Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2026 | 09:43   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: "Oversættelse" af TV-stik... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ThomP
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 62
Sendt: 07 Marts 2005 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg er ved at bygge en HTPC, baseret på et Via Epia MS bundkort http://www.viaembedded.com/product/epia_ms_spec.jsp?motherbo ardId=281 . Den har en 10 pin TV-out-connector på kortet (ikke nogen stik bagpå), som jeg har tænkt mig at koble til et SCART-stik. Jeg har dog lidt svært ved at descifrere betydningen af de forskellige pins, så jeg håber, der er en venlig sjæl, der kan hjælpe mig med at oversætte følgende betegnelser til noget brugbart:

1: +2,5V
2: Key
3: B_Pb
4: Yh_G
5: GND
6: GND
7: CVBS
8: C_R_Pr
9: CSO
10: NC

Jeg går ud fra, at _ betyder, at den enkelte pin kan have forskellige funktioner, afhængig af, hvordan bios er indstillet, så pin 3 enten kan være B eller Pb. I bios kan TV-layout indstilles til: Default, COMP.+S-video, S-video+S-video, COMP.+RGB, COMP.+YCbCr, COMP.+SDTV-RGB, COMP.+SDTV-YPbPr. Jeg ved dog ikke, om alle disse muligheder kan laves med stikket, eller om det bare er dem, der understøttes af chippen...

Mit ønske er om muligt at forbinde via SCART-RGB, men dels ved jeg ikke, om Vias "RGB" er SCART-kompatibel (så vidt jeg kan forstå kræver det en selvstændig sync), dels ved jeg ikke, hvilke pins, jeg skal bruge, hvis den er. Jeg gætter på, at R, G, B er 8, 4, 3, men hvilken er Sync, og hvad med GND - kan man bruge en "fælles" GND til alle 4 forbindelser?

Alternativt, hvilke pins skal bruges til hhv. s-video og composite?

Til top Vis ThomP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ThomP
 
dreamon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Marts 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 08 Marts 2005 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Det virker som du kan lave kabel til netop den tilslutning du ønsker.

Component - RGB -SVideo

Til RGB skal du bruge en ground pr video signal (3)

Her kan du se forbindelserne i den anden ende (tv)

http://www.interfacebus.com/Design_Connector_Video.html

Til top Vis dreamon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dreamon
 
ThomP
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 62
Sendt: 09 Marts 2005 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Tak, det lyder jo lovende, men jeg forstår ikke helt dit svar!

På den ene side skriver du, at jeg kan lave det kabel, jeg ønsker (RGB), men på den anden side skriver du, at jeg skal bruge 3 GND (hvad med GND til sync?)!

I det layout, jeg postede, er der jo kun 2 GND, så det kan jeg ikke helt få til at hænge sammen...

Hvis det kan lade sig gøre, hvilke pins skal jeg så bruge?

Til top Vis ThomP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ThomP
 
dreamon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Marts 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 09 Marts 2005 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Jeg ville forsøge følgende:

EPIA         &n bsp;   Scart   GND

3B         &nbs p;      7   &nb sp;      5

4G         &nbs p;      11        9

8R         &nbs p;       15        13

9C         &nbs p;       16       18

Med hensyn til GND så vil jeg bruge fælles for RGB (evt pin 5) og så pin 6 for clock.

Svhs burde være pin 3 til pin 4 på Svha eller pin 15 (13 GND) på scart og pin 4 til pin 3 på Svhs eller pin 20 (18 GND).

Det letteste for at bare se et billede er at tage pin 7 til RCA center og pin 6 til RCA skærm for compistie.

Alt dette er uden garanti. Jeg går ud fra at du forsøgt at google dig til svaret?

Til top Vis dreamon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dreamon
 
ThomP
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 62
Sendt: 10 Marts 2005 kl. 07:25 | IP-adresse registreret  

Tak for forslaget.

Ja, jeg har googlet og skrevet i Vias officielle supportforum - uden held. Det eneste jeg har fået ud af det, er SCART-beskrivelser og forbindelser fra VGA til SCART. Jeg har dog lige fået et svar i recordere.dk/forum, som minder om dit, men med sync på ben 7 i stedet for 9, så jeg må jo bare prøve med begge muligheder...

Til top Vis ThomP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ThomP
 
ThomP
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 62
Sendt: 30 Marts 2005 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Så lykkedes det (efter 3 uger) at vriste et svar ud af Via's support, og Epia-kortet kan tilsyneladende godt levere SCART-RGB:

EPIA MS JTV SCART Cable

----------------------------------------------------------Pin1 (+2.5) Pin16

Pin2 (NC) NC

Pin3 (B) Pin7

Pin4 (G) Pin11

Pin5 (Gnd) Pin21, Pin17, Pin13, Pin9, Pin5

Pin6 (Gnd) Pin18, Pin14, Pin8

Pin7 (NC) NC

Pin8 ( R ) Pin15

Pin9 (CSO) Pin19 , Pin20

Jeg vender tilbage med en kort melding, når jeg har haft mulighed for at teste det (maskinen er splittet i atomer p.t.)

Til top Vis ThomP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ThomP
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes