| Forfatter |
|
malkekoen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2004
Status: Offline Indlæg: 254
|
| Sendt: 03 Oktober 2005 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej. Jeg skal til at have smidt min pc på min kommende Samsung fladskærm :).
Men:
Computeren står i kælderen, og der er ca 5-8 meter fra dens placering til skærmen i stuen ovenpå (ledningslængde).
Mit spørgsmål er derfor:
Kan jeg købe et DVI forlænger kabel på denne længde? Hvis ja, vil det forringe signalet VÆSENTLIGT?
Hvad er den smarteste måde at forbinde tastatur + mus i stuen med computeren i kælderen på? USB forlængerledninger?
Håber I kan hjælpe. Spørg endeligt uddybende, hvis jeg har formuleret mig som en klovn (eller er ved at bære mig klovnet ad :))
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1597
|
| Sendt: 03 Oktober 2005 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ikke ekspert på det med tastatur etc., men vedr. DVI kan du godt få et kabel i den længde, dog er det mest problemfrit, hvis du kan holde det på max 5 meter. På den afstand er DVI garanteret at skulle virke og man kan få kablerne relativt billigt (jeg bruger et Lindy 5 meter til 299,- fra www.av-connection.com og det virker fint).
Over 5 meter er det vigtigt at få DVI af meget god kvalitet (læs: dyrt), men hvor dyrt er svært at sige, der må man prøve sig frem.
Og husk på, at du ikke kan afmontere stikkene på et DVI eller HDMI-kabel, så det er nødvendigt at kunne få hele stikket igennem loft/væg
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1141
|
| Sendt: 03 Oktober 2005 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har et 10 meter HDMI-HDMI forbundet med et DVI-HDMI adapter. Det virker hos mig, men som Vanderlay også siger er det ikke sikkert det gør hos dig. Hvis du handler hos av-connection er han dog flink til at tage tilbage hvis ikke det virker.
Til mus og tastatur kan du købe et mus/tastatur forlænger kabel, de er ikke dyre. Et USB kabel kan nok ikke klare 8 meter uden en USB forstærker.
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1402
|
| Sendt: 03 Oktober 2005 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
malkekoen Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2005 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er det berygtrede 32" Samsung, jeg har et godt øje til.
Meget lærerig tråd, Zerocool. Er der nogle steder hvor man kan se eksempler på (billeder af) forskellene mellem DVI og VGA tilslutning?
Det største problem jeg har med VGA tilslutningen er blot, at der sidder min monitor jo :(.
Hvor kan man få en usb forstærker?
Godt at vide med længden. Jeg må gøre alt for at nedbringe længden til <5m.
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2005 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
malkekoen skrev:
|
Ja, det er det berygtrede 32" Samsung, jeg har et godt øje til.
Meget lærerig tråd, Zerocool. Er der nogle steder hvor man kan se eksempler på (billeder af) forskellene mellem DVI og VGA tilslutning?
|
|
|
  (billedeksempel taget fra www.flatpanels.dk).
Til illustration af problemet. Venstre har det native signal højre har det interpolariserede. Bemærk hvorledes den sorte farve fader ud i de omkringliggende pixels.
malkekoen skrev:
Det største problem jeg har med VGA tilslutningen er blot, at der sidder min monitor jo :(.
|
|
|
Så brug da en DVI til D-sub -converter eller drop idéen om det der gamle Samsung.
malkekoen skrev:
|
Hvor kan man få en usb forstærker?
|
|
|
http://av-connection.com/
|
| Til top |
|
| |
Guldberg Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2004
Status: Offline Indlæg: 231
|
| Sendt: 03 Oktober 2005 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med at prøve et trådløst bluetooth keyboard, min sambo har et logitech fancy pancy keyboard og den rækker ekstremt langt, har ikke tjekket afstanden, men minimum 5 meter kan den godt klare og der var igennem en væg
|
| Til top |
|
| |
malkekoen Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2005 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Billederne viser interpolering vs 1:1, ikke?
Ville gerne se billeder af vga vs dvi...
|
| Til top |
|
| |
malkekoen Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2005 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bluetooth er helt sikkert en mulighed. Responshastigheden skal bare være i top, da skærmen også skal bruges til Battlefield 2 :).
|
| Til top |
|
| |
Claus Sikora Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 61
|
| Sendt: 03 Oktober 2005 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld jeg bryder ind men hvad vil interpolering sige?
|
| Til top |
|
| |
Guldberg Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2004
Status: Offline Indlæg: 231
|
| Sendt: 03 Oktober 2005 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis først forbindelsen er der er jeg rimelig sikker på at responstiden er som den skal være, find frem til en ven der har et og prøv eller bestil en over nettet og returner den hvis det ikke dur. Ud over det så er logitech sættet med tastatur og mus nærmest også skabt til htpc, det er jo smukt som bare. Eneste minus er at du skal ned til basestationen for at oplade musen
|
| Til top |
|
| |
Rasmus Larsen Branchemedlem

Flatpanels.dk
Bruger siden: 05 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 962
|
| Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 00:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
malkekoen: Det kan man ikke vise i en objektiv form. Det hænger både sammen med grafikkortets D/A og skærmens A/D. Ydermere hænger det sammen med det D-SUB kabel man givetvis ville bruge og den mængde interferens, som skabes i omgivelserne (det kunne f.eks. være fra strømkabler). Derfor varierer det også meget fra skærm til skærm og i nogle tilfælde er forskellen minimal, mens den i andre er meget synlig - selv uden direkte sammenligning.
Claus Sikora: Det betyder, at den oprindelige opløsning vil blive skaleret ned/op. Hvis du f.eks. sender opløsningen 1024x768 til en 17" fladskærm, som har den native opløsning der hedder 1280x1024, så vil 17 tommer skærmen skulle interpolere billedet med 1024x768 punkter for at vise det på skærmens 1280x1024 fysiske punkter.
|
| Til top |
|
| |
Snurrerundtlyd Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2005
Status: Offline Indlæg: 293
|
| Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 02:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
malkekoen skrev:
| Bluetooth er helt sikkert en mulighed.
Responshastigheden skal bare være i top, da skærmen også skal bruges
til Battlefield 2 :). |
|
|
Hvis respontiden er vigtig, så drop Bluetooth, det har et stort delay.
Det er også grunden til at Bluetooth ikke er særligt udbredt til
tastaturer og mus, men producenterne ofte anvender properitære trådløse
protokoller i stedet fort Bluetooth. Så find en anden løsning en
Bluetooth, men prøv det i butikken først. Bluetooth er ikke velegnet
til gaming pga. de store dealy. Bemærk at delay ikke har noget med
overførselshastighed at gøre, så det er ikke det man skal kigge efter.
Logitech producerer en Bluetooth mus (MX 900), men Logitech bruger ikke
Bluetooth til deres trådløse gaming mus, men bruger en anden protokol
med noget mindre delay.
Læs her: http://www.logitech.com/index.cfm/products/details/DK/DA,CRI D=2464,CONTENTID=10716
Før evt. et USB kabel op til stuen og monter senderen til musen her,
evt. i en USB hub, herved er musen tættere på. Hvis det er en opladelig
mus skal du alligevel montere musen i senderen/laderen når den skal
oplades, så det er praktisk at den står i stuen.
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 08:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
malkekoen skrev:
|
|
|
|
Som Rasmus siger er det meget svært at vise objektivt, men du får jo interpolering med DVI og mulighed for 1:1 med VGA. For at være helt ærlig synes jeg, at Samsung'en er et meget dårligt køb til det du intenderer at bruge den til. Den er jo ikke optimeret mod HTPC-brug. Jeg vil også garanterer dig grå hår i hovedet med Windows Vista og HDCP-kryptering, hvis du går den vej.
|
| Til top |
|
| |
mufcdk1974 Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2005
Status: Offline Indlæg: 101
|
| Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 10:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Snurrerundtlyd skrev:
malkekoen skrev:
| Bluetooth er helt sikkert en mulighed. Responshastigheden skal bare være i top, da skærmen også skal bruges til Battlefield 2 :). |
|
|
Hvis respontiden er vigtig, så drop Bluetooth, det har et stort delay. Det er også grunden til at Bluetooth ikke er særligt udbredt til tastaturer og mus, men producenterne ofte anvender properitære trådløse protokoller i stedet fort Bluetooth. Så find en anden løsning en Bluetooth, men prøv det i butikken først. Bluetooth er ikke velegnet til gaming pga. de store dealy. Bemærk at delay ikke har noget med overførselshastighed at gøre, så det er ikke det man skal kigge efter. Logitech producerer en Bluetooth mus (MX 900), men Logitech bruger ikke Bluetooth til deres trådløse gaming mus, men bruger en anden protokol med noget mindre delay. Læs her: http://www.logitech.com/index.cfm/products/details/DK/DA,CRI D=2464,CONTENTID=10716
Før evt. et USB kabel op til stuen og monter senderen til musen her, evt. i en USB hub, herved er musen tættere på. Hvis det er en opladelig mus skal du alligevel montere musen i senderen/laderen når den skal oplades, så det er praktisk at den står i stuen.
|
|
|
Sikke da noget vrøvl . Jeg har nu i snart 2 år spillet diverse FPS på et DiNovo Tastatur og MX900 mus, og jeg er ganske konkurrence dygtig mod RL spillere. Jeg har en G5 til min bærbar (mest fordi jeg vil prøve at se forskellen mellem MX900 og G5), og mine evner i spil, bliver kun en lille smule bedre, hvilket mere hænger sammen med den større opløsning ved G5 kontra MX900.
Den delay som BT giver, betyder imo ikke det mindste i spil, med mindre man er prof spiller.
At BT ikke er så udbredt skyldes i lige så høj grad at prisen på BT produkter er højere, samt en helt forkert skeptisk blandt folk.
|
| Til top |
|
| |
malkekoen Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
zerocool skrev:
malkekoen skrev:
|
|
|
Som Rasmus siger er det meget svært at vise objektivt, men du får jo interpolering med DVI og mulighed for 1:1 med VGA.For at være helt ærlig synes jeg, at Samsung'en er et meget dårligt køb til det du intenderer at bruge den til. Den er jo ikke optimeret mod HTPC-brug. Jeg vil også garanterer dig grå hår i hovedet med Windows Vista og HDCP-kryptering, hvis du går den vej. |
|
|
Tak for inputtet. Jeg er dog ikke faldet over nogen skærm i samme prisklasse (10.000), der præsterer samme kvalitet. Men jeg er da helt åben overfor forslag.
Tak for inputs vedr. mus/tastatur. Jeg hælder mest til at forlænge en USB løsning, primært pga. prisen. Jeg er ellers meget glad for BT i andre sammenhænge.
Jeg mangler stadigvæk klarhed over, hvorvidt der vil være en betydelig forskel i signalet fra henholdsvis vga og dvi. Jeg er klar over at andre forhold spiller ind, men jeg tror at jeg kan minimere interferens. Er der andre der måske kan hjælpe?
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
malkekoen skrev:
Tak for inputtet. Jeg er dog ikke faldet over nogen skærm i samme prisklasse (10.000), der præsterer samme kvalitet. Men jeg er da helt åben overfor forslag.
Jeg mangler stadigvæk klarhed over, hvorvidt der vil være en betydelig forskel i signalet fra henholdsvis vga og dvi. Jeg er klar over at andre forhold spiller ind, men jeg tror at jeg kan minimere interferens. Er der andre der måske kan hjælpe?
|
|
|
Prøv at læs den tråd jeg linkede til.
|
| Til top |
|
| |
Snurrerundtlyd Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2005
Status: Offline Indlæg: 293
|
| Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
malkekoen Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 03:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
zerocool skrev:
malkekoen skrev:
Jeg mangler stadigvæk klarhed over, hvorvidt der vil være en betydelig forskel i signalet fra henholdsvis vga og dvi. Jeg er klar over at andre forhold spiller ind, men jeg tror at jeg kan minimere interferens. Er der andre der måske kan hjælpe? |
|
|
Prøv at læs den tråd jeg linkede til. |
|
|
Var det eks. det her du tænkte på: http://uk.lge.com/prodmodeldetail.do?actType=search&page=1&m odelCategoryId=0102&categoryId=0102&parentId=01&modelCodeDis play=32LX2R&model=NOTHING
?
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 03:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
malkekoen skrev:
| [QUOTE=zerocool]
[QUOTE=malkekoen]
Var det eks. det her du tænkte på: http://uk.lge.com/prodmodeldetail.do?actType=search&page =1&m odelCategoryId=0102&categoryId=0102&parentId=01& modelCodeDis play=32LX2R&model=NOTHING
? |
|
|
Ja, blandt andet.
|
| Til top |
|
| |