Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 00:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: hvad sker der lige? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 30 Oktober 2005 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

For nogen tid siden lagde jeg alt min musik ind på min pc og spiller det nu derfra og over i min reciever via et billigt kabel fra Fona. I og for sig synes jeg at det lyder fint, men der er noget som undre mig. Der er på mange numre lige som på en gammel grammofon plade en masse knitren som jeg ikke ved hvor kommer fra?

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Er det knyttet til de enkelte musik numre, må det være kommet under ripping af musiken. En Music CD har ikke så meget fejl korrektion som en data CD. En CD afspiller kan håndtere disse fejl så du ikke høre dem under afspilling men når du ripper dem kommer de med.

Jeg har brugt EAC http://www.exactaudiocopy.de/ med AccurateRip til at rippe mine. De er begge gratis. EAC har udvidet fejl håndtering og AccurateRip sammenligner dine rips med andres så du får en ekstra tilbagemeldning om nøjagtigheden af din rip. Jeg har fået et rigtig godt resultat med EAC.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

Miagi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Lyder unægtelig som "jitter"! - Prøv som Bluesky skriver at hente eac....den indeholder også en test af dit drev.....ikke alle drev er lige ferme til at rippe med!

Til top Vis Miagi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miagi

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Miagi skrev:

Lyder unægtelig som "jitter"! - Prøv som Bluesky skriver at hente eac....den indeholder også en test af dit drev.....ikke alle drev er lige ferme til at rippe med!

Det er nemlig rigtig. Dog tror jeg nok "jitter" er noget andet. Jitter er vist noget med noget timing?

Jeg købte et nyt drev til brug med EAC, da mit Sony USB ikke gjorde det godt. Jeg købte en NEC ND 3540A som er rigtig velegnet til at rippe med EAC og hurtig. De 320 kr. var en rigtig god investering. EAC læser samme sted mange gange indtil det er fejl frit. Mit Sony lå i snit på 2 gange hastighed mens NEC lå på 20 gange hastighed. Da EAC validere al læsning læser den ikke bare derudaf med fuld hastighed.

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Det lyder som om det er kopisikrede CD'er der er forsøgt lagt ind.
Prøv at rippe med et godt drev.

F.eks. hvis jeg bruger min brænder, laver den knitrelyde på "kopisikrede" CD'er, hvorimod mit Asus DVD drev bare kværner derudaf.

Og det skyldes jo netop at der på "kopisikrede" CD'er er en masse slamdata, som datamæssigt er meget lig ridser - som skal fanges i drevets fejlkorrektion

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

Miagi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Bluesky]
Det er nemlig rigtig. Dog tror jeg nok "jitter" er noget andet. Jitter er vist noget med noget timing?
QUOTE]

Yep...jitter er tidsmæssige forskydninger...hvilket kan resultere i støj mm. -  Rart at høre, at du fik løst problemet ved blot en "lille" investering!

Har faktisk selvsamme NEC drev, et Pioneer 106 drev & et plextor....eneste der ripper fejlfrit hos mig, er Plextoren...så man kan desværre ikke gå ud fra, at alle drev af samme fabrikant er ens....har man et der ripper fejlfrit, er det med at holde fast i det :O)

Til top Vis Miagi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miagi

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Miagi skrev:

Har faktisk selvsamme NEC drev, et Pioneer 106 drev & et plextor....eneste der ripper fejlfrit hos mig, er Plextoren...så man kan desværre ikke gå ud fra, at alle drev af samme fabrikant er ens....har man et der ripper fejlfrit, er det med at holde fast i det :O)

Nu er der vel ingen drev der læser fejlfrit, det er vel mere et spørgsmål om hvor god den er til at opdage fejl og efterfølgende korrigere eller genlæse data. Her mener jeg at NEC'en er rigtig god. Dertil cacher NEC'en ikke audio data som også passer godt til EAC. I de tilfælde hvor der er uoprettelige fejl, er rapporten over fejl fra EAC med mit NEC drev altid i overensstemmelse med tilbagemeldingen fra AccuratRip. Dette var ikke altid tilfældet med mit Sony drev, hvor EAC kunne raportere ingen fejl, men AccuratRip meldte tilbage om uoverenstemmelser.

Har du prøvet EAC med dit NEC drev?

En anden vej er dog som du også har gjort nemlig Plextor som har deres eget software der skulle være næsten ligesågodt som EAC.

Er det det du bruger med dit Plextor drev?

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger et Asus drev at rippe fra og har brugt et program der hedder Easy CD-DA extrakter 8.0 til at gøre det med. Det er mange af nummerne den gør det på, på forskellige cdér. Jeg vil ikke sige at det lyder helt skidt, men det minder lidt om en LP som måske har fået nogle små ridser eller sådan noget. Lyden er i og for sig god nok. Men man skulle mene at en CD er "glat" uden de der "ridser".

Michael

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Er det samme sted i musikken hele tiden?

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Bluesky: Uha nu er du inde på noget som jeg ikke har tænkt på, men jeg undersøger det lige i aftenens løb og så vender jeg tilbage når jeg ved noget mere. Som sagt har jeg ikke tænkt over det, har bare registereret at det ér der.

Michael

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

OK, for så er det nok som jeg siger. Jeg blev meget overasket over hvor mage fejl der kan være på selv helt nye CD'er.

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Bluesky: Hmm måske, men på den anden side, hvordan vil du have den teori til at hænge sammen i denne sammenhæng, for når jeg spiller dem via min cd afspiller så er der INGEN kniten overhovedet?

Michael

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Det passer skam fint. Din CD afspiller har noget fejl korrektion der fjerner den kniten.

Nu kender jeg ikke det software du bruger, men hvis du bruger f.eks. WMP, vil du hvis du ripper en CD 2 gange og sammenligner få 2 forskellige resultater. Det er meget nemt at efterprøve som jeg da gerne vil være behjælpelig med hvis det er. Her er det aflæsningen der kan give nogle fejl. Du ripper med en eller anden høj hastighed men afspiller kun ved 1 gang hastighed også en mulig fejl kilde.

Og CD'er kan som sagt også have fejl. Hvis du bruger et program som EAC vil den efter du rippede give en fejl liste, hvis der er nogle. Den lister hvor felene er og du kan så høje om de er høje bare. Du kan så rippe den samme CD igen og vil få de samme fejl i de samme positioner i musikken.

Jeg ved ikke om du ved det men en data CD kan indeholde mindre data end end Music CD. Det skyldes, at for imødegå de fejl der uundgårligt vil være, er afsat noget plads til ekstra data til fejl håndtering.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes