| Forfatter |
|
Graa Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 179
|
| Sendt: 22 Maj 2005 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej PC-folk.
Har en LCD-skærm (32" NAD) tilsluttet via VGA fra min computer. Jeg får et godt billede, og har via "Powerstrip" optimeret udgangssignalet til opløsningen 1366X768.
Jeg har dog et u-udnyttet DVI-stik på skærmen, og overvejer, om der er meget at vinde ved at køre et digitalt signal i stedet for.
Spørgsmål: Er der synlig forskel / mærkbar forskel mellem VGA og DVI når signalet kommer fra en computer.
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1597
|
| Sendt: 22 Maj 2005 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke prøvet et NAD-tv, men på min LCD-projektor er der synlig forskel, selvom VGA da også er ok. Det analoge billede fra VGA er mere soft, synes jeg, mens DVI gør det lidt skarpere.
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 22 Maj 2005 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forskellen er markant, og det er som nævnt af Vanderlay, skarpheden der er i højsædet med DVI-signal. Dette synes jeg generelt kendetegner alle tv med DVI-indgang, med undtagelse af enkelte meget billige tv.
__________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Graa Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Maj 2005 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når du siger mere skarpt, gælder det så også når du ser (lavopløste film), eller er det kun når den fulde opløsning udnyttes.?? Eller er det et dumt spørgsmål?
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1490
|
| Sendt: 22 Maj 2005 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved film vil du nok ikke opleve den store forskel, da filmens
oprindelige opløsning er væsentligt lavere end dit TV's opløsning, og
derfor bliver skaleret op.
Fra min egen 20" TFT-skærm i 1600x1200 kan jeg nikke genkendende til
det med at DVI får, fx skrift til at fremstå tyderligere, mens der ved
spil og lignende ikke er den store forskel.
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1597
|
| Sendt: 22 Maj 2005 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er slet ikke dumt. Min oplevelse er, at forskellen er cirka den samme uanset medium, selvom man selvfølgelig kan sige, at lidt softness måske ligefrem er klædeligt til dårligere kilder (her tænker jeg på noget, der er dårligere end dvd, fx. divx). Men det er i hvert fald ikke sådan, at man skal op i HDTV, før man får fordelen af dvi/hdmi, er det min erfaring.
Det skal siges, at jeg ikke har lavet smarte blindtests og den slags, men det er min oplevelse, at billedet svømmer lidt mere med de analoge forbindelser. Desuden er det værd at påpege, at forskellen formodentlig også ser mindre ud i 32" end i 92", som jeg glor på, uanset teknologi.
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 22 Maj 2005 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Graa skrev:
| Når du siger mere skarpt, gælder det så også når du ser (lavopløste film), eller er det kun når den fulde opløsning udnyttes.?? Eller er det et dumt spørgsmål? |
|
|
"Problemet" er faktisk at det er bedst med film osv i høj opløsning. På almindelig tv-kigning kan det godt have en negativ effekt med et trist, grumset og gnidret billede! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Graa Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Maj 2005 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså, dvd-film, spil, tv via tv-kort mv. giver ikke nødvendigvis et bedre/skarpere billede ved DVI-overførsel, mens man ved billeder, tekstbehandling, og andre materialer der kan gengive den høje opløsning er noget at vinde ved DVI-overførsel.
Er det helt forkert opfattet???? Så ved jeg ikke helt, om jeg vil investere i et nyt grafikkort/ny computer med DVI-ud, da jeg hovedsageligt bruger den til internet og film. Venter nok til film kommer op i højere opløsninger.
Og tak for hjælpen.
|
| Til top |
|
| |
Graa Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Maj 2005 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå nu fik jeg vist konkluderet mens andre skrev indlæg... Der er vist delte meninger om også der er en gevinst ved lavopløste emner....
Kom endelig frem med flere erfaringer.....
|
| Til top |
|
| |