Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. maj 2025 | 11:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Prodigy 7.1LT og DC pop i HT (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Knudsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 06 Juli 2005 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Jeg har et Prodigy 7.1LT lydkort fra AudioTrack, men jeg har STADIG det der berømte DC pop i mine HT når min PC'er lukker ned Ouch. Ved opstart kommer der dog ingen pop i mine HT...Confused 

Det skal lige preciseres at det er ved brug af ANALOG direkte til effektforstærker at dette problem eksisterer.

Er der andre der har samme problem med dette kort, som for øvrigt ellers skulle have et anti-pop kredsløb...?

Til top Vis Knudsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Knudsen

Knudsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2005 kl. 01:27 | IP-adresse registreret  

Update: Jeg har installeret en ny disk og har også installeret MCE helt forfra - men det mystiske er bare at nu er problemet sjovt nok blevet mere markant... altså et krafitigere POP fra alle højttalerne når jeg slukker PC'en...! Angry  Der er dog stadig ingen POP når jeg tænder PC'en så den side af sagen har ikke ændret sig..!

Hardware ændring er begrænset men er dog: 2 ATA (en 120Gb + en 200Gb WD)diske ud af maskinen og en enkelt ny SATA (Seagate) disk ind istedet for de 2 ATA...!

Jeg har målt på een af udgangene, og resultater er:
 - Sample-rate: 1m Sek/1000 målinger pr. sek., Max Vout = 1,7V

Et af de argumenter der vejede tungt for valg af lydkort var nettop: På Prodigy 7.1 LT er desuden monteret et Anti-Pop kredsløb som eliminerer de pops der kan forekomme ved start/sluk af computeren, forårsaget af strøm spikes.

Men Hvofor h..... virker det så ikke det der "anti-pop"...?

Så sammenfattet 2 spørgsmål:

1) Er der andre der har samme problem...?
2) Er der en løsning...?

markjensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2005
Sendt: 15 Juli 2005 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

Har du kigget i manualen og/eller søgt på google? Nogle gange er det rart at se at andre også har samme problem :) (og nogle gange har de også fået svar)
Til top Vis markjensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af markjensen

Trash_Master
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 Juli 2005 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

det er nok fordi at det er et analog signal og hvis du tager stikket ud og står og rør det med fingerne så giver det nok nogenlunde det samme problem !!
Til top Vis Trash_Master's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Trash_Master

Knudsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2005 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Manualen skriver ikke noget om det. Jeg har også kontaktet xs-sound.dk men de kunne heller ikke hjælpe... Confused  Og jeg har ikke haft held til at finde noget på google... Confused 

Jeg har nu kendskab til een mere som også har det selv samme lydkort og han har også det samme problem. Så jeg må konstaterer det der anti-pop circuit ikke fungerer som det skal... Og jeg fristes til at skrotte kortet på den bekostning...! Det er VIGTIGT for mig at jeg IKKE har disse underligheder fra lydkortet, da jeg IKKE er interesseret i at få ødelagt mit øvrige HIFI på de bekostning... Ouch

Så jeg vil sgu' sige der er en ramme ØL til den som kan løse problemet uden at bruge 1 million kroner og et kvart tons ekstra udstyr på det... Wink

Knudsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2005 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Trash_Master skrev:
det er nok fordi at det er et analog signal og hvis du tager stikket ud og står og rør det med fingerne så giver det nok nogenlunde det samme problem !!

Ja - selvfølgelig er det analogt... Det giver næsten sig selv... Wink OG NEJ Digitalt er IKKE løsningen... Eller jow... Hvis du kan trække ALLE kanaler ud digitalt... Og ikke noget med DTS/AC3 encodning...! Det skal jo også virke med multichannel WMV film, DVD-Audio mv... og der er der jo IKKE nogen DTS/AC3 encodning i source-matrialet på wmv osv... Og satse på en real-time encodning til DTS vil nok være for naivt og problematisk. (Lip-sync problemer mv)

Og hvis du tager stikket ud og rører ved det og den brummer - har ikke NOGET SOM HELST at gøre med sagen... Wink  Tag fex. og sluk din CD afspiller, TV, radio, mini-disc afspiller, PlayStation2 mv... de giver IKKE det der BRAG i dine HT selvom du kører analogt...! - Og det er det vi skal frem til...!

Trash_Master
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2005 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

alså du vil ha at alle kanalerne skal ud og derfor bruger du analog eller ?? jeg har læst at du godt kan trække alle kanaler ud med et kabel med din optiske udgang !!

eller er det mig der tager fejl af dit problem ??     
Til top Vis Trash_Master's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Trash_Master

Knudsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2005 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Trash_Master skrev:
alså du vil ha at alle kanalerne skal ud og derfor bruger du analog eller ?? jeg har læst at du godt kan trække alle kanaler ud med et kabel med din optiske udgang !!

eller er det mig der tager fejl af dit problem ??     

Du har forstået det helt rigtigt, bort set fra at man kan IKKE have alle kanalerne ud af en enkelt digital udgang (hverken optisk som i virkligheden hedder TosLink (TosLink = Toshiba Link) som er en videreudvikling af den elektriske 75ohm SPDIF standard som Sony og Philips laved i sin tid)

Faktum er: at SPDIF standarden kan hånterer op til 24 bit, 192Khz og 2 kanaler... Med den båndbredde kan man fex. lave DTS encodning og således KOMPRIMERER (med data-tab og dermed dynamik-tab til følge Ouch) og opnå flere kanaler med mindre bundbredde hver i sær... Denne encodning kræver selvsagt regnekraft, og hvis man har en film i WMV (Fex. en film i ægte HD) - ja så har man 6 diskrete kanaler i denne fil... og en encodning realtime og UDEN forsinke lyden er nærmest umulig at lave... I givet fald, vil det være nemmere at konveterer filmen til fex. DTS i audio-delen før den bliver vist... Men det var jo ikke lige det der var meningen med det lydkort som jeg har investeret i for nylig...

Og med DVD-Audio, ja så har man "kun" 1/3 af den fornødende båndbredde i en enkelt digital udgang = DVD-A kræver 3 stk SPDIF / TosLINK

Men pointen er at jeg ønsker at bruge den analoge udgang pga. ovennævnte - men det egner kortet sig ikke til uden en eller anden form for modifikation eller hvad h..... der nu skal til Angry - Som sagt så er et af de argumenter der vejede tungt for valg af dette lydkort nettop: På Prodigy 7.1 LT er desuden monteret et Anti-Pop kredsløb som eliminerer de pops der kan forekomme ved start/sluk af computeren, forårsaget af strøm spikes.

Så det burde jo bare spille UDEN problemer...

Trash_Master
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juli 2005 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

hmmm du siger der ikke er nok båndbrede i et lysleder kabel !! efter min mening er det nok med et kabel for at kører DTS/AC3/THX !!

og jeg har det også med mine pc højtaler hvis jeg glemmer at slukke for dem før jeg slukker for maskinen !! det er normalt !!

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 17 Juli 2005 kl. 02:10 | IP-adresse registreret  

Og hvis du tager stikket ud og rører ved det og den brummer - har ikke NOGET SOM HELST at gøre med sagen... Wink  Tag fex. og sluk din CD afspiller, TV, radio, mini-disc afspiller, PlayStation2 mv... de giver IKKE det der BRAG i dine HT selvom du kører analogt...! - Og det er det vi skal frem til...!

[/QUOTE]

Det kan godt give et smæld i mine højttalere når jeg slukker forstærkeren. Tror det er mere eller mindre normalt.

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Sendt: 17 Juli 2005 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Argh - man bliver da gal i skralden over folk der kører denne tråd over i alt muligt det ikke er.

Opsummering på hvad denne tråd handler om:

- Tilkobling af PC til effektforstærker via. ANALOG (Dvs. hvordan analog kontra digital performer, og om der er båndbredde nok i digital må høre til i en anden tråd).

- DC pop forekommer på de fleste lydkort ved analog tilkobling (Dvs. det faktum er kendt og dermed er det underordnet at nævne det igen).

- Prodigy 7.1 LT skulle have et kredsløb imod dette, men det virker øjensynligt ikke, og det var det tråden handlede om.

Dvs. hvad der hører hjemme i tråden er:

- Informationer om hvorfor kredsløbet ikke virker på Prodigy 7.1 LT, og eventuelle løsningsmuligheder, både på Prodigy 7.1 LT og generelle løsningsforslag til dc pop problemet.

Jeg er personligt ret træt af de der 180 indlægs lange tråede hvor folk diskuterer en helt masse andre ting end det tråden egentligt handler om (så opret da en ny tråd), eller hvor folk læser ét indlæg i tråden, og svarer et eller andet til det som er blevet nævnt 50 andre steder i tråden.

Nøjedes dog med at svare på de indlæg hvor du har noget reelt indput (den var ikke tiltænkt enkeltpersoner, men generelt).

Beklager mit sure opstød, men jeg er en af dem der også gerne ville høre om løsninger på dette problem, og så er det altså lidt øv når folk kører tingene totalt af sporet.

Mvh

Brian Binnerup

My Movies - Media Center Film Applikation
Til top Vis Binnerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Binnerup

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juli 2005 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Knudsen: Når XS Sound ikke kan hjælpe, har du prøvet at kontakte AudioTrak's support i US?

Umiddelbart vil jeg jo betegne dit produkt til ikke at leve op til det lover, og dermed skulle refunderes eller byttes - eftersom det at bytte det formentligt ikke løser problemet bør det jo refunderes.

Desværre løser det jo ikke problemet, men det kunne være rart at få AudioTrak's svar på hvorfor det kredsløb de mener afhjælper problemet reelt ikke virker.

Jeg kender ikke andre lydkort i en bare nogenlunde brugbar prisklasse der ikke har det problem - desværre - jeg kunne godt selv bruge et.

Mvh

Brian

Knudsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juli 2005 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Binnerup skrev:

Argh - man bliver da gal i skralden over folk der kører denne tråd over i alt muligt det ikke er.

Tak for det brian... Jeg er HELT enig...Clap Det er nemlig også for mig et VIGTIGT issue...!

Binnerup skrev:
Knudsen: Når XS Sound ikke kan hjælpe, har du prøvet at kontakte AudioTrak's support i US?

ja - jeg har kontaktet audiotrak (i går aftes) og forklaret dem problemet... Og så snart jeg hører fra dem, så skal jeg nok skrive i denne tråd...

Binnerup skrev:
Umiddelbart vil jeg jo betegne dit produkt til ikke at leve op til det lover, og dermed skulle refunderes eller byttes - eftersom det at bytte det formentligt ikke løser problemet bør det jo refunderes.

Jeg vil afvente svaret fra US og hvis de siger det burde virke, ja så vil jeg prøve at få kortet byttet...

Og jeg er HELT enig i at det er et generelt problem... Jeg er faktisk villig til at spenderer en del penge på et kort der OPFYLDER mine krav... Ja så er jeg "næsten" ligeglad med prisen... Selv LynxII mener jeg har dette problem.

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2005 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Jeg kom til at tænke på - er DC pop ikke et strømproblem? - Der bliver sendt en reststrøm ud igennem porten som ryger videre ud i højttalerne?

Personligt har jeg et USB lydkort (M-Audio Sonica Theater), og nu har jeg så prøvet at koble den på en USB hub med ekstern strømforsyning - det løste dog ikke problemet, men jeg tror kun strømforsyningen er supplement, og ikke noget der overtager.

Dog burde det med USB være ret nemt at lave en lille boks, hvor du kører USB kablet igennem, og så tager du strømmen til udgangen og kobler den på eksternt - det er 5 volt, ikke ret mange amp, og det ligger på to ud af fire ledninger, dvs. ikke den store opgave.

Mon ikke det reelt burde løse problemet? Og det siges jo at USB lydkort reelt er at foretrække pga. det er eksternt (Jeg bruger det fordi det er nemmere at trække ét USB kabel om bag effektforstærkeren, og derfra jack til phono ind i effektforstærkeren, end det er at trække flere kabeler fra PC'en). Men i princippet burde det vel kunne løses sådan med USB lydkort?

Mvh

Brian

Marc
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2005
Sendt: 13 August 2005 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Hejsa.... Jeg har samme lyd kort, og jeg har ingen problemer med pop, ligemeget hvor meget volume der er på forstærkeren, måske der er en fejl i dit kort? Jeg har selv denon 3805 samt B&W højt. og altså ingen problem der. Det eneste som jeg dog er lidt træt af hvad kortet er, at jeg syntes der er utrloig meget baggrundstøj, sådan en ssssshhhhh lyd, ligsom lyden kommer fra en lidt dårlig optagelse eller et gammel kassette bånd. Tror også jeg vil prøve at kontakte xs sound med problemet, for det smadre lidt oplevelsen når man gerne vil lytte til noget god musik.
Til top Vis Marc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Marc

Knudsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2005 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Marc skrev:
Hejsa.... Jeg har samme lyd kort, og jeg har ingen problemer med pop, ligemeget hvor meget volume der er på forstærkeren, måske der er en fejl i dit kort? Jeg har selv denon 3805 samt B&W højt. og altså ingen problem der.

Yderst interessent... Jeg er dog bange for at det har MEGET at gøre med strømforsyningen... fex. at 5Volt falder lynhurtigt alt imends der stadig er 12Volt til OPAMP's i udgangen og således laver selve audio-chippen der forsynes af 5Volt der pop - og det bliver så forstærket af OPAMP's i udgangen da de stadig har lidt 12Volt fra strømforsyningen...

Så nu bliver det interessent: Hvad er din HTPC bestykket med og i særdeleshed: hvilken PSU og bundkort har du i din HTPC..?

Marc skrev:
Det eneste som jeg dog er lidt træt af hvad kortet er, at jeg syntes der er utrloig meget baggrundstøj, sådan en ssssshhhhh lyd, ligsom lyden kommer fra en lidt dårlig optagelse eller et gammel kassette bånd. Tror også jeg vil prøve at kontakte xs sound med problemet, for det smadre lidt oplevelsen når man gerne vil lytte til noget god musik.

Det problem har jeg så ikke... Dette kan sagtens skyldes HF-støj i din PSU... Jeg begynder efterhånden at tvivle meget på kvaliteten af dette kort...  Især i forhold til strømforsyningsdelen på kortet - der mangler efter min mening en ordentlig og stabil spændings-regulator med HF filter og hele svineriet...

Et meget relevant spørgsmål må være:
Kan man få et print der passer ned i PCI slot'et og efterfølgende sætte lydkortet ned i dette print og på denne måde "afbryde" forsyningen fra PCI slottet og istedet tilslutte ekstern strømforsyning til dette print. Audiotrak kortet er jo et low-profile kort så det er jo omtrent kun halv højde at et normalt kort og således burde der være plads til et sådan "mellem-print" - Findes der et sådan kort...?

Der var noget med at HighFidelity havde noget tilsvarende i en test med et M-audio-kort... Hvad brugte de...?

Knudsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2005 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Binnerup skrev:

Jeg kom til at tænke på - er DC pop ikke et strømproblem? - Der bliver sendt en reststrøm ud igennem porten som ryger videre ud i højttalerne?

Stort set enig - Se indlæg oven for...

Marc
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2005
Sendt: 13 August 2005 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

øøøøhhhh.. Min comp. er en dell dimension 8400, ca 3 år gammel, ved ikke lige hvilket bundkort der sidder i. Hvad mener du med hf støj i min psu? har sku næsten også overvejet at skifte dette kort ud, eller få nogle andre med hjem på prøve, hvis dette kan lade sig gøre, for at sku lidt træls at man kan høre det der sssshhhh...
Til top Vis Marc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Marc

Knudsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2005 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Marc skrev:
....Hvad mener du med hf støj i min psu? ...

Alle PSU'er i PC'er i dag kører efter switch-mode princippet, hvilket giver en meget høj virkningsgrad og dermed varmeudvikling i ringe grad hvilket jo er perfekt... Problemet er bare at man får også en masse HF-støj (HøjFrekvent) som side-effekt - og det er noget l**t ifbm. HIFI...!

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 August 2005 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

hej.

Har med interesse læst/fulgt tråden. HF-testen af maudio (som jeg selv har og skal bruge i htpc) brugte et såkaldt riserkabel. Det er nærmest at beskrive som en forlængerledning af pci-slottet. Herfra havde de trukket 12 volt fra en ext. strømforsyning, af lydkvalitets grunde. Jeg har søgt svar både fra HF og herinde, for at høre om det løser prob. m. pops, men ingen har kunnet svare på dette. Jeg forventer at HF muligvis berører dette i kommende artikler om opbygning af HTPC. Det lod til at de ville komme mere ind på HTPC...håber jeg.

Fsva. riserkabel smider jeg lige et par links:

http://www.mycableshop.com/techarticles/PCI%20Connectors.htm

http://store.orbitmicro.com/commerce/catalog/spcategory.jsp? category_id=1172

Håber det kan bruges..

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum