Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 08:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Vandkølet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kasper_lk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 29 Maj 2005 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Midt i min søgen efter en go lysløs blæser til min HTPC, faldt jeg over et par interessante vandkølings systemer fra bla Zalman og Thermaltake. Nærmere betegnet Zalman Reserator 1 og Thermaltake Rocket.

Inden jeg begynder at rode mere med det, ville jeg lige høre om der var nogle her som havde erfaring med vandkøling af deres HTPC'er.

Jeg er godt klar over at vandkøling i sig selv ikke er ensbetydende med lydløs køling, men bla de to systemer er helt uden blæser, så der skulle altså kun være selve pumpen som kan give støj. Spørgsmålet er så bare hvor meget den giver, eller om der er andre bedre løsninger, eller om det ville være bedre at købe enkelt dele, og selv sammensætte et system.
Til top Vis kasper_lk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kasper_lk

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 Maj 2005 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

hejsa. jeg tror du vil få mere held hvis du opsøger forskellige it fora, eks Toms Harware. vandkøling er ikke lige det h4a beskæftiger sig med. 

gnOsis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2004
Lokalitet: København
Sendt: 29 Maj 2005 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

jeg har vandkølet et par maskiner, men må indrømme at jeg altid er end tilbage ved god gammeldags luftkølning, af flere grunde...  vandkølning er efter min mening kun en god ide hvis du prøver at presse noget ekstra ud af sit system i forbindelse med overclocking... selve lyd problemmet kan man godt vinde en smule på også, men husk at du stadig skal køle vandet på en eller anden måde f.eks. med en blæser og en radiator... også er der altid lige de der små problemer med vandkølning, som utæthedder, alge problemer hvis det ikke er 100% tæt, også det at det ikke lgie passe i nogen kabinetter...

så mit råd vil værre at invistere i en cpu der ikke bliver alt for varm, kæl lidt for den når du sætter cpu køleren på med god kølepasta .. køb en ordenlig køleprofil og en god blæser som ligger på ca. 12 db ... plus evt. en blæser til at give lidt luft flow i resten af systemet...

Samlede vandkølnings sæt er ofte ikke af en god kvalitet så hvis man skal gøre det skal du bygge det fra bunden ellers vinder du ikke ngoet ved det, også kommer det let op og koste 2000 - 3000 kr...

så god vandkølning = ca. 2500 kr pg 10 db
god luftkølning = ca. 500 kr og ca. 15 db

og husk nu også en ny blæser i din psu eller køb en lydløs psu evt. passiv   

Daniel18
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 Maj 2005 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

gnOsis skrev:
jeg har vandkølet et par maskiner, men må indrømme at jeg altid er end tilbage ved god gammeldags luftkølning, af flere grunde...  vandkølning er efter min mening kun en god ide hvis du prøver at presse noget ekstra ud af sit system i forbindelse med overclocking... selve lyd problemmet kan man godt vinde en smule på også, men husk at du stadig skal køle vandet på en eller anden måde f.eks. med en blæser og en radiator... også er der altid lige de der små problemer med vandkølning, som utæthedder, alge problemer hvis det ikke er 100% tæt, også det at det ikke lgie passe i nogen kabinetter...

så mit råd vil værre at invistere i en cpu der ikke bliver alt for varm, kæl lidt for den når du sætter cpu køleren på med god kølepasta .. køb en ordenlig køleprofil og en god blæser som ligger på ca. 12 db ... plus evt. en blæser til at give lidt luft flow i resten af systemet...

Samlede vandkølnings sæt er ofte ikke af en god kvalitet så hvis man skal gøre det skal du bygge det fra bunden ellers vinder du ikke ngoet ved det, også kommer det let op og koste 2000 - 3000 kr...

så god vandkølning = ca. 2500 kr pg 10 db
god luftkølning = ca. 500 kr og ca. 15 db

og husk nu også en ny blæser i din psu eller køb en lydløs psu evt. passiv   

der kan jeg så sige videre at PAPS er et godt mærke mht blæsere. de er det mest støjsvage jeg kender til.

Til top Vis Daniel18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Daniel18

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 29 Maj 2005 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Hvis du ikke får så meget ud af svarene på hifi4all så tjek www.eksperten.dk
De har en tendens til at vide alt om computere!
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

m@dsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004
Sendt: 29 Maj 2005 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Her er et link så du kan se lidt om Zalmans Reserator 1 

m@dsen

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Maj 2005 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Vandkøling skal vedligeholdes og man skal holde øje med det.

Luftkøling er mest stabilt rent driftmæssigt, og ikke mindst meget billigt.

Passiv køling er det ultimative, men kræver store overflader og stort areal.

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

Bjørn B
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 Maj 2005 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Hej.

Tja fordelen ved netop Reserator sættet er jo at radiatoren er Passiv så hvis man havde mulighed for at gemme radiatoren sådan rimligt af vejen kunne jeg da godt se fordelen frem for aktiv køling.

Nu ved jeg ikke hvad du benytter som CPU, men er det en rimlig P4/AMD så skulle du da kunne benytte reserator sættet temlig lydløst, parret med en støjsvag PSU og muligvis passiv køling af GFX ja så tror jeg sgu man kan komme lidt længre end med aktiv køling.

Til top Vis Bjørn B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjørn B

Wizdrake
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 Maj 2005 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Hvis det skal være stort .. så kan man jo også "bare" tage zelmans passivet kølet kabinet .. det siger overhovedet ikke noget .. 

kasper_lk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2005 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Det er en Celerom D 2.4GHz, ATI 9200SE (passiv kølet), en tv-tuner, 2 stk 120GB Seagate harddiske altsammen samlet i et Antec Overture kabinet.

Jeg har hørt mig lidt for oå bla www.hol.dk, og det kan godt være jeg bare skal lede videre efter en go køleprofil med blæser, da vandkøling nok alligevel bliver for bøvlet. Det var nok mest af alt det blå Zalman "tårn" som fangede mig

Men er der så nogle som kan henvise mig til en go køler? Det skal nok helst være en hvor blæseren blæser ind i siden på profilen, da mit Antec kabinet ikke har så stor frihøjde. Der er ca 11cm imellem bundkort og kabinet låg og desvære er mange af de profiler som får go anmeldelser omkring 12cm høje, så de kan ikke være der.

gnOsis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2004
Sendt: 29 Maj 2005 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

jeg har selv rigtig gode erfaringer med alpha kølerne, så kig på denne http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=94807 kræver dog måske en lille blæser på toppen...

alternativer er der nogen thermaltake og zelman som disse men der har jeg lidt svært ved at sige om de kan værre i dit kabinet...
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=90491
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=24850

hvis ikke de dur er Mist og NortQ, vær at kigge nærmere på....

Bjørn B
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 Maj 2005 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

kasper_lk skrev:
Det er en Celerom D 2.4GHz, ATI 9200SE (passiv kølet), en tv-tuner, 2 stk 120GB Seagate harddiske altsammen samlet i et Antec Overture kabinet.

Jeg har hørt mig lidt for oå bla www.hol.dk, og det kan godt være jeg bare skal lede videre efter en go køleprofil med blæser, da vandkøling nok alligevel bliver for bøvlet. Det var nok mest af alt det blå Zalman "tårn" som fangede mig

Men er der så nogle som kan henvise mig til en go køler? Det skal nok helst være en hvor blæseren blæser ind i siden på profilen, da mit Antec kabinet ikke har så stor frihøjde. Der er ca 11cm imellem bundkort og kabinet låg og desvære er mange af de profiler som får go anmeldelser omkring 12cm høje, så de kan ikke være der.

OK Celeron ja det er jo ikke en der kraver oceaner af køling, så en Zalman CNPS 7000 Cu eller 7700 Cu ville være med end rigeligt og såmen også til fremtidig opgraderinger..

Syns nu stadigvæk at idén med Reseratorén er fed, no noise at all....

Til top Vis Bjørn B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjørn B

kasper_lk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2005 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejede først denne, men den er for høj.
http://www.arctic-cooling.com/cpu2.php?idx=9&disc=

Så faldt jeg over denne fantastiske køler, men den kan jeg bare ikke finde i dk, selvom SHG og Midt-Data skulle sælge dem ifølge producentens side. Måske de kan skaffe dem hjem.
http://www.silverstonetek.com/products-nt01v2.0.htm
Den kan tilsyneladene godt være der, da den skulle måle 141x105x108.

Er der andre kølere i kan anbefale inden jeg begynder at kime Midtdata og SHG ned for at få den hjem :-)

Peter P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 Maj 2005 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Vandkøling er smart og kan til tider være fuldkommen lydløst!

I ved vel godt hvor lidt 10-15 decibel er? En Seagate (ja, det eneste rigtige) larmer fk.s 25 så tror i for svært ved at vinde meget....

Men ja, hvis du har en noname PSU har de tendens til at have en l**te blæser der larmer, så skift den, dernæst skaf en Zalman CPU kølere(de der kobber nogle) så bliver det ikke meget bedre.

Afspiller: Toshiba VCR/DVD - Computer 405 CD'er
Til top Vis Peter P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter P.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes