Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 16:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: VGA meget dårligere end DVI?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Graa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Hej PC-folk.

Har en LCD-skærm (32" NAD) tilsluttet via VGA fra min computer. Jeg får et godt billede, og har via "Powerstrip" optimeret udgangssignalet til opløsningen 1366X768.

Jeg har dog et u-udnyttet DVI-stik på skærmen, og overvejer, om der er meget at vinde ved at køre et digitalt signal i stedet for.

Spørgsmål: Er der synlig forskel / mærkbar forskel mellem VGA og DVI når signalet kommer fra en computer.

Til top Vis Graa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Graa

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke prøvet et NAD-tv, men på min LCD-projektor er der synlig forskel, selvom VGA da også er ok. Det analoge billede fra VGA er mere soft, synes jeg, mens DVI gør det lidt skarpere.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Forskellen er markant, og det er som nævnt af Vanderlay, skarpheden der er i højsædet med DVI-signal. Dette synes jeg generelt kendetegner alle tv med DVI-indgang, med undtagelse af enkelte meget billige tv.

Graa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2005 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Når du siger mere skarpt, gælder det så også når du ser (lavopløste film), eller er det kun når den fulde opløsning udnyttes.?? Eller er det et dumt spørgsmål?

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Ved film vil du nok ikke opleve den store forskel, da filmens oprindelige opløsning er væsentligt lavere end dit TV's opløsning, og derfor bliver skaleret op.

Fra min egen 20" TFT-skærm i 1600x1200 kan jeg nikke genkendende til det med at DVI får, fx skrift til at fremstå tyderligere, mens der ved spil og lignende ikke er den store forskel.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Det er slet ikke dumt. Min oplevelse er, at forskellen er cirka den samme uanset medium, selvom man selvfølgelig kan sige, at lidt softness måske ligefrem er klædeligt til dårligere kilder (her tænker jeg på noget, der er dårligere end dvd, fx. divx). Men det er i hvert fald ikke sådan, at man skal op i HDTV, før man får fordelen af dvi/hdmi, er det min erfaring.

Det skal siges, at jeg ikke har lavet smarte blindtests og den slags, men det er min oplevelse, at billedet svømmer lidt mere med de analoge forbindelser. Desuden er det værd at påpege, at forskellen formodentlig også ser mindre ud i 32" end i 92", som jeg glor på, uanset teknologi.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Graa skrev:
Når du siger mere skarpt, gælder det så også når du ser (lavopløste film), eller er det kun når den fulde opløsning udnyttes.?? Eller er det et dumt spørgsmål?

"Problemet" er faktisk at det er bedst med film osv i høj opløsning. På almindelig tv-kigning kan det godt have en negativ effekt med et trist, grumset og gnidret billede!

Graa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2005 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Altså, dvd-film, spil, tv via tv-kort mv. giver ikke nødvendigvis et bedre/skarpere billede ved DVI-overførsel, mens man ved billeder, tekstbehandling, og andre materialer der kan gengive den høje opløsning er noget at vinde ved DVI-overførsel.

Er det helt forkert opfattet???? Så ved jeg ikke helt, om jeg vil investere i et nyt grafikkort/ny computer med DVI-ud, da jeg hovedsageligt bruger den til internet og film. Venter nok til film kommer op i højere opløsninger.

Og tak for hjælpen.

Graa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2005 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Nå nu fik jeg vist konkluderet mens andre skrev indlæg... Der er vist delte meninger om også der er en gevinst ved lavopløste emner....

Kom endelig frem med flere erfaringer.....

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes