det ikke være noget problem, hvis ikke, så må du bare bore lidt større huller i vægen så du kan trække et færdigt kabel med stik igennem.
På den måde slipper du for støj fra microovnen og du får et generelt bedre billede (skarpere og højere kontrast) end du du kan overføre med de alm. Composite Video sender/modtagere. __________________ Mvh. Ronni Søby
|
Til top |
|
|
ThomP Forum Bruger

|
Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svaret Ronni! Mit TV understøtter desværre ikke s-video, så det skal enten være composite eller SCART (min PC har SCART udgang, vist nok med RGB). Lidt lodning kan nok klares, hvis det er det, der skal til, mens større huller i plankegulvet ned til kælderen absolut ikke er en option (lav WAF og nedsat værdi af huset )!
Hvad vil sådan noget koste med stereo og video, 20 meter?
En anden ting jeg glemte: Hvis det en dag bliver aktuelt at trække digital lyd fra pc'en, hvad er så den billigste, brugbare løsning - vil det evt. kunne føres i stedet for én af lydkanalerne i det samme kabel?
|
Til top |
|
|
ThomP Forum Bruger

|
Sendt: 01 November 2004 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der slet ingen, der har et godt bud på, hvad jeg skal gøre (og hvad det kan gøres for), gerne med henvisning til specifikke produkter (kabler og stik), som passer sammen?

|
Til top |
|
|
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 598
|
Sendt: 01 November 2004 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dette er godt nok ikke nogen særlig hjælp, men jeg vil lige bemærke, at S-video (separate video, altså luminans og krominans adskilt) er en metode til at overføre eller opbevare billeder, SCART er en type stik/bøsning (også kaldet Euro-connector, og derfor ukendt i USA). SCART er bikset, stort, svært at få ind i bøsningen, men det har den fordel at det kan overføre samtlige billed- og lydsignaler (dog ikke component, som er USA-standard, så vidt jeg husker). Det vil sige at du både kan overføre komposit (ringeste billede, en pol og stel), S-video (en del bedre, adskilt som beskrevet ovenfor) og RGB (rød/grøn/blå, langt det bedste, men normalt kun tilgængeligt fra dvd-spillere). Desuden kan signalerne overføres med alternative stik, hvor S-video er det kendte, lille runde stik, som ligner det, man bruger til tastatur og mus på en pc. Det hedder vistnok et Hosiden-stik. Da dette stik kun bærer billedet, skal det suppleres med phonokabler til lyden, og så er det nok alligevel lettere med SCART. Det ville være rart, hvis man kunne sende sit eget lokale antennesignal ud i boligen som trådløst signal direkte fra antenneudgangen i væggen, men den form for sende-virksomhed breder sig jo let til naboerne, og det er vist ikke tilladt? Mon noget bluetooth eller wi-fi kunne benyttes? (Jeg ved ikke ret meget om computere, skal jeg lige sige).
venlig hilsen
|
Til top |
|
|
ThomP Forum Bruger

|
Sendt: 01 November 2004 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
klogesen skrev:
Dette er godt nok ikke nogen særlig hjælp, men jeg vil lige bemærke, at S-video (separate video, altså luminans og krominans adskilt) er en metode til at overføre eller opbevare billeder, SCART er en type stik/bøsning (også kaldet Euro-connector, og derfor ukendt i USA). |
|
|
Det ved jeg, selvom det nok ikke fremgår så klart - det var derfor, jeg specificerede, at mit pc-SCART har RGB
klogesen skrev:
SCART er bikset, stort, svært at få ind i bøsningen, men det har den fordel at det kan overføre samtlige billed- og lydsignaler (dog ikke component, som er USA-standard, så vidt jeg husker). Det vil sige at du både kan overføre komposit (ringeste billede, en pol og stel), S-video (en del bedre, adskilt som beskrevet ovenfor) og RGB (rød/grøn/blå, langt det bedste, men normalt kun tilgængeligt fra dvd-spillere). Desuden kan signalerne overføres med alternative stik, hvor S-video er det kendte, lille runde stik, som ligner det, man bruger til tastatur og mus på en pc. Det hedder vistnok et Hosiden-stik. Da dette stik kun bærer billedet, skal det suppleres med phonokabler til lyden, og så er det nok alligevel lettere med SCART. |
|
|
Ja, men fuldmonteret SCART er desværre tykt, dyrt, og ikke spor nemt at montere selv . Det lader til, at der ikke rigtig er nogen praktisk gennemførlig vej til et fornuftigt billede, før jeg får råd til at købe et par baluns.
Vil jeg til den tid kunne benytte en balun som denne:
http://www.madnat.com/product.asp?numPageStartPosition=1& ;strPageHistory=&strKeywords=&strSearchCriteria=& ;PT_ID=76&P_ID=105
til RGB-signalet i mit SCART-stik, eller er der forskel på RGB og RGB, så jeg skal holde mig til composite (som vil være en hel del billigere og nemmere)?
klogesen skrev:
Det ville være rart, hvis man kunne sende sit eget lokale antennesignal ud i boligen som trådløst signal direkte fra antenneudgangen i væggen, men den form for sende-virksomhed breder sig jo let til naboerne, og det er vist ikke tilladt? Mon noget bluetooth eller wi-fi kunne benyttes? (Jeg ved ikke ret meget om computere, skal jeg lige sige). |
|
|
Jeg tror, wi-fi på lidt længere sigt er løsningen, men det kræver en pc eller pc-lignende enhed på modtagersiden, som kan oversætte og levere et forståeligt signal til TVet, hvilket gør det prismæssigt helt uoverkommeligt p.t. Om et par år går jeg ud fra, at TV som standard har indbygget netværk (trådløst eller trådet), som kan klare opgaven, men det hjælper mig jo ikke meget nu
|
Til top |
|
|
XENTiNEL Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2004
Status: Offline Indlæg: 128
|
Sendt: 02 November 2004 kl. 08:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad er det for et grafikkort du har scart rbg udgang på? Det har jeg sq ik set før
|
Til top |
|
|
ThomP Forum Bruger

|
Sendt: 02 November 2004 kl. 08:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
XENTiNEL skrev:
hvad er det for et grafikkort du har scart rbg udgang på? Det har jeg sq ik set før |
|
|
Jeg er efterhånden blevet så glad for pc-en, at jeg ikke engang er flov over at sige, at det er en Medion fra Aldi, og grafikkortet et ATI Radeon 9800 XXL (vist nok baseret på Radeon 9800XT, men fremstillet specielt til Medion og med lidt ringere ydelse). Der sidder en "intern" connector på kortet, som er ført til et SCART-stik på bagsiden af kabinettet, hvor kabler fra grafikkort og lydkort mødes - ret smart, bortset fra, at jeg ikke har råd til at lade dyret stå inde i stuen (hvad skulle jeg så spille på ), ligesom konen ikke synes det er en god ide!
|
Til top |
|
|
XENTiNEL Forum Bruger

|
Sendt: 02 November 2004 kl. 09:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja det er da lidt smart må jeg sige... men hvis jeg var dig ville jeg vælge svhs kabel frem for composite
|
Til top |
|
|
ThomP Forum Bruger

|
Sendt: 02 November 2004 kl. 09:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
XENTiNEL skrev:
ja det er da lidt smart må jeg sige... men hvis jeg var dig ville jeg vælge svhs kabel frem for composite |
|
|
Som jeg skrev ovenfor har mit TV ikke s-video indgang (heller ikke i SCART), så det er ikke en mulighed
|
Til top |
|
|
XENTiNEL Forum Bruger

|
Sendt: 02 November 2004 kl. 09:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå okey - sorry det så jeg ik lige. DVS at du ik har nogle scart indgange på dit tv? For ellers kunne du jo bare bruge en svhs til scart adapter.
|
Til top |
|
|
ThomP Forum Bruger

|
Sendt: 02 November 2004 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
XENTiNEL skrev:
Nå okey - sorry det så jeg ik lige. DVS at du ik har nogle scart indgange på dit tv? For ellers kunne du jo bare bruge en svhs til scart adapter. |
|
|
Jeg har SCART-indgange, men TV-et (et ældre, billigt SABA) understøtter svjv ikke s-video-signalet (jeg får i hvert fald kun sort/hvid-signal igennem, hvis jeg sætter min SAT til at sende s-video). Det går jeg ikke ud fra, en adapter kan ændre? Der er intet sted i SABA-menuen, hvor jeg kan indstille til s-video.
|
Til top |
|
|
XENTiNEL Forum Bruger

|
Sendt: 02 November 2004 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej så er der ikke meget at gøre. Så er der jo kun composite, men det gør nok heller ikke det helt vilde, når du har en gammelt tv, da billedet nok ikke er det bedste alligevel.
|
Til top |
|
|
Klabo Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 511
|
Sendt: 06 November 2004 kl. 01:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal lige prøve at kikke på Hauppauge's MediaMVP som er en box der sender via netværkskabler til omkring 700-1000 kr. Og jo det er lidt synd ikke at udnytte den rgb scart mulighed du har på din aldi pc, men bedste alternativ til MediaMVP'en er s-vhs kablet som ikke er så dårligt igen....eller hvad med at købe en anden pc til kælderen og sætte den Aldi pc op i stuen?? Du kan evt streame signalet fra den ene pc til den anden...
|
Til top |
|
|
ThomP Forum Bruger

|
Sendt: 06 November 2004 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Klabo skrev:
Du skal lige prøve at kikke på Hauppauge's MediaMVP som er en box der sender via netværkskabler til omkring 700-1000 kr. |
|
|
MediaMVPD ser ret interessant ud! Den kan dog (så vidt jeg kan se) endnu ikke bruges til live-TV - kun til filer, der allerede ligger på pc-en, så den løser ikke helt opgaven
Klabo skrev:
Og jo det er lidt synd ikke at udnytte den rgb scart mulighed du har på din aldi pc, men bedste alternativ til MediaMVP'en er s-vhs kablet som ikke er så dårligt igen.... |
|
|
Nu har jeg jo så stadig ikke s-video på tv'et, så det er ikke en mulighed
Klabo skrev:
eller hvad med at købe en anden pc til kælderen og sætte den Aldi pc op i stuen?? Du kan evt streame signalet fra den ene pc til den anden... |
|
|
Nu var forudsætningen jo et billigt alternativ til nogle besværlige og ikke mindst dyre kabler, så en full-blown HTPC er næppe realistisk, og mine andre pc'er er for langsomme til at spille på . I øvrigt er jeg gift, så det er helt udelukket med pc i stuen (i hvert fald indtil der er råd til en HTPC i VCR-format og uden blæsere) .
|
Til top |
|
|
s0ke Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2
|
Sendt: 29 Januar 2007 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu ka' det godt være jeg ik' lige har læst det hele ordenligt, men er problemet ik' at tv'et ikke understøtter signalet fra din Medion pc?! - det er vel derfor den sender i sort/hvid, du har vel tjekket at computeren sender i det samme signal som dit tv kan modtage, for hvis det er et tv du har købt i udlandet, så er det ikke sikkert det står til at modtage PAL-B/PAL-G som er standard i DK, du kan prøve at ændre det på computeren? - så burde det jo være muligt at bruge det SCART, for der er vel S-video ud på dit gfx kort?
|
Til top |
|
|
nisted Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 117
|
Sendt: 30 Januar 2007 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Snakker vi et tv eller en fladskærm??
Uanset hvad er cat5 netværkskabel en fornuftig løsning til endten at lave et VGA kabel ( hvis du har fladskærm) eller et component kabel (billedrør)
Fordelen ved Cat5 kabel er at det bruger twistet pair som er yderst støjredukserende. JEg bruger selv 10 meter til vga i soveværelset...
|
Til top |
|
|
ThomP Forum Bruger

|
Sendt: 30 Januar 2007 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var godt nok en gammel tråd, I der fandt
Aldi'ens rolle er for længst erstattet af en HTPC med RGB-SCART, der står i stuen, så problemet er løst/omgået.
M.h.t. at bruge cat5 kabel til et umodificeret video-signal kan det godt være, det virker, men det er ikke en optimal løsning. Den støjskærmning, twisted pair giver, virker kun på balancerede signaler, og alle analoge videosignaler er ubalancerede. Jeg har læst om flere, der bruger løsningen, men bortset fra, at cat5 er mere praktisk vil jeg tro man kunne få samme resultat med lampeledning...
Mvh ThomP
|
Til top |
|
|
s0ke Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2
|
Sendt: 30 Januar 2007 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor er det nu lige man ser dato'en på en tråd ... fandt bare et link til tråden via min ven google.dk :) (ny her) :D
Lige købt nyt tv, så sad bare og surfede lidt rundt for at se om jeg kunne finde nogen der havde problemer med deres, for det ankommer først i morgen med pakkemanden =)
|
Til top |
|
|
Filur999 Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 194
|
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 09:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
I hvert enkelt indlæg står der øverst hvornår det er skrevet..
__________________ I know what you're thinking, 'cause right now I'm thinking the same thing. Actually, I've been thinking it ever since I got here: Why oh why didn't I take the BLUE pill?
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|