Forfatter |
|
ravsted Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 48
|
Sendt: 17 April 2005 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
har netop fået en IRMAN til min "MusikPC" i stuen. Jeg ville umådelig gerne kunne anvende min Beolink1000 eller Beo4 da den er sluttet til beosound 2300.
Har prøvet med adskillige programmer herunder girder og pc remote control. Men forgæves.
Er der nogen der kan hjælpe ? Findes der andre b&o kompatible ir-modtagere som vil fungere med ovennævnte software ?
|
Til top |
|
|
ctacta Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1866
|
Sendt: 17 April 2005 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
B&O anvender et andet frekvensområde, og et område som din IRMAN aldrig formår at modtage eller forstå.
Hvad vil du give for et org. B&O IR-øje med en programmeret PIC processor, der kan smide det den modtager ud på en seriel COM-port? Send PM hvis det har interesse.
Har du overvejet at anvende B&O's Beolink PC 2 hardward/software løsning? Kontakt da din forhandler eller hop ind på www.bang-olufsen.com
|
Til top |
|
|
zerocool Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1402
|
Sendt: 17 April 2005 kl. 18:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
ctacta skrev:
B&O anvender et andet frekvensområde, og et område som din IRMAN aldrig formår at modtage eller forstå.
Hvad vil du give for et org. B&O IR-øje med en programmeret PIC processor, der kan smide det den modtager ud på en seriel COM-port? Send PM hvis det har interesse.
Har du overvejet at anvende B&O's Beolink PC 2 hardward/software løsning? Kontakt da din forhandler eller hop ind på www.bang-olufsen.com
|
|
|
Har B&O selv lavet noget sådan eller er det noget du selv har brygget sammen?
Synes ikke jeg kan finde nogen ordentligt beskrivelse af det på deres hjemmeside.
|
Til top |
|
|
ctacta Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1866
|
Sendt: 17 April 2005 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øjet har jeg selv lavet, Beolink PC2 er et produkt, en USB enhed med Masterlink snitflade, led og du skal finde på deres site, f.eks. under Masterlink produkter.
|
Til top |
|
|
ravsted Forum Bruger

|
Sendt: 18 April 2005 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for respons. Men er det ikke muligt at isætte et øje i IR-man som forstår B&O's frekvensområde (ca. 400 Khz vs. ca. 40 Khz såvidt jeg ved).
Med visse indstillinger i Girder reager IR-MAN på B&O fjernbetjeningen men den kan ikke adskille signaler fra hinanden. De opfattes med andre ord ikke som unikke.
Beolink 1000 indeholder to dioder. Kan man ændre på én af dem så den sender noget Ir-man kan forstå uden at det går ud over den anden diode ?
|
Til top |
|
|
ravsted Forum Bruger

|
Sendt: 18 April 2005 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den her kan konvertere B&O signaler til 38 khz universal (programmerbar) ir signaler ??? Men den er dyr. DKK 1495,-
http://www.lintronic.dk/TT455-RT-238.htm
Stadig ingen der har et bud på en billig løsning ?
|
Til top |
|
|
techno283 Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 126
|
Sendt: 27 April 2005 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har et MCE 2005 system kørende med betjening via Beo4 !
Jeg har købt en IR modtager hos Lintronic som modtager IR signalerne og omsætter disse til standard serielt input.
Herefter har jeg skrevet en lille program som sender koderne videre til girder, og girder kan herefter sættes op til at styre MCE 2005.
Det virker glimrende, men der er dog visse ulemper. Modtageren fra lintronic er IKKE en B&O modtager, hvilket betyder at man ikke har samme modtageevne som på mine B&O produkter, med andre ord, man skal pege rimeligt direkte på B&O receiveren fra lintronic før den opfanger signalet.
Jeg har derfor længe haft lyst til ( men ikke tid til) at ombygge en gammel MCL modtager så denne kunne anvendes som modtager i stedet. Såvidt jeg ved er det dog ikke helt nemt da B&O anvender en speciel bitrate ?
Jeg kunne derfor være interesseret i at høre hvad Christian (CTACTA) har gjort ?
En anden irriterende egenskab ved mit setup er, at jeg ikke kan anvende UP/down tasterne til at skifte kanal på Live TV, da disse samtidigt skal bruges som navigations taster. Det ville være smart hvis der var nogen som kunne lave en ændring/tilføjelse som gør det muligt at skifte kanal via arrow knapperne parallelt med CH+ / CH-. Jeg har midlertidigt løst problemet ved at man skifter fra "DVD" til "SAT" når man skal zappe på kanalerne, men det er absolut ikke en elegant løsning.
Mit setup understøtter heller ikke indtastning af alfanummeriske tegn og wake up fra standby. Jeg har derfor efter mange og lange overvejelser været nødsaget til at købe en Microsoft remote 
Microsoft remoten er noget værre skrammel, og jeg bruger den primært til tænd og sluk.
Jeg ville derfor være glad, hvis der var nogen som har nogle løsningsforslag til hvordan man kan anvende Beo4 optimalt sammen med MCE 2005.
BEO4 er stadig den bedste fjernbetjening på markedet, selv om list funktionen i mine øjne trækker ned på kontoen. Når man først har vænnet sig til Beo4 er det svært at anvende andet.
|
Til top |
|
|
Morse Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 219
|
Sendt: 27 April 2005 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har lavet et par forskellige løsninger til at modtage B&O IR signaler. Desuden har jeg lavet en variant, som lytter på link signalet i scart kablet på et B&O TV.
Det er baseret på en PIC processor og tilsluttes seriel porten. Det kan du måske bruge?
Morse
|
Til top |
|
|
techno283 Forum Bruger

