Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 15:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Erfaringer og meninger om Pentium M ?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Paint Me Dry
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Status: Offline
Sendt: 13 Januar 2005 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

I et par måneder har jeg kørt MCE 2005, med en AMD Athlon XP 1800+, og det har jeg været rimelig tilfreds med, dog larmer min køling meget og CPUen bliver for varm ... så jeg har besluttet, at en opgradering er det næste.

Da maskinen skal stå i stuen er det MEGET vigtigt at den er så godt som lydløs og vil jeg derfor tro at Pentium M lige er vejen frem for mig.

Jeg tænker på at købe:
Et AOpen I855GMEm-LFS bundkort, til ca. 1700 kr
( http://www.aopen.nl/products/mb/i855GMEm-LFS.htm )

og en Pentium M ca. 1.7 GHz.

Er der nogle store problemer med dette, som jeg overser?

Maskinen bliver mest brugt til DVD film, audio CDer og afspilling af MP3 filer, engang imellem bliver der også vist en DivX film, og min søn spiller engang imellem små java spil.

Intil videre har jeg kun kørt med stereo, men da jeg for nyligt har anskaffet mig en surround forstærker vil det jo være naturligt at skifte over til surround .. er det inbyggede lydkort godt nok, eller skule jeg skifte til et andet?

Til top Vis Paint Me Dry's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Paint Me Dry

lenny100
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 13 Januar 2005 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke se nogen problemer i det. 1.7 ghz modellen yder vel omkring det samme som en 2.8 ghz P4, og det skulle være nok.

Det eneste problem jeg kan se er at det er en AGP 4x port der er på kortet. Ved ikke om det kompatibelt med APG 8x, som de fleste nye grafikkort har.

Lyden bliver ikke noget problem, der er dog for så vidt jeg kan se ingen SPDIF udgang, andet end den der sidder inde på kortet. Det ville man dog kunne løse ved at købe et løst stik eller lydkort med SPDIF.

Ellers er Pentium M en meget fed CPU. Jeg har en bærbar med sådan en. Jeg troede ikke der var blæser i, før 14 dage efter jeg havde fået den. Så lydløs er den

/Lennart

Til top Vis lenny100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lenny100

octo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 Januar 2005 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

At køre agp 8x kort skulle ikke være noget problem, stort set alle kort er bagudkompatible, det betyder heller ikke det store for ydeevnen

Til top Vis octo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af octo

poul_madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 14 Januar 2005 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

AGP 8/4 kører 1,5V og derfor ingen problemer...

Bare ikke smide et AGP 2/1 i da de kører 3V mener jeg... og derfor på ingen måde vil virke..

sådan en centrino satan kan køre super (ca som en 2,8Ghz) og varmer næsten ikke.. i en laptop bliver den 32-35C under load, og det er i meget lukket kabi, så varme tror jeg ikke du får problemer med

-JLH-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Sendt: 15 Januar 2005 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Pentium m er en fin processor. 1,7 er dog ikke hurtgt nok til WM9HD i højeste opløsning. Her skal du minimum op i en 2.0 og så er det ikke engang sikkert. Dette er dog ikke relevant hvis du bruger almindeligt crt tv. Desuden er pentium m platformen ikke så gennemtestet på desktop systemer.

En anden løsningsmulighed er et set up med den nyeste Ahlon 64 M processor. Den skulle performe super, være meget kold og give rigtig gode muligheder for at overclocke. Desuden er den billigere. Ønsker du mere information på denne løsning kan jeg godt finde ud af det for dig.

Mvh

jeppe

Til top Vis -JLH-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -JLH-

lenny100
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2004
Sendt: 15 Januar 2005 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

@-jhl-

Det lyder interessant. Hvad sokkel kommer de til at køre på?

Til top Vis lenny100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lenny100

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 15 Januar 2005 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

smæk sådan en sag på!

100 % lydløs og særdeles effektiv.  Er meget nem at installere.

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Paint Me Dry
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2005 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

og så lige ... mit dumme spørgsmål, hvad står forkortelsen WM9HD  for ?
Til top Vis Paint Me Dry's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Paint Me Dry

Jannik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Januar 2005 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Windows Media 9 High Definition.

Det er filer hvor opløsningen er meget større end dvdfilm og derfor i bedre kvalitet. Lige pt. bruger windows to formater 720p og 1080i.

prøv at gå ind på www.microsoft.com og læs eller evt. se et 30 sek klip i High Definition, det er virkelig flot.

Til top Vis Jannik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jannik

-JLH-
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2005 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

@lenny

jeg tjekker det lige ud for dig, mener det er 9xx

@paint me

Du skylder dig selv at prøve noget HD opløsningen fås op til 1920*1080 progressive og giver et fantastisk billede. Desuden er nu vedtaget en række andre HD formater og jeg regner med at de alle kommer til at følge noget der ligner WM9HD kravsspecifikationerne. En 1,7 ville derfor være lige lidt i underkanten. Men igen, det er self. kun hvis du har brug for HD... ellers er 1,7 fint. Det kan godt være at en 1,7 performer som en 2,8 men en "top tunet" 2,8 kan den ikke spille op imod. Eks har den kun en 400 mhz FSB.

Paint Me Dry
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2005 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg set lidt på HD, min konklusion er umiddelbart, at det ser meget godt ud, men det bliver nok et par år før det bliver standard .. og derfor ser jeg cirka ingen grund til at satse på formatet endnu.

Hvis en Pentium M 1.7 kan sammenlignes med en Athlon 2.7, ja så har vi en utrolig stor pris forskel, jeg vil gætte på at AMDen er faldet utrolig meget i pris før HD bliver standard..

Korrekt, eller er jeg helt forkert på den ?? - JLH- ??? 

-JLH-
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2005 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

@Paint me

Skal du ikke bruge HD nu, så er der ingen grund købe andet end den pentium m du havde tænkt dig.  Standard eller ej, der er en masse HD materiale derude som du kan begynde at nyde allerede i dag. 

Det er klart at priserne falder. Det har de altid gjort. Det eneste jeg gør opmærksom på er at HD vil ikke køre optimalt med din processor. Alt andet er ingen problemer. Pentium M er en lækker processor. For mig var det et springende punkt for valg af processor. Jeg ventede til den blev tilpas billig fordi jeg vidste jeg ville bruge HD. Andre springer på med det samme.

En Pentium M 1,7 kan vel sammenlignes med en Athlon 2700+ men du bliver nød til, rent prismæssigt, at sammenligne med Athlon M, evt. Athlon 64 mobile da det kun er dem der udvikler lidt varme.  

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 16 Januar 2005 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Romm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Januar 2005 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Pentium M platformen er genial til HTPCs. Jeg går selv med overvejelser om migrering af min HTPC til Pentium M platformen.

Dog venter jeg selv på at DFI/de danske importører får taget sig sammen til at få DFI's svar på at Pentium M bundkort - til workstations - til Danmark.

Anmeldelser med DFI og AOpen head-to-head:
http://www.tomshardware.com/motherboard/20041224/

http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=dfipm&pag e=1&cookie%5Ftest=1

God fornøjelse med opgraderingen...

theben
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2003
Sendt: 16 Januar 2005 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Romm se lige efter Aopen, det motherboard kan du allerede nu købe i DK, så ingen grund til at vente på DFI

fez_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Oktober 2004
Sendt: 17 Januar 2005 kl. 02:25 | IP-adresse registreret  

-JLH- skrev:

Du skylder dig selv at prøve noget HD opløsningen fås op til 1920*1080 progressive og giver et fantastisk billede. Desuden er nu vedtaget en række andre HD formater og jeg regner med at de alle kommer til at følge noget der ligner WM9HD kravsspecifikationerne....

Det er meget fint med en test-film hos MS, men hvilket materiale er det, udover det, i regner med at kunne ha' tilgængeligt i HD format ?
Til top Vis fez_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fez_dk Besøg fez_dk's Websted

-JLH-
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2005 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

fez_dk skrev:

Det er meget fint med en test-film hos MS, men hvilket materiale er det, udover det, i regner med at kunne ha' tilgængeligt i HD format ?

´Jeg har set omkring 50 HD film og det er film som alle LOTR EE(rettet: ups ROTK kun i alm version), Star wars 1-2, fifth element, dusk till dawn og kill bill. Mon ikke de alle bliver tilgængelige inden længe? Søg lidt tilbage i gruppen her, der er en liste over film der er lige på trapperne.  

fez_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Oktober 2004
Sendt: 17 Januar 2005 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

-JLH- skrev:

´Jeg har set omkring 50 HD film og det er film som alle LOTR EE(rettet: ups ROTK kun i alm version), Star wars 1-2, fifth element, dusk till dawn og kill bill. Mon ikke de alle bliver tilgængelige inden længe? Søg lidt tilbage i gruppen her, der er en liste over film der er lige på trapperne.

Jeg synes ikke lige jeg kan finde noget, jeg tror ikke søge-dimsen her på sitet er min ven, anyways, det kan da kun være via de luskede kanaler man kan få adgang til den slags?

Men i ly af min uvidenhed og manglende evne til at søge spørger jeg lige her: Skulle der være udsigt til at komme egentlige udgivelser i HD format? - Og hvordan det, det kan vel først være når de nye disc-formater engang bliver fastlagt, for der kan da næppe være plads til HD materiale på en alm. DVD.
Til top Vis fez_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fez_dk Besøg fez_dk's Websted

-JLH-
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2005 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

fez_dk skrev:

Jeg synes ikke lige jeg kan finde noget, jeg tror ikke søge-dimsen her på sitet er min ven, anyways, det kan da kun være via de luskede kanaler man kan få adgang til den slags?

Men i ly af min uvidenhed og manglende evne til at søge spørger jeg lige her: Skulle der være udsigt til at komme egentlige udgivelser i HD format? - Og hvordan det, det kan vel først være når de nye disc-formater engang bliver fastlagt, for der kan da næppe være plads til HD materiale på en alm. DVD.

Prøv at kikke her:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=15993&K W=titler

Der er række titler...

De ligger alle på alm. DVD. Der kommer også blue ray dvder med HD materiale, men der går nok lidt tid endnu.  En ukomprimeret film (mpeg2 transport stream, TS, som er det der broadcastes fra TV kanal udbyderne) fylder 15 GB+. Komprimeret med wm9 fylder de mellem 5 og 9 GB.

Paint Me Dry
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2005 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Romm... and finally, the moment you've been waiting for ..DFI er i landet ..

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=120137

Hele 3 forhandlere, og den billigste med et navn så kul som "Shag Aps"

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes