| Forfatter |
|
tjementum Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 246
|
| Sendt: 28 August 2005 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Når jeg ser almindeligt TV via antenne så er billedekvaliteten synligt bedre, end nå jeg ser TV via MCE. Det er som om at MCE billedet har et "gråt filter", som gør at det står lidt mere utydeligt og med dårlige farver. Og i praksis ser vi derfor altid TV uden om MCE 
Jeg har det nyeste Panaonic 42" HDReady Plasma TV (TH42PV500E), og det er er forbundet via VGA til min MCE PC. Jeg har et Hauppauge 500PVR og et ATI x700 Grafikkort. Jeg har prøvet med både NVDVD Purevideo Beta og PowerDVD 6 Decoder. Har også prøvet med mit Hauppauge 350PVR og ATI 9600, via en anden PC.
Jeg bruger VGA fordi jeg så undgår upscale/downscale. Skærmen har en native resolution på 1024x768, men kan kun kører 720p/1080p over HDMI. Har prøvet DVI -> HDMI og det ser frygligt ud.
Mit spørgsmål går på om TV Tuneren i TV'et virklig er så meget bedre, i fht. et Hauppauge TV kort. Eller er det bare et spørsmål om Drivere og MPEG Decoders? Hvis ja, vil jeg prøve at reinstallere hele systemet.
Er der nogen som kan få samme billedekvalitet gennem MCE som TV direkte via antenne? Hvis ja... hvilket hardware, decoder og driver bruger I?
Thomas
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 28 August 2005 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja. De tv tunere der sidder på div. tv kort er fra en kant af elendige... hvis du skal optage noget i god kvalitet, så kan de bedre betale sig at køre signalet fra scart til composit-in på dit tv kort, fra tv'ets egen tuner!
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1141
|
| Sendt: 28 August 2005 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
Ja. De tv tunere der sidder på div. tv kort er fra en kant af elendige... hvis du skal optage noget i god kvalitet, så kan de bedre betale sig at køre signalet fra scart til composit-in på dit tv kort, fra tv'ets egen tuner! |
|
|
Er det noget du har prøvet?
Hvis jeg ser TV på min projektor via s-video fra en Selector eller via DVI fra min HTPC med Haupage PVR250, får jeg klart det bedste billed fra HTPC'en. Jeg tror ikke det er fordi 250'en er en bedre tuner end en Selector, men fordi selv med s-video mister jeg meget i forhold til DVI.
Jeg har godt nok svært ved at tro at en composit ind til HTPC'en skulle kunne være bedre. Men det må jeg da prøve ved lejlighed.
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

|
| Sendt: 28 August 2005 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu fik jeg trukket et kabel. Noget overraskede må jeg erkende at på min PC skærm har jeg meget svært ved at se forskel på PVR250 og Selector via composit. Skærmen er ikke velegnet til TV kiggeri.
Når det bliver mørk vil jeg prøve på min Z3 og se hvad der er bedst Selector, som vel er noget af det bedste tuner man kan få idag, ind via composit til HTPC og PVR250.
|
| Til top |
|
| |
tjementum Forum Bruger

|
| Sendt: 28 August 2005 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
|
Ja. De tv tunere der sidder på div. tv kort er fra en kant af elendige... hvis du skal optage noget i god kvalitet, så kan de bedre betale sig at køre signalet fra scart til composit-in på dit tv kort, fra tv'ets egen tuner!
|
|
|
Kan det virklig passe? Jeg mener, der er da et stort markede for gode TV kort, og jeg og garanter også andre, er da parate til at give en pæn sum, for et kort der kan måle sig med de bedste indbyggede TV tunere.
Og når man nu kan få gode CRT TV til få tusinde kroner, kan det da ikke passe at et godt TV kort burde koste mere.
Jeg er meget intresseret i at høre, hvad andre oplever.
Thomas
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 28 August 2005 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
tjementum skrev:
micma18 skrev:
|
|
|
|
Kan det virklig passe? Jeg mener, der er da et stort markede for gode TV kort, og jeg og garanter også andre, er da parate til at give en pæn sum, for et kort der kan måle sig med de bedste indbyggede TV tunere.
Og når man nu kan få gode CRT TV til få tusinde kroner, kan det da ikke passe at et godt TV kort burde koste mere.
Jeg er meget intresseret i at høre, hvad andre oplever.
Thomas
|
|
|
En af de bedre tuner kort på markedet skulle være ATI's nye All-In-Wonder serie baseret på Theater 550pro. Og ja det er da en del bedre end hvad et normalt tv kort kan prestere, men normal tv kvalitet er det nu heller ikke efter min mening! der er stadig rigtig mange gryn i billedet...
HardwareTest.dk har testet Theater 550: http://www.hardware-test.dk/ht/test_show.asp?id=3786
|
| Til top |
|
| |
tjementum Forum Bruger

|
| Sendt: 28 August 2005 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Har lige læse om DVB kort.
Er der nogen der har erfaringer med disse. Virker de med kabel TV (jeg har TDC), virker de med MCE, og får man et bedre billede?
Kan man have 2 kort på samme tid?
Thomas
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

|
| Sendt: 28 August 2005 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Digital kabel TV er ikke understøttet af MCE.
Jeg har nu sidet og kiggede på min Projektor med signal fra Selector via HTPC'en og signal fra PVR 250 og jeg synes det falder ud til PVR's fordel. Forskellen er lille men det står lige en smulle skarpere. Så jeg synes altså at PVR250 gør det ganske godt.
Har du prøvet at se en DVD fra din PC? Bare for at se om forbindelsen fra din PC til TV'et er i orden.
|
| Til top |
|
| |
Knudsen Forum Bruger

Status: Offline Indlæg: 265
|
| Sendt: 28 August 2005 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
En lille sidebemærkning: Jeg har erfaret at der er markant forskel på billedkvaliteten afhængig af hvorledes jeg "installerede" mit TV kort (PVR500) - Her tænker jeg på hvad man vælger i MCE'en under initiel config af TV tuner, enten cable, antenna og så er der een mere som jeg ikke kan huske...
Der er åbenbart forskel på hvorledes MCE "snakker" med kortet i forhold til indstillingen cable eller antenna - Jeg blev selv noget overrasket, og har pt. valgt antenna - skønt jeg har kabel-tv - Jeg har ikke haft energi til at efterforske det grundigt - kan bare konstaterer at der åbenbart er forskel - en anden lille detalje er at hvis man ændre setting fra antenna til cable og omvendt, skal man altså genstarte for at ændringen slår helt igennem... underligt siger jeg bare... men så'en er der jo så meget... Husk for øvrigt at hvis man ændre det, skal man scanne efter alle kanalerne igen... 
Så prøv evt. disse to settings inden du geninstallerer hele "dyret"... Og lad os endelig vide hvorledes det ser ud med de forskellige settings...
PS: Jeg har KLART bedre billed på min PVR500 end de 3 TV jeg ellers har i huset - 2 stk. sony af nyere kaliber og et philips af ældre dato. Jeg kører via VGA (Gigabyte Radeon 9600 Pro) til min Somy HS50 projektor med 1280*720/60Hz.
|
| Til top |
|
| |
tjementum Forum Bruger

|
| Sendt: 29 August 2005 kl. 01:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bluesky skrev:
| Digital kabel TV er ikke understøttet af MCE. |
|
|
Er du sikker? Når man køre TV Setup guiden, kan man ellers vælge "Cable or digital cable", "Satelite" eller "Antenna".
Hvis man vælger "Antenna", kan man vælge mellem "Analog Terrestrial (PAL/SECAM)" og "Ditital Terrestrial (DVB-T)". Jeg aner ikke, hvad forskellen er.
Faktisk er jeg i tvivl om, hvad forskellen er mellem Cable og Antenna? Jeg mener, det kommer jo alt sammen ind via Antenne signal. Personligt har jeg hacket frekvenserne ind i registry manuelt, som en del af at få SmartGuide til dansk EGP til at virke. Så jeg ved ikke om det gør nogen forskel. Men det vil jeg da prøve.
Men der kommer i øvrigt nogle opdateringer på netop dette områder i den nært forstående MCE Roolup 2 (også kaldet Emerald).
Bluesky skrev:
| Jeg har nu sidet og kiggede på min Projektor med signal fra Selector via HTPC'en og signal fra PVR 250 og jeg synes det falder ud til PVR's fordel. Forskellen er lille men det står lige en smulle skarpere. Så jeg synes altså at PVR250 gør det ganske godt. |
|
|
Det lydder da i hver fald lovende. Men jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår hvordan dit setup er. Du skriver "Selector via HTPC"... øh, går det så ikke også gennem PVR250? I øvrigt, i hvilken for får Selector'en sit input. Får man trukket et specielt kabel?
Vil du skrive præcist, hvad det er du sammenligner?
Bluesky skrev:
| Har du prøvet at se en DVD fra din PC? Bare for at se om forbindelsen fra din PC til TV'et er i orden. |
|
|
Ja. DVD ser ganske fornuftigt ud. Problemet er her at DVD jo ganske enkelt er har et bedre signal en cabel TV's PAL signal, og derfor selvfølgelig ser rigtigt god ud. Jeg kan ikke vurdere om det burde se endnu bedre ud. Men det tror jeg faktisk ikke. Og jeg har ikke en en traditionel DVD afspiller.
Men jeg er ret sikker på at forbindelsen mellem PC og TV er som det skal være. Jeg har brug de samme 2 maskiner til både mit nye Plasma TV og mit gamle B&0 MX7000. Og jeg har prøvet via s-video, DVI->HDMI, VGA, og sågar VGA -> Scart. Men altsammen med samme 2 installationer af MCE, og med stort set samme resultat... TV gennem den indbyggede tuner er bedst.
Thomas
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

|
| Sendt: 29 August 2005 kl. 01:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg undrede mig over micma18's post om TV kort skulle være elendige, og det var bedre at tage TV signalet ind i HTPC'en via et composit kabel fra TV'et.
I stedet for et TV tog jeg et composit kabel fra min Selector, idet jeg går udfra at Selectoren gør det bedre end et TV, og satte det i mit PVR250 composit indgang. Så ja det går stadig igennem TV kortet men ikke igennem TV kortets tuner. Det er også det som micma18 foreslå.
Hans post her i tråden #2 og min #3 og #4.
Det er selvfølge urimeligt over for selector'en da signalet skal igennem et composit kabel. Men det er jo det han foreslår. Det fortæller da heller ikke om din TV's tuner eller dit kort giver det bedste resultat, men det fortæller da at TV kortet ikke er elendigt. Så med mindre det er små forskelle vi snarker om ville jeg mene at problemmet måske et noget andet end TV kortet.
Jeg har brugt et Scart til S-video/composit stik, som jeg har i Selector'en til at forbinde den med min Projektor.
Jeg rimelig sikker på at MCE ikke understøtter DVB-C. Det har jeg da set hos Microsoft. Jeg ved ikke hvorfor den foreslå "Cable or digital cable". Digitalt cable og DVB-C kan måske være 2 forskellige ting?
Ret: Ved nærmere eftertanke kommer jeg til at tænke på at MCE ikke understøtter HDTV over kabel og det er det jeg tænker på. Måske findes der digitale kabel TV kort den understøtter. Hvis jeg finder yderligere om dette skal jeg nok vende tilbage.
Antenne er hvad skal man kalde det signaler i æteren, ligesom i gamle dage med en antenne på taget, mens cable er ja i et kabel, som TDC kabel.
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

|
| Sendt: 29 August 2005 kl. 01:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
DVB-C står iøvrigt for "Digital Video Broadcasting Cable"
|
| Til top |
|
| |
tjementum Forum Bruger

|
| Sendt: 29 August 2005 kl. 01:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Knudsen skrev:
| En lille sidebemærkning: Jeg har erfaret at der er markant forskel på billedkvaliteten afhængig af hvorledes jeg "installerede" mit TV kort (PVR500) - Her tænker jeg på hvad man vælger i MCE'en under initiel config af TV tuner, enten cable, antenna og så er der een mere som jeg ikke kan huske... |
|
|
Meget intressant. Den anden ting man skal vælge har jeg skrevet i mit forrige indlæg... men det skal man kun hvis man vælge Antenna. Hvis man vælger kabel, skal man svare på om man har en Set Top box.
Jeg har nu prøvet at skife til "Antenna", og det ser i hvertfald ikke bedre ud. Måske tvært i mod.
Knudsen skrev:
| PS: Jeg har KLART bedre billed på min PVR500 end de 3 TV jeg ellers har i huset - 2 stk. sony af nyere kaliber og et philips af ældre dato. Jeg kører via VGA (Gigabyte Radeon 9600 Pro) til min Somy HS50 projektor med 1280*720/60Hz. |
|
|
Se det er hvad jeg kan lide at høre. Men sammenligner du TV via projekteren, med dine TV? Eller kan du også få et bedre billede på TV via MCE i fht. den indbyggede TV Tuner? Ellers er det jo som udgangspunkt bare et udtryk for at din projekter har et bedre billede?
Thomas
|
| Til top |
|
| |
tjementum Forum Bruger

|
| Sendt: 29 August 2005 kl. 02:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Knudsen.
Kan du fortælle hvilke indstillinger du har under denne registry key:
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\hcwPP2\DriverData]
Grunden til at jeg spørger er at jeg på et tidspunkt i mit forsøg på at få et godt signal. Ændrede nogle data, efter et tip fra nettet. Dog uden resultat.
Thomas
|
| Til top |
|
| |
tjementum Forum Bruger

|
| Sendt: 29 August 2005 kl. 02:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for din beskrivelse af setup.... nu forstår jeg hvad du mener ;-)
Bluesky skrev:
| Så med mindre det er små forskelle vi snarker om ville jeg mene at problemmet måske et noget andet end TV kortet. |
|
|
Jeg kan se det ret tydeligt, og i hvert fald så meget, at både jeg og min bedre halvde, fortrækker at se TV direkte, uden om MCE.
Bluesky skrev:
| Ret: Ved nærmere eftertanke kommer jeg til at tænke på at MCE ikke understøtter HDTV over kabel og det er det jeg tænker på. Måske findes der digitale kabel TV kort den understøtter. Hvis jeg finder yderligere om dette skal jeg nok vende tilbage. |
|
|
Hvad med disse her: http://www.hauppauge.de/pages/prod_digital.html? Men kan de bruges i stedet for selectoren? Og kan man have 2 tunere?
Kræver det at man køber noget hos TDC, når man har kabel i forvejen?
Jeg kan ikke bruge det til noget, hvis MCE ikke selv kan skifte kanaler, og optage ting, samtidig med at jeg ser noget andet.
Bluesky skrev:
| Antenne er hvad skal man kalde det signaler i æteren, ligesom i gamle dage med en antenne på taget, mens cable er ja i et kabel, som TDC kabel. |
|
|
Så langt er jeg med. Men TDC kabel er jo bare et Antenne stik, eller hur? Det går vidst ind i en boks først? Er det et digitalt kabel? Er det det kabel man bruger til sin Selector?
Thomas
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

|
| Sendt: 29 August 2005 kl. 03:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
TDC sender i sit kabel net et analogt signal som er det du normalt modtager. Herudover i samme kabel sendes et digitalt signal. For at modtage det digitale signal skal du have en digital tuner som en selector. Så den forbindes til samme stik/kabel fra TDC, som du bruget til dit TV.
Udover digital modtageren skal du have et dekoder kort fra TDC som koster 200 kr. om året. Hvis du køber et digitalt TV kort til din PC skal du også have et andet kort der heder et Common Interface kort hvori du kan indsætte dekoder kortet fra TDC. Så både det digitale TV kort + Common Interface kortet skal være understøtte af MCE vil jeg gå ud fra.
Der findes ikke så vidt jeg ved et digitalt kort med 2 tunere i. Hvis der gør skal du også have 2 Common Interface + 2 dekoder kort.
Der findes et PC kort hvor Common Interface er indbygget i samme fysiske kort som tuneren.
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

|
| Sendt: 29 August 2005 kl. 03:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fandt lige dette hos Microsoft:
Supports up to Two (2) Analog, One (1) DTV/HDTV Tuner for local channels via over-the-air signal, US only. All other supported regions can support up to Two (2) tuners per computer.
Så det ser nu mest ud til at Digital cable ikke er understøtte. Det er så sjovt at de lister det som en valg mulighed.
|
| Til top |
|
| |
techno283 Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 126
|
| Sendt: 29 August 2005 kl. 09:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har nøjagtig samme problem som Thomas, forskellen mellem Hauppauge og det interne TV tuner bliver specielt tydeligt efter at jeg har udskiftet mit MX7000 med en Samsung HD ready LCD skærm.
Min teori er, at den tuner som sidder i fjernsynet er optimeret til den tilhørende skærm. Min samsung model har forskellige billedforbedrings kredsløb som får det mest utroligt gode billede ud af et halv/hel dårligt antenne signal. Når man sender HTPC signalet til fladskærmen via VGA indgangen går man uden om de billedforbedring kredsløb - tror jeg nok ?
Måske skulle vi få Samsung til at lave et TV kort 
mvh
Torben
|
| Til top |
|
| |
Binnerup Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1008
|
| Sendt: 29 August 2005 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Jeg har oplevet lidt det samme når jeg har haft mit Hauppauge PVR-500 koblet til en LCD skærm, men hver gang har det været et justeringsspørgsmål af grafikkortet i forhold til skærmen.
Jeg vil vove at påstå at Hauppauge tuneren er af en rigtig god kvalitet - baseret på at billedet på min extender er mindst lige så godt som den interne tuner i det Philips TV til er koblet til - men her er du også ude over justeringer af den ene og den anden art.
Men umiddelbart vil jeg mene det er ren indstilling.....eller mangel på samme.
Mvh
Brian __________________ Min film samling - fra My Movies med Danske Data og Trailere
My Movies - Media Center Film Applikation
|
| Til top |
|
| |
Knudsen Forum Bruger

Status: Offline Indlæg: 265
|
| Sendt: 29 August 2005 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
tjementum skrev:
|
Knudsen.
Kan du fortælle hvilke indstillinger du har under denne registry key:
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\hcwPP2\DriverData]
Grunden til at jeg spørger er at jeg på et tidspunkt i mit forsøg på at få et godt signal. Ændrede nogle data, efter et tip fra nettet. Dog uden resultat.
Thomas
|
|
|
Jow jow... Mine ser ud som følger og jeg har for øvrigt ikke været inde og rette i dem manuelt:
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\hcwPP2\DriverData] "HcwDmaVerify"=dword:00000001 "CpMethod"=dword:000000fe "HcwAllowLostInterruptReset"=dword:00000000
|
| Til top |
|
| |