|
Sendt: 27 April 2005 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Morse
Det lyder som en god mulighed det løser i hvertfald problemet med modtage forholdende ;-)
Hvordan får jeg fat i et sådant kabel ?
Problemet ved denne løsning er dog at jeg mister muligheden for at anvende menu knappen på Beo 4 (såvidt jeg ved) og da der i forvejen er mangel på knapper ved jeg ikke lige om det bliver en god løsning.
Er der nogen som har et setup med Beo4 mod MCE 2005 ? Og i givet fald hvordan har I "mappet" knappernes funktion ?
Jeg har overvejet at skrive et program som laver en overlay menu til std. MCE 2005.
Er der nogen som har en god ide ?
|
Til top |
|
|
Morse Forum Bruger

|
Sendt: 27 April 2005 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal lige høre hvordan du skal bruge den. Har du kun en BEO4 terminal eller har du også et B&O TV, som du bruger?
Hvad er det for et MCL modul du har?
Hvis du kun har en BEO4 terminal skal der en IR modtager til ellers ville det være det nemmeste at bruge link signalet i scart stikket. Måske kan din MCL modificeres.
Hvad er problemet med menu knappen? Jeg trykker køre min HTPC som VTAPE. Jeg har dog stadigt ikke fået læst "staten" ud af min HTPC application, så jeg kan ændre "mapningen" af mine knapper afhængigt af hvad min HTPC er i gang med.
|
Til top |
|
|
ravsted Forum Bruger

|
Sendt: 27 April 2005 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Morse,
jeg startede denne streng med at spørge til Irman + Beo4 problematik.... MEN da jeg har Beosound 2300 (med datalink) og Beovision MX 5500 er din "lytte til linksignal løsning" også interessant.... Hvad gør man helt præcist. Signalet skal jeg have konverteret til "girder" sprog.
|
Til top |
|
|
Morse Forum Bruger

|
Sendt: 28 April 2005 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej ravsted og techno283,
Den løsning jeg har lavet skal kobles til link signalet på et B&O produkt. Det findes i scart stikket og i DIN stikkene. Min løsning har så en seriel port som kobles til PC'n hvorpå et program (i mit tilfælde hjemmelavet) modtager kommandoerne og sender dem videre til den ønskede applikation.
Jeg kender kun Girder af omtale og derfor kan jeg ikke rådgive omkring dette.
Jeg har også bygget IR modtagere til B&O, men da jeg bare kan "fiske" signalet i scart stikket er der jo ikke rigtig nogen grund til at vælge den løsning.
Måske skulle vi prøve at få et overblik over hvad I specifikt har brug for og se om vi ikke kan finde en løsning. Jeg har vist stadigt nogle PIC processorer tilbage fra et andet projekt så vi kan måske finde ud af noget med dem.
Pris? Det må vi finde ud af hvis det er noget I kan bruge, men jeg plejer at kunne bestikkes med en god flaske rødvin.
Morse
|
Til top |
|
|
tisbris Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Status: Offline Indlæg: 20
|
Sendt: 06 Maj 2005 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer
Jeg synes at jeg vil fortsætte denne trå, idet jeg står med samme problematik....
Jeg troede at jeg havde skudt papegøjen da jeg købte et lille byggesæt hos brinck - en ir-modtager (40khz) til rs232 - dette fungerede også godt kunne kontrollere mce2005 via girder.
Men så blev jeg lidt for creativ (tror jeg), jeg købte en 455 khz modtager og udskiftede denne med den originale ir-modtager, så langt så godt...
Nu begynder problemerne så at opstår, efter at have startet girder op afprøver jeg den nye opstilling og juhu hvor det spiller girder ikonet flasher som det skal og jeg er i den syvende himmel....men så bliver det igen virkelighed idet da jeg skal teste de få koder jeg har lært i girder viser det sig at alle de lærte koder er ens på trods af at jeg benyttede forskellige knapper.....
Jeg er absolut amatør indenfor elektronik og jeg ved godt at jeg måske er sprunget over hvor gærdet er lavest, men jeg håber alligevel at jeg er tæt på målet idet jeg MÅ have min elskede beo4 til at fungere med min nye htpc.
Er der nogen der har nogen ideer til hvad / hvor det går galt og hvad der skal til for at redde mit projekt - ps ic'en en 'PIC12C508/9', det står i hvert fald på papiret..
Alle foreslag er velkomne
|
Til top |
|
|
THXII Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 120
|
Sendt: 06 August 2008 kl. 23:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm ved godt det er en gammel tråd, men er rendt ind i samme problem, med den lidt forvirrende styring, kunne være dejlig med et ir-øje man kunne programmer over computer ligesom en learn funktion på en fjerbetjening. Er ved at bygge et mediacenter ind i en Beovision avant, men syntes ikke det er lige efter bogen med den beo4.
Nogle nye forslag i disse 2 år som er gået.
__________________ Det er godt nok godt.
|
Til top |
|
|
techno283 Forum Bruger

|
Sendt: 10 August 2008 kl. 07:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har nu de sidste par år anvendt Lintronic løsningen, og det fungerer godt. Jeg bruger color knapperne til at skifte funktionen af piletasterne og det betyder at jeg kan betjene mit setup med beo 4 uden at skulle kigge på fjernbetjeningen. Prøv at søge lidt i de gamle tråde igen, jeg har tidligere beskrevet hvordan mit setup virker i detaljer.
|
Til top |
|
|
Skyum Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 38
|
Sendt: 23 September 2008 kl. 00:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
tisbris skrev:
Hej med jer
Jeg synes at jeg vil fortsætte denne trå, idet jeg står med samme problematik....
Jeg troede at jeg havde skudt papegøjen da jeg købte et lille byggesæt hos brinck - en ir-modtager (40khz) til rs232 - dette fungerede også godt kunne kontrollere mce2005 via girder.
Men så blev jeg lidt for creativ (tror jeg), jeg købte en 455 khz modtager og udskiftede denne med den originale ir-modtager, så langt så godt...
Nu begynder problemerne så at opstår, efter at have startet girder op afprøver jeg den nye opstilling og juhu hvor det spiller girder ikonet flasher som det skal og jeg er i den syvende himmel....men så bliver det igen virkelighed idet da jeg skal teste de få koder jeg har lært i girder viser det sig at alle de lærte koder er ens på trods af at jeg benyttede forskellige knapper.....
Jeg er absolut amatør indenfor elektronik og jeg ved godt at jeg måske er sprunget over hvor gærdet er lavest, men jeg håber alligevel at jeg er tæt på målet idet jeg MÅ have min elskede beo4 til at fungere med min nye htpc.
Er der nogen der har nogen ideer til hvad / hvor det går galt og hvad der skal til for at redde mit projekt - ps ic'en en 'PIC12C508/9', det står i hvert fald på papiret..
Alle foreslag er velkomne
|
|
|
Beo fjernbetjeningerne sender også andre pulslængder end andre remote fabrikanter. Hvor f.eks en Philips vil sende et "1" tal ved at sende 50% høj og 50% lav signal i en "cycle" (kaldes bi-phase), så sender en Beo kun 10% høj og 90% lav, men den fyrer så alt energien af på de 10% (derfor også bedre rækkevidde).  I B&O modtagere sidder der så en lille kredsløb som "shaper" signalet til at være 50/50 igen. Derfor virker det ikke bare at skifte dioden. Du skal have et tilsvarende kredsløb smidt ind. Kredsløbet hedder en monostabile multivibrator. Jeg har lavet følgende kredsløb i forbindelse med et projekt jeg lavede med en pic engang. Tør selvfølgelig ikke garantere at det virker for dig, men hvorfor ikke :-)
|
Til top |
|
|
kim_carlsen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2008 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1
|
Sendt: 17 Oktober 2008 kl. 08:45 | IP-adresse registreret
|
|
|