Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 19:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Trådløs lyd vha bluetooth (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mtolesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Juli 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 22 September 2005 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg ved at der har været et par indlæg om dette, men jeg har følgende spørgsmål:

Jeg har en laptop computer med indbygget bluetooth.

Jeg ville gerne kunne overføre lyd fra computeren når jeg spiller spil, eller bare afspiller musik, til mit stereo anlæg trådløst vha computerens indbyggede blue tooth forbindelse.

Jeg er ikke interesseret i at skulle forbinde ekstra hardware ti computeren men jeg er indforstået i at der skal stå en eller anden form for "modtager box" ved stereo anlæget.

Med andre ord, finder ser et system som består af en form for bluetooth driver som kan re-directe lyd delen fra min laptop via den indbyggede bluetoorh og over til stereo anlæget via bluetooth reciveren ved stereo anlæget?

mvh

Martin

Til top Vis mtolesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mtolesen

Raun
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2005
Sendt: 22 September 2005 kl. 02:46 | IP-adresse registreret  

Hejsa...

Jeg har ikke den store forstand på de forskellige trådløse teknologier og deres begrænsninger.
Men jeg ved at der findes det der hedder AV-link, som man kan finde mange varianter af. AV-link'ene består af en sender og modtager, hvor de fleste både kan sende lyd og billede, og nogle af dem kan også sende IR signaler tilbage. Som så vil sige at du kan fjernstyre den givne enhed, fra det sted du har valgt at sende signalet hen.

Jeg har selv kørt med AV-link, før min HTPC tid, og det fungerede faktisk noget bedre end jeg først havde regnet med..... Selvfølgelig mister man noget kvalitet på vejen, men det er helt sikkert acceptabelt alligevel.......

Jeg brugte AV-link'ene til billed og lyd, hvor jeg fokuserede meget på billedkvaliteten - den var helt sikkert acceptabel, derimod er jeg mere usikker på lydsiden. Da lyden bare blev sendt direkte ind i Tv'et - derved ikke noget fancy. Men det er min plan at skulle til at bruge mine AV-link til at sende trådløs lyd, ud i køkken og 2 badeværelser fra HTPC'en, og så må vi se hvor meget lydsiden holder til.

AV-link,, bruger frekvensområdet 2,4Ghz - som vel vil være ensbetydende med det der også kaldes Wi-Fi, eller sagt på en anden måde, det signal trådløse routere osv. kører med.

Håber det kunne være en hjælp til dig....

Mvh.

Til top Vis Raun's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raun

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Sendt: 22 September 2005 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Raun skrev:

AV-link,, bruger frekvensområdet 2,4mhz (tror jeg nok) - som vel vil være ensbetydende med det der også kaldes Wi-Fi, eller sagt på en anden måde, det signal trådløse routere osv. kører med.

Du blander vist tingene lidt sammen.

Grunden til at 2,4 GHz båndet benyttes af mange forskellige produkter og teknoligier, er at det er et licensfrit område som alle kan benytte.

WLAN (Wi-Fi), bluetooth m.fl. benytter dette bånd, selvom teknologierne er forskellige.

Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

Erik D
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 22 September 2005 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

mtolesen skrev:

Hej.

Jeg ved at der har været et par indlæg om dette, men jeg har følgende spørgsmål:

Jeg har en laptop computer med indbygget bluetooth.

Jeg ville gerne kunne overføre lyd fra computeren når jeg spiller spil, eller bare afspiller musik, til mit stereo anlæg trådløst vha computerens indbyggede blue tooth forbindelse.

Jeg er ikke interesseret i at skulle forbinde ekstra hardware ti computeren men jeg er indforstået i at der skal stå en eller anden form for "modtager box" ved stereo anlæget.

Med andre ord, finder ser et system som består af en form for bluetooth driver som kan re-directe lyd delen fra min laptop via den indbyggede bluetoorh og over til stereo anlæget via bluetooth reciveren ved stereo anlæget?

mvh

Martin

Der findes svjv ikke mulighed for overførsel af musik vha. Bluetooth, men hvis din bærbare har trådløst netværkskort kunne Apple's Airport måske være interressant at kigge nærmere på ? 

Til top Vis Erik D's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Erik D Besøg Erik D's Websted

mtolesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2005 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Hen Erik D,

Jo Appel's Airport kunne være relevant, overførslen af lyden fra min Laptop behøver ikke at være med Bluetooth, det kan lige så godt foregå vis den trådløse forbindelse i i laptoppen.

Men igen, jeg vil gerne have mulighed for at "re directe" alle former for audio fra labtoppen til stereo anlæget enten vis bluetooth eller det indbyggede trådløse netværks kort. jeg vil helst ikke skulle forbinde nogle externe boxa til laptoppen.

mvh

Martin

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2005 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Jeg ved godt at det kræver en lille ekstern adapter, men det nemmeste (og billigste) vil helt klart være at købe en lille FM-sender til at sætte i minijackstikket på din bærbare.

Så sætter du dit anlæg til at modtage den frekvens (via tuneren) som du har sat på FM-sender og - vupti - så er du kørende.

Erik D
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 22 September 2005 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

mtolesen skrev:

jeg vil helst ikke skulle forbinde nogle externe boxa til laptoppen.

Airport modulet skal også sidde i en stikkontakt, ved siden af anlægget.
Det kræver ikke ekstra hardware til din laptop.

Til top Vis Erik D's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Erik D Besøg Erik D's Websted

mtolesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2005 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene.

Med hensyn til Airport modulet, kan der kun overføres lyd fra Appels eget ITunes program i Labtoppen, eller kan der overføres lyd fra alle programmer på PC'en (Spil, windows media player, ect)?

Jeg ønsker en løsning som kan sidstnævnte.

mvh

Martin

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2005 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Jeg har også overvejet Appel Airport, men det kan, som du frygtede, kun overføre lyd fra iTunes, så det blev, for mit vedkommende, droppet igen.

Troels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2005
Sendt: 26 September 2005 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Off topic:

Bluetooth kører i frekvensbåndet 2400 MHz - 2483,5 MHz da dette er et liciensfrit område. Med den nyest standard "Bluetooth 2.0 + EDR" er hastigheden på 2,1 Mbps. Det er hurtigt nok til at overføre både data, tale og musik.

Ulempen er at standarden (dvs. Bluetooth) kun rækker 10 m. Det er formentlig derfor at der ikke er lavet et sådan appart som du beskriver. (Såvidt jeg er informeret.)

Mht. en FM-sender så er denne ulovlig at bruge i Danmark. Ifølge løven må man ikke have/bygge en FM-sende og bruge denne uden tilladelse, da FM spektret bliver liciteret ud for ikke at signalerne skal forstyrre hinanden.

Men, men, men her er en du kan bruge: http://store.apple.com/1-800-MY-APPLE/WebObjects/AppleStore? productLearnMore=T8541LL/A

Den kan dog ikke købes i Danmark på grund af ovenstående.

edit Her er nogle fler at vælge imellem: http://www.belkin.com/config/Search/SearchResults.asp?var=st emming&stemming=true&var2=num_rows&num_rows=10&a mp;a mp;var2=query.message&error_query=Go+back+and+enter+some +words+to+search+for.&RowsPerPage=10&RestartFlow=t&a mp;a mp;prod_attrib=5&catID=1&search=FM
 /edit

Jeg håber du er blevet klogere af mit indlæg da jeg er klar over det ikke besvarer dit spørgsmål.

Mvh Troels

Til top Vis Troels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Troels

Klan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 24 Januar 2007 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Jeg genopliver lige en gammel tråd:

Er der sket noget nyt på det her område? Jeg er ikke den store computer haj, og vil gerne kunne forbinde laptoppen til lyd, når jeg har den i et andet rum end det her, uden at skulle rumstere rundt med kabler og andet.

Rækkevidden har ikke den store betydning, idet rummet ikke er på andet end 15 m2.

Det behøver ikke nødvendigvis at være bluetooth, bare jeg ikke skal forbinde noget til computeren. Huset er dækket af trådløst netværk.

Til top Vis Klan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klan

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2007 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

FM-sendere er blevet lovlige i DK, så det kunne måske være en mulighed.

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2006
Sendt: 24 Januar 2007 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Det fins Bluetooth-headset fra bland andet SonyEricsson det kan anvendes til dette.
F. eks. se: http://www.sonyericsson.com/spg.jsp?cc=dk&lc=da&ver= 4000&template=pip1&zone=pp&pid=10394

Til top Vis Johan N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Johan N

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2007 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Johan N skrev:

Det fins Bluetooth-headset fra bland andet SonyEricsson det kan anvendes til dette.F. eks. se: http://www.sonyericsson.com/spg.jsp?cc=dk&lc=da&ver= 4000&template=pip1&zone=pp&pid=10394

Det er jo bare et stereo BT-headset - det kommer lyden jo ikke til anlægget af - medmindre, man begynder at klippe i ledninger og sætte andre stik på.

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 24 Januar 2007 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

mtolesen skrev:

Tak for svarene.

Med hensyn til Airport modulet, kan der kun overføres lyd fra Appels eget ITunes program i Labtoppen, eller kan der overføres lyd fra alle programmer på PC'en (Spil, windows media player, ect)?

Jeg ønsker en løsning som kan sidstnævnte.

mvh

Martin

Der findes programmer som Airfoil, som kan få lyd fra andre programmer ud via airtunes, men om det også virker på pc ved jeg ikke. Det lyder også til, at det kan give sync-problemer ved film

Se her:

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=249405&high light=airtunes

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2006
Sendt: 24 Januar 2007 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

zuluDK skrev:
Johan N skrev:

Det fins Bluetooth-headset fra bland andet SonyEricsson det kan anvendes til dette.F. eks. se: http://www.sonyericsson.com/spg.jsp?cc=dk&lc=da&ver= 4000&template=pip1&zone=pp&pid=10394

Det er jo bare et stereo BT-headset - det kommer lyden jo ikke til anlægget af - medmindre, man begynder at klippe i ledninger og sætte andre stik på.

Det er kun at erstatte de earphones med to st. RCA-stik eller lignende det er langt ifra rocket science. På købet kan man få lyd fra mobilen til stereoen. :)

Det fins andre headset der reden har de earphones inkopplede med et 3,5 mm stereostik, då behøvs ikke mer en en kabel med 3,5 mm stereostik i en enden og to RCA-stik i den andre. Den løsning kan med fordel anvendes på det BT-headset.

Til top Vis Johan N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Johan N

Klan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 24 Januar 2007 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Det lyder jo som en rimelig idé, altså, at købe en bluetooth adapter/modtager, og så sætte til et eksisterende anlæg. Er der nogen hvor jeg ikke skal i gang med rocket science  og klippe i, og som kan sættes direkte til et eksisterende anlæg?

Mvh

Til top Vis Klan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klan

mtolesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2007 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Hej,

Rigtigt godt at denne tråd er genoptaget, jeg er stadig interesseret i at kunne overføre audio fra min Labtop til mit stationære anlæg via Labtoppens indbyggede Bluetoorh, det ville være dejligt nemt.

mvh

mtolesen

mtolesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2007 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Jamen kære venner, så tror jeg den er der:

http://www.nokia.dk/phones/enhancements/ad-42w/index.php

mvh

mtolesen

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2007 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

mtolesen skrev:

Jamen kære venner, så tror jeg den er der:

http://www.nokia.dk/phones/enhancements/ad-42w/index.php

mvh

mtolesen

Til en fin pris på 740,-...

Husk at BT-adapteren i PC'en skal understøtte A2DP, ellers bliver det en meget flad lydoplevelse...

Efter min mening ville en FM-sender være både nemmere og billigere.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes