Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 23:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: God kval på (crt)tv fra computer? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Micker
Branchemedlem
Branchemedlem
Hi-Fi Klubben

Bruger siden: 04 Februar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 22 November 2004 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Hej. Jeg ville lige hører om det var muligt at få et godt billede fra ens computers tv-out. Jeg har selv et Ti4200 og bruger tv-outen til mit lile 21" tv. Men det er ikke tv'et der fejler noget i dette sammenhæng. En af mine kammerater har et 32" philips tv til 10k og kvaliteten er ikke bedre der.

Problemet er at alt der har med tekst at gøre er næsten ulæseligt. Film osv. er sådanset pænt nok. Men man kan stort set ikke læse teksten på filnavne osv.

Hvordan er kvalitet hos jer (på crt tv). Hvilken løsning bruger i? tv-out?

Vil sådan en gøre kvaliteten bedre? http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=83038, jeg har nemlig hørt at det ville give en noget bedre kvalitet.

Til top Vis Micker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Micker

ThomP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 November 2004 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke, du kan få et godt billede af din "almindelige desktop" på et CRT-TV, det er opløsningen simpelthen for lav til, men det kan da godt være, den omtalte box kan gøre det bedre end den indbyggede TV-out - den kører jo i hvert fald RGB...
Til top Vis ThomP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ThomP

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 22 November 2004 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Prøv evt. at sætte opløsningen på dit TV-out signal så langt ned som muligt, så bliver teksten større og mere læselig...

Men som ThomP siger, så er opløsningen jo ekstrem lav på et normalt fjernsyn!

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

madskruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2003
Sendt: 22 November 2004 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har selv været i samme situation og købte derfor det nævnte produkt... det virker ikke! der opstod vandrette linier på billedet. Det blev desuden uskarpt, farverne blev dårlige og billedet blev ved med at flimre. Desuden er Televieweren ikke specielt nem at arbejde med. Så alt i alt: lad være...

Et nyt grafikkort fra Matrox ville være at foretrække - deres tv-out er fænomenale ( siger alle ). Dog hvis du skal spille på computeren så virker Matrox ikke - det er et 2D og det er skide godt til netop det. De behøver heller ikk koste specielt meget - men det kan du selv checke på edbpriser.

MVH
Mads
Til top Vis madskruse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madskruse

Nick
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2004
Sendt: 22 November 2004 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Selvom jeg kører 1024*768 på både PC og TV, kan jeg knap nok læse filnavnene. CRT-TV'ene er simpelt hen bare for ringe når der er skal tegnes pixeltynde bogstaver/streger.
Til top Vis Nick's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nick

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: København
Sendt: 22 November 2004 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Hej Micker - der er ikke så meget at gøre. Men du kan gøre det modsatte: se tv på din pc skærm!

Jeg har selv en sony 21" pcskærm som jeg ser tv på - og der er faktisk bedre end normalt tv der har pixels på størelse med mursten...  

Det har også den fordel at du får flimmerfrit tv 

Til top Vis Go4it's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Go4it

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Sendt: 22 November 2004 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Først og fremmest hvad bruger du af kabel ? Der skulle være en del at hente i at gå fra composite til s-video. Muligvis en smule endnu at hente fra s-video til RGB, det skulle dog mest være farverne der blev forbedret.

Eller tror jeg ikke der er ret meget at andet at gøre end at lave teksten størrer. Jeg vil anbefale dig max at køre 800x600. Prøv evt. med custom opløsninger der passer lidt bedre til fjernsynet. Jeg mener det er 720x576... kan ikke huske. Powerstrip kan vist tilføje disse opløsninger.

madskruse skrev:
Hej

Et nyt grafikkort fra Matrox ville være at foretrække - deres tv-out er fænomenale ( siger alle ). Dog hvis du skal spille på computeren så virker Matrox ikke - det er et 2D og det er skide godt til netop det. De behøver heller ikk koste specielt meget - men det kan du selv checke på edbpriser.

MVH
Mads

Jeg synes det er værd at nævne at 2D faktisk ikke omfatter video. Da dette benytter video acceleration / overlay. Men ja til surf/skrive og måske også billedbehandling, vil Matrox være foretrukne valg.

Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 22 November 2004 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

omegasteffy skrev:
madskruse skrev:
Hej

MVH
Mads

Jeg synes det er værd at nævne at 2D faktisk ikke omfatter video. Da dette benytter video acceleration / overlay. Men ja til surf/skrive og måske også billedbehandling, vil Matrox være foretrukne valg.
Matrox kortene har faktisk 3D acceleration, men det er knap så udviklet som f.eks. gamer kortene fra nVidia/ATI.
Men jeg kan kun tilslutte mig at billedkvaliteten er meget bedre på et Matrox kort, ingen tvivl om det! Men du burde stadig godt kunne se noget med et nVidia kort...
Men hvis du går i detaljer, så er nVidia kortene nok noget af det værste du kan vælge... Aller bedst ville Matrox kortet nok være, men ATI's billed kvalitet er også særdeles hæderlig...
Men nu hvor du køre 1024 så tror jeg godt jeg ved hvad problemet er  Ville nok sætte opløsningen væsentlig længere ned, og hvis ikke 800x600 er godt nok, så helt ned i 640x480 eller måske længere ned...

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

madskruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2003
Sendt: 22 November 2004 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

omegasteffy<< undskyld hvis jeg formulerede mig dårligt, det var også det jeg mente. Altså at der ikke var en sammenhæng...

Micma18<< det er primært et 2D kort, selvfølgelig kan det bruges til 3D, men så er kvaliteten ringe i forhold til et fx et fra Radeon. Det var det jeg prøvede at sige..

MVH
Mads
Til top Vis madskruse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madskruse

tjementum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Sendt: 30 November 2004 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg står og er ved at bygge en helt ny HTPC baseret på Microsoft Media Center Edition 2005. Den skal kun bruges til TV (dvs. ingen computerskærm).

Jeg kan læse her at Matrox kort er de bedste til TV Out, men det ser ikke ud til at de er supporteret af MCE (måske mangler de overlay?). Følgende er en liste, over kort som MCE supportere:

http://www.thegreenbutton.com/community/shwmessage.aspx?Foru mID=50&MessageID=70147

Jeg kan i øvrigt heller ikke finde ud af om jeg skal bruge S-Video out, eller VGA -> Scart konverter. 

Hvis jeg er ude efter det bedste billede på mit 28" B&O MX6000 (godt men 10 år gamel sag). Hvilket kort bør jeg så vælge?  Gerne PCI Express, og gerne lydsvag eller uden blæser.

PS: Jeg skal trække et 15m kabel fra PC til TV (jeg ved at det er vigtigt at jeg køber kvali her).

Venligs Thomas

Til top Vis tjementum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tjementum

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Sendt: 30 November 2004 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Uanset hvad i gør så bliver billedet aldrig godt..

Grunden her til, er at et fjernsyn er konstrueret så det kun kan modtage interlaced signaler og med en samlede sync..

En PC monitor modtager signalerne non-interlaced (progressiv-scan) RGB og med både horisontal og vertikal sync..

Der er her i jeres problem ligger.. Så med mindre jeres TV har en VGA indgang, så bliver det aldrig godt..

Jeg havde tidligere et METZ Atlantis, hvor jeg kørte S-video ind fra min PC.. Resultat.. Helt slørret..

Så monterede jeg et VGA modul, som køre ægte non-interlaced H./V. sync RGB og billedet var kniv skarbt.. Som på en rigtig monitor.. Nu var det bare i 32".. i stedet for min 17"...

Mvh Kim

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

rasmus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 December 2004 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

Hej

TV-out fra grafik variere lige så meget som vejret i Danmark.

De bedste resultater er med ATI kort, f.eks 9600, 9800 osv.

Det absolut bedste er Matrox, har selv et Parhelia 512 kort fra Matrox.

Skarpheden er stort set perfekt på et alm. Sony 32" TV som er 4 år gammel.

Teksten er tydelig og farverne er suveræne.

Så det er ikke TV'ets skyld eller begrænsning.

cJoey
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2004
Sendt: 01 December 2004 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

omegasteffy skrev:

Prøv evt. med custom opløsninger der passer lidt bedre til fjernsynet. Jeg mener det er 720x576... kan ikke huske. Powerstrip kan vist tilføje disse opløsninger.

KAN PowerStrip gøre dette med tv-out? Jeg kan kun komme til at ændre opløsningen på den primære skærmudgang.

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2004 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

Neeper skrev:

Grunden her til, er at et fjernsyn er konstrueret så det kun kan modtage interlaced signaler og med en samlede sync..

En PC monitor modtager signalerne non-interlaced (progressiv-scan) RGB og med både horisontal og vertikal sync..

Der er her i jeres problem ligger.. Så med mindre jeres TV har en VGA indgang, så bliver det aldrig godt..

Jeg havde tidligere et METZ Atlantis, hvor jeg kørte S-video ind fra min PC.. Resultat.. Helt slørret..

Så monterede jeg et VGA modul, som køre ægte non-interlaced H./V. sync RGB og billedet var kniv skarbt.. Som på en rigtig monitor.. Nu var det bare i 32".. i stedet for min 17"...

Mvh Kim

Powerstrip kan lave interlaced output via VGA udgangen på radeon kort.

Jeg har selv kørt med dette i et stykke tid, dvs. indtil min scart indgang gik i stykker. Resultatet var flottere, men ikke noget overvældende og et interlaced billed synes bare ikke godt til text.

Er dit METZ tv et 100hz og pixel plus? Ved du om der findes nogen fælles standard med mulighed for H/V sync og RBG indgange, det er egentligt skidt at kun tv'ets egen software (pixelplus mm.)  kan få adgang til andre inputs end standard 14khz PAL/NTSC. Har læst i noget avis at HDTV er på vej til de få med Plasma/LCD tv, jeg ved ikke hvad de fleste nyere fjernsyn kører, med men trods alt har langt de fleste 17-19" computer monitorer høj nok scanrate til HDTV.

Jeg er faktisk ikke sikker på om Powerstrip kan ændre på tv-udgangen, det kan godt være jeg har taget fejl.

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2004 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 December 2004 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Som så mange andre har jeg også været den tur igennem...Du kan godt få et rimeligt billed med Gforce kortene..vælg 800x600 og tv som primær skærm. Det er det bedste jeg har fået ud af de kort (har opsat det til 720x576, 50 hz uden bedre resultat)omvendt kan jeg kun tilslutte mig at Radeon kortene er en del bedre, især opsætnings mæssigt meget nemmere at have med at gøre når man vil køre med 2 skærme. Jeg har lavet en vga-scart kabel efter den vejledning som du kan se på av-connection.dk under pc-kabler>scart til mit radeon kort. I den skrivende stund er jeg ved at sætte det til og vender tilbage med info om der er den store forskel på de 2 typer (s-video vs rgb scart) Det er jeg dog rimelig overbevidst om da grafik kortet virkelig får lov til at lave noget på en VGA udgang sammenlignet med S-video'en.

For at sige det på en anden måde SKAL der være en forskel efter at have brugt en krig på at lodde et 20 leder 13mm kabel+4-leder lydkabel+ en 75 ohms modstand ind i et 15 polet sub-D stik Om ikke andet kan jeg nok overbevise mig selv...

Ellers kan jeg anbefale dig at læse den tidligere tråd som lige har været op og vende herinde...der er nogle stykker som roder med dette emne herinde...

Til top Vis Klabo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klabo

XENTiNEL
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2004
Sendt: 02 December 2004 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

Neeper skrev:

VGA modul? Hvordan dælen gør man så det? Det er måske ikke så nemt?

Og bliver billedet bedre end, hvis man ser video fra en xbox med hdd og xbmc over rbg scart?

Mvh Kim

Til top Vis XENTiNEL's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af XENTiNEL

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes