Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 11:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: DVD-Audio (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 06 Juni 2005 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Hej. Jeg er interesseret i at brænde mine egne DVD-Audio medier i fuld 24 bit 192 kHz stereo. Kan i anbefale noget billigt software til formålet der også upsamler originalmaterialet hvis det ikke forefindes i 192 kHz? Det kunne i og for sig også være et interessant program i sig selv der upsamplede 44.1 kHz lydfiler til 192 kHz lydfiler men hvilke tabsfri formater findes der der kan håndtere musik i den kvalitet?

Det er måske lige lovlig megen "finslibning" for mit Juli@ lydkort kan køre i 192 kHz men jeg er ikke sikker på hvorvidt det upsampler og interpolerer en lydkilde under dens maksimale kapacitet. Der er en "auto" switch der selv vælger samplefrekvens men den vælger blot den samme frekvens som materialet ligger i. Det kunne måske underbygge teorien om at den ikke interpolerer under upsampling for hvis den gjorde det hvorfor var det så ikke den normale metode at behandle data på. Selv er jeg i tvivl om hvorvidt der er en forskel med tvungen 192 kHz samplefrekvens, jeg mener næsten at kunne høre det, men det kan jo være ønsketænkning. :)

Til top Vis xo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xo

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 06 Juni 2005 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Hvis din kilde ikke er 24 bit 192 kHz, så får du ikke noget ud af at konvertere til det format!

Du kan jo ikke hive mere information ud af kilden, end der er i den...
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

Sir Round
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 Juni 2005 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt folk tale godt om DVD+audio.
Til top Vis Sir Round's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sir Round

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2005 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

zuluDK skrev:

Det siger sig selv men der er noget der hedder interpolation. Hvis ikke D/A konverteren udfører interpolation er det vel relevant at gøre det før det bliver sendt til D/A konverteren. Det er et "hvis", men stadigvæk er det ikke givet på forhånd. Er du helt hjemme i det her eller er det noget du tror?

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2005 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

exotic skrev:
zuluDK skrev:

Det siger sig selv men der er noget der hedder interpolation. Hvis ikke D/A konverteren udfører interpolation er det vel relevant at gøre det før det bliver sendt til D/A konverteren. Det er et "hvis", men stadigvæk er det ikke givet på forhånd. Er du helt hjemme i det her eller er det noget du tror?

Jeg mener selv at have rimeligt godt styr på digital kodning og lignende.

Rent teoretisk kan jeg ikke se at man kan få noget ekstra ud af at tage et signal, fx fra en CD (16 bit 44,1 kHz) og fordele de 16 bit ud over 24 bit.  Værre af det dog med 44,1 kHz -> 192 kHz, her vil alle samples ikke ramme det rigtige tidspunkt, da 192 kHz ikke er et multiplum af 44,1 kHz.

Jeg forstår ikke hvorfor du vil lave interpolation to gange? Anden gang vil være i DAC'en.
De optimale må da være at bibeholde kilde i sit oprindelige format så længe som muligt.

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2005 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Det vil jeg heller ikke - have dobbelt interpolation, jeg vil blot have interpolation i det hele taget og jeg er i tvivl om hvorvidt D/A konverteren blot gentager samples istedet for at interpolere. Der er næsten indlysende at man ikke kan skabe noget nyt ud af ingenting men det er måske knapt så indlysende hvorvidt D/A konverteren foretager interpolation. Derfor: hvis den foretager interpolation så fint, hvis ikke, så knapt så fint; interpolation er ikke at genskabe materiale fra den analoge kilde men det er dog en bedre tilnærmelse end uden interpolation, så helt ude i hampen er det måske ikke at tale om at skabe noget der ikke er der, selvom det selvfølgelig kun er en tilnærmelse uden baggrund i det originale analoge signal. Så kan man måske også diskutere hvilken form for interpolation der er best, om det er ren lineær interpolation eller om der er andre former der er endnu bedre. Det er måske naivt af mig at tro at D/A konverteren ikke nødvendigvis foretager interpolation men jeg tar det ikke som en selvfølgelighed. D/A konverteren understøtter også 4fs men jeg skal ikke kunne sige om den opererer bedre under den multipler eller om den håndterer 192 kHz fint skønt jeg godt er klar over at multipler er foretrukkent.

ps. Sir Round, tak for linket.

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2005 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Det er en interessant side om DVD+Audio, men det er åbenbart ikke det samme som DVD-Audio og kvaliteten ser ud til at være lavere. :/ Men måske stadig en forbedring i forhold til CD, det hævder de ihvertfald.

"Unlike other resamplers, that base their processing on mathematical functions (for instance bessel), our processing is based on musical information and the knowledge that the original master contains more detail than the CD. Therefor when you analyse the resulting waveforms using conventional methods, the measurements may be different than you expect. The only proper way to test it is with your ears, not with your eyes. "

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2005 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Jeg har også læst hvad der står på siden.

Det lyder meget fint alt sammen, men... jeg tvivler altså på at det gør en forskel.

Jeg kender intet til programmet, så jeg kan ikke udtale mig om resultatet, men det kunne da være sjovt at høre fra nogen, der har prøvet det.

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 Juni 2005 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Har leget med det, kan bare ikke få det til at virke.Det skal siges at jeg ikke har købt programmet bare prøvet demo'en.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2005 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Hvorfor tvivler du Zulu? Ikke at jeg tror på det, men omvendt ser jeg ingen grund til ikke at tro at en anden interpolation ikke skulle kunne forbedre lyden. Den form for interpolation der skal ske real-time i en D/A konverter må vel, alt andet lige, også være meget begrænset i forhold til den tid og computerkraft der afsættes til interpolation via centralprocessor. Og i princippet kan jeg heller ikke se det skadelige i dobbelt interpolation selvom det må give flere muligheder at upsample og interpoleres en enkelt gang på kildematerialet istedet for med forskellige algoritmer rekursivt.

Men ja, lad os om muligt høre fra nogle der har prøvet det. Og også gerne den DAC de linker til.

http://www.mother-of-tone.com/attraction.htm

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